UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-TDWAA2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość zasad przygotowywania koncepcji badań empirycznych, wiedza na temat metod badań pedagogicznych

Skrócony opis:

Zajęcia służą następującym celom:  krytycznej analizie literatury i stanu badań w zakresie tematyki przygotowywanych prac licencjackich;  pomocy w precyzowaniu problemów teoretycznych i przedmiotu rozprawy;  przygotowaniu narzędzi badawczych oraz krytycznej analizie praktyki ich wykorzystywania w badaniach;  doskonaleniu warsztatu prowadzenia badań empirycznych;  doskonaleniu umiejętności interpretacji opracowanych wyników oraz samodzielnemu przygotowaniu opracowań badawczych.

Efekty uczenia się:

07P-1A_W09 Posiada podstawową wiedzę o warunkach projektowania i prowadzenia badań w pedagogice, co wyraża się w poprawnie przygotowanej koncepcji badań własnych. Spośród wielu możliwych sposobów prowadzenia badań, potrafi dokonywać uargumentowanych wyborów, co świadczy o znajomości strategii, metod i technik stosowanych w pedagogicznych badaniach empirycznych. Ma wiedzę odnoszącą się do zagadnienia będącego przedmiotem badań, uzyskaną z analizy odpowiednio dobranej literatury oraz badań własnych.

07P-1A_U01 Potrafi zdobywać informacje dotyczące przedmiotu prowadzonych badań, przestrzegając reguł właściwych dla wybranej strategii i metody badawczej. Umie te informacje odpowiednio porządkować i interpretować, odnosząc je do sformułowanej przez siebie problematyki badawczej. Odnosi nabytą wiedzę do określonych obszarów działalności pedagogicznej

07P-1A_K01 Jest gotów do działania prowadzącego do przygotowania pracy licencjackiej sprzyjają poznaniu przez studentki, studentów własnych umiejętności. Ich wiedza deklaratywna przekształca się w wiedzę działaniową, czyli w konkretne umiejętności, których wymaga realizacja procesu badawczego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Praca seminaryjna w formule indywidualnej i grupowej

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z zaliczenia zajęć seminaryjnych składają się następujące komponenty:

• Rzeczowy, merytoryczny i kreatywny udział w dyskusjach nad poszczególnymi zagadnieniami pracy dyplomowej – 40%

• Systematyczność opracowywania pracy dyplomowej na poszczególnych jej etapach powstawania i jej prezentowania na zajęciach – 30%

• Rzetelność pozyskiwania danych, trafność ich analizy i oryginalność ich interpretacji – 30%


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektów uczenia się W09, U01 jest realizowana metodą dyskusji problemowej nad teoretycznym uzasadnieniem przedmiotu badań w świetle literatury naukowej oraz prezentacją założeń metodologicznych koncepcji badań własnych.

Weryfikacja efektu uczenia się K01 opracowanie pracy dyplomowej złożonej z rozdziału teoretycznego, metodologicznego i empirycznego.


Szczegółowe treści kształcenia:

• Omówienie w ramach przypomnienia i utrwalenia oraz etapów pracy badawczej w podejściu ilościowym i jakościowym

• Omówienie struktury pracy dyplomowej ze szczególnym uwzględnieniem struktury rozdziału metodologicznego

• Konceptualizowanie przedmiotu badań, podejścia badawczego (ilościowego lub jakościowego) oraz przesłanek dotyczących organizacji projektowanych badań

• Przegląd literatury naukowej pod kątem opracowania teoretycznego uzasadnienia przedmiotu badań

• Konceptualizacja celów badań (teoretycznego, poznawczego i praktycznego)

• Formułowanie problemów badawczych (głównego i szczegółowych)

• Formułowanie struktury zmiennych, wskaźników i hipotez badawczych (w przypadku podejścia ilościowego)

• Zdefiniowanie cech populacji, której zachodzi badane zjawisko, określenie kryteriów i metody doboru próby badawczej

