Social Problems in Public Discourse
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-ERASM85 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Social Problems in Public Discourse |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Wymagania wstępne: | English at least B2 level |
Skrócony opis: |
Getting acquainted with selected concepts of discourse and principles of selected approaches of discourse analysis and critical discourse analysis. Stimulating reflection on the presence and absence of selected social issues in the public discourse. Presentation of different examples of processes forming/formed in the public discourse is aimed at activation of participants, encouraging them to participate in the discussions and ultimately develop their own position. Developing and expanding the imagination of participants, as regards the importance and function of the public discourse in the contemporary world. |
Efekty uczenia się: |
Student has got advanced and structured knowledge on basic approaches to discourse analysis. Student recognizes the importance of public discourse in contemporary social reality. Student is able to apply selected theoretical-analytical approach to some intersection of public discourse. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-15 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Seminar discussion and case presentations |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Presentation of own analytical project. The level of ability to apply chosen analytical perspective is being evaluated |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Case analysis and Power-point presentation |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | The terms "discourse" and "public discourse". Private space, public space. Selected concepts of discourse (Wittgenstein, Habermas, van Dijk, Wodak) Importance of public discourse in the formation and processing of social problems. Public discourse as an educational tool. New phenomena in the contemporary discourse. Historical discourse analysis by Ruth Wodak Critical Discourse Analysis by Teuen van Dijk International case analysis |
|
Literatura: |
Granosik M., 2010, “Public discourse – a new field of social work”, in: European Societies in Transition - Social Development and Social Work, (ed. Dan Sandu), Lit Verlag, Berlin, p.41-56, Ruth Wodak R.,2001, “The discourse-historical approach”, in: Methods of CDA (ed: R.Wodak, M.Meyer), Sage, p.63-93 van Dijk T., 2009, “Context and politics: the Iraq debate in the British parliament”, in: Society and Discourse, Cambridge University Press, p.213-247 other chapters selected from the above-mentioned books |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Konwersatorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Lecture and discussion |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Presentation of own analytical project. The level of ability to apply chosen analytical perspective is being evaluated |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Case analysis and Power-point presentation |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | The terms "discourse" and "public discourse". Private space, public space. Selected concepts of discourse (Wittgenstein, Habermas, van Dijk, Wodak) Importance of public discourse in the formation and processing of social problems. Public discourse as a field of social work. Public discourse as an educational tool. New phenomena in the contemporary discourse. Stereotypes, discrimination, and inequality in the public discourse. |
|
Literatura: |
Granosik M., 2010, “Public discourse – a new field of social work”, in: European Societies in Transition - Social Development and Social Work, (ed. Dan Sandu), Lit Verlag, Berlin, p.41-56, Ruth Wodak R.,2001, “The discourse-historical approach”, in: Methods of CDA (ed: R.Wodak, M.Meyer), Sage, p.63-93 van Dijk T., 2009, “Context and politics: the Iraq debate in the British parliament”, in: Society and Discourse, Cambridge University Press, p.213-247 other chapters selected from the above-mentioned books |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.