UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy współczesnej humanistyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOHU1C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy współczesnej humanistyki
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Brak wstępnych wymagań

Skrócony opis:

Celem zajęć jest określenie i analiza wybranych ważnych problemów będacych przedmiotem zainteresowania współczesnych nauk humanistycznych i społecznych. Ponadto celem zajęć jest analiza wyzwań, jakie te problemy stanowią dla współczesnych naukami humanistycznych i społecznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student zna i rozumie:

ważne procesy kulturowe, społeczne i polityczne, będące przedmiotem zainteresowania współczesnych nauk humanistycznych i społecznych (06S-2A_W07)

Umiejętności. Student potrafi:

analizować i interpretować przejawy ważnych współczesnych procesów kulturowych, społecznych i politycznych (06S-2A_U05)

Kompetencje społeczne. Student jest gotów do:

uczestnictwa w zespołowej pracy nad analizą problemów wymagających interdyscyplinarnej współpracy badawczej (06S-2A_K06 i K14)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Czyżewski
Prowadzący grup: Marek Czyżewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, studium przypadku.

Sposoby i kryteria oceniania:

Esej zaliczeniowy na jeden z omawianych tematów (06S-2A_W07, 06S-2A_U05, 06S-2A_K06 i K14)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Przegląd problematyki

2. Niewiedza

3. Postprawda

4. Głupota

5. Teorie spiskowe

6. Agresja językowa i mowa nienawiści

7. Władza jako relacja społeczna

Literatura:

Literatura podstawowa:

Foucault M. 1994. So is it important to think? W: J.D. Faubion (ed.). Power. Essential works of Foucault. Vol. 3, s. 454-458.

Popitz H. 2006. Über die Präventivwirkung des Nichtwissens. W: tegoż, Soziale Normen, Frankfurt n. Menem: Suhrkamp, s. 158-174.

Czyżewski M. 2014. Społeczeństwo niewiedzy i socjologia niewiedzy, W: A. Jabłoński, M. Zemło, J. Szymczyk (red.). Kreowanie społeczeństwa niewiedzy. Lublin: Wyd. KUL, s. 237-253.

Harsin J. 2015. Regimes of posttruth, postpolitics, and attention economies. Communication, Culture & Critique 8: 327–333.

Graeber D. 2016. Utopia regulaminów. O technologii, tępocie i ukrytych rozkoszach biurokracji. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej.

Arendt H. 1994. O kryzysie w kulturze i jego społecznej oraz politycznej doniosłości. W: tejże, Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej. Warszawa: Aletheia.

Czech F. (red.). 2014. Struktura teorii spiskowych. Antologia. Kraków: Nomos.

Boromisza-Habashi D. 2015. Hate speech. W: K. Tracy (ed.). The International Encyclopedia of Language and Social Interaction. John Wiley & Sons.

Literatura uzupełniająca:

Weber E. P., Khademian A. M. 2008. Wicked problems, knowledge challenges, and collaborative capacity builders in network settings. Public Administration Review, 68(2), s. 334–349.

Proctor R.N., L. Schiebinger (eds.). 2008. Agnotology. The making and unmaking of ignorance. Stanford: Stanford University Press.

Wehling P. 2006. Im Schatten des Wissens? Perspektiven der Soziologie des Nichtwissens. Konstanz: UVK.

Peters M.A. 2017. Education in a post-truth world. Educational Philosophy and Theory 49:6, s. 563-566.

Frankfurt H.G. 2008. O wciskaniu kitu, Warszawa: Wyd. Czuły Barbarzyńca.

Stiegler B. 2018. Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku. Warszawa: WN PWN.

Stiegler B. 2010. Taking care of youth and the generations. Stanford: Stanford University Press.

Musil R. 1995. O głupocie. W: tegoż, Człowiek matematyczny i inne eseje. Warszawa: Czytelnik, s. 251-278.

Marmion J.-F. (red.). 2019. Głupota. Nieoficjalna biografia. Wrocław: Wyd. Dolnośląskie.

