Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-TDWAA2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość zasad przygotowywania koncepcji badań empirycznych, wiedza na temat metod badań pedagogicznych |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą następującym celom: krytycznej analizie literatury i stanu badań w zakresie tematyki przygotowywanych prac licencjackich; pomocy w precyzowaniu problemów teoretycznych i przedmiotu rozprawy; przygotowaniu narzędzi badawczych oraz krytycznej analizie praktyki ich wykorzystywania w badaniach; doskonaleniu warsztatu prowadzenia badań empirycznych; doskonaleniu umiejętności interpretacji opracowanych wyników oraz samodzielnemu przygotowaniu opracowań badawczych. |
Efekty uczenia się: |
07P-1A_W09 Posiada podstawową wiedzę o warunkach projektowania i prowadzenia badań w pedagogice, co wyraża się w poprawnie przygotowanej koncepcji badań własnych. Spośród wielu możliwych sposobów prowadzenia badań, potrafi dokonywać uargumentowanych wyborów, co świadczy o znajomości strategii, metod i technik stosowanych w pedagogicznych badaniach empirycznych. Ma wiedzę odnoszącą się do zagadnienia będącego przedmiotem badań, uzyskaną z analizy odpowiednio dobranej literatury oraz badań własnych. 07P-1A_U01 Potrafi zdobywać informacje dotyczące przedmiotu prowadzonych badań, przestrzegając reguł właściwych dla wybranej strategii i metody badawczej. Umie te informacje odpowiednio porządkować i interpretować, odnosząc je do sformułowanej przez siebie problematyki badawczej. Odnosi nabytą wiedzę do określonych obszarów działalności pedagogicznej 07P-1A_K01 Jest gotów do działania prowadzącego do przygotowania pracy licencjackiej sprzyjają poznaniu przez studentki, studentów własnych umiejętności. Ich wiedza deklaratywna przekształca się w wiedzę działaniową, czyli w konkretne umiejętności, których wymaga realizacja procesu badawczego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Praca seminaryjna w formule indywidualnej i grupowej |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z zaliczenia zajęć seminaryjnych składają się następujące komponenty: • Rzeczowy, merytoryczny i kreatywny udział w dyskusjach nad poszczególnymi zagadnieniami pracy dyplomowej – 40% • Systematyczność opracowywania pracy dyplomowej na poszczególnych jej etapach powstawania i jej prezentowania na zajęciach – 30% • Rzetelność pozyskiwania danych, trafność ich analizy i oryginalność ich interpretacji – 30% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja efektów uczenia się W09, U01 jest realizowana metodą dyskusji problemowej nad teoretycznym uzasadnieniem przedmiotu badań w świetle literatury naukowej oraz prezentacją założeń metodologicznych koncepcji badań własnych. Weryfikacja efektu uczenia się K01 opracowanie pracy dyplomowej złożonej z rozdziału teoretycznego, metodologicznego i empirycznego. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Omówienie w ramach przypomnienia i utrwalenia oraz etapów pracy badawczej w podejściu ilościowym i jakościowym • Omówienie struktury pracy dyplomowej ze szczególnym uwzględnieniem struktury rozdziału metodologicznego • Konceptualizowanie przedmiotu badań, podejścia badawczego (ilościowego lub jakościowego) oraz przesłanek dotyczących organizacji projektowanych badań • Przegląd literatury naukowej pod kątem opracowania teoretycznego uzasadnienia przedmiotu badań • Konceptualizacja celów badań (teoretycznego, poznawczego i praktycznego) • Formułowanie problemów badawczych (głównego i szczegółowych) • Formułowanie struktury zmiennych, wskaźników i hipotez badawczych (w przypadku podejścia ilościowego) • Zdefiniowanie cech populacji, której zachodzi badane zjawisko, określenie kryteriów i metody doboru próby badawczej • Określenie metody i technik(i) badawczych ze wskazaniem uzasadnienia ich zastosowania w badaniach własnych • Opracowanie narzędzi badawczych, nawiązanie kontaktu z osobami lub instytucjami, których badania dotyczą, rozpoczęcie badań • Opracowanie rozdziału teoretycznego i metodologicznego • Wstępne porządkowanie zebranych danych, ich prezentacja i analiza • Podsumowanie badań wraz ze sformułowaniem wniosków końcowych • Zainicjowanie dyskusji służącej konstruktywnej krytyce metodologicznej zrealizowanych badań własnych • Dopracowanie redakcyjne wszystkich komponentów pracy dyplomowej • Złożenie zatwierdzonej pracy do Archiwum Prac Dyplomowych w USOSweb |
