UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium metodologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-DUWF013
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium metodologiczne
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość zasad przygotowania koncepcji badań empirycznych, metod i technik badawczych oraz podstawowych sposobów opracowywania danych.

Skrócony opis:

Zajęcia służą następującym celom: Doskonalenie umiejętności krytycznej analizy opracowań przygotowanych na podstawie badań empirycznych. Śledzenie kontekstów używania terminów: subiektywny – obiektywny, metody ilościowe – jakościowe, triangulacja – metody mieszane. Pomoc w precyzowaniu problemów teoretycznych i przedmiotu pracy magisterskiej. Przygotowanie do krytycznej analizy wykorzystywanych narzędzi badawczych i ich doskonalenia.

Efekty uczenia się:

07W-2P_W04 Posiada pogłębiona wiedzę w zakresie specyfiki podejścia jakościowego i ilościowego w badaniach pedagogicznych. Potrafi określać różnice pomiędzy wyjaśnianiem i interpretacją zjawisk w badaniach empirycznych. Zna podstawowe strategie i modele prowadzenia badań w dyscyplinach społecznych.

07W-2P_U06 Potrafi dokonywać krytycznej analizy tekstów z zakresu pedagogiki oraz poprawnie argumentować przyjmowane stanowiska, a także analizować wyniki badań uzyskiwanych różnymi metodami badawczymi oraz formułować wynikające z tego wnioski dla praktyki badawczej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Metoda spotkania edukacyjnego, w którym łączone są elementy wykładu uczestniczącego (przypominającego ustalenia z wykładu Metody badań pedagogicznych), moderowanej dyskusji i pracy zespołowej. Metoda ta ma na celu pogłębienie wiedzy metodologicznej i jej rozumienie w obrębie całej grupy konwersatoryjnej, a także jej twórcze zastosowanie w pracy zespołowej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z zaliczenia zajęć składają się następujące komponenty:

• Aktywne uczestnictwo w zajęciach (indywidualny wkład do pracy zespołu) - 35%

• Systematyczność opracowywania przez zespół projektu - 30%

• Poprawność merytoryczna i oryginalność opracowanego przez zespół projektu - 35%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Do zweryfikowania poziomu osiągnięcia przez osoby studiujące efektów uczenia się służą dyskusje na forum grupy i praca w zespołach ukierunkowane na:

• W04 – pogłębiony merytorycznie refleksję metodologiczną nad poprawnymi merytorycznie wariantami stosowania wiedzy teoretycznej z zakresu metod badań pedagogicznych w praktycznym postępowaniu badawczym,

• U06 – opracowanie poprawnego merytorycznie projektu metodologicznych założeń koncepcji badań własnych, uwzględniającego poszczególne etapy postępowania badawczego wymagane w pracy dyplomowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Utrwalające wiedzę omówienie głównych komponentów struktury rozdziału metodologicznego w pracy dyplomowej

• Utrwalające wiedzę omówienie organizacji i etapów badań naukowych w podejściu ilościowym i jakościowym

• Formułowanie przedmiotu i celów badań z uwzględnieniem specyfiki podejścia ilościowego i jakościowego

• Formułowanie problemów badawczych

• Określenie kryteriów i metody doboru próby badawczej z uwzględnieniem cech społeczno-demograficznych danej populacji

• Wybór metody, technik i narzędzi badawczych ze wskazaniem uzasadnienia tego wyboru

• Formułowanie zmiennych, wskaźników i hipotez badawczych

• Omówienie sposobów postępowania w ramach analizy pozyskanego materiału empirycznego


Literatura:

• Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP

• Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

• Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

• Heinz-Hermann K. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Pedagogika Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

• Kubinowski K. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin : Wydawnictwo UMCS

• Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

• Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Pasikowski S. (red.) (2019). Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo UŁ

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Metoda spotkania edukacyjnego, w którym łączone są elementy wykładu uczestniczącego (przypominającego ustalenia z wykładu Metody badań pedagogicznych), moderowanej dyskusji i pracy zespołowej. Metoda ta ma na celu pogłębienie wiedzy metodologicznej i jej rozumienie w obrębie całej grupy konwersatoryjnej, a także jej twórcze zastosowanie w pracy zespołowej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z zaliczenia zajęć składają się następujące komponenty:

