UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja dorosłych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-XXS104
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja dorosłych
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

student ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.

Skrócony opis:

• zapoznanie studentów z teorią i praktyką edukacji dorosłych w wybranych zakresach.

• Zaprezentowanie ważniejszych instytucji edukacji dorosłych.

• Zwrócenie uwagi na role dorosłego jako uczącego się w różnych środowiskach życia.

Efekty uczenia się:

W13- Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat andragogiki i jej subdyscyplin odzwierciadlających różne zakresy edukacji osób dorosłych.

W14- Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji dorosłych; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych skierowanych do dorosłych

W15-Student ma podstawową wiedzę o dorosłych uczestnikach działalności edukacyjnej.

U11-Student potrafi twórczo animować pracę nad własną edukacją oraz inspirować siebie i innych dorosłych do działań na rzecz całożyciowego uczenia się.

K01-Student ma pogłębioną świadomość własnych procesów edukacyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Świtalski
Prowadzący grup: Wojciech Świtalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Świtalski
Prowadzący grup: Wojciech Świtalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład powiązany z metodami ekspozycyjnymi prezentowanych treści.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wymagania do uzyskania oceny zaliczeniowej wykładu są następujące:

• ocena 3,0 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59%

• ocena 3,5 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69%

• ocena 4,0 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79%

• ocena 4,5 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89%

• ocena 5,0 przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja osiągnięć efektów uczenia się w zakresie wiedzy (W13, W14, W15), umiejętności (U11) i kompetencji (K01) jest realizowana metodą testu sprawdzającego wiedzę, zawierającego pytania wyboru właściwej odpowiedzi, pytania problemowe wymagające poprawne kojarzenie zagadnień teoretycznych oraz pytania otwarte wymagające samodzielnego opisu i wyjaśnienia danego zagadnienia.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Przedmiot i zadania andragogiki.

• Struktura subdyscyplinarna andragogiki.

• Dorosłość jako kategoria andragogiczna.

• Proces osiągania dorosłości. Modele dorosłości.

• Swoistość uczenia się dorosłych.

• Kompetencje edukacyjne dorosłych w warunkach społeczeństwa informacyjnego.

• Koncepcja edukacji ustawicznej osób dorosłych.

• Edukacja dorosłych a edukacja – edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna.

• Cechy, funkcje i zadania edukacji dorosłych.

• Modele pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi.

• Filozoficzna koncepcja człowieka dorosłego z perspektywy współczesnych przemian społeczno-kulturowych.

• Duchowy wymiar egzystencji człowieka dorosłego w refleksji andragogicznej.

• Samorealizacja człowieka dorosłego – wymiar edukacyjny: samokształcenie, samowychowanie i autokreacja.

• Zasady projektowania procesu dydaktycznego człowieka dorosłego.

• Wybrane formy edukacji dorosłych - szkoły dla dorosłych, Uniwersytety Trzeciego Wieku, szkoły językowe, warsztaty prowadzone w ramach funduszy europejskich.

• Specyfika pracowników edukacji dorosłych, profesjonalizacja zawodowa andragoga.

• Wybrane środowiska edukacyjne człowieka dorosłego (rodzina, zakład pracy, grupa rówieśnicza, stowarzyszenia społeczne, wypoczynek).

• Edukacja dorosłych w wybranych raportach edukacyjnych.

Edukacja wobec problemu marginalizacji zawodowej osób 50+.

Literatura:

• Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2013.

• Wujek T., Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996.

• Knowles M.S., Holton III E.F., Swanson R.A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa 2009.

• Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.

• Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2001

• Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Toruń 2005.

• Góralska R., Półturzycki J. (red.), Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki. Płock-Toruń 2004.

• Wujek T., Polska bibliografia oświaty dorosłych 1971-1995. Warszawa-Radom 2003.

• Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków 2003.

• Dubas E., Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne (NOWIS) 2017, nr 1(4), 63-87.

• Czasopisma: Edukacja Dorosłych, Rocznik Andragogiczny

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład powiązany z metodami ekspozycyjnymi prezentowanych treści.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wymagania do uzyskania oceny zaliczeniowej wykładu są następujące:

• ocena 3,0 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59%

• ocena 3,5 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69%

• ocena 4,0 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79%

• ocena 4,5 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89%

• ocena 5,0 przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja osiągnięć efektów uczenia się w zakresie wiedzy (W13, W14, W15), umiejętności (U11) i kompetencji (K01) jest realizowana metodą testu sprawdzającego wiedzę, zawierającego pytania wyboru właściwej odpowiedzi, pytania problemowe wymagające poprawne kojarzenie zagadnień teoretycznych oraz pytania otwarte wymagające samodzielnego opisu i wyjaśnienia danego zagadnienia.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Przedmiot i zadania andragogiki.

• Struktura subdyscyplinarna andragogiki.

• Dorosłość jako kategoria andragogiczna.

• Proces osiągania dorosłości. Modele dorosłości.

• Swoistość uczenia się dorosłych.

