UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instytucje pomocy i integracji społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SO763B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Instytucje pomocy i integracji społecznej
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: SOCJOLOGIA I ST. 2 SEM. Hospitacje instytucji
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć (30 godz.) jest zaznajomienie studentów ze specyfiką instytucji pomocowych powołanych do rozwiązywania i zarządzania problemami społecznymi. Studenci zapoznają się z rozwiązaniami instytucjonalnymi stosowanymi w kilku obszarach – pracy z osobami z niepełnosprawnościami, wykluczonymi z powodu bezdomności, samotnymi matkami zagrożonymi przemocą oraz pracy z osobami uzależnionym od środków psychoaktywnych oraz uzależnionymi behawioralnie (nowoczesne urządzenia multimedialne, hazard, seks, etc.). W trakcie zajęć hospitacyjnych studenci - podążając „drogą” klienta instytucji pomocowych - poznają poszczególne elementami i procedury systemów pomocowych na przykładzie publicznych instytucji pomocowych oraz organizacji pozarządowych.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza: student zna i rozumie:

· prawne i organizacyjne podstawy działania instytucji wsparcia i integracji społecznej (06S-1A_W08)

· zasady wdrażanych polityk społecznych w hospitowanych instytucjach i organizacjach (06S-1A_W11)

· sposoby rozwiązywania problemów społecznych, profilaktyki patologii społecznych i przeciwdziałania ich negatywnym skutkom (06S-1A_W14)

2. Umiejętności: student potrafi:

· obserwować i prawidłowo oceniać zjawiska społeczne (06S-1A U01)

· formułować samodzielne sądy na temat przyczyn i konsekwencji wybranych zjawisk i problemów społecznych oraz ich rozwiązań obserwowanych w hospitowanych instytucjach (06S-1A_U05)

· formułować ocenę podejmowanych działań oraz proponować samodzielne rozwiązania w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych (06S-1A_U11)

3. Postawy: student jest gotów do:

· podejmowania współpracy grupowej i czynnego włączania się w realizację zadań grupowych (06S-1A_K01)

· gromadzenia, wyszukiwania i syntetyzowania informacji o wybranych instytucjach i organizacjach działających na rzecz wsparcia społecznego (06S-1A_K03)

· samodzielnej dyskusji na temat wybranych problemów społecznych, trafnego stawiania pytań i argumentowania stawianych tez (06S-1A_K04)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kacprzak
Prowadzący grup: Andrzej Kacprzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kacprzak
Prowadzący grup: Andrzej Kacprzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kacprzak
Prowadzący grup: Andrzej Kacprzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kacprzak
Prowadzący grup: Andrzej Kacprzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 28 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kacprzak
Prowadzący grup: Andrzej Kacprzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kacprzak
Prowadzący grup: Andrzej Kacprzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz
Prowadzący grup: Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia wprowadzające + hospitacje instytucji

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach (nieobecności nieusprawiedliwione zwolnieniami lekarskimi skutkują obniżeniem oceny, przekroczenie limitu 50% nieobecności w zajęciach hospitacyjnych oznacza brak zaliczenia), aktywny udział w zajęciach wprowadzających i podsumowujących. Raport z odbytych zajęć hospitacyjnych, zawierający krótki opis hospitowanych instytucji oraz własne refleksje dotyczące ich funkcjonowania i funkcjonowania całego „systemu” – mile widziane odniesienia do literatury socjologicznej (3-6 stron, Times New Roman 12, spacja 1,5).



Szczegółowe treści kształcenia:

1-2. Zajęcia wprowadzające

3-4. Instytucje wspierające osoby z niepełnosprawnościami (cz.1)

5-6. Instytucje wspierające osoby z niepełnosprawnościami (cz.2)

7-8. Miejskie programy wsparcia osób wykluczonych z powodu bezdomności (m.in. streetworking)

9-10. Instytucje wsparcia dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych przemocą, młodociane, samotne matki

11-12. Praca z osobami uzależnionymi – działania organizacji pozarządowej na przykładzie łódzkiego stowarzyszenia MONAR

13-14. Prezentacje instytucji wsparcia społecznego wybranych przez studentów

15. Zajęcia podsumowujące


Literatura:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz
Prowadzący grup: Joanna Sztobryn-Giercuszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Zajęcia wprowadzające + hospitacje instytucji

Sposoby i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach (nieobecności nieusprawiedliwione zwolnieniami lekarskimi skutkują obniżeniem oceny, przekroczenie limitu 50% nieobecności w zajęciach hospitacyjnych oznacza brak zaliczenia), aktywny udział w zajęciach wprowadzających i podsumowujących. Raport z odbytych zajęć hospitacyjnych, zawierający krótki opis hospitowanych instytucji oraz własne refleksje dotyczące ich funkcjonowania i funkcjonowania całego „systemu” – mile widziane odniesienia do literatury socjologicznej (3-6 stron, Times New Roman 12, spacja 1,5).



Szczegółowe treści kształcenia:

1. Zajęcia wprowadzające

2. Instytucje wspierające osoby z niepełnosprawnościami (cz.1)

3. Instytucje wspierajace osoby z niepełnosrawnościami (cz.2)

4. Miejskie programy wsparcia osób wykluczonych z powodu bezdomności (m.in. streetworking)

5. Instytucje wsparcia dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych przemocą, młodociane, samotne matki

6. Praca z osobami uzależnionymi – działania organizacji pozarządowej na przykładzie łódzkiego stowarzyszenia MONAR

7. Zajęcia podsumowujące


Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Prowadzący grup: Zofia Garus, Agnieszka Golczyńska-Grondas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Zajęcia odbywają się w formie hospitacji w instytucjach

Metody dydaktyczne:

Hospitacje poprzedzone wykładem wprowadzającym

Sposoby i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach (nieobecności nieusprawiedliwione zwolnieniami lekarskimi skutkują obniżeniem oceny, przekroczenie limitu 50% nieobecności w zajęciach hospitacyjnych oznacza brak zaliczenia), aktywny udział w zajęciach wprowadzających i podsumowujących. Raport z odbytych zajęć hospitacyjnych (blok A lub B do wyboru) zawierający krótki opis hospitowanych instytucji oraz własne refleksje dotyczące ich funkcjonowania i funkcjonowania całego „systemu” – zalecane odniesienia do literatury socjologicznej (3-6 stron, Times New Roman 12).

Szczegółowe treści kształcenia:

Blok A – Dzieci i młodzież ze środowisk zagrożonych w publicznej i niepublicznej pomocy społecznej oraz sądownictwie

A1. Zajęcia wprowadzające – dzieci i młodzież ze środowisk zagrożonych, skala i charakterystyka zjawiska, podstawowe problemy, modelowe rozwiązania

A2. Praca z rodziną – działania pracownika socjalnego i asystenta rodziny – 17.10

A3. Środowiskowe programy psychoprofilaktyczne

A4. Instytucje prawne: sąd rodzinny i kuratorzy sądowi

A5. Instytucje pieczy zastępczej

Zajęcia podsumowujące

Blok B: Praca z osobami uzależnionymi – działania organizacji pozarządowej na przykładzie łódzkiego stowarzyszenia MONAR

B1. Zajęcia wprowadzające: uzależnienia od środków psychoaktywnych i uzależnienia behawioralne (przyczyny, modele, skala zjawiska, scena narkotykowa, modelowe rozwiązania)

B2 + B3 Profilaktyka i poradnictwo ambulatoryjne + programy stacjonarne, społeczność korekcyjna

B4. Programy postrehabilitacyjne

B5. Zajęcia podsumowujące

Literatura:

Nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6