• Określenie metody i technik(i) badawczych ze wskazaniem uzasadnienia ich zastosowania w badaniach własnych

• Opracowanie narzędzi badawczych, nawiązanie kontaktu z osobami lub instytucjami, których badania dotyczą, rozpoczęcie badań

• Opracowanie rozdziału teoretycznego i metodologicznego

• Wstępne porządkowanie zebranych danych, ich prezentacja i analiza

• Podsumowanie badań wraz ze sformułowaniem wniosków końcowych

• Zainicjowanie dyskusji służącej konstruktywnej krytyce metodologicznej zrealizowanych badań własnych

• Dopracowanie redakcyjne wszystkich komponentów pracy dyplomowej

• Złożenie zatwierdzonej pracy do Archiwum Prac Dyplomowych w USOSweb


Literatura:

• Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP

• Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

• Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

• Heinz-Hermann K. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Pedagogika Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

• Kubinowski K. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin : Wydawnictwo UMCS

• Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

• Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Pasikowski S. (red.) (2019). Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo UŁ

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Praca seminaryjna w formule indywidualnej i grupowej

Sposoby i kryteria oceniania:

Na ocenę z zaliczenia zajęć seminaryjnych składają się następujące komponenty:

• Rzeczowy, merytoryczny i kreatywny udział w dyskusjach nad poszczególnymi zagadnieniami pracy dyplomowej – 40%

• Systematyczność opracowywania pracy dyplomowej na poszczególnych jej etapach powstawania i jej prezentowania na zajęciach – 30%

• Rzetelność pozyskiwania danych, trafność ich analizy i oryginalność ich interpretacji – 30%


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja efektów uczenia się W09, U01 jest realizowana metodą dyskusji problemowej nad teoretycznym uzasadnieniem przedmiotu badań w świetle literatury naukowej oraz prezentacją założeń metodologicznych koncepcji badań własnych.

Weryfikacja efektu uczenia się K01 opracowanie pracy dyplomowej złożonej z rozdziału teoretycznego, metodologicznego i empirycznego.


Szczegółowe treści kształcenia:

• Omówienie w ramach przypomnienia i utrwalenia oraz etapów pracy badawczej w podejściu ilościowym i jakościowym

• Omówienie struktury pracy dyplomowej ze szczególnym uwzględnieniem struktury rozdziału metodologicznego

• Konceptualizowanie przedmiotu badań, podejścia badawczego (ilościowego lub jakościowego) oraz przesłanek dotyczących organizacji projektowanych badań

• Przegląd literatury naukowej pod kątem opracowania teoretycznego uzasadnienia przedmiotu badań

• Konceptualizacja celów badań (teoretycznego, poznawczego i praktycznego)

• Formułowanie problemów badawczych (głównego i szczegółowych)

• Formułowanie struktury zmiennych, wskaźników i hipotez badawczych (w przypadku podejścia ilościowego)

• Zdefiniowanie cech populacji, której zachodzi badane zjawisko, określenie kryteriów i metody doboru próby badawczej

• Określenie metody i technik(i) badawczych ze wskazaniem uzasadnienia ich zastosowania w badaniach własnych

• Opracowanie narzędzi badawczych, nawiązanie kontaktu z osobami lub instytucjami, których badania dotyczą, rozpoczęcie badań

• Opracowanie rozdziału teoretycznego i metodologicznego

• Wstępne porządkowanie zebranych danych, ich prezentacja i analiza

• Podsumowanie badań wraz ze sformułowaniem wniosków końcowych

• Zainicjowanie dyskusji służącej konstruktywnej krytyce metodologicznej zrealizowanych badań własnych

• Dopracowanie redakcyjne wszystkich komponentów pracy dyplomowej

• Złożenie zatwierdzonej pracy do Archiwum Prac Dyplomowych w USOSweb


Literatura:

• Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP

• Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

• Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

• Heinz-Hermann K. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Pedagogika Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

• Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

• Kubinowski K. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin : Wydawnictwo UMCS

• Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

• Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Pasikowski S. (red.) (2019). Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo UŁ

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6