Kreowanie kompetencji menedżerskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-SPEC52C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kreowanie kompetencji menedżerskich |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Mikroekonomia, Makroekonomia, statystyka |
Skrócony opis: |
Celem specjalności KREOWANIE KOMPETENCJI MENEDŻERSKICH jest dostarczenie studentom wiedzy oraz praktycznych umiejętności menedżerskich z zakresu analizy i rozwiązywania problemów w miejscu pracy. Nabyte umiejętności interpersonalne, decyzyjne, koncepcyjne czy diagnostyczno-analityczne mają pomóc wykreować menedżera, który będzie występował zarówno w roli reprezentanta, przedsiębiorcy, negocjatora jak i przywódcy czy obserwatora. Szczególną wagę przywiązujemy do wykształcenia u absolwentów kreatywnych, twórczych postaw oraz wyposażenia ich w narzędzia służące rozwiązywaniu pojawiających się problemów decyzyjnych. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 06E-1A_KKM_W01. Zna terminologię używaną w dziedzinie finansów i zarządzania. 06E-1A_KKM_W02. Zna specyfikę otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa. 06E-1A_KKM_W04. Zna podstawy funkcjonowania, rozwoju i tworzenia przedsiębiorstw oraz zarządzania procesami w nich zachodzącymi, jak również mechanizmy ich finansowania oraz zasady gospodarowania i obrotu aktywami finansowymi. UMIEJĘTNOŚCI: 06E-1A_KKM_U02. Potrafi analizować sytuacje sprzyjające właściwemu rozwojowi przedsiębiorstwa, dobrać narzędzia i zastosować optymalne techniki badawcze w celu dokonania właściwej diagnozy sytuacji. 06E-1A_KKM_U03. Potrafi zastosować w praktyce nowoczesne metody rekrutacji i oceny pracowników oraz dopasować je do specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstwa. 06E-1A_KKM_U05. Posiada umiejętność rozpoznawania natury konfliktów i zarządzania nimi. 06E-1A_KKM_U06. Potrafi dokonać wyboru stylu przywództwa optymalnego z punktu widzenia celów i zasobów przedsiębiorstwa. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: 06E-1A_KKM_K01. Jest świadomy występowania dylematów etycznych przy podejmowaniu decyzji biznesowych, jest przygotowany do ich postrzegania i rozwiązywania przy uwzględnianiu celów różnych grup interesów funkcjonujących wewnątrz i w otoczeniu zewnętrznym organizacji. 06E-1A_KKM_K03. Wykazuje aktywną postawę we współdecydowaniu o kierunkach rozwoju przedsiębiorstwa, jest otwarty na nowe pomysły, nowe technologie, nowe propozycje; zorientowany na przyszłe, długofalowe strategie decyzyjne i finansowe, ma świadomość potrzeby budowania pozytywnych relacji w warunkach występowania konfliktów interesów wewnątrz i poza organizacją. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Maciej Kozłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej. W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej |
|
Metody dydaktyczne: | interaktywny wykład/konwersatorium/prezentacja w PPT - Dyskusja - Ćwiczenia grupowe - zadania do samodzielnego rozwiązania |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Kurs obejmuje aktywny udział w dyskusjach i zajęciach klasowych oraz oczekuje się wysokiej jakości pracy pisemnej. Wiele sukcesów menedżera zależy od komunikacji, dlatego skuteczna komunikacja pisemna i ustna będzie stanowić znaczną część oceny ucznia. Praca pisemna powinna być przejrzysta, logiczna, poprawna gramatycznie, sprawdzona pisownią, przekonująca, poparta przykładami i poparta cytatami z wszelkich danych, pomysłów lub innych wykorzystanych treści. Powinien reprezentować najlepsze starania ucznia. Aby dobrze radzić sobie z zadaniami pisemnymi, musisz uwzględnić i zastosować odczyty z kursu. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | kolokwium - pytania otwarte lub zadania (7 lub 9); zalicza połowa plus 1 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Program specjalności Program specjalności KREOWANIE KOMPETENCJI MENEDŻERSKICH obejmuje 11 przedmiotów obowiązkowych prowadzonych w formie wykładu lub konwersatorium (po 15 lub 30 godzin każdy). Wyróżnić można trzy grupy przedmiotów: Pierwsza z nich dotyczy szeroko rozumianej przedsiębiorczości, kreatywnych postaw i innowacyjności. Na zajęciach szczególną uwagę przywiązujemy do wykształcenia u naszych absolwentów cech osobowych i personalnych przedsiębiorcy, charakteryzujących się zaradnością, potrzebą osiągnięć, skłonnością do ryzyka, aktywnością, opanowaniem w sytuacjach stresowych, zdolnościami analitycznymi, inicjatywą. Pokazujemy jak założyć i jak prowadzić własną firmę, na czym polega partnerska współpraca w biznesie, jak przystosować się do zachodzących zmian, a także jak wykorzystywać nadarzające się okazje biznesowe i rynkowe. Do grupy tej należą następujące przedmioty: Wprowadzenie do przedsiębiorczości Etykieta w biznesie Przedsiębiorczość akademicka i metody jej wspierania Ekonomia menedżerska Druga grupa przedmiotów wykładanych na specjalności dotyczy zarządzania przedsiębiorstwem ze szczególnym uwzględnieniem problematyki finansowej. Przedmioty te stanowią podstawę do formułowania i implementacji strategii finansowych, podatkowych, inwestycyjnych, budowy biznes planów i wielu innych typów decyzji biznesowych. Wymienić tu można takie przedmioty jak: Budowa planów biznesowych Menedżerskie zastosowanie arkusza kalkulacyjnego Źródła finansowania MSP Metody oceny projektów inwestycyjnych Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie Trzecia grupa przedmiotów nakierowana jest na dostarczanie wiedzy na temat szeroko pojętego otoczenia przedsiębiorstwa. Decyzje operacyjne i strategiczne muszą uwzględniać uwarunkowania zewnętrzne, w jakich działa firma. Postępujące procesy globalizacji powodują, że poziom konkurencji, której musi stawić czoło współczesne przedsiębiorstwo, zdecydowanie wzrósł. Zmniejsza to znacznie margines błędu, jaki można popełnić, chcąc zachować swój udział w rynku, utrzymać przewagę konkurencyjną, realizować nadrzędny cel, jakim dla współczesnej korporacji jest maksymalizacja wartości dla akcjonariuszy. W grupie tej znaleźć można takie przedmioty jak: Marketplace (gra symulacyjna) Zewnętrzne uwarunkowania działalności firmy Funkcjonowanie firmy na jednolitym rynku europejskim (wykład do wyboru) Rachunkowość menedżerska |
|
Literatura: |
Obowiązkowa 1. Ochyra, I. 2012, Kompetencje psychospołeczne pełnomocnika i menedżera, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa. 2. Penc, J., 2005, Role i umiejętności menedżerskie. Sekrety sukcesu i kariery DIFIN, Warszawa. 3. Smółka, P., 2008, Kompetencje społeczne: metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer, Warszawa 4. Kuc, B.R., 2004, Od zarządzania do przywództwa, Dylematy władzy organizacyjnej, Wydawnictwo Menedżerskie PTM, Warszawa ZALECANA: 1. Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów, red. P. Smółka, One Press, Helion, Gliwice. 2. Goleman, D., 1997, Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 3. Smółka, P., 2007, Generator charyzmy: kreowanie osobowości menedżera, Wydanictwo Helion, Gliwice 4. Zarządzanie karierą, 2006, Seria: Harvard Business School Press, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.