UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka i przezwyciężanie problemu uzależnień

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-PSIC5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka i przezwyciężanie problemu uzależnień
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką profilaktyki i psychoterapii uzależnień substancjalnych i behawioralnych, w szczególności z następującymi obszarami problemowymi:

- społeczne uwarunkowania zjawiska uzależnień,

- mechanizmy i procesy decydujące o uzależnianiu się,

- formy i metody pomocy osobom uzależnionym, współuzależnionym i zagrożonym uzależnieniem,

- standardy i dylematy etyczne w leczeniu uzależnień.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student zna i rozumie

1. terminologię opisu typów profilaktyki i terapii uzależnień (06PC-1A_W08),

2.wybrane formy i metody terapii w obszarze uzależnień (06PC-1A_W08),

3. powiązania profilaktyki i terapii uzależnień z aspektem psychologicznym, biomedycznym i społecznym jednostki (06PC-1A_W08)

Umiejętności: Student potrafi

1. samodzielnie diagnozować oraz zaprojektować działania profilaktyczne w zakresie uzależnień, (06PC-1A_U08)

2. wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną w procesie projektowania i realizacji prostych badań związanych z zagadnieniami profilaktyki uzależnień, (06PC-1A_U08)

Kompetencje: Student jest gotów do:

1. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z rozwiązywaniem problemów związanych z pracą z osobą uzależnioną (06PC-1A_K08)

2. współpracy z różnymi instytucjami związanymi z terapią osób uzależnionych (06PC-1A_K08)

3. przestrzegania zasad i norm etycznych w podejmowaniu działań związanych z profilaktyką i pracą z osobą uzależnioną (06PC-1A_K08)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia konwersatoryjne - mini wykłady, analiza lektur, analiza przypadków, dyskusje grupowe, role-play

Sposoby i kryteria oceniania:

Test z wiedzy

Opracowanie scenariusza 4-godzinnych zajęć profilaktycznych dla nastolatków

Analiza przypadku osoby uzależnionej z diagnozą i propozycją form oddzaływań


Szczegółowe treści kształcenia:

I. Kulturowe i społeczne podłoże zjawiska uzależnień. Psychiczne i biologiczne podłoże uzależnień

II. Charakterystyka substancji psychoaktywnych i polskiej sceny narkotykowej

III. Istota uzależnień substancjalnych.

IV. Diagnoza nozologiczna i problemowa uzależnienia substancjalnego

V. Formy i metody terapii uzależnień substancjalnych. Lecznictwo ambulatoryjne

VI. Lecznictwo stacjonarne. Społeczność terapeutyczna jako specyficzna metoda terapii osób uzależnionych

VII. Rodzaje i charakterystyka uzależnień behawioralnych, specyfika terapii uzależnień behawioralnych

VIII. Profilaktyka uzależnień – czynniki ochronne i czynniki ryzyka

IX. Profilaktyka uzależnień – formy i metody oddziaływań

X. Motywowanie do zmiany profilaktyka i terapia uzależnień jako problem motywowania ludzi do zmiany

XI. Problem współuzależnienia

XII. Standardy organizacyjne i etyczne w leczeniu uzależnień. Dylematy etyczne w leczeniu uzależnień

XIII. Prawo antynarkotykowe


Literatura:

H. S. Becker, Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, PWN: Warszawa 2009

K. Frieske, R. Sobiech, Narkomania: interpretacje problemu społecznego, IWZZ, Warszawa: 1987.

M. Gossop, Narkomania: mity i rzeczywistość, PWN, Warszawa: 1993.

B. Habrat (red.), Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne, IPiN, Warszawa: 2016.

J. I. Klingeman, Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, Wydawnictwo UW, Warszawa: 2010.

E. Krzyżak-Szymańska, Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2018.

W. R. Miller, S. Rollnick, ,Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do zmiany, Wyd.UJ, Kraków: 2010

D. Rogowska-Szadkowska, Medyczna marihuana. Historia hipokryzji, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa: 2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia konwersatoryjne - mini wykłady, analiza lektur, analiza przypadków, dyskusje grupowe, role-play

Sposoby i kryteria oceniania:

