UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kreowanie kompetencji menedżerskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SPEC52C
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kreowanie kompetencji menedżerskich
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Mikroekonomia, Makroekonomia, statystyka

Skrócony opis:

Celem specjalności KREOWANIE KOMPETENCJI MENEDŻERSKICH jest dostarczenie studentom wiedzy oraz praktycznych umiejętności menedżerskich z zakresu analizy i rozwiązywania problemów w miejscu pracy. Nabyte umiejętności interpersonalne, decyzyjne, koncepcyjne czy diagnostyczno-analityczne mają pomóc wykreować menedżera, który będzie występował zarówno w roli reprezentanta, przedsiębiorcy, negocjatora jak i przywódcy czy obserwatora. Szczególną wagę przywiązujemy do wykształcenia u absolwentów kreatywnych, twórczych postaw oraz wyposażenia ich w narzędzia służące rozwiązywaniu pojawiających się problemów decyzyjnych.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

06E-1A_KKM_W01. Zna terminologię używaną w dziedzinie finansów i zarządzania.

06E-1A_KKM_W02. Zna specyfikę otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa.

06E-1A_KKM_W04. Zna podstawy funkcjonowania, rozwoju i tworzenia przedsiębiorstw oraz zarządzania procesami w nich zachodzącymi, jak również mechanizmy ich finansowania oraz zasady gospodarowania i obrotu aktywami finansowymi.

UMIEJĘTNOŚCI:

06E-1A_KKM_U02. Potrafi analizować sytuacje sprzyjające właściwemu rozwojowi przedsiębiorstwa, dobrać narzędzia i zastosować optymalne techniki badawcze w celu dokonania właściwej diagnozy sytuacji.

06E-1A_KKM_U03. Potrafi zastosować w praktyce nowoczesne metody rekrutacji i oceny pracowników oraz dopasować je do specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstwa.

06E-1A_KKM_U05. Posiada umiejętność rozpoznawania natury konfliktów i zarządzania nimi.

06E-1A_KKM_U06. Potrafi dokonać wyboru stylu przywództwa optymalnego z punktu widzenia celów i zasobów przedsiębiorstwa.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

06E-1A_KKM_K01. Jest świadomy występowania dylematów etycznych przy podejmowaniu decyzji biznesowych, jest przygotowany do ich postrzegania i rozwiązywania przy uwzględnianiu celów różnych grup interesów funkcjonujących wewnątrz i w otoczeniu zewnętrznym organizacji.

06E-1A_KKM_K03. Wykazuje aktywną postawę we współdecydowaniu o kierunkach rozwoju przedsiębiorstwa, jest otwarty na nowe pomysły, nowe technologie, nowe propozycje; zorientowany na przyszłe, długofalowe strategie decyzyjne i finansowe, ma świadomość potrzeby budowania pozytywnych relacji w warunkach występowania konfliktów interesów wewnątrz i poza organizacją.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kozłowski
Prowadzący grup: Maciej Kozłowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej.

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej

Metody dydaktyczne:

interaktywny wykład/konwersatorium/prezentacja w PPT

- Dyskusja

- Ćwiczenia grupowe

- zadania do samodzielnego rozwiązania

Sposoby i kryteria oceniania:

Kurs obejmuje aktywny udział w dyskusjach i zajęciach klasowych oraz oczekuje się wysokiej jakości pracy pisemnej. Wiele sukcesów menedżera zależy od komunikacji, dlatego skuteczna komunikacja pisemna i ustna będzie stanowić znaczną część oceny ucznia. Praca pisemna powinna być przejrzysta, logiczna, poprawna gramatycznie, sprawdzona pisownią, przekonująca, poparta przykładami i poparta cytatami z wszelkich danych, pomysłów lub innych wykorzystanych treści. Powinien reprezentować najlepsze starania ucznia. Aby dobrze radzić sobie z zadaniami pisemnymi, musisz uwzględnić i zastosować odczyty z kursu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

kolokwium - pytania otwarte lub zadania (7 lub 9); zalicza połowa plus 1

Szczegółowe treści kształcenia:

