Edukacja dorosłych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XXS104 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja dorosłych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | student ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. |
Skrócony opis: |
• zapoznanie studentów z teorią i praktyką edukacji dorosłych w wybranych zakresach. • Zaprezentowanie ważniejszych instytucji edukacji dorosłych. • Zwrócenie uwagi na role dorosłego jako uczącego się w różnych środowiskach życia. |
Efekty uczenia się: |
W13- Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat andragogiki i jej subdyscyplin odzwierciadlających różne zakresy edukacji osób dorosłych. W14- Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji dorosłych; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych skierowanych do dorosłych W15-Student ma podstawową wiedzę o dorosłych uczestnikach działalności edukacyjnej. U11-Student potrafi twórczo animować pracę nad własną edukacją oraz inspirować siebie i innych dorosłych do działań na rzecz całożyciowego uczenia się. K01-Student ma pogłębioną świadomość własnych procesów edukacyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Świtalski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świtalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Świtalski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Świtalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład powiązany z metodami ekspozycyjnymi prezentowanych treści. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wymagania do uzyskania oceny zaliczeniowej wykładu są następujące: • ocena 3,0 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% • ocena 3,5 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% • ocena 4,0 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% • ocena 4,5 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% • ocena 5,0 przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja osiągnięć efektów uczenia się w zakresie wiedzy (W13, W14, W15), umiejętności (U11) i kompetencji (K01) jest realizowana metodą testu sprawdzającego wiedzę, zawierającego pytania wyboru właściwej odpowiedzi, pytania problemowe wymagające poprawne kojarzenie zagadnień teoretycznych oraz pytania otwarte wymagające samodzielnego opisu i wyjaśnienia danego zagadnienia. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Przedmiot i zadania andragogiki. • Struktura subdyscyplinarna andragogiki. • Dorosłość jako kategoria andragogiczna. • Proces osiągania dorosłości. Modele dorosłości. • Swoistość uczenia się dorosłych. • Kompetencje edukacyjne dorosłych w warunkach społeczeństwa informacyjnego. • Koncepcja edukacji ustawicznej osób dorosłych. • Edukacja dorosłych a edukacja – edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna. • Cechy, funkcje i zadania edukacji dorosłych. • Modele pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi. • Filozoficzna koncepcja człowieka dorosłego z perspektywy współczesnych przemian społeczno-kulturowych. • Duchowy wymiar egzystencji człowieka dorosłego w refleksji andragogicznej. • Samorealizacja człowieka dorosłego – wymiar edukacyjny: samokształcenie, samowychowanie i autokreacja. • Zasady projektowania procesu dydaktycznego człowieka dorosłego. • Wybrane formy edukacji dorosłych - szkoły dla dorosłych, Uniwersytety Trzeciego Wieku, szkoły językowe, warsztaty prowadzone w ramach funduszy europejskich. • Specyfika pracowników edukacji dorosłych, profesjonalizacja zawodowa andragoga. • Wybrane środowiska edukacyjne człowieka dorosłego (rodzina, zakład pracy, grupa rówieśnicza, stowarzyszenia społeczne, wypoczynek). • Edukacja dorosłych w wybranych raportach edukacyjnych. Edukacja wobec problemu marginalizacji zawodowej osób 50+. |
|
Literatura: |
• Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2013. • Wujek T., Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996. • Knowles M.S., Holton III E.F., Swanson R.A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa 2009. • Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. • Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2001 • Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Toruń 2005. • Góralska R., Półturzycki J. (red.), Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki. Płock-Toruń 2004. • Wujek T., Polska bibliografia oświaty dorosłych 1971-1995. Warszawa-Radom 2003. • Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków 2003. • Dubas E., Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne (NOWIS) 2017, nr 1(4), 63-87. • Czasopisma: Edukacja Dorosłych, Rocznik Andragogiczny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład powiązany z metodami ekspozycyjnymi prezentowanych treści. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wymagania do uzyskania oceny zaliczeniowej wykładu są następujące: • ocena 3,0 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% • ocena 3,5 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% • ocena 4,0 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% • ocena 4,5 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% • ocena 5,0 przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja osiągnięć efektów uczenia się w zakresie wiedzy (W13, W14, W15), umiejętności (U11) i kompetencji (K01) jest realizowana metodą testu sprawdzającego wiedzę, zawierającego pytania wyboru właściwej odpowiedzi, pytania problemowe wymagające poprawne kojarzenie zagadnień teoretycznych oraz pytania otwarte wymagające samodzielnego opisu i wyjaśnienia danego zagadnienia. