Współczesne nurty socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XD0012 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne nurty socjologii |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych pojęć i ogólna orientacja w zagadnieniach socjologicznych. |
Skrócony opis: |
W wyniku prowadzonych zajęć student powinien opanować podstawowe elementy wyobraźni socjologicznej, poznać współczesne tendencje zmian społecznych oraz ich teoretyczne i praktyczne uzasadnienia, nabyć umiejętności w zakresie rozpoznawania i oceny przejawów życia społecznego z socjologicznego punktu widzenia. |
Efekty uczenia się: |
Rozróżnia i charakteryzuje podstawowe aspekty racjonalnego podejścia do życia społecznego („wyobraźni socjologicznej”). Identyfikuje współczesne tendencje zmian w sferze edukacji oraz w innych sferach życia społecznego istotnych dla procesów edukacyjnych. Nazywa i streszcza główne teorie socjologiczne formułowane w odniesieniu do edukacji oraz poszczególnych sfer życia społecznego istotnych dla procesów edukacyjnych. Wymienia rezultaty ważnych socjologicznych badań empirycznych prowadzonych w obszarze edukacji oraz w istotnych dla procesów edukacyjnych sferach życia społecznego. Analizuje znaczenie zidentyfikowanych zmian społecznych dla jakości kształcenia na różnych poziomach. Rozpoznaje i poddaje elementarnej analizie socjologicznej główne problemy społeczne występujące w poszczególnych obszarach życia zbiorowego. Stosuje krytyczne podejście do treści obecnych w dyskursie publicznym (potocznym), zwłaszcza w jego wariantach medialnych. 07P2A_W07 Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. 07P2A_W08 Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. Ma świadomość wielowarstwowości i stereotypizacji dyskursu potocznego w życiu społecznym (zwłaszcza dyskursu edukacyjnego). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Granosik | |
Prowadzący grup: | Mariusz Granosik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład- wykorzystanie metod podawczych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Egzamin - egzamin ustny lub pisemny (przy dużej ilości studentów) z treści wykładów oraz lektur. Ocena zależeć będzie od stopnia znajomości i rozumienia w szerszym kontekście teoretycznym poszczególnych nurtów |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Jakie socjologia ma problemy? 2. Podstawowe pojęcia socjologii wiedzy. Nominalizm i realizm. 3. Wiedza deskryptywna, normatywna, potoczna i naukowa. Sfera prywatna i sfera publiczna. 4. Kryzys i granice poznania naukowego. 5. Socjologia (wielo)kultury. 6. Znaczenie dyskursu publicznego i masowej komunikacji. Społeczeństwo sieci? 7. Typy ładu społecznego i proces instytucjonalizacji. 8. Podstawowe pojęcia socjologii politycznej. Typy ideologii. 9. Globalizacja a glokalizacja. 10. Teorie zmiany społecznej. 11. Orientacje życiowe, szanse edukacyjne, awans społeczny. 12. Socjologia krytyczna i Gender studies. 13. Socjologia jednostki. 14. Socjologia nierówności społecznych. Wykluczenie, marginalizacja, inkluzja. 15. Teorie problemów społecznych (od patologii do społecznej emancypacji mniejszości). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Szacka B. 2003. Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa Żygulski K. Problemy współczesnej socjologii, Fundacja Innowacja, 2007 Literatura uzupełniająca: A. Manterys, J. Mucha (red.), Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Wybór tekstów, Kraków 2012 K. Slany, Sprostać zmianom: szkice o powinnościach współczesnej socjologii, Kraków 2009 Giddens A. 2004. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Encyklopedia Socjologii, Tomy 1-4. Oficyna Naukowa, Warszawa 1998-2002. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.