Program specjalności

Program specjalności KREOWANIE KOMPETENCJI MENEDŻERSKICH obejmuje 11 przedmiotów obowiązkowych prowadzonych w formie wykładu lub konwersatorium (po 15 lub 30 godzin każdy). Wyróżnić można trzy grupy przedmiotów:

Pierwsza z nich dotyczy szeroko rozumianej przedsiębiorczości, kreatywnych postaw i innowacyjności. Na zajęciach szczególną uwagę przywiązujemy do wykształcenia u naszych absolwentów cech osobowych i personalnych przedsiębiorcy, charakteryzujących się zaradnością, potrzebą osiągnięć, skłonnością do ryzyka, aktywnością, opanowaniem w sytuacjach stresowych, zdolnościami analitycznymi, inicjatywą. Pokazujemy jak założyć i jak prowadzić własną firmę, na czym polega partnerska współpraca w biznesie, jak przystosować się do zachodzących zmian, a także jak wykorzystywać nadarzające się okazje biznesowe i rynkowe. Do grupy tej należą następujące przedmioty:

Wprowadzenie do przedsiębiorczości

Etykieta w biznesie

Przedsiębiorczość akademicka i metody jej wspierania

Ekonomia menedżerska

Druga grupa przedmiotów wykładanych na specjalności dotyczy zarządzania przedsiębiorstwem ze szczególnym uwzględnieniem problematyki finansowej. Przedmioty te stanowią podstawę do formułowania i implementacji strategii finansowych, podatkowych, inwestycyjnych, budowy biznes planów i wielu innych typów decyzji biznesowych. Wymienić tu można takie przedmioty jak:

Budowa planów biznesowych

Menedżerskie zastosowanie arkusza kalkulacyjnego

Źródła finansowania MSP

Metody oceny projektów inwestycyjnych

Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie

Trzecia grupa przedmiotów nakierowana jest na dostarczanie wiedzy na temat szeroko pojętego otoczenia przedsiębiorstwa. Decyzje operacyjne i strategiczne muszą uwzględniać uwarunkowania zewnętrzne, w jakich działa firma. Postępujące procesy globalizacji powodują, że poziom konkurencji, której musi stawić czoło współczesne przedsiębiorstwo, zdecydowanie wzrósł. Zmniejsza to znacznie margines błędu, jaki można popełnić, chcąc zachować swój udział w rynku, utrzymać przewagę konkurencyjną, realizować nadrzędny cel, jakim dla współczesnej korporacji jest maksymalizacja wartości dla akcjonariuszy. W grupie tej znaleźć można takie przedmioty jak:

Marketplace (gra symulacyjna)

Zewnętrzne uwarunkowania działalności firmy

Funkcjonowanie firmy na jednolitym rynku europejskim (wykład do wyboru)

Rachunkowość menedżerska


Literatura:

Obowiązkowa

1. Ochyra, I. 2012, Kompetencje psychospołeczne pełnomocnika i menedżera, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa.

2. Penc, J., 2005, Role i umiejętności menedżerskie. Sekrety sukcesu i kariery DIFIN, Warszawa.

3. Smółka, P., 2008, Kompetencje społeczne: metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer, Warszawa

4. Kuc, B.R., 2004, Od zarządzania do przywództwa, Dylematy władzy organizacyjnej, Wydawnictwo Menedżerskie PTM, Warszawa

ZALECANA:

1. Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów, red. P. Smółka, One Press, Helion, Gliwice.

2. Goleman, D., 1997, Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań

3. Smółka, P., 2007, Generator charyzmy: kreowanie osobowości menedżera, Wydanictwo Helion, Gliwice

4. Zarządzanie karierą, 2006, Seria: Harvard Business School Press, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6