UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy bezpieczeństwa w środowisku miejskim

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOQE2C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy bezpieczeństwa w środowisku miejskim
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problemem bezpieczeństwa w środowisku miejskim. W trakcie kursu przedstawione zostaną programy i strategie mające na celu zniwelowanie zagrożeń występujących w środowisku miejskim. Zaprezentowane i omówione zostaną również podstawowe kompetencje samorządu terytorialnego w kontekście zwiększania bezpieczeństwa. Studenci nabędą również wiedzą z zakresu projektowania i kształtowania bezpiecznych przestrzeni.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna i rozumie:

1. pojęcia: bezpieczeństwo i poczucie bezpieczeństwa oraz wymienia różne definicje bezpieczeństwa (06S-2A_W07), (06S-2A_W08)

2. pojęcia: miasto, miejsce, przestrzeń, przestrzeń prywatna, przestrzeń publiczna (06S-2A_W07), (06S-2A_W08)

3. zadania samorządu terytorialnego w kontekście bezpieczeństwa (06S-2A_W07), (06S-2A_W08)

4. problemy społeczności lokalnych w kontekście bezpieczeństwa (06S-2A_W07), (06S-2A_W08)

5. programy i strategie dotyczące bezpieczeństwa (06S-2A_W07), (06S-2A_W08)

6. zasady projektowania bezpiecznych przestrzeni, w tym bezpiecznej przestrzeni w ruchu drogowym i ruchu pieszych (06S-2A_W07), (06S-2A_W08)

7. rolę monitoringu w kontekście kształtowania bezpieczeństwa (06S-2A_W07), (06S-2A_W08)

8. konflikty lokalne (06S-2A_W07), (06S-2A_W08)

Umiejętności

Student potrafi:

1. odróżnić definicje bezpieczeństwa, a także miejsca, przestrzeni i miasta (06S-2A_U01)

2. wyjaśnić zadania samorządu w kontekście bezpieczeństwa (06S-2A_U01)

3. zaadaptować znane strategie i programy dotyczące bezpieczeństwa do danej sytuacji (06S-2A_U06)

4. wymyślić rozwiązania przestrzenne mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa (06S-2A_U06)

5. zaprojektować rozwiązania problemów i konfliktów lokalnych (06S-2A_U06)

Kompetencje społeczne

Student jest gotów do:

1. dopasowowania rozwiązania do problemu (06S-2A_K01)

2. inicjowania działania na rzecz rozwiązania problemu (06S-2A_K01)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;

Metody ćwiczeniowo-praktyczne, projektowe z zastosowaniem metodologii design thinking oraz projekty własne studentów, studium przypadku;

Dyskusja grupowa,

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w dyskusji podczas zajęć oraz przygotowanie projektu w grupach i jego prezentacja na zajęciach [K_W01, K_W02, K_W08, K_W021, K_U01, K_U03, K_U05, K_U07, K_U13, K_U14, K_K02, K_K03].


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Zagrożenia i bezpieczeństwo - kontekst teoretyczny

2. Źródła i przejawy zagrożeń bezpieczeństwa w przestrzeni miasta

3. Bezpieczeństwo i poczucie bezpieczeństwa w mieście

5. Psychospołeczny kontekst miejskiego bezpieczeństwa

6. Urbanizacyjne i architektoniczne uwarunkowania bezpieczeństwa

7. Przestrzeń publiczna czy przestrzeń bezpieczna- Projektowanie i organizacja przestrzeni dla bezpieczeństwa

8. Bezpieczne osiedle - przykłady rozwiązań

9. Polityka miejska w kontekście kształtowania bezpieczeństwa - programy prewencyjne

10. Zagrożenie przestępczością i bezpieczeństwo w przestrzeni miasta

11. Gettoizacja przestrzeni miejskiej - kontekst przestrzenny i społeczny

12. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym i w ruchu pieszych

13. Bezpieczeństwo ekologiczne

14. Konflikty lokalne i ich rozwiązywanie

15. Bezpieczna przestrzeń miejska- projekty studenckie

Literatura:

Podstawowa:

1. Czapska Janina (red.), 2012, Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni. Teoria - badania - praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków.

2. Czarnecki B., Siemiński W., 2004, Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej.

3. Gehl Jan, 2009, Życia między budynkami, Wydawnictwo RAM,Kraków

Zbigniew K. Zuziak, 2011, KRYTERIUM BEZPIECZEŃSTWA W URBANISTYCE WSPÓŁCZESNEJ, architektura. Czasopismo techniczne, nr 17 (108)

4. Hołyst B., 2014, Bezpieczeństwo. Ogólne problemy badawcze, PWN, Warszawa.

5. Kłopotowska A., 2010, Czynnik „obronności” we współczesnej architekturze zespołów mieszkalnych, Budownictwo i Architektura 6 (2010) 51-61

6. Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa: PWN.

7. Mordwa Stanisław, 2009, Bezpieczeństwo a kształtowanie przestrzeni, Space-Society-Economy, T 9,

8. Starosta P., 2000, Konflikt lokalny, [w:] Malikowski M., Seręga Z. (red.), Konflikty społeczne w Polsce w okresie zmian systemowych, tom 2, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów.

9. Szczepańska Agnieszka, Pietrzyk Katarzyna, 2016, Bezpieczeństwo publicze na osiedlach mieszkaniowych - case study, [w:] Studia Miejskie, tom

10. Urban A., 2009, Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Uzupełniająca:

1. Czekaj K., 2004, Środki masowego przekazu a kształtowanie poczucia bezpieczeństwa w Katowicach w opiniach mieszkańców, [w:] Sztumski J. (red.), Zeszyty Naukowe Katedry Socjologii i Psychologii.

