Problemy współczesnej humanistyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-SOHU1C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy współczesnej humanistyki |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Brak wstępnych wymagań |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest określenie i analiza wybranych ważnych problemów będacych przedmiotem zainteresowania współczesnych nauk humanistycznych i społecznych. Ponadto celem zajęć jest analiza wyzwań, jakie te problemy stanowią dla współczesnych naukami humanistycznych i społecznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student zna i rozumie: ważne procesy kulturowe, społeczne i polityczne, będące przedmiotem zainteresowania współczesnych nauk humanistycznych i społecznych (06S-2A_W07) Umiejętności. Student potrafi: analizować i interpretować przejawy ważnych współczesnych procesów kulturowych, społecznych i politycznych (06S-2A_U05) Kompetencje społeczne. Student jest gotów do: uczestnictwa w zespołowej pracy nad analizą problemów wymagających interdyscyplinarnej współpracy badawczej (06S-2A_K06 i K14) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Czyżewski | |
Prowadzący grup: | Marek Czyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, studium przypadku. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Esej zaliczeniowy na jeden z omawianych tematów (06S-2A_W07, 06S-2A_U05, 06S-2A_K06 i K14) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Przegląd problematyki 2. Niewiedza 3. Postprawda 4. Głupota 5. Teorie spiskowe 6. Agresja językowa i mowa nienawiści 7. Władza jako relacja społeczna |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Foucault M. 1994. So is it important to think? W: J.D. Faubion (ed.). Power. Essential works of Foucault. Vol. 3, s. 454-458. Popitz H. 2006. Über die Präventivwirkung des Nichtwissens. W: tegoż, Soziale Normen, Frankfurt n. Menem: Suhrkamp, s. 158-174. Czyżewski M. 2014. Społeczeństwo niewiedzy i socjologia niewiedzy, W: A. Jabłoński, M. Zemło, J. Szymczyk (red.). Kreowanie społeczeństwa niewiedzy. Lublin: Wyd. KUL, s. 237-253. Harsin J. 2015. Regimes of posttruth, postpolitics, and attention economies. Communication, Culture & Critique 8: 327–333. Graeber D. 2016. Utopia regulaminów. O technologii, tępocie i ukrytych rozkoszach biurokracji. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej. Arendt H. 1994. O kryzysie w kulturze i jego społecznej oraz politycznej doniosłości. W: tejże, Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej. Warszawa: Aletheia. Czech F. (red.). 2014. Struktura teorii spiskowych. Antologia. Kraków: Nomos. Boromisza-Habashi D. 2015. Hate speech. W: K. Tracy (ed.). The International Encyclopedia of Language and Social Interaction. John Wiley & Sons. Literatura uzupełniająca: Weber E. P., Khademian A. M. 2008. Wicked problems, knowledge challenges, and collaborative capacity builders in network settings. Public Administration Review, 68(2), s. 334–349. Proctor R.N., L. Schiebinger (eds.). 2008. Agnotology. The making and unmaking of ignorance. Stanford: Stanford University Press. Wehling P. 2006. Im Schatten des Wissens? Perspektiven der Soziologie des Nichtwissens. Konstanz: UVK. Peters M.A. 2017. Education in a post-truth world. Educational Philosophy and Theory 49:6, s. 563-566. Frankfurt H.G. 2008. O wciskaniu kitu, Warszawa: Wyd. Czuły Barbarzyńca. Stiegler B. 2018. Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku. Warszawa: WN PWN. Stiegler B. 2010. Taking care of youth and the generations. Stanford: Stanford University Press. Musil R. 1995. O głupocie. W: tegoż, Człowiek matematyczny i inne eseje. Warszawa: Czytelnik, s. 251-278. Marmion J.-F. (red.). 