• Kompetencje edukacyjne dorosłych w warunkach społeczeństwa informacyjnego.

• Koncepcja edukacji ustawicznej osób dorosłych.

• Edukacja dorosłych a edukacja – edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna.

• Cechy, funkcje i zadania edukacji dorosłych.

• Modele pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi.

• Filozoficzna koncepcja człowieka dorosłego z perspektywy współczesnych przemian społeczno-kulturowych.

• Duchowy wymiar egzystencji człowieka dorosłego w refleksji andragogicznej.

• Samorealizacja człowieka dorosłego – wymiar edukacyjny: samokształcenie, samowychowanie i autokreacja.

• Zasady projektowania procesu dydaktycznego człowieka dorosłego.

• Wybrane formy edukacji dorosłych - szkoły dla dorosłych, Uniwersytety Trzeciego Wieku, szkoły językowe, warsztaty prowadzone w ramach funduszy europejskich.

• Specyfika pracowników edukacji dorosłych, profesjonalizacja zawodowa andragoga.

• Wybrane środowiska edukacyjne człowieka dorosłego (rodzina, zakład pracy, grupa rówieśnicza, stowarzyszenia społeczne, wypoczynek).

• Edukacja dorosłych w wybranych raportach edukacyjnych.

Edukacja wobec problemu marginalizacji zawodowej osób 50+.

Literatura:

• Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2013.

• Wujek T., Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996.

• Knowles M.S., Holton III E.F., Swanson R.A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa 2009.

• Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.

• Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2001

• Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Toruń 2005.

• Góralska R., Półturzycki J. (red.), Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki. Płock-Toruń 2004.

• Wujek T., Polska bibliografia oświaty dorosłych 1971-1995. Warszawa-Radom 2003.

• Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków 2003.

• Dubas E., Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne (NOWIS) 2017, nr 1(4), 63-87.

• Czasopisma: Edukacja Dorosłych, Rocznik Andragogiczny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Arkadiusz Wąsiński
Prowadzący grup: Arkadiusz Wąsiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład powiązany z metodami ekspozycyjnymi prezentowanych treści.

Sposoby i kryteria oceniania:

Wymagania do uzyskania oceny zaliczeniowej wykładu są następujące:

• ocena 3,0 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59%

• ocena 3,5 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69%

• ocena 4,0 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79%

• ocena 4,5 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89%

• ocena 5,0 przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Weryfikacja osiągnięć efektów uczenia się w zakresie wiedzy (W13, W14, W15), umiejętności (U11) i kompetencji (K01) jest realizowana metodą testu sprawdzającego wiedzę, zawierającego pytania wyboru właściwej odpowiedzi, pytania problemowe wymagające poprawne kojarzenie zagadnień teoretycznych oraz pytania otwarte wymagające samodzielnego opisu i wyjaśnienia danego zagadnienia.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Przedmiot i zadania andragogiki.

• Struktura subdyscyplinarna andragogiki.

• Dorosłość jako kategoria andragogiczna.

• Proces osiągania dorosłości. Modele dorosłości.

• Swoistość uczenia się dorosłych.

• Kompetencje edukacyjne dorosłych w warunkach społeczeństwa informacyjnego.

• Koncepcja edukacji ustawicznej osób dorosłych.

• Edukacja dorosłych a edukacja – edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna.

• Cechy, funkcje i zadania edukacji dorosłych.

• Modele pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi.

• Filozoficzna koncepcja człowieka dorosłego z perspektywy współczesnych przemian społeczno-kulturowych.

• Duchowy wymiar egzystencji człowieka dorosłego w refleksji andragogicznej.

• Samorealizacja człowieka dorosłego – wymiar edukacyjny: samokształcenie, samowychowanie i autokreacja.

• Zasady projektowania procesu dydaktycznego człowieka dorosłego.

• Wybrane formy edukacji dorosłych - szkoły dla dorosłych, Uniwersytety Trzeciego Wieku, szkoły językowe, warsztaty prowadzone w ramach funduszy europejskich.

• Specyfika pracowników edukacji dorosłych, profesjonalizacja zawodowa andragoga.

• Wybrane środowiska edukacyjne człowieka dorosłego (rodzina, zakład pracy, grupa rówieśnicza, stowarzyszenia społeczne, wypoczynek).

• Edukacja dorosłych w wybranych raportach edukacyjnych.

Edukacja wobec problemu marginalizacji zawodowej osób 50+.

Literatura:

• Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2013.

• Wujek T., Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996.

• Knowles M.S., Holton III E.F., Swanson R.A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa 2009.

• Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010.

• Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2001

• Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Toruń 2005.

• Góralska R., Półturzycki J. (red.), Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki. Płock-Toruń 2004.

• Wujek T., Polska bibliografia oświaty dorosłych 1971-1995. Warszawa-Radom 2003.

• Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków 2003.

• Dubas E., Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne (NOWIS) 2017, nr 1(4), 63-87.

• Czasopisma: Edukacja Dorosłych, Rocznik Andragogiczny

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6