UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-PWZKS08
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyplomowe
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość zasad przygotowania koncepcji badań empirycznych, wiedza na temat metod badań pedagogicznych

Skrócony opis:

Celem seminarium dyplomowego jest: przygotowanie studentów oraz stworzenie optymalnych warunków do samodzielnej pracy badawczej poprzez:

1. rozwiniecie u studentów umiejętności krytycznej analizy literatury i stanu badań w zakresie tematyki przygotowywanych prac magisterskich;

2. pomoc w precyzowaniu podstaw teoretycznych, problematyki i przedmiotu rozprawy,

3. przygotowaniu narzędzi badawczych oraz krytycznej analizie praktyki ich wykorzystania w badaniach,

4. doskonaleniu warsztatu prowadzenia badań empirycznych,

5. doskonaleniu umiejętności interpretacji opracowanych wyników oraz poszukiwaniu możliwości ich zastosowania w praktyce edukacyjnej,

6. pomoc w zrozumienie przez studentów pojęć i prawidłowości ochrony praw autorskich

Efekty uczenia się:

Wiedza

07E-0A_W04 Zna i rozumie zaawansowaną metodologię badań wykorzystywaną w dyscyplinie pedagogika.

07E-0A_W07 W pogłębionym stopniu zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii, szkół badawczych i koncepcji z obszaru dyscypliny pedagogika z zastosowaniem alternatywnych metod pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania, szczególnie w procesie edukacyjnym.

Symbol Umiejętności

07E-0A_U01 Potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla PPiW.

07E-0A_U03 Potrafi analizować i prognozować złożone procesy oraz zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla PPiW.

07E-0A_U04 Potrafi właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące, dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji oraz zaproponować w nich modyfikacje.

07E-0A_U07 Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii.

Symbol Kompetencje społeczne

07E-0A_K01 Jest gotów do myślenia i działania w sposób refleksyjny, konstruktywnej krytyki działań własnych i cudzych na bazie posiadanej wiedzy.

07E-0A_K04 Przestrzega zasad ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium dyplomowe, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Szmidt
Prowadzący grup: Krzysztof Szmidt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium dyplomowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Warunkiem uczestnictwa w seminarium jest wykazanie przez studenta zainteresowania problematyką aktywności twórczej i zdolności twórczych oraz poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Tematyka seminarium koncentruje się bowiem na takich zagadnieniach, jak:

- wyobraźnia twórcza dzieci i metody jej stymulowania;

- zdolności twórcze dzieci i pomoc w ich rozwoju;

- myślenie twórcze i pytajne dzieci;

- metody dydaktyki twórczości;

- bariery rozwoju zdolności twórczych w szkole (przedszkolu) oraz w rodzinie;

- ekspresja twórcza dzieci;

- identyfikacja potencjału twórczego i zdolności dzieci;

Metody dydaktyczne:

Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych - głównie dyskusji nad przygotowywanymi krytycznymi opracowaniami tekstów teoretycznych oraz analizami wyników badań - oraz indywidualnych konsultacji.

Sposoby i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy i umiejętności następuje w trakcie zajęć poprzez ocenianie konspektów prac magisterskich studentów, prezentacji rozdziałów pracy i ustnych wypowiedzi. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się poprzez ocenę aktywności studenta, sposobów argumentowania własnych poglądów, a także podejmowanych przez niego decyzji i wyborów w trakcie wykonywanych zadań.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Do uzyskania zaliczenia pierwszego semestru seminarium wymagane są: konspekt pracy (6-8 stron).

Do uzyskania zaliczenia drugiego semestru seminarium wymagany jest wyraźny postęp prac nad dyplomem, w tym co najmniej jeden rozdział pracy.

Do uzyskania zaliczenia trzeciego semestru seminarium wymagany jest wyraźny postęp prac nad dyplomem i kolejne rozdziały pracy.

Do uzyskania zaliczenia czwartego semestru seminarium wymagana jest gotowa praca magisterska.

Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy i umiejętności następuje w trakcie zajęć poprzez ocenianie konspektów prac magisterskich studentów, prezentacji rozdziałów pracy i ustnych wypowiedzi. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się poprzez ocenę aktywności studenta, sposobów argumentowania własnych poglądów, a także podejmowanych przez niego decyzji i wyborów w trakcie wykonywanych zadań.


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Twórczość, zdolności twórcze, aktywność twórcza dzieci;

2. Metody identyfikacji potencjału twórczego i zdolności dzieci;

3. Metody badań aktywności twórczej i zdolności dzieci - podejścia i narzędzia;

4. Bariery aktywności twórczej i rozwoju zdolności dzieci w szkole i przedszkolu;

5. Rodzinne uwarunkowania rozwoju zdolności dzieci;

6. Pedagog i nauczyciel twórczości - kompetencje, umiejętności, doskonalenia zawodowe;



Literatura:

 Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2013.

 Szmidt K.J., Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji, W: K.J. Szmidt, W. Ligęza, red. Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie, Kraków 2009.

 Szmidt K.J., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź 2020.

- Limont W., Uczeń zdolny, Gdańsk 2010;

- Płóciennik E., Leżańska W., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódź 2021;

- Puślecki W., Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków1998;

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6