2. Dymnicka M., 2013, Przestrzeń publiczna a przemiany miasta, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

3. Jakubczyk W. 2012, O bezpieczeństwie w dobie globalizacji, [w:] Lewkowicz A., Majer T., (red.) Bezpieczeństwo społeczności lokalnej, Olsztyn.

4. Michałowska E., 2008, Syndrom NIMBY jako przykład samoorganizacji społecznej na poziomie lokalnym, [w:] Studia lokalne i regionalna 1(31)/2008.

5. Skrzypiec R., 2010, Konflikt jako strategia rozwiązywania problemów w społecznościach lokalnych, [w:] Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec, WUW, Warszawa.

6. Mordwa Stanisław, 2014, Dysproporcje przestrzenne wybranych zjawisk patologii społecznych w Łodzi, (w:) A. Suliborski, M. Wójcik (red.), Dysproporcje społeczne i gospodarcze w przestrzeni Łodzi. Czynniki, mechanizmy, skutki, Łódź: Wydawnictwo UŁ

7. Waszkiewicz P., 2011, Wielki Brat Rok 2010, Oficyna A Wolters Kluwer business, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Michalska-Żyła
Prowadzący grup: Agnieszka Michalska-Żyła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów;

Metody ćwiczeniowo-praktyczne, projektowe z zastosowaniem metodologii design thinking oraz projekty własne studentów, studium przypadku;

Dyskusja grupowa,

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywny udział w dyskusji podczas zajęć oraz przygotowanie projektu w grupach i jego prezentacja na zajęciach [K_W01, K_W02, K_W08, K_W021, K_U01, K_U03, K_U05, K_U07, K_U13, K_U14, K_K02, K_K03].


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Miasto i przestrzeń miejska

2. Źródła i przejawy zagrożeń bezpieczeństwa w przestrzeni miasta

3. Bezpieczeństwo i poczucie bezpieczeństwa w mieście

4. Zagrożenia bezpieczeństwa i bezpieczeństwo - główne podejścia badawcze

5. Psychospołeczny kontekst miejskiego bezpieczeństwa

6. Urbanizacyjne i architektoniczne uwarunkowania bezpieczeństwa

7. Przestrzeń publiczna czy przestrzeń bezpieczna- Projektowanie i organizacja przestrzeni dla bezpieczeństwa

8. Bezpieczne osiedle - przykłady rozwiązań

9. Polityka miejska w kontekście kształtowania bezpieczeństwa - programy prewencyjne

10. Zagrożenie przestępczością i bezpieczeństwo w przestrzeni miasta

11. Gettoizacja przestrzeni miejskiej - kontekst przestrzenny i społeczny

12. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym i w ruchu pieszych

13. Bezpieczeństwo ekologiczne

14. Konflikty lokalne i ich rozwiązywanie

15. Bezpieczna przestrzeń miejska- projekty studenckie

Literatura:

Podstawowa:

1. Czapska Janina (red.), 2012, Zapobieganie przestępczości przez kształtowanie przestrzeni. Teoria - badania - praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków.

2. Czarnecki B., Siemiński W., 2004, Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej.

3. Gehl Jan, 2009, Życia między budynkami, Wydawnictwo RAM,Kraków

Zbigniew K. Zuziak, 2011, KRYTERIUM BEZPIECZEŃSTWA W URBANISTYCE WSPÓŁCZESNEJ, architektura. Czasopismo techniczne, nr 17 (108)

4. Hołyst B., 2014, Bezpieczeństwo. Ogólne problemy badawcze, PWN, Warszawa.

5. Kłopotowska A., 2010, Czynnik „obronności” we współczesnej architekturze zespołów mieszkalnych, Budownictwo i Architektura 6 (2010) 51-61

6. Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, Warszawa: PWN.

7. Mordwa Stanisław, 2009, Bezpieczeństwo a kształtowanie przestrzeni, Space-Society-Economy, T 9,

8. Starosta P., 2000, Konflikt lokalny, [w:] Malikowski M., Seręga Z. (red.), Konflikty społeczne w Polsce w okresie zmian systemowych, tom 2, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów.

9. Szczepańska Agnieszka, Pietrzyk Katarzyna, 2016, Bezpieczeństwo publicze na osiedlach mieszkaniowych - case study, [w:] Studia Miejskie, tom

10. Urban A., 2009, Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Uzupełniająca:

1. Czekaj K., 2004, Środki masowego przekazu a kształtowanie poczucia bezpieczeństwa w Katowicach w opiniach mieszkańców, [w:] Sztumski J. (red.), Zeszyty Naukowe Katedry Socjologii i Psychologii.

2. Dymnicka M., 2013, Przestrzeń publiczna a przemiany miasta, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa

3. Jakubczyk W. 2012, O bezpieczeństwie w dobie globalizacji, [w:] Lewkowicz A., Majer T., (red.) Bezpieczeństwo społeczności lokalnej, Olsztyn.

4. Michałowska E., 2008, Syndrom NIMBY jako przykład samoorganizacji społecznej na poziomie lokalnym, [w:] Studia lokalne i regionalna 1(31)/2008.

5. Skrzypiec R., 2010, Konflikt jako strategia rozwiązywania problemów w społecznościach lokalnych, [w:] Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec, WUW, Warszawa.

6. Mordwa Stanisław, 2014, Dysproporcje przestrzenne wybranych zjawisk patologii społecznych w Łodzi, (w:) A. Suliborski, M. Wójcik (red.), Dysproporcje społeczne i gospodarcze w przestrzeni Łodzi. Czynniki, mechanizmy, skutki, Łódź: Wydawnictwo UŁ

7. Waszkiewicz P., 2011, Wielki Brat Rok 2010, Oficyna A Wolters Kluwer business, Warszawa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6