Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-PWZKS08 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość zasad przygotowania koncepcji badań empirycznych, wiedza na temat metod badań pedagogicznych |
Skrócony opis: |
Celem seminarium dyplomowego jest: przygotowanie studentów oraz stworzenie optymalnych warunków do samodzielnej pracy badawczej poprzez: 1. rozwiniecie u studentów umiejętności krytycznej analizy literatury i stanu badań w zakresie tematyki przygotowywanych prac magisterskich; 2. pomoc w precyzowaniu podstaw teoretycznych, problematyki i przedmiotu rozprawy, 3. przygotowaniu narzędzi badawczych oraz krytycznej analizie praktyki ich wykorzystania w badaniach, 4. doskonaleniu warsztatu prowadzenia badań empirycznych, 5. doskonaleniu umiejętności interpretacji opracowanych wyników oraz poszukiwaniu możliwości ich zastosowania w praktyce edukacyjnej, 6. pomoc w zrozumienie przez studentów pojęć i prawidłowości ochrony praw autorskich |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 07E-0A_W04 Zna i rozumie zaawansowaną metodologię badań wykorzystywaną w dyscyplinie pedagogika. 07E-0A_W07 W pogłębionym stopniu zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii, szkół badawczych i koncepcji z obszaru dyscypliny pedagogika z zastosowaniem alternatywnych metod pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania, szczególnie w procesie edukacyjnym. Symbol Umiejętności 07E-0A_U01 Potrafi identyfikować i interpretować złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z dyscyplin naukowych właściwych dla PPiW. 07E-0A_U03 Potrafi analizować i prognozować złożone procesy oraz zjawiska społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi dyscyplin naukowych właściwych dla PPiW. 07E-0A_U04 Potrafi właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące, dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji oraz zaproponować w nich modyfikacje. 07E-0A_U07 Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii. Symbol Kompetencje społeczne 07E-0A_K01 Jest gotów do myślenia i działania w sposób refleksyjny, konstruktywnej krytyki działań własnych i cudzych na bazie posiadanej wiedzy. 07E-0A_K04 Przestrzega zasad ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SDY
|
Typ zajęć: |
Seminarium dyplomowe, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szmidt | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Szmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium dyplomowe - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Warunkiem uczestnictwa w seminarium jest wykazanie przez studenta zainteresowania problematyką aktywności twórczej i zdolności twórczych oraz poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Tematyka seminarium koncentruje się bowiem na takich zagadnieniach, jak: - wyobraźnia twórcza dzieci i metody jej stymulowania; - zdolności twórcze dzieci i pomoc w ich rozwoju; - myślenie twórcze i pytajne dzieci; - metody dydaktyki twórczości; - bariery rozwoju zdolności twórczych w szkole (przedszkolu) oraz w rodzinie; - ekspresja twórcza dzieci; - identyfikacja potencjału twórczego i zdolności dzieci; |
|
Metody dydaktyczne: | Realizację przedmiotu oparto na wykorzystaniu aktywizujących metod zespołowych - głównie dyskusji nad przygotowywanymi krytycznymi opracowaniami tekstów teoretycznych oraz analizami wyników badań - oraz indywidualnych konsultacji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy i umiejętności następuje w trakcie zajęć poprzez ocenianie konspektów prac magisterskich studentów, prezentacji rozdziałów pracy i ustnych wypowiedzi. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się poprzez ocenę aktywności studenta, sposobów argumentowania własnych poglądów, a także podejmowanych przez niego decyzji i wyborów w trakcie wykonywanych zadań. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Do uzyskania zaliczenia pierwszego semestru seminarium wymagane są: konspekt pracy (6-8 stron). Do uzyskania zaliczenia drugiego semestru seminarium wymagany jest wyraźny postęp prac nad dyplomem, w tym co najmniej jeden rozdział pracy. Do uzyskania zaliczenia trzeciego semestru seminarium wymagany jest wyraźny postęp prac nad dyplomem i kolejne rozdziały pracy. Do uzyskania zaliczenia czwartego semestru seminarium wymagana jest gotowa praca magisterska. Weryfikacja efektów uczenia się w zakresie wiedzy i umiejętności następuje w trakcie zajęć poprzez ocenianie konspektów prac magisterskich studentów, prezentacji rozdziałów pracy i ustnych wypowiedzi. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się poprzez ocenę aktywności studenta, sposobów argumentowania własnych poglądów, a także podejmowanych przez niego decyzji i wyborów w trakcie wykonywanych zadań. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Twórczość, zdolności twórcze, aktywność twórcza dzieci; 2. Metody identyfikacji potencjału twórczego i zdolności dzieci; 3. Metody badań aktywności twórczej i zdolności dzieci - podejścia i narzędzia; 4. Bariery aktywności twórczej i rozwoju zdolności dzieci w szkole i przedszkolu; 5. Rodzinne uwarunkowania rozwoju zdolności dzieci; 6. Pedagog i nauczyciel twórczości - kompetencje, umiejętności, doskonalenia zawodowe; |
|
Literatura: |
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2013. Szmidt K.J., Mity na temat twórczości dzieci i próba ich dekonspiracji, W: K.J. Szmidt, W. Ligęza, red. Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie, Kraków 2009. Szmidt K.J., Płóciennik E., Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź 2020. - Limont W., Uczeń zdolny, Gdańsk 2010; - Płóciennik E., Leżańska W., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Łódź 2021; - Puślecki W., Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Kraków1998; - |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.