2019. Głupota. Nieoficjalna biografia. Wrocław: Wyd. Dolnośląskie. Pipes D. 1998. Potęga spisku. Wpływ paranoicznego myślenia na dzieje ludzkości. Warszawa: BEJ Service. Bratich J.Z. 2003. Making politics reasonable. Conspiracism, subjectification, and governing through styles of thought. W: J.Z. Bratich, J. Packer, C. McCarthy (eds.). Foucault, cultural studies, and governmentality. New York: State University of New York Press, s. 67-100. Butler J. 2010. Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej. Czyżewski M. 2010. „Język wrogości” oraz spór o III i IV RP w perspektywie analizy dyskursu publicznego. W: M. Czerwiński, P. Nowak, R. Przybylska (red.). Język IV Rzeczpospolitej. Lublin: Wyd. UMCS. Mau S. 2017. Das metrische Wir. Über die Quantifizierung des Sozialen. Frankfurt n. Menem: Suhrkamp. Czyżewski M. 2013. W kręgu społecznej pedagogii. W: M. Czyżewski, E. Marynowicz-Hetka, G. Woroniecka (red.). Pedagogizacja życia społecznego, zeszyt tematyczny czasopisma Societas/Communitas, nr 2 (16)/2013. Czyżewski M. 2016. Retoryka podmiotowej sprawczości. Uwarunkowania – reguły – skutki. W: K. Kłosińska, R. Zimny (red.). Przyszłość polszczyzny polszczyzna przyszłości, Warszawa: NCK. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Czyżewski | |
Prowadzący grup: | Marek Czyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, studium przypadku. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Esej zaliczeniowy na jeden z omawianych tematów (06S-2A_W07, 06S-2A_U05, 06S-2A_K06 i K14). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Prawda – kłamstwo – nieprawda – postprawda 2. Społeczeństwo wiedzy ‒ społeczeństwo niewiedzy |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: • J. Harsin, Regimes of Posttruth, Postpolitics, and Attention Economies, Communication, Culture & Critique 8 (2015) 327–333 • M. Czyżewski, Społeczeństwo niewiedzy i socjologia niewiedzy, w: A. Jabłoński, M. Zemło, J. Szymczyk (red.), Kreowanie społeczeństwa niewiedzy, Wyd. KUL, Lublin 2014. Literatura uzupełniająca • H.G. Frankfurt, O wciskaniu kitu, Wyd. Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2008 • B. Stiegler, Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku, WN PWN, Warszawa 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Czyżewski | |
Prowadzący grup: | Marek Czyżewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy, studium przypadku. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Esej zaliczeniowy na jeden z omawianych tematów. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Prawda – kłamstwo – nieprawda – postprawda 2. Demokratyzacja kultury 3. Neoliberalna pedagogizacja 4. Społeczeństwo wiedzy ‒ społeczeństwo niewiedzy 5. Tragedia kultury i głupota w XXI wieku |
|
Literatura: |
Literatura • J. Harsin, Regimes of Posttruth, Postpolitics, and Attention Economies, Communication, Culture & Critique 8 (2015) 327–333 • H.G. Frankfurt, O wciskaniu kitu, Wyd. Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2008 • M. Czyżewski, Krótki zarys problematyki demokratyzacji kultury w perspektywie współczesności, 2018 (maszynopis) • M. Czyżewski, W kręgu społecznej pedagogii, w: Pedagogizacja życia społecznego, zeszyt tematyczny czasopisma Societas/Communitas, nr 2 (16)/2013) • M. Czyżewski, Społeczeństwo niewiedzy i socjologia niewiedzy, w: A. Jabłoński, M. Zemło, J. Szymczyk (red.), Kreowanie społeczeństwa niewiedzy, Wyd. KUL, Lublin 2014. • G. Simmel, O filozofii kultury. Pojęcie i tragedia kultury, w: tegoż, Filozofia kultury. Wybór esejów, Wyd. UJ, Kraków 2007. • B. Stiegler, Wstrząsy. Głupota i wiedza w XXI wieku, WN PWN, Warszawa 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Piotrowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.