Pipes D. 1998. Potęga spisku. Wpływ paranoicznego myślenia na dzieje ludzkości. Warszawa: BEJ Service.

Bratich J.Z. 2003. Making politics reasonable. Conspiracism, subjectification, and governing through styles of thought. W: J.Z. Bratich, J. Packer, C. McCarthy (eds.). Foucault, cultural studies, and governmentality. New York: State University of New York Press, s. 67-100.

Butler J. 2010. Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej.

Czyżewski M. 2010. „Język wrogości” oraz spór o III i IV RP w perspektywie analizy dyskursu publicznego. W: M. Czerwiński, P. Nowak, R. Przybylska (red.). Język IV Rzeczpospolitej. Lublin: Wyd. UMCS.

Mau S. 2017. Das metrische Wir. Über die Quantifizierung des Sozialen. Frankfurt n. Menem: Suhrkamp.

Czyżewski M. 2013. W kręgu społecznej pedagogii. W: M. Czyżewski, E. Marynowicz-Hetka, G. Woroniecka (red.). Pedagogizacja życia społecznego, zeszyt tematyczny czasopisma Societas/Communitas, nr 2 (16)/2013.

Czyżewski M. 2016. Retoryka podmiotowej sprawczości. Uwarunkowania – reguły – skutki. W: K. Kłosińska, R. Zimny (red.). Przyszłość polszczyzny polszczyzna przyszłości, Warszawa: NCK.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Czyżewski
Prowadzący grup: Marek Czyżewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, studium przypadku.

Sposoby i kryteria oceniania:

Esej zaliczeniowy na jeden z omawianych tematów (06S-2A_W07, 06S-2A_U05, 06S-2A_K06 i K14).

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Prawda – kłamstwo – nieprawda – postprawda

2. Społeczeństwo wiedzy ‒ społeczeństwo niewiedzy

Literatura:

Literatura podstawowa:

• J. Harsin, Regimes of Posttruth, Postpolitics, and Attention Economies, Communication, Culture & Critique 8 (2015) 327–333

• M. Czyżewski, Społeczeństwo niewiedzy i socjologia niewiedzy, w: A. Jabłoński, M. Zemło, J. Szymczyk (red.), Kreowanie społeczeństwa niewiedzy, Wyd. KUL, Lublin 2014.

Literatura uzupełniająca

• H.G. Frankfurt, O wciskaniu kitu, Wyd. Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2008

• B. Stiegler, Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku, WN PWN, Warszawa 2017.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Czyżewski
Prowadzący grup: Marek Czyżewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, studium przypadku.

Sposoby i kryteria oceniania:

Esej zaliczeniowy na jeden z omawianych tematów.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Prawda – kłamstwo – nieprawda – postprawda

2. Demokratyzacja kultury

3. Neoliberalna pedagogizacja

4. Społeczeństwo wiedzy ‒ społeczeństwo niewiedzy

5. Tragedia kultury i głupota w XXI wieku

Literatura:

Literatura

• J. Harsin, Regimes of Posttruth, Postpolitics, and Attention Economies, Communication, Culture & Critique 8 (2015) 327–333

• H.G. Frankfurt, O wciskaniu kitu, Wyd. Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2008

• M. Czyżewski, Krótki zarys problematyki demokratyzacji kultury w perspektywie współczesności, 2018 (maszynopis)

• M. Czyżewski, W kręgu społecznej pedagogii, w: Pedagogizacja życia społecznego, zeszyt tematyczny czasopisma Societas/Communitas, nr 2 (16)/2013)

• M. Czyżewski, Społeczeństwo niewiedzy i socjologia niewiedzy, w: A. Jabłoński, M. Zemło, J. Szymczyk (red.), Kreowanie społeczeństwa niewiedzy, Wyd. KUL, Lublin 2014.

• G. Simmel, O filozofii kultury. Pojęcie i tragedia kultury, w: tegoż, Filozofia kultury. Wybór esejów, Wyd. UJ, Kraków 2007.

• B. Stiegler, Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku, WN PWN, Warszawa 2017.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Piotrowski
Prowadzący grup: Andrzej Piotrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6