Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-PWZKS07 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne Znajomość problemów związanych z przygotowaniem koncepcji badawczych oraz analiza metodologicznych podstaw badań empirycznych. Posiadanie wiedzy dotyczącej metod badań pedagogicznych. |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą następującym celom: krytycznej analizie literatury i stanu badań w zakresie tematyki przygotowywanych prac magisterskich, pomocy w precyzowaniu podstaw teoretycznych, problematyki i przedmiotu rozprawy, przygotowaniu narzędzi badawczych oraz krytycznej analizie praktyki ich wykorzystywania w badaniach empirycznych, doskonaleniu umiejętności interpretowania, prezentowania wyników badań oraz poszukiwania możliwości ich zastosowania w praktyce edukacyjnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 07P-2A_W04 Zna główne metodologiczne orientacje badawcze w naukach społecznych (specyfikę podejścia jakościowego i ilościowego) oraz uwarunkowania wyborów dokonywanych podczas budowania koncepcji badań własnych. Posiada wiedzę o obustronnym powiązaniu przedmiotu i metody badań. Posiada pogłębioną wiedzę o przedmiocie będącym obiektem zabiegów badawczych. Umiejętności 07P-2A_U06 Potrafi dokonać krytycznego przeglądu literatury odnoszącej się do wybranego zagadnienia, będącego przedmiotem badań. W ramach wybranej orientacji metodologicznej umie formułować adekwatne pytania badawcze, stosować odpowiednie metody i techniki badawcze oraz wyciągać wnioski i interpretować uzyskiwane wyniki badań. Interpretacje odnosi do stanu aktualnej wiedzy przedmiotowej, sygnalizuje możliwe kierunki dalszych badań. Kompetencje społeczne 07P-2A_K01 Ma świadomość poziomu własnej wiedzy i potrzeby jej doskonalenia w związku z uzyskiwanymi wynikami badań i możliwościami ich wykorzystania w planowaniu własnego rozwoju zawodowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 18 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium dyplomowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Warunkiem uczestnictwa w seminarium jest wykazanie przez studenta zainteresowania problematyką aktywności twórczej i zdolności twórczych oraz poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Tematyka seminarium koncentruje się bowiem na takich zagadnieniach, jak: - wyobraźnia twórcza dzieci i metody jej stymulowania; - zdolności twórcze dzieci i pomoc w ich rozwoju; - myślenie twórcze i pytajne dzieci; - metody dydaktyki twórczości; - bariery rozwoju zdolności twórczych w szkole (przedszkolu) oraz w rodzinie; - ekspresja twórcza dzieci; - identyfikacja potencjału twórczego i zdolności dzieci; |
|
Metody dydaktyczne: | - Dyskusja; - Pokaz; - Analiza wytworów i treści (tekstów) - Zadania testowe i testy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Sposobami oceniania jest analiza dokonań studentów w poszczególnych etapach przygotowania pracy dyplomowej i zastosowanie kryteriów oceny tego rodzaju wytworów naukowych, wg karty oceny pracy dyplomowej. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Główną metodą weryfikacji osiągnięć jest analiza dokonań studentów według etapów: I etap (I semestr) - przygotowanie koncepcji badan oraz bibliografii przedmiotu; II etap (II semestr) - przygotowanie rozdziału teoretycznego oraz koncepcji badań; III etap (III semestr) - przygotowanie rozdziału metodologicznego i kompletnej koncepcji badan wraz z narzędziami badań; IV etap (IV semestr) - przygotowanie kompletnej pracy dyplomowej i gotowość do jej obrony. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Twórczość, zdolności twórcze, aktywność twórcza dzieci; 2. Metody identyfikacji potencjału twórczego i zdolności dzieci; 3. Metody badań aktywności twórczej i zdolności dzieci - podejścia i narzędzia; 4. Bariery aktywności twórczej i rozwoju zdolności dzieci w szkole i przedszkolu; 5. Rodzinne uwarunkowania rozwoju zdolności dzieci; 6. Pedagog i nauczyciel twórczości - kompetencje, umiejętności, doskonalenia zawodowe; |
|
Literatura: |
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2013. Szmidt K.J., Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji, W: K.J. Szmidt, W. Ligęza, red. Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie, Kraków 2009. Szmidt K.J., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź 2020. - Limont W., Uczeń zdolny, Gdańsk 2010; - Płóciennik E., Leżańska W., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódź 2021; - Puślecki W., Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków1998; |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.