Profilaktyka i przezwyciężanie problemu uzależnień
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PSIC5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka i przezwyciężanie problemu uzależnień |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką profilaktyki i psychoterapii uzależnień substancjalnych i behawioralnych, w szczególności z następującymi obszarami problemowymi: - społeczne uwarunkowania zjawiska uzależnień, - mechanizmy i procesy decydujące o uzależnianiu się, - formy i metody pomocy osobom uzależnionym, współuzależnionym i zagrożonym uzależnieniem, - standardy i dylematy etyczne w leczeniu uzależnień. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna i rozumie 1. terminologię opisu typów profilaktyki i terapii uzależnień (06PC-1A_W08), 2.wybrane formy i metody terapii w obszarze uzależnień (06PC-1A_W08), 3. powiązania profilaktyki i terapii uzależnień z aspektem psychologicznym, biomedycznym i społecznym jednostki (06PC-1A_W08) Umiejętności: Student potrafi 1. samodzielnie diagnozować oraz zaprojektować działania profilaktyczne w zakresie uzależnień, (06PC-1A_U08) 2. wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w procesie projektowania i realizacji prostych badań związanych z zagadnieniami profilaktyki uzależnień, (06PC-1A_U08) Kompetencje: Student jest gotów do: 1. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z rozwiązywaniem problemów związanych z pracą z osobą uzależnioną (06PC-1A_K08) 2. współpracy z różnymi instytucjami związanymi z terapią osób uzależnionych (06PC-1A_K08) 3. przestrzegania zasad i norm etycznych w podejmowaniu działań związanych z profilaktyką i pracą z osobą uzależnioną (06PC-1A_K08) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CK
CK
PT CK
CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne - mini wykłady, analiza lektur, analiza przypadków, dyskusje grupowe, role-play |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test z wiedzy Opracowanie scenariusza 4-godzinnych zajęć profilaktycznych dla nastolatków Analiza przypadku osoby uzależnionej z diagnozą i propozycją form oddzaływań |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | I. Kulturowe i społeczne podłoże zjawiska uzależnień. Psychiczne i biologiczne podłoże uzależnień II. Charakterystyka substancji psychoaktywnych i polskiej sceny narkotykowej III. Istota uzależnień substancjalnych. IV. Diagnoza nozologiczna i problemowa uzależnienia substancjalnego V. Formy i metody terapii uzależnień substancjalnych. Lecznictwo ambulatoryjne VI. Lecznictwo stacjonarne. Społeczność terapeutyczna jako specyficzna metoda terapii osób uzależnionych VII. Rodzaje i charakterystyka uzależnień behawioralnych, specyfika terapii uzależnień behawioralnych VIII. Profilaktyka uzależnień – czynniki ochronne i czynniki ryzyka IX. Profilaktyka uzależnień – formy i metody oddziaływań X. Motywowanie do zmiany profilaktyka i terapia uzależnień jako problem motywowania ludzi do zmiany XI. Problem współuzależnienia XII. Standardy organizacyjne i etyczne w leczeniu uzależnień. Dylematy etyczne w leczeniu uzależnień XIII. Prawo antynarkotykowe |
|
Literatura: |
H. S. Becker, Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, PWN: Warszawa 2009 K. Frieske, R. Sobiech, Narkomania: interpretacje problemu społecznego, IWZZ, Warszawa: 1987. M. Gossop, Narkomania: mity i rzeczywistość, PWN, Warszawa: 1993. B. Habrat (red.), Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne, IPiN, Warszawa: 2016. J. I. Klingeman, Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, Wydawnictwo UW, Warszawa: 2010. E. Krzyżak-Szymańska, Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2018. W. R. Miller, S. Rollnick, ,Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do zmiany, Wyd.UJ, Kraków: 2010 D. Rogowska-Szadkowska, Medyczna marihuana. Historia hipokryzji, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa: 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne - mini wykłady, analiza lektur, analiza przypadków, dyskusje grupowe, role-play |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Test z wiedzy Opracowanie scenariusza 4-godzinnych zajęć profilaktycznych dla nastolatków Analiza przypadku osoby uzależnionej z diagnozą i propozycją form oddzaływań |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1-2. Kulturowe i społeczne podłoże zjawiska uzależnień. Psychiczne i biologiczne podłoże uzależnień 3-4. Charakterystyka substancji psychoaktywnych i polskiej sceny narkotykowej 5-6. Prawo antynarkotykowe 7-8. Profilaktyka uzależnień – czynniki ochronne i czynniki ryzyka 9-10. Profilaktyka uzależnień – formy i metody oddziaływań 11-12 Formy i metody terapii uzależnień substancjalnych Społeczność terapeutyczna jako specyficzna metoda terapii osób uzależnionych 13-14. Etiopatogeneza uzależnień (osobowościowe podłoże destrukcyjnych mechanizmów dostosowawczych) 15-18. Diagnoza nozologiczna i problemowa uzależnienienia substancjalnego 19-22. Motywowanie do zmiany profilaktyka i terapia uzależnień jako problem motywowania ludzi do zmiany 23-24. rodzaje i charakterystyka uzależnień behawioralnych, specyfika terapii uzależnień behawioralnych 25-26. Problem współuzależnienia 27-28. Standardy organizacyjne i etyczne w leczeniu uzależnień. Dylematy etyczne w leczeniu uzależnień |
|
Literatura: |
