Instytucje pomocy i integracji społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-SO763B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucje pomocy i integracji społecznej |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
SOCJOLOGIA I ST. 2 SEM. Hospitacje instytucji |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | S |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć (30 godz.) jest zaznajomienie studentów ze specyfiką instytucji pomocowych powołanych do rozwiązywania i zarządzania problemami społecznymi. Studenci zapoznają się z rozwiązaniami instytucjonalnymi stosowanymi w kilku obszarach – pracy z osobami z niepełnosprawnościami, wykluczonymi z powodu bezdomności, samotnymi matkami zagrożonymi przemocą oraz pracy z osobami uzależnionym od środków psychoaktywnych oraz uzależnionymi behawioralnie (nowoczesne urządzenia multimedialne, hazard, seks, etc.). W trakcie zajęć hospitacyjnych studenci - podążając „drogą” klienta instytucji pomocowych - poznają poszczególne elementami i procedury systemów pomocowych na przykładzie publicznych instytucji pomocowych oraz organizacji pozarządowych. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: student zna i rozumie: · prawne i organizacyjne podstawy działania instytucji wsparcia i integracji społecznej (06S-1A_W08) · zasady wdrażanych polityk społecznych w hospitowanych instytucjach i organizacjach (06S-1A_W11) · sposoby rozwiązywania problemów społecznych, profilaktyki patologii społecznych i przeciwdziałania ich negatywnym skutkom (06S-1A_W14) 2. Umiejętności: student potrafi: · obserwować i prawidłowo oceniać zjawiska społeczne (06S-1A U01) · formułować samodzielne sądy na temat przyczyn i konsekwencji wybranych zjawisk i problemów społecznych oraz ich rozwiązań obserwowanych w hospitowanych instytucjach (06S-1A_U05) · formułować ocenę podejmowanych działań oraz proponować samodzielne rozwiązania w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych (06S-1A_U11) 3. Postawy: student jest gotów do: · podejmowania współpracy grupowej i czynnego włączania się w realizację zadań grupowych (06S-1A_K01) · gromadzenia, wyszukiwania i syntetyzowania informacji o wybranych instytucjach i organizacjach działających na rzecz wsparcia społecznego (06S-1A_K03) · samodzielnej dyskusji na temat wybranych problemów społecznych, trafnego stawiania pytań i argumentowania stawianych tez (06S-1A_K04) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kacprzak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kacprzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kacprzak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kacprzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WR
CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kacprzak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kacprzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN C
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kacprzak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kacprzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WR
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 28 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kacprzak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kacprzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kacprzak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kacprzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia wprowadzające + hospitacje instytucji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach (nieobecności nieusprawiedliwione zwolnieniami lekarskimi skutkują obniżeniem oceny, przekroczenie limitu 50% nieobecności w zajęciach hospitacyjnych oznacza brak zaliczenia), aktywny udział w zajęciach wprowadzających i podsumowujących. Raport z odbytych zajęć hospitacyjnych, zawierający krótki opis hospitowanych instytucji oraz własne refleksje dotyczące ich funkcjonowania i funkcjonowania całego „systemu” – mile widziane odniesienia do literatury socjologicznej (3-6 stron, Times New Roman 12, spacja 1,5). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1-2. Zajęcia wprowadzające 3-4. Instytucje wspierające osoby z niepełnosprawnościami (cz.1) 5-6. Instytucje wspierające osoby z niepełnosprawnościami (cz.2) 7-8. Miejskie programy wsparcia osób wykluczonych z powodu bezdomności (m.in. streetworking) 9-10. Instytucje wsparcia dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych przemocą, młodociane, samotne matki 11-12. Praca z osobami uzależnionymi – działania organizacji pozarządowej na przykładzie łódzkiego stowarzyszenia MONAR 13-14. Prezentacje instytucji wsparcia społecznego wybranych przez studentów 15. Zajęcia podsumowujące |
|
Literatura: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Zajęcia wprowadzające + hospitacje instytucji |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach (nieobecności nieusprawiedliwione zwolnieniami lekarskimi skutkują obniżeniem oceny, przekroczenie limitu 50% nieobecności w zajęciach hospitacyjnych oznacza brak zaliczenia), aktywny udział w zajęciach wprowadzających i podsumowujących. Raport z odbytych zajęć hospitacyjnych, zawierający krótki opis hospitowanych instytucji oraz własne refleksje dotyczące ich funkcjonowania i funkcjonowania całego „systemu” – mile widziane odniesienia do literatury socjologicznej (3-6 stron, Times New Roman 12, spacja 1,5). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Zajęcia wprowadzające 2. Instytucje wspierające osoby z niepełnosprawnościami (cz.1) 3. Instytucje wspierajace osoby z niepełnosrawnościami (cz.2) 4. Miejskie programy wsparcia osób wykluczonych z powodu bezdomności (m.in. streetworking) 5. Instytucje wsparcia dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych przemocą, młodociane, samotne matki 6. Praca z osobami uzależnionymi – działania organizacji pozarządowej na przykładzie łódzkiego stowarzyszenia MONAR 7. Zajęcia podsumowujące |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT C
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Prowadzący grup: | Zofia Garus, Agnieszka Golczyńska-Grondas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia odbywają się w formie hospitacji w instytucjach |
|
Metody dydaktyczne: | Hospitacje poprzedzone wykładem wprowadzającym |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Obecność na zajęciach (nieobecności nieusprawiedliwione zwolnieniami lekarskimi skutkują obniżeniem oceny, przekroczenie limitu 50% nieobecności w zajęciach hospitacyjnych oznacza brak zaliczenia), aktywny udział w zajęciach wprowadzających i podsumowujących. Raport z odbytych zajęć hospitacyjnych (blok A lub B do wyboru) zawierający krótki opis hospitowanych instytucji oraz własne refleksje dotyczące ich funkcjonowania i funkcjonowania całego „systemu” – zalecane odniesienia do literatury socjologicznej (3-6 stron, Times New Roman 12). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Blok A – Dzieci i młodzież ze środowisk zagrożonych w publicznej i niepublicznej pomocy społecznej oraz sądownictwie A1. Zajęcia wprowadzające – dzieci i młodzież ze środowisk zagrożonych, skala i charakterystyka zjawiska, podstawowe problemy, modelowe rozwiązania A2. Praca z rodziną – działania pracownika socjalnego i asystenta rodziny – 17.10 A3. Środowiskowe programy psychoprofilaktyczne A4. Instytucje prawne: sąd rodzinny i kuratorzy sądowi A5. Instytucje pieczy zastępczej Zajęcia podsumowujące Blok B: Praca z osobami uzależnionymi – działania organizacji pozarządowej na przykładzie łódzkiego stowarzyszenia MONAR B1. Zajęcia wprowadzające: uzależnienia od środków psychoaktywnych i uzależnienia behawioralne (przyczyny, modele, skala zjawiska, scena narkotykowa, modelowe rozwiązania) B2 + B3 Profilaktyka i poradnictwo ambulatoryjne + programy stacjonarne, społeczność korekcyjna B4. Programy postrehabilitacyjne B5. Zajęcia podsumowujące |
|
Literatura: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.