Teoretyczne podstawy wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-XZ0016 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | Student zaliczył kurs z zakresu Wprowadzenia do pedagogiki. Zna elementarne pojęcia pedagogiczne i strukturę nauk o wychowaniu. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy przez studenta na temat miejsca teorii wychowania w naukach pedagogicznych/w naukach o wychowaniu, przedmiotu badań, funkcji teorii wychowania, sylwetek znanych wychowawców i metod ich pracy, poznanie orientacji badawczych w obrębie teorii wychowania. |
Efekty uczenia się: |
K_W09 Student : - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania - rozumie różnorodne uwarunkowaniach tych procesów K_W13 Student posiada elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorie i metodykę oddziaływania wychowawczego Umiejętności K_U02 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań Kompetencje K_K01 Student: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności wychowawczych - rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego - dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności wychowawcze - wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kosiorek | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kosiorek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kosiorek, Justyna Sztobryn-Bochomulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kosiorek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kosiorek, Justyna Sztobryn-Bochomulska, Marcin Wasilewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kosiorek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kosiorek, Justyna Sztobryn-Bochomulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT C
C
SO W
N C
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Egzamin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogusław Śliwerski | |
Prowadzący grup: | Bogusław Śliwerski, Marcin Wasilewski | |
Strona przedmiotu: | http://www.sliwerski-pedagog.blogspot.com | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Zaliczenie |
|
Metody dydaktyczne: | Realizacja przedmiotu oparta jest na wykładzie interaktywnym, wykładzie z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, pracy z tekstem i dyskusji oraz aktywizujących metodach zespołowych |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie wykładu z teoretycznych podstaw wychowania ma formę pisemną. Studenci otrzymają na miesiąc przed zakończeniem cyklu ćwiczeń i wykładów artykuł poruszający problematykę współczesnych problemów wychowania, który będą zobowiązani poddać analizie naukowej. Do oceny prac będą brane pod uwagę następujące kryteria: a) znaczenie postawionego i analizowanego problemu w świetle teorii wychowania, b) sposób rozwiązania problemu, innowacyjność i oryginalność zaproponowanych rozwiązań, c) poprawność i jasność użytych źródeł naukowych i założeń teoretycznych, d) stopnień odwoływania się do prac na podobny temat i jasność w wykazywaniu własnego wkładu do przedstawianego zagadnienia, e) merytoryczność polemiki (obiektywność, intersubiektywność – nie zaś charakter osobisty), f) spójność tekstu, g) poprawność językowa ARTYKUŁY doi wyboru: 1) https://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/nauczycielka-dala-dziecku-klapsa-matka-powiadomila-policje,821149.html 2) http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/892103,nasze-dzieci-to-najwieksze-pierdoly-na-swiecie-hodujemy-zombi-ktore-nie-wiedza-kim-sa.html |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | - Teoria Wychowania jako dyscyplina pedagogiczna- jej status naukowy ; - Podstawowe problemy i kierunki badań teorii wychowania - specyfika przedmiotu badań teorii wychowania i sposobów jej uprawiania - aksjologiczne i teleologiczne podstawy socjalizacji i wychowania - istota oraz struktura procesu wychowania; - Wychowanie- jego istota i struktura. Relacja wychowanie a samowychowanie; działanie pseudowychowawcze jako antyteza wychowania; błędy wychowawcze - uwarunkowania i klasyfikacja; miejsce przymusu i swobody w wychowaniu - Teoretyczne podstawy metod wychowania - Teleologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania - Teoretyczne podstawy i klasyfikacja metod wychowania - Autorytet nauczyciela- wychowawcy- jego znaczenie i klasyfikacje - Zjawisko przesunięcia socjalizacyjnego a trudności a wychowawcze; - Popkultura jako czynnik socjalizacji - Prawa człowieka a istota i struktura procesu wychowania - Wybrane przykłady współczesnych teorii wychowania |
|
Literatura: |
1. Kubiak- Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Wyd. WERS, 2002. 2. Kubiak- Szymborska E., Zając D., Podstawowe problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemian, Wyd. WERS, 2006. 3. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003. 4. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. 5. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. nauk. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Tom I- II, PWN, Warszawa 2003. 6. Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, tom IV, red. nauk. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2010. 7. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1998. 8. Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001. 9.Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010. 10.Śliwerski B., Teorie wychowania, (w:) Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, tom 4, red. nauk. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2010, s. 209-238. 11. Wychowanie. Pojęcia- Procesy-konteksty, tom I-II, red. nauk. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.