H. S. Becker, Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, PWN: Warszawa 2009 K. Frieske, R. Sobiech, Narkomania: interpretacje problemu społecznego, IWZZ, Warszawa: 1987. M. Gossop, Narkomania: mity i rzeczywistość, PWN, Warszawa: 1993. B. Habrat (red.), Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne, IPiN, Warszawa: 2016. J. I. Klingeman, Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, Wydawnictwo UW, Warszawa: 2010. E. Krzyżak-Szymańska, Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2018. W. R. Miller, S. Rollnick, ,Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do zmiany, Wyd.UJ, Kraków: 2010 D. Rogowska-Szadkowska, Medyczna marihuana. Historia hipokryzji, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa: 2016. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Potoczna | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Potoczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Mini wykład, dyskusja moderowana, dyskusja oxfordzka, dyskusja wielokrotna, dyskusja „okrągłego stołu”, dyskusja łańcuchowa, prezentacja grupowa, praca metaforą, praca z case’ami, analiza wybranych fragmenty filmów związanych z tematyką przedmiotu (żółty szalik) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | przygotowanie i przygotowanie i aktywność na zajęciach prezentacja grupowa - wybrany typ uzależnień behawioralnych prace zaliczeniowe na wybrany temat |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Obraz osoby uzależnionej we współczesnym społeczeństwie. Pojęcie, przyczyny i mechanizmy uzależnień. Charakterystyka zjawiska współuzależnienia 2. Charakterystyka wybranych uzależnień od substancji psychoaktywnych: alkohol i alkoholizm. 3. Charakterystyka wybranych uzależnień od substancji psychoaktywnych: amfetamina, marihuana i dopalacze. 4. Znaczenie i charakterystyka uzależnień behawioralnych – bigoreksja, ortoreksja, ATBS, oniomania, itp. Hazard patologiczny. Zakupoholizm. Pracoholizm. Seksoholizm. 5. Uzależnienia od komputera i gier – specyfika i charakterystyka. Fonoholizm (uzależnienie od telefonu). Siecioholizm (uzależnienie od użytkowania sieci Internetowej) 6. Zaburzenia odżywiania się (anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się). 7. Uzależnienie od zabiegów medycyny estetycznej i chirurgii plastycznej. Tanoreksja (uzależnienie od opalania) i bigoreksja (uzależnienie od ćwiczeń fizycznych). Kleptoholizm (uzależnienie od okradania). Nałóg natręctwa. 8. Profilaktyka uzależnień. Formy profilaktyki medycznej i społecznej. 9. Profilaktyka dla osób uzależnionych po terapii, alkoholików niepijących, itp. oraz osób uzależnionych wtórnie. 10. Terapia uzależnień – rys teoretyczny. Metody i formy terapii. Założenia, terapia dwunastoma krokami. 11. Założenia terapii ericsonowskiej w leczeniu uzależnień. Trening narzędzi terapii eriksonowskiej. 12. Specyfika wykorzystania Analizy Transakcyjnej w terapii. Pojęcie skryptu życiowego w Analizie Transakcyjnej i jego rola w terapii. 13. Trójkąt dramatyczny, gry psychologiczne – pozycje w profilaktyce uzależnień. 14.Wywiad motywujący jako metoda pracy z osobą uzależnioną. Trening pytań. 15. Kompetencje terapeuty. Ekspert, przyjaciel, krewny -podział ról w profilaktyce i pomocy związanej z uzależnieniami. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Joines, Stewart I., 2016, Analiza transakcyjna dzisiaj, Poznań: REBIS. • Miller, 2014, Terapia uzależnień – metody oparte na dowodach naukowych, Warszawa: WUW • Miller, Forcehimes, Zweben, 2014, Terapia uzależnień – podręcznik dla profesjonalistów, Warszawa: WUW • G.J. Connors, 2015, Etapy zmiany w terapii uzależnień, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego • Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L, 2018, Uzależnienia Behawioralne, PWN • Meszuge, 2018, 12 kroków od dana, Wydawnictwo WAM • Cierpiałkowska L. (red.), Oblicza współczesnych uzależnień, Wyd. UAM, Poznań 2009. • Dopalacze kradną życie: kampania edukacyjno-informacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Komendy Głównej Policji /Filip Łobodziński //Serwis Informacyjny Narkomania. – 2015, nr 3, s. 24-27. – ISSN 1233-9318 • Mellibruda J., Sobolewska-Mellibruda Z., Integracyjna psychoterapia uzależnień Teoria i praktyka, Wyd. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca • Wach J.T. Profilaktyka i resocjalizacja nieletnich zagrożonych uzależnieniem od środków psychoaktywnych. Difin SA, Warszawa 2014. • Woronowicz B.T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Wyd. Media i Rodzina, Poznań 2009. • Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych: aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa: Difin, 2014. • Augustynek A., Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnienie, terapia, Wyd. Difin, Warszawa 2013. • Beck Aaron T., Wright Fred D., Newman Cory F., Terapia poznawcza uzależnień, Wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007. • Bednarka J., Andrzejewskiej A., Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. t. 2. Dylematy społeczności cyfrowej. Kraków: Impuls, 2015. • Jędrzejko M., Jabłoński P., Narkotyki i paranarkotyki, Wyd. Aspra, Warszawa 2011. • Kozak S., Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości: przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach. Warszawa: Difin, 2014. • Łakomski M., Pomóż uzależnionym! Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Wyd. Impuls, Kraków, 2009. • Rohr H.P., Uzależnienia. Przyczyny i terapia, Wyd. W Drodze, Kraków 2013. • Jong, Berg, 2007, Rozmowy skoncentrowane na rozwiązaniach, Kraków: Księgarnia Akademicka. • Hay, 2010, Analiza Transakcyjna dla trenerów, Kraków: Transmisja. • Terapia uzależnień – podręcznik dla profesjonalistów, Etapy zmiany w terapii, 2009 (praca zbiorowa), Wydawnictwo Uniwersytety Jagiellońskiego. • Meszuge, 2015, 12 kroków od dna. Sponsorowanie, Warszawa: Wydawnictwo WAM. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Michałowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Michałowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Michałowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.