Podstawy statystycznej analizy danych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-DUPM18 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy statystycznej analizy danych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Moduł zajęć do wyboru zakłada realizację zróżnicowanych pod względem merytorycznym treści, które wpisują się w aktualne i ważne z punktu widzenia pedagogiki zjawiska i procesy społeczne. Oferowane w ramach przedmiotów do wyboru treści nie są powiązane z zakresem tematycznym modułów specjalnościowych. Uczestniczenie w zajęciach rozwija zainteresowania studentów, rozszerza i aktualizuje ich wiedzę, sprzyja kształtowaniu kompetencji pogłębionego, refleksyjnego i krytycznego odniesienia się do podejmowanych na zajęciach problemów pedagogicznych. Ponadto stymuluje studentów do samodzielnych poszukiwań naukowo-badawczych lub/i metodyczno-organizacyjnych w ramach współczesnej myśli i praktyki pedagogicznej. |
Efekty uczenia się: |
Symbol Wiedza 07P-2A_W03 Rozumie znaczenie analizy danych w ocenach i decyzjach dotyczących procesów edukacyjnych. 07P-2A_W06 Wskazuje obszary powiązań analizy danych z projektowaniem, prowadzeniem i oceną procesu rozwoju i edukacji. 07P-2A_W09 Charakteryzuje metody analizy danych i zasady ich zastosowania w pedagogice oraz wskazuje obszary zastosowania wybranych metod i podejść w analizie danych. Symbol Umiejętności 07P-2A_U02 Wykorzystuje metody analizy danych w interpretacji i ocenie problemów edukacyjnych. 07P-2A_U09 Projektuje analizę danych oraz ocenia poprawność dobranych rozwiązań analitycznych. Symbol Kompetencje 07P-2A_K01 Przejawia świadomość ograniczeń wybieranych przez siebie rozwiązań analitycznych. 07P-2A_K05 Wykazuje gotowość do wykorzystywania adekwatnych metod analizy danych w projektowaniu działań zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin, 34 miejsc
Wykład, 28 godzin, 34 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Pasikowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Pasikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny, ćwiczenia laboratoryjne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie pisemne. Ocena uzależniona od procentu liczby punktów możliwych do uzyskania. Ocena: dst. – 60% - 65% + dst- 66% - 75% db. – 76% - 85% + db – 86% - 95% bdb – 96% - 100% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Wiedza 07P-2A_W03 Wskazuje zasady wykorzystywania analizy danych w procesie podejmowania decyzji o formułowania ocen. 07P-2A_W06 Określa momenty w procesie badawczym, które decydują o przebiegu i wynikach analizy danych, oraz w których wyniki analizy danych determinują przebieg procesu badawczego. 07P-2A_W09 Określa warunki zastosowania wybranych metod analizy danych. Umiejętności 07P-2A_U02 Wnioskuje w oparciu o wyniki przeprowadzonej analizy danych. 07P-2A_U09 Dobiera metody analizy danych stosownie do celu i przedmiotu analizy. Kompetencje 07P-2A_K01 Wskazuje ograniczenia wybierany metod analitycznych. 07P-2A_K05 Określa metodologiczne oraz społeczne konsekwencje usterek w doborze metod analizy danych. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | WYKŁAD/ĆWICZENIA 1. Wprowadzenie do analizy danych (opis, podział i eksploracja danych, metodyka CRISP). 2. Analiza struktury. 3. Analiza współzmienności . 4. Teoria estymacji parametrów. 5. Teoria weryfikacji hipotez statystycznych. 6. Założenia i odporność metod statystycznych. 7. Transformacje i rekodowanie zmiennych. 8. Wybrane metody wielowymiarowej analizy danych. |
|
Literatura: |
1. Aczel, a. D., Sounderpandian, J. (2021). Statystyka w zarządzaniu. Warszawa: PWN. 2. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (red.) (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Academica SWPS. 3. Blalock, H.M. (1977). Statystyka dla socjologów. Warszawa: PWN 4. Ferguson, G., Takane, Y. (2003). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN. 5. Larose, D. T. (2013). Odkrywanie wiedzy z danych. Wprowadzenie do eksploracji danych. Warszawa: PWN. 6. Sobczyk, M. (2007). Statystyka. Warszawa: PWN. 7. Steczkowski, J., Zeliaś, A. (1981). Statystyczne metody analizy cech jakościowych. Warszawa: PWE. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.