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Przedmiot i zadania andragogiki. • Struktura subdyscyplinarna andragogiki. • Dorosłość jako kategoria andragogiczna. • Proces osiągania dorosłości. Modele dorosłości. • Swoistość uczenia się dorosłych. • Kompetencje edukacyjne dorosłych w warunkach społeczeństwa informacyjnego. • Koncepcja edukacji ustawicznej osób dorosłych. • Edukacja dorosłych a edukacja – edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna. • Cechy, funkcje i zadania edukacji dorosłych. • Modele pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi. • Filozoficzna koncepcja człowieka dorosłego z perspektywy współczesnych przemian społeczno-kulturowych. • Duchowy wymiar egzystencji człowieka dorosłego w refleksji andragogicznej. • Samorealizacja człowieka dorosłego – wymiar edukacyjny: samokształcenie, samowychowanie i autokreacja. • Zasady projektowania procesu dydaktycznego człowieka dorosłego. • Wybrane formy edukacji dorosłych - szkoły dla dorosłych, Uniwersytety Trzeciego Wieku, szkoły językowe, warsztaty prowadzone w ramach funduszy europejskich. • Specyfika pracowników edukacji dorosłych, profesjonalizacja zawodowa andragoga. • Wybrane środowiska edukacyjne człowieka dorosłego (rodzina, zakład pracy, grupa rówieśnicza, stowarzyszenia społeczne, wypoczynek). • Edukacja dorosłych w wybranych raportach edukacyjnych. Edukacja wobec problemu marginalizacji zawodowej osób 50+. |
|
Literatura: |
• Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2013. • Wujek T., Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996. • Knowles M.S., Holton III E.F., Swanson R.A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa 2009. • Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. • Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2001 • Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Toruń 2005. • Góralska R., Półturzycki J. (red.), Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki. Płock-Toruń 2004. • Wujek T., Polska bibliografia oświaty dorosłych 1971-1995. Warszawa-Radom 2003. • Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków 2003. • Dubas E., Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne (NOWIS) 2017, nr 1(4), 63-87. • Czasopisma: Edukacja Dorosłych, Rocznik Andragogiczny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arkadiusz Wąsiński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Wąsiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład powiązany z metodami ekspozycyjnymi prezentowanych treści. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Wymagania do uzyskania oceny zaliczeniowej wykładu są następujące: • ocena 3,0 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 51-59% • ocena 3,5 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 60-69% • ocena 4,0 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 70-79% • ocena 4,5 – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 80-89% • ocena 5,0 przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 90-100% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Weryfikacja osiągnięć efektów uczenia się w zakresie wiedzy (W13, W14, W15), umiejętności (U11) i kompetencji (K01) jest realizowana metodą testu sprawdzającego wiedzę, zawierającego pytania wyboru właściwej odpowiedzi, pytania problemowe wymagające poprawne kojarzenie zagadnień teoretycznych oraz pytania otwarte wymagające samodzielnego opisu i wyjaśnienia danego zagadnienia. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | • Przedmiot i zadania andragogiki. • Struktura subdyscyplinarna andragogiki. • Dorosłość jako kategoria andragogiczna. • Proces osiągania dorosłości. Modele dorosłości. • Swoistość uczenia się dorosłych. • Kompetencje edukacyjne dorosłych w warunkach społeczeństwa informacyjnego. • Koncepcja edukacji ustawicznej osób dorosłych. • Edukacja dorosłych a edukacja – edukacja formalna, pozaformalna i nieformalna. • Cechy, funkcje i zadania edukacji dorosłych. • Modele pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi. • Filozoficzna koncepcja człowieka dorosłego z perspektywy współczesnych przemian społeczno-kulturowych. • Duchowy wymiar egzystencji człowieka dorosłego w refleksji andragogicznej. • Samorealizacja człowieka dorosłego – wymiar edukacyjny: samokształcenie, samowychowanie i autokreacja. • Zasady projektowania procesu dydaktycznego człowieka dorosłego. • Wybrane formy edukacji dorosłych - szkoły dla dorosłych, Uniwersytety Trzeciego Wieku, szkoły językowe, warsztaty prowadzone w ramach funduszy europejskich. • Specyfika pracowników edukacji dorosłych, profesjonalizacja zawodowa andragoga. • Wybrane środowiska edukacyjne człowieka dorosłego (rodzina, zakład pracy, grupa rówieśnicza, stowarzyszenia społeczne, wypoczynek). • Edukacja dorosłych w wybranych raportach edukacyjnych. Edukacja wobec problemu marginalizacji zawodowej osób 50+. |
|
Literatura: |
• Aleksander T., Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2013. • Wujek T., Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa 1996. • Knowles M.S., Holton III E.F., Swanson R.A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa 2009. • Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010. • Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Wrocław 2001 • Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Toruń 2005. • Góralska R., Półturzycki J. (red.), Edukacja ustawiczna w szkołach wyższych – od idei do praktyki. Płock-Toruń 2004. • Wujek T., Polska bibliografia oświaty dorosłych 1971-1995. Warszawa-Radom 2003. • Ablewicz K., Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków 2003. • Dubas E., Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne (NOWIS) 2017, nr 1(4), 63-87. • Czasopisma: Edukacja Dorosłych, Rocznik Andragogiczny |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.