|
Literatura: |
• Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP • Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak • Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Heinz-Hermann K. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Pedagogika Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne • Kubinowski K. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin : Wydawnictwo UMCS • Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Pasikowski S. (red.) (2019). Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo UŁ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Praca seminaryjna w formule indywidualnej i grupowej |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z zaliczenia zajęć seminaryjnych składają się następujące komponenty: • Rzeczowy, merytoryczny i kreatywny udział w dyskusjach nad poszczególnymi zagadnieniami pracy dyplomowej – 40% • Systematyczność opracowywania pracy dyplomowej na poszczególnych jej etapach powstawania i jej prezentowania na zajęciach – 30% • Rzetelność pozyskiwania danych, trafność ich analizy i oryginalność ich interpretacji – 30% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja efektów uczenia się W09, U01 jest realizowana metodą dyskusji problemowej nad teoretycznym uzasadnieniem przedmiotu badań w świetle literatury naukowej oraz prezentacją założeń metodologicznych koncepcji badań własnych. Weryfikacja efektu uczenia się K01 opracowanie pracy dyplomowej złożonej z rozdziału teoretycznego, metodologicznego i empirycznego. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Omówienie w ramach przypomnienia i utrwalenia oraz etapów pracy badawczej w podejściu ilościowym i jakościowym • Omówienie struktury pracy dyplomowej ze szczególnym uwzględnieniem struktury rozdziału metodologicznego • Konceptualizowanie przedmiotu badań, podejścia badawczego (ilościowego lub jakościowego) oraz przesłanek dotyczących organizacji projektowanych badań • Przegląd literatury naukowej pod kątem opracowania teoretycznego uzasadnienia przedmiotu badań • Konceptualizacja celów badań (teoretycznego, poznawczego i praktycznego) • Formułowanie problemów badawczych (głównego i szczegółowych) • Formułowanie struktury zmiennych, wskaźników i hipotez badawczych (w przypadku podejścia ilościowego) • Zdefiniowanie cech populacji, której zachodzi badane zjawisko, określenie kryteriów i metody doboru próby badawczej • Określenie metody i technik(i) badawczych ze wskazaniem uzasadnienia ich zastosowania w badaniach własnych • Opracowanie narzędzi badawczych, nawiązanie kontaktu z osobami lub instytucjami, których badania dotyczą, rozpoczęcie badań • Opracowanie rozdziału teoretycznego i metodologicznego • Wstępne porządkowanie zebranych danych, ich prezentacja i analiza • Podsumowanie badań wraz ze sformułowaniem wniosków końcowych • Zainicjowanie dyskusji służącej konstruktywnej krytyce metodologicznej zrealizowanych badań własnych • Dopracowanie redakcyjne wszystkich komponentów pracy dyplomowej • Złożenie zatwierdzonej pracy do Archiwum Prac Dyplomowych w USOSweb |
|
Literatura: |
• Konarzewski K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP • Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak • Babbie E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Heinz-Hermann K. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: Pedagogika Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne • Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne • Kubinowski K. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin : Wydawnictwo UMCS • Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN • Piekarski J., Urbaniak-Zając D., Pasikowski S. (red.) (2019). Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódź: Wydawnictwo UŁ |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.