UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-XZ0016
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne podstawy wychowania
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

Student zaliczył kurs z zakresu Wprowadzenia do pedagogiki. Zna elementarne pojęcia pedagogiczne i strukturę nauk o wychowaniu.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy przez studenta na temat