Metodyka pracy w placówkach resocjalizujących
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-SD0105 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy w placówkach resocjalizujących |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość teorii przestępczości; umiejętności diagnozowania oraz racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych. |
Skrócony opis: |
Pogłębianie wiedzy o praktycznym zastosowaniu teorii resocjalizacyjnych w kontakcie z jednostką nieprzystosowaną. Poszerzanie wiedzy na temat prawno-społecznych podstaw działalności instytucji resocjalizujących. Doskonalenie umiejętności analizy i oceny skuteczności tradycyjnych i najnowszych rozwiązań metodycznych w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w warunkach izolacji społecznej. Uświadomienie etycznych aspektów oraz społecznej odpowiedzialności roli zawodowej pedagoga resocjalizacyjnego. |
Efekty uczenia się: |
Student: 07P2A_W10 Wymienia funkcje i zasady organizacyjne działalności instytucji resocjalizacyjnych i penitencjarnych. Student: 07P2A_W11 Opisuje oddziaływania wychowawcze wobec jednostek niedostosowanych społecznie i przestępczych przez pryzmat współczesnych koncepcji resocjalizacyjnych. Student: 07P2A_U07 Analizuje uwarunkowania trudności i skuteczności oddziaływań wychowawczych w placówce resocjalizacyjne i penitencjarnej. Student: 07P2A_U10 Dobiera właściwe metody i techniki wychowania ze względu na cele oddziaływań resocjalizujących. Student: 07P2A_K05 Demonstruje zasady i normy etyczne w pracy resocjalizacyjnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Ratkowska-Pasikowska | |
Prowadzący grup: | Gabriela Dobińska, Justyna Ratkowska-Pasikowska, Natalia Zygmunt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Ratkowska-Pasikowska | |
Prowadzący grup: | Angelika Cieślikowska-Ryczko, Justyna Ratkowska-Pasikowska, Natalia Zygmunt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Ratkowska-Pasikowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Miśkiewicz, Sławomir Pasikowski, Justyna Ratkowska-Pasikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | B-learning: e-learning, wykład informacyjny, konwersatoryjny, metody ćwiczeniowo-praktyczne, dyskusji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin: Punktem wyjścia jest zaliczenie uzyskane na platformie e-learning. Drugim etapem jest test pisemny sprawdzający efekty kształcenia: 07P2A_W10, 07P2A_W11, 07P2A_U7. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie 60% możliwych punktów. Efekty kształcenia będą ocenione jako: 1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60% - ocena dostateczna (3,0) 2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70% - ocena dostateczna plus (3,5) 3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80% - ocena dobra (4,0) 4. więcej niż dobre i bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-100% Zaliczenie z oceną ćwiczeń: Sprawdzenie wiedzy i umiejętności (07P2A_W10; 07P2A_U10) oraz kompetencji społecznych (07P2A_K05) w formie praktycznej pracy zespołowej( 2-4 osób): dotyczącej zaprojektowania oddziaływań wychowawczych (forma case study) oraz indywidualnej pracy pisemnej na zadany temat. Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Rozwój wychowania instytucjonalnego osób niedostosowanych społecznie i przestępczych w Polsce i na świecie w świetle rozwoju naukowych koncepcji psychologicznych, socjologicznych, pedagogicznych i penitencjarnych. Przeobrażenia w zakresie idei i praktyki resocjalizacji nieletnich w okresie PRLu. Krytyczna analiza systemów resocjalizacyjnych na przestrzeni dziejów w odniesieniu do nieletnich. Kognitywno-behawioralne ujęcie programów resocjalizacyjnych. Analiza krytyczna: reguły i organizacja stosowania ekonomii punktowej w resocjalizacji instytucjonalnej. Szacowanie ryzyka i potrzeb jako model diagnozy resocjalizacyjnej. Współczesne tendencje i kierunki zmian w metodyce wychowania resocjalizacyjnego – podstawy teoretyczne i zalecenia metodyczne. Metodyczne konteksty twórczej resocjalizacji. Determinanty twórczego postępowania resocjalizującego. Klimat społeczny i wychowawczy instytucji resocjalizacyjnych . Organizacja procesu resocjalizacyjnego w placówkach opieki całkowitej: przegląd form działań wychowawczych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Wizyta studyjna w wybranej placówce resocjalizacyjnej. Sposoby realizowania funkcji opiekuńczych. Zadania wychowawcze w pracy resocjalizacyjnej. Terapia w resocjalizacji. Specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych w warunkach izolacji więziennej: Determinanty oddziaływań resocjalizacyjnych (specyfika pracy z młodocianymi, podkultura przestępcza, resocjalizacyjne walory kształcenia i pracy w trakcie odbywania kary pozbawienia wolności. Totalność instytucji penitencjarnych. Recydywiści). Grupa jako środek resocjalizacji. Pojęcie i charakterystyka błędu wychowawczego w praktyce resocjalizacyjnej. Kompetencje wychowawcy młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Doskonalenie warsztatu pracy. Ewaluacja pracy własnej. Analiza wybranych projektów resocjalizacji – przykłady rozwiązań zagranicznych: zastosowanie strategii awersyjnych w resocjalizacji (amerykańskie boot campy, angielski High Intensity Training); Halfway House. Problemy readaptacji społecznej osób opuszczających instytucje resocjalizacyjne i jednostki penitencjarne. |
|
Literatura: |
Podstawowa: Barczykowska A., Dzierzyńska-Breś S., Muskała M. (2015), Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych, Poznań. Konopczyński M (2007), Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa. Machel H. (2007), Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski, Kraków. Pospiszyl K. (1998), Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa (Roz. II). Stępniak P. (2009), System programowanego oddziaływania w opiniach więźniów, Archiwum Kryminologii, tom XXXI. Szczepanik R. (2013), Prowadzenie badań naukowych w warunkach izolacji więziennej w: I. B. Kuźma (red.), Tematy trudne. Sytuacje badawcze, Łódź, s. 173-196. Szczepanik R. (2015), Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Łódź. Urban B., Stanik J. (red.) (2007), Resocjalizacja, Tom I, Warszawa. Uzupełniająca: Goffman E. (2011), Instytucje totalne, Sopot. Górecki P., Stachowiak S. (2010), Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz, Warszawa. Gromelska K. (2007), Mediacja jako jeden z obszarów działania pedagoga resocjalizacyjnego [w:] Pospiszyl I., Konopczyński M. (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Wydawnictwo PEDAGOGIUM, Warszawa. Konopczyński M. (2014), Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Kraków. Poklek R. (2006), Wpływ aktywności fizycznej na poziom agresji młodocianych przestępców, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa Rejner A., Szczepaniak P. (2009), Terapia w resocjalizacji, część I ujęcie teoretyczne, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa Urban B. (red.) (2010), Aktualne osiągnięcia w naukach społecznych a teoria i praktyka resocjalizacyjna, Mysłowice. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji (2009), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.