UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-PWZKS07
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyplomowe
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Wymagania wstępne Znajomość problemów związanych z przygotowaniem koncepcji badawczych oraz analiza metodologicznych podstaw badań empirycznych. Posiadanie wiedzy dotyczącej metod badań pedagogicznych.

Skrócony opis:

Zajęcia służą następującym celom: krytycznej analizie literatury i stanu badań w zakresie tematyki przygotowywanych prac magisterskich, pomocy w precyzowaniu podstaw teoretycznych, problematyki i przedmiotu rozprawy, przygotowaniu narzędzi badawczych oraz krytycznej analizie praktyki ich wykorzystywania w badaniach empirycznych, doskonaleniu umiejętności interpretowania, prezentowania wyników badań oraz poszukiwania możliwości ich zastosowania w praktyce edukacyjnej.

Efekty uczenia się:

Wiedza 07P-2A_W04

Zna główne metodologiczne orientacje badawcze w naukach społecznych (specyfikę podejścia jakościowego i ilościowego) oraz uwarunkowania wyborów dokonywanych podczas budowania koncepcji badań własnych. Posiada wiedzę o obustronnym powiązaniu przedmiotu i metody badań. Posiada pogłębioną wiedzę o przedmiocie będącym obiektem zabiegów badawczych.

Umiejętności 07P-2A_U06

Potrafi dokonać krytycznego przeglądu literatury odnoszącej się do wybranego zagadnienia, będącego przedmiotem badań. W ramach wybranej orientacji metodologicznej umie formułować adekwatne pytania badawcze, stosować odpowiednie metody i techniki badawcze oraz wyciągać wnioski i interpretować uzyskiwane wyniki badań. Interpretacje odnosi do stanu aktualnej wiedzy przedmiotowej, sygnalizuje możliwe kierunki dalszych badań.

Kompetencje społeczne 07P-2A_K01

Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i potrzeby jej doskonalenia w związku z uzyskiwanymi wynikami badań i możliwościami ich wykorzystania w planowaniu własnego rozwoju zawodowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium dyplomowe, 18 godzin, 14 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Szmidt
Prowadzący grup: Krzysztof Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium dyplomowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Warunkiem uczestnictwa w seminarium jest wykazanie przez studenta zainteresowania problematyką aktywności twórczej i zdolności twórczych oraz poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Tematyka seminarium koncentruje się bowiem na takich zagadnieniach, jak:


- wyobraźnia twórcza dzieci i metody jej stymulowania;


- zdolności twórcze dzieci i pomoc w ich rozwoju;


- myślenie twórcze i pytajne dzieci;


- metody dydaktyki twórczości;


- bariery rozwoju zdolności twórczych w szkole (przedszkolu) oraz w rodzinie;


- ekspresja twórcza dzieci;


- identyfikacja potencjału twórczego i zdolności dzieci;

Metody dydaktyczne:

- Dyskusja;


- Pokaz;


- Analiza wytworów i treści (tekstów)


- Zadania testowe i testy

Sposoby i kryteria oceniania:

Sposobami oceniania jest analiza dokonań studentów w poszczególnych etapach przygotowania pracy dyplomowej i zastosowanie kryteriów oceny tego rodzaju wytworów naukowych, wg karty oceny pracy dyplomowej.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Główną metodą weryfikacji osiągnięć jest analiza dokonań studentów według etapów:


I etap (I semestr) - przygotowanie koncepcji badan oraz bibliografii przedmiotu;


II etap (II semestr) - przygotowanie rozdziału teoretycznego oraz koncepcji badań;


III etap (III semestr) - przygotowanie rozdziału metodologicznego i kompletnej koncepcji badan wraz z narzędziami badań;


IV etap (IV semestr) - przygotowanie kompletnej pracy dyplomowej i gotowość do jej obrony.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Twórczość, zdolności twórcze, aktywność twórcza dzieci;


2. Metody identyfikacji potencjału twórczego i zdolności dzieci;


3. Metody badań aktywności twórczej i zdolności dzieci - podejścia i narzędzia;


4. Bariery aktywności twórczej i rozwoju zdolności dzieci w szkole i przedszkolu;


5. Rodzinne uwarunkowania rozwoju zdolności dzieci;


6. Pedagog i nauczyciel twórczości - kompetencje, umiejętności, doskonalenia zawodowe;



Literatura:

 Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2013.

 Szmidt K.J., Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji, W: K.J. Szmidt, W. Ligęza, red. Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie, Kraków 2009.

 Szmidt K.J., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź 2020.

- Limont W., Uczeń zdolny, Gdańsk 2010;

- Płóciennik E., Leżańska W., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódź 2021;

- Puślecki W., Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków1998;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6