Test z wiedzy

Opracowanie scenariusza 4-godzinnych zajęć profilaktycznych dla nastolatków

Analiza przypadku osoby uzależnionej z diagnozą i propozycją form oddzaływań


Szczegółowe treści kształcenia:

1-2. Kulturowe i społeczne podłoże zjawiska uzależnień. Psychiczne i biologiczne podłoże uzależnień

3-4. Charakterystyka substancji psychoaktywnych i polskiej sceny narkotykowej

5-6. Prawo antynarkotykowe

7-8. Profilaktyka uzależnień – czynniki ochronne i czynniki ryzyka

9-10. Profilaktyka uzależnień – formy i metody oddziaływań

11-12 Formy i metody terapii uzależnień substancjalnych

Społeczność terapeutyczna jako specyficzna metoda terapii osób uzależnionych

13-14. Etiopatogeneza uzależnień (osobowościowe podłoże destrukcyjnych mechanizmów dostosowawczych)

15-18. Diagnoza nozologiczna i problemowa uzależnienienia substancjalnego

19-22. Motywowanie do zmiany profilaktyka i terapia uzależnień jako problem motywowania ludzi do zmiany

23-24. rodzaje i charakterystyka uzależnień behawioralnych, specyfika terapii uzależnień behawioralnych

25-26. Problem współuzależnienia

27-28. Standardy organizacyjne i etyczne w leczeniu uzależnień. Dylematy etyczne w leczeniu uzależnień


Literatura:

H. S. Becker, Outsiderzy. Studia z socjologii dewiacji, PWN: Warszawa 2009

K. Frieske, R. Sobiech, Narkomania: interpretacje problemu społecznego, IWZZ, Warszawa: 1987.

M. Gossop, Narkomania: mity i rzeczywistość, PWN, Warszawa: 1993.

B. Habrat (red.), Zaburzenia uprawiania hazardu i inne tak zwane nałogi behawioralne, IPiN, Warszawa: 2016.

J. I. Klingeman, Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, Wydawnictwo UW, Warszawa: 2010.

E. Krzyżak-Szymańska, Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Impuls, Kraków, 2018.

W. R. Miller, S. Rollnick, ,Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do zmiany, Wyd.UJ, Kraków: 2010

D. Rogowska-Szadkowska, Medyczna marihuana. Historia hipokryzji, Wyd. Krytyki Politycznej, Warszawa: 2016.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Potoczna
Prowadzący grup: Małgorzata Potoczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Mini wykład, dyskusja moderowana, dyskusja oxfordzka, dyskusja wielokrotna, dyskusja „okrągłego stołu”, dyskusja łańcuchowa, prezentacja grupowa, praca metaforą, praca z case’ami, analiza wybranych fragmenty filmów związanych z tematyką przedmiotu (żółty szalik)

Sposoby i kryteria oceniania:

przygotowanie i przygotowanie i aktywność na zajęciach

prezentacja grupowa - wybrany typ uzależnień behawioralnych

prace zaliczeniowe na wybrany temat

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Obraz osoby uzależnionej we współczesnym społeczeństwie. Pojęcie, przyczyny i mechanizmy uzależnień. Charakterystyka zjawiska współuzależnienia

2. Charakterystyka wybranych uzależnień od substancji psychoaktywnych: alkohol i alkoholizm.

3. Charakterystyka wybranych uzależnień od substancji psychoaktywnych: amfetamina, marihuana i dopalacze.

4. Znaczenie i charakterystyka uzależnień behawioralnych – bigoreksja, ortoreksja, ATBS, oniomania, itp. Hazard patologiczny. Zakupoholizm. Pracoholizm. Seksoholizm.

5. Uzależnienia od komputera i gier – specyfika i charakterystyka. Fonoholizm (uzależnienie od telefonu). Siecioholizm (uzależnienie od użytkowania sieci Internetowej)

6. Zaburzenia odżywiania się (anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się).

7. Uzależnienie od zabiegów medycyny estetycznej i chirurgii plastycznej. Tanoreksja (uzależnienie od opalania) i bigoreksja (uzależnienie od ćwiczeń fizycznych). Kleptoholizm (uzależnienie od okradania). Nałóg natręctwa.

