UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy w placówkach resocjalizujących

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-SD0105
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy w placówkach resocjalizujących
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość teorii przestępczości; umiejętności diagnozowania oraz racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych.




Skrócony opis:

Pogłębianie wiedzy o praktycznym zastosowaniu teorii resocjalizacyjnych w kontakcie z jednostką nieprzystosowaną.

Poszerzanie wiedzy na temat prawno-społecznych podstaw działalności instytucji resocjalizujących.

Doskonalenie umiejętności analizy i oceny skuteczności tradycyjnych i najnowszych rozwiązań metodycznych w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w warunkach izolacji społecznej.

Uświadomienie etycznych aspektów oraz społecznej odpowiedzialności roli zawodowej pedagoga resocjalizacyjnego.

Efekty uczenia się:

Student:

07P2A_W10 Wymienia funkcje i zasady organizacyjne działalności instytucji resocjalizacyjnych i penitencjarnych.

Student:

07P2A_W11 Opisuje oddziaływania wychowawcze wobec jednostek niedostosowanych społecznie i przestępczych przez pryzmat współczesnych koncepcji resocjalizacyjnych.

Student:

07P2A_U07 Analizuje uwarunkowania trudności i skuteczności oddziaływań wychowawczych w placówce resocjalizacyjne i penitencjarnej.

Student:

07P2A_U10 Dobiera właściwe metody i techniki wychowania ze względu na cele oddziaływań resocjalizujących.

Student:

07P2A_K05 Demonstruje zasady i normy etyczne w pracy resocjalizacyjnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Ratkowska-Pasikowska
Prowadzący grup: Gabriela Dobińska, Justyna Ratkowska-Pasikowska, Natalia Zygmunt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Ratkowska-Pasikowska
Prowadzący grup: Angelika Cieślikowska-Ryczko, Justyna Ratkowska-Pasikowska, Natalia Zygmunt
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Ratkowska-Pasikowska
Prowadzący grup: Katarzyna Miśkiewicz, Sławomir Pasikowski, Justyna Ratkowska-Pasikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

B-learning: e-learning, wykład informacyjny, konwersatoryjny, metody ćwiczeniowo-praktyczne, dyskusji.

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin:

Punktem wyjścia jest zaliczenie uzyskane na platformie e-learning. Drugim etapem jest test pisemny sprawdzający efekty kształcenia: 07P2A_W10, 07P2A_W11, 07P2A_U7. Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie 60% możliwych punktów.

Efekty kształcenia będą ocenione jako:

1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60% - ocena dostateczna (3,0)

2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70% - ocena dostateczna plus (3,5)

3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80% - ocena dobra (4,0)

4. więcej niż dobre i bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-100%


Zaliczenie z oceną ćwiczeń: Sprawdzenie wiedzy i umiejętności (07P2A_W10; 07P2A_U10) oraz kompetencji społecznych (07P2A_K05) w formie praktycznej pracy zespołowej( 2-4 osób): dotyczącej zaprojektowania oddziaływań wychowawczych (forma case study) oraz indywidualnej pracy pisemnej na zadany temat. Kryteria różnicujące oceny zostaną wypracowane podczas dyskusji grupowej.


Szczegółowe treści kształcenia:

Rozwój wychowania instytucjonalnego osób niedostosowanych społecznie i przestępczych w Polsce i na świecie w świetle rozwoju naukowych koncepcji psychologicznych, socjologicznych, pedagogicznych i penitencjarnych.

Przeobrażenia w zakresie idei i praktyki resocjalizacji nieletnich w okresie PRLu. Krytyczna analiza systemów resocjalizacyjnych na przestrzeni dziejów w odniesieniu do nieletnich.

Kognitywno-behawioralne ujęcie programów resocjalizacyjnych.

Analiza krytyczna: reguły i organizacja stosowania ekonomii punktowej w resocjalizacji instytucjonalnej.

Szacowanie ryzyka i potrzeb jako model diagnozy resocjalizacyjnej.

Współczesne tendencje i kierunki zmian w metodyce wychowania resocjalizacyjnego – podstawy teoretyczne i zalecenia metodyczne. Metodyczne konteksty twórczej resocjalizacji. Determinanty twórczego postępowania resocjalizującego.

Klimat społeczny i wychowawczy instytucji resocjalizacyjnych . Organizacja procesu resocjalizacyjnego w placówkach opieki całkowitej: przegląd form działań wychowawczych w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Wizyta studyjna w wybranej placówce resocjalizacyjnej. Sposoby realizowania funkcji opiekuńczych. Zadania wychowawcze w pracy resocjalizacyjnej. Terapia w resocjalizacji.

Specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych w warunkach izolacji więziennej: Determinanty oddziaływań resocjalizacyjnych (specyfika pracy z młodocianymi, podkultura przestępcza, resocjalizacyjne walory kształcenia i pracy w trakcie odbywania kary pozbawienia wolności. Totalność instytucji penitencjarnych. Recydywiści).

Grupa jako środek resocjalizacji.

Pojęcie i charakterystyka błędu wychowawczego w praktyce resocjalizacyjnej.

Kompetencje wychowawcy młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Doskonalenie warsztatu pracy. Ewaluacja pracy własnej.

Analiza wybranych projektów resocjalizacji – przykłady rozwiązań zagranicznych: zastosowanie strategii awersyjnych w resocjalizacji (amerykańskie boot campy, angielski High Intensity Training); Halfway House.

Problemy readaptacji społecznej osób opuszczających instytucje resocjalizacyjne i jednostki penitencjarne.


Literatura:

Podstawowa:

Barczykowska A., Dzierzyńska-Breś S., Muskała M. (2015), Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych, Poznań.

Konopczyński M (2007), Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa.

Machel H. (2007), Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski, Kraków.

Pospiszyl K. (1998), Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa (Roz. II).

Stępniak P. (2009), System programowanego oddziaływania w opiniach więźniów, Archiwum Kryminologii, tom XXXI.

Szczepanik R. (2013), Prowadzenie badań naukowych w warunkach izolacji więziennej w: I. B. Kuźma (red.), Tematy trudne. Sytuacje badawcze, Łódź, s. 173-196.

Szczepanik R. (2015), Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Łódź.

Urban B., Stanik J. (red.) (2007), Resocjalizacja, Tom I, Warszawa.

Uzupełniająca:

Goffman E. (2011), Instytucje totalne, Sopot.

Górecki P., Stachowiak S. (2010), Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz, Warszawa.

Gromelska K. (2007), Mediacja jako jeden z obszarów działania pedagoga resocjalizacyjnego [w:] Pospiszyl I., Konopczyński M. (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Wydawnictwo PEDAGOGIUM, Warszawa.

Konopczyński M. (2014), Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Kraków.

Poklek R. (2006), Wpływ aktywności fizycznej na poziom agresji młodocianych przestępców, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu

Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa

Rejner A., Szczepaniak P. (2009), Terapia w resocjalizacji, część I ujęcie teoretyczne, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa

Urban B. (red.) (2010), Aktualne osiągnięcia w naukach społecznych a teoria i praktyka resocjalizacyjna, Mysłowice. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji (2009), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6