Konwersatorium metodologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-DUWF013 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium metodologiczne |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość zasad przygotowania koncepcji badań empirycznych, metod i technik badawczych oraz podstawowych sposobów opracowywania danych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą następującym celom: Doskonalenie umiejętności krytycznej analizy opracowań przygotowanych na podstawie badań empirycznych. Śledzenie kontekstów używania terminów: subiektywny – obiektywny, metody ilościowe – jakościowe, triangulacja – metody mieszane. Pomoc w precyzowaniu problemów teoretycznych i przedmiotu pracy magisterskiej. Przygotowanie do krytycznej analizy wykorzystywanych narzędzi badawczych i ich doskonalenia. |
Efekty uczenia się: |
07W-2P_W04 Posiada pogłębiona wiedzę w zakresie specyfiki podejścia jakościowego i ilościowego w badaniach pedagogicznych. Potrafi określać różnice pomiędzy wyjaśnianiem i interpretacją zjawisk w badaniach empirycznych. Zna podstawowe strategie i modele prowadzenia badań w dyscyplinach społecznych. 07W-2P_U06 Potrafi dokonywać krytycznej analizy tekstów z zakresu pedagogiki oraz poprawnie argumentować przyjmowane stanowiska, a także analizować wyniki badań uzyskiwanych różnymi metodami badawczymi oraz formułować wynikające z tego wnioski dla praktyki badawczej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR K
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda spotkania edukacyjnego, w którym łączone są elementy wykładu uczestniczącego (przypominającego ustalenia z wykładu Metody badań pedagogicznych), moderowanej dyskusji i pracy zespołowej. Metoda ta ma na celu pogłębienie wiedzy metodologicznej i jej rozumienie w obrębie całej grupy konwersatoryjnej, a także jej twórcze zastosowanie w pracy zespołowej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z zaliczenia zajęć składają się następujące komponenty: • Aktywne uczestnictwo w zajęciach (indywidualny wkład do pracy zespołu) - 35% • Systematyczność opracowywania przez zespół projektu - 30% • Poprawność merytoryczna i oryginalność opracowanego przez zespół projektu - 35% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Do zweryfikowania poziomu osiągnięcia przez osoby studiujące efektów uczenia się służą dyskusje na forum grupy i praca w zespołach ukierunkowane na: • W04 – pogłębiony merytorycznie refleksję metodologiczną nad poprawnymi merytorycznie wariantami stosowania wiedzy teoretycznej z zakresu metod badań pedagogicznych w praktycznym postępowaniu badawczym, • U06 – opracowanie poprawnego merytorycznie projektu metodologicznych założeń koncepcji badań własnych, uwzględniającego poszczególne etapy postępowania badawczego wymagane w pracy dyplomowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Utrwalające wiedzę omówienie głównych komponentów struktury rozdziału metodologicznego w pracy dyplomowej • Utrwalające wiedzę omówienie organizacji i etapów badań naukowych w podejściu ilościowym i jakościowym • Formułowanie przedmiotu i celów badań z uwzględnieniem specyfiki podejścia ilościowego i jakościowego • Formułowanie problemów badawczych • Określenie kryteriów i metody doboru próby badawczej z uwzględnieniem cech społeczno-demograficznych danej populacji • Wybór metody, technik i narzędzi badawczych ze wskazaniem uzasadnienia tego wyboru • Formułowanie zmiennych, wskaźników i hipotez badawczych • Omówienie sposobów postępowania w ramach analizy pozyskanego materiału empirycznego |
|
Literatura: |
• Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP • Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak • Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Heinz-Hermann K. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Pedagogika Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne • Kubinowski K. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin : Wydawnictwo UMCS • Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Pasikowski S. (red.) (2019). Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo UŁ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda spotkania edukacyjnego, w którym łączone są elementy wykładu uczestniczącego (przypominającego ustalenia z wykładu Metody badań pedagogicznych), moderowanej dyskusji i pracy zespołowej. Metoda ta ma na celu pogłębienie wiedzy metodologicznej i jej rozumienie w obrębie całej grupy konwersatoryjnej, a także jej twórcze zastosowanie w pracy zespołowej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z zaliczenia zajęć składają się następujące komponenty: • Aktywne uczestnictwo w zajęciach (indywidualny wkład do pracy zespołu) - 35% • Systematyczność opracowywania przez zespół projektu - 30% • Poprawność merytoryczna i oryginalność opracowanego przez zespół projektu - 35% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Do zweryfikowania poziomu osiągnięcia przez osoby studiujące efektów uczenia się służą dyskusje na forum grupy i praca w zespołach ukierunkowane na: • W04 – pogłębiony merytorycznie refleksję metodologiczną nad poprawnymi merytorycznie wariantami stosowania wiedzy teoretycznej z zakresu metod badań pedagogicznych w praktycznym postępowaniu badawczym, • U06 – na opracowanie poprawnego merytorycznie projektu metodologicznych założeń koncepcji badań własnych, uwzględniającego poszczególne etapy postępowania badawczego wymagane w pracy dyplomowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Utrwalające wiedzę omówienie głównych komponentów struktury rozdziału metodologicznego w pracy dyplomowej • Utrwalające wiedzę omówienie organizacji i etapów badań naukowych w podejściu ilościowym i jakościowym • Formułowanie przedmiotu i celów badań z uwzględnieniem specyfiki podejścia ilościowego i jakościowego • Formułowanie problemów badawczych • Określenie kryteriów i metody doboru próby badawczej z uwzględnieniem cech społeczno-demograficznych danej populacji • Wybór metody, technik i narzędzi badawczych ze wskazaniem uzasadnienia tego wyboru • Formułowanie zmiennych, wskaźników i hipotez badawczych • Omówienie sposobów postępowania w ramach analizy pozyskanego materiału empirycznego |
|
Literatura: |
• Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP • Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak • Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Heinz-Hermann K. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Pedagogika Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne • Kubinowski K. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin : Wydawnictwo UMCS • Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Pasikowski S. (red.) (2019). Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo UŁ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda spotkania edukacyjnego, w którym łączone są elementy wykładu uczestniczącego (przypominającego ustalenia z wykładu Metody badań pedagogicznych), moderowanej dyskusji i pracy zespołowej. Metoda ta ma na celu pogłębienie wiedzy metodologicznej i jej rozumienie w obrębie całej grupy konwersatoryjnej, a także jej twórcze zastosowanie w pracy zespołowej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z zaliczenia zajęć składają się następujące komponenty: • Aktywne uczestnictwo w zajęciach (indywidualny wkład do pracy zespołu) - 35% • Systematyczność opracowywania przez zespół projektu - 30% • Poprawność merytoryczna i oryginalność opracowanego przez zespół projektu - 35% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Do zweryfikowania poziomu osiągnięcia przez osoby studiujące efektów uczenia się służą dyskusje na forum grupy i praca w zespołach ukierunkowane na: • W04 – pogłębiony merytorycznie refleksję metodologiczną nad poprawnymi merytorycznie wariantami stosowania wiedzy teoretycznej z zakresu metod badań pedagogicznych w praktycznym postępowaniu badawczym, • U06 – na opracowanie poprawnego merytorycznie projektu metodologicznych założeń koncepcji badań własnych, uwzględniającego poszczególne etapy postępowania badawczego wymagane w pracy dyplomowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Utrwalające wiedzę omówienie głównych komponentów struktury rozdziału metodologicznego w pracy dyplomowej • Utrwalające wiedzę omówienie organizacji i etapów badań naukowych w podejściu ilościowym i jakościowym • Formułowanie przedmiotu i celów badań z uwzględnieniem specyfiki podejścia ilościowego i jakościowego • Formułowanie problemów badawczych • Określenie kryteriów i metody doboru próby badawczej z uwzględnieniem cech społeczno-demograficznych danej populacji • Wybór metody, technik i narzędzi badawczych ze wskazaniem uzasadnienia tego wyboru • Formułowanie zmiennych, wskaźników i hipotez badawczych • Omówienie sposobów postępowania w ramach analizy pozyskanego materiału empirycznego |
|
Literatura: |
• Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP • Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak • Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Heinz-Hermann K. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Pedagogika Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne • Kubinowski K. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin : Wydawnictwo UMCS • Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Pasikowski S. (red.) (2019). Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo UŁ |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.