• Aktywne uczestnictwo w zajęciach (indywidualny wkład do pracy zespołu) - 35%

• Systematyczność opracowywania przez zespół projektu - 30%

• Poprawność merytoryczna i oryginalność opracowanego przez zespół projektu - 35%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Do zweryfikowania poziomu osiągnięcia przez osoby studiujące efektów uczenia się służą dyskusje na forum grupy i praca w zespołach ukierunkowane na:

• W04 – pogłębiony merytorycznie refleksję metodologiczną nad poprawnymi merytorycznie wariantami stosowania wiedzy teoretycznej z zakresu metod badań pedagogicznych w praktycznym postępowaniu badawczym,

• U06 – na opracowanie poprawnego merytorycznie projektu metodologicznych założeń koncepcji badań własnych, uwzględniającego poszczególne etapy postępowania badawczego wymagane w pracy dyplomowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Utrwalające wiedzę omówienie głównych komponentów struktury rozdziału metodologicznego w pracy dyplomowej

• Utrwalające wiedzę omówienie organizacji i etapów badań naukowych w podejściu ilościowym i jakościowym

• Formułowanie przedmiotu i celów badań z uwzględnieniem specyfiki podejścia ilościowego i jakościowego

• Formułowanie problemów badawczych

• Określenie kryteriów i metody doboru próby badawczej z uwzględnieniem cech społeczno-demograficznych danej populacji

• Wybór metody, technik i narzędzi badawczych ze wskazaniem uzasadnienia tego wyboru

• Formułowanie zmiennych, wskaźników i hipotez badawczych

• Omówienie sposobów postępowania w ramach analizy pozyskanego materiału empirycznego


Literatura:

• Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP

• Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

• Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

• Heinz-Hermann K. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Pedagogika Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

• Kubinowski K. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin : Wydawnictwo UMCS

• Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

• Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Pasikowski S. (red.) (2019). Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo UŁ

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Metoda spotkania edukacyjnego, w którym łączone są elementy wykładu uczestniczącego (przypominającego ustalenia z wykładu Metody badań pedagogicznych), moderowanej dyskusji i pracy zespołowej. Metoda ta ma na celu pogłębienie wiedzy metodologicznej i jej rozumienie w obrębie całej grupy konwersatoryjnej, a także jej twórcze zastosowanie w pracy zespołowej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z zaliczenia zajęć składają się następujące komponenty:

• Aktywne uczestnictwo w zajęciach (indywidualny wkład do pracy zespołu) - 35%

• Systematyczność opracowywania przez zespół projektu - 30%

• Poprawność merytoryczna i oryginalność opracowanego przez zespół projektu - 35%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Do zweryfikowania poziomu osiągnięcia przez osoby studiujące efektów uczenia się służą dyskusje na forum grupy i praca w zespołach ukierunkowane na:

• W04 – pogłębiony merytorycznie refleksję metodologiczną nad poprawnymi merytorycznie wariantami stosowania wiedzy teoretycznej z zakresu metod badań pedagogicznych w praktycznym postępowaniu badawczym,

• U06 – na opracowanie poprawnego merytorycznie projektu metodologicznych założeń koncepcji badań własnych, uwzględniającego poszczególne etapy postępowania badawczego wymagane w pracy dyplomowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Utrwalające wiedzę omówienie głównych komponentów struktury rozdziału metodologicznego w pracy dyplomowej

• Utrwalające wiedzę omówienie organizacji i etapów badań naukowych w podejściu ilościowym i jakościowym

• Formułowanie przedmiotu i celów badań z uwzględnieniem specyfiki podejścia ilościowego i jakościowego

• Formułowanie problemów badawczych

• Określenie kryteriów i metody doboru próby badawczej z uwzględnieniem cech społeczno-demograficznych danej populacji

• Wybór metody, technik i narzędzi badawczych ze wskazaniem uzasadnienia tego wyboru

• Formułowanie zmiennych, wskaźników i hipotez badawczych

• Omówienie sposobów postępowania w ramach analizy pozyskanego materiału empirycznego


Literatura:

• Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP

• Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

• Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

• Heinz-Hermann K. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Pedagogika Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

• Kubinowski K. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin : Wydawnictwo UMCS

• Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

• Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Pasikowski S. (red.) (2019). Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo UŁ

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6