8. Profilaktyka uzależnień. Formy profilaktyki medycznej i społecznej.

9. Profilaktyka dla osób uzależnionych po terapii, alkoholików niepijących, itp. oraz osób uzależnionych wtórnie.

10. Terapia uzależnień – rys teoretyczny. Metody i formy terapii. Założenia, terapia dwunastoma krokami.

11. Założenia terapii ericsonowskiej w leczeniu uzależnień. Trening narzędzi terapii eriksonowskiej.

12. Specyfika wykorzystania Analizy Transakcyjnej w terapii. Pojęcie skryptu życiowego w Analizie Transakcyjnej i jego rola w terapii.

13. Trójkąt dramatyczny, gry psychologiczne – pozycje w profilaktyce uzależnień.

14.Wywiad motywujący jako metoda pracy z osobą uzależnioną. Trening pytań.

15. Kompetencje terapeuty. Ekspert, przyjaciel, krewny -podział ról w profilaktyce i pomocy związanej z uzależnieniami.


Literatura:

Literatura podstawowa:

• Joines, Stewart I., 2016, Analiza transakcyjna dzisiaj, Poznań: REBIS.

• Miller, 2014, Terapia uzależnień – metody oparte na dowodach naukowych, Warszawa: WUW

• Miller, Forcehimes, Zweben, 2014, Terapia uzależnień – podręcznik dla profesjonalistów, Warszawa: WUW

• G.J. Connors, 2015, Etapy zmiany w terapii uzależnień, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

• Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L, 2018, Uzależnienia Behawioralne, PWN

• Meszuge, 2018, 12 kroków od dana, Wydawnictwo WAM

• Cierpiałkowska L. (red.), Oblicza współczesnych uzależnień, Wyd. UAM, Poznań 2009.

• Dopalacze kradną życie: kampania edukacyjno-informacyjna Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Komendy Głównej Policji /Filip Łobodziński //Serwis Informacyjny Narkomania. – 2015, nr 3, s. 24-27. – ISSN 1233-9318

• Mellibruda J., Sobolewska-Mellibruda Z., Integracyjna psychoterapia uzależnień Teoria i praktyka, Wyd. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

• Wach J.T. Profilaktyka i resocjalizacja nieletnich zagrożonych uzależnieniem od środków psychoaktywnych. Difin SA, Warszawa 2014.

• Woronowicz B.T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Wyd. Media i Rodzina, Poznań 2009.

• Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych: aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa: Difin, 2014.

• Augustynek A., Uzależnienia komputerowe. Diagnoza, rozpowszechnienie, terapia, Wyd. Difin, Warszawa 2013.

• Beck Aaron T., Wright Fred D., Newman Cory F., Terapia poznawcza uzależnień, Wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.

• Bednarka J., Andrzejewskiej A., Cyberprzestrzeń - człowiek - edukacja. t. 2. Dylematy społeczności cyfrowej. Kraków: Impuls, 2015.

• Jędrzejko M., Jabłoński P., Narkotyki i paranarkotyki, Wyd. Aspra, Warszawa 2011.

• Kozak S., Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości: przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach. Warszawa: Difin, 2014.

• Łakomski M., Pomóż uzależnionym! Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, Wyd. Impuls, Kraków, 2009.

• Rohr H.P., Uzależnienia. Przyczyny i terapia, Wyd. W Drodze, Kraków 2013.

• Jong, Berg, 2007, Rozmowy skoncentrowane na rozwiązaniach, Kraków: Księgarnia Akademicka.

• Hay, 2010, Analiza Transakcyjna dla trenerów, Kraków: Transmisja.

• Terapia uzależnień – podręcznik dla profesjonalistów, Etapy zmiany w terapii, 2009 (praca zbiorowa), Wydawnictwo Uniwersytety Jagiellońskiego.

• Meszuge, 2015, 12 kroków od dna. Sponsorowanie, Warszawa: Wydawnictwo WAM.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Michałowska
Prowadzący grup: Elżbieta Michałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Michałowska
Prowadzący grup: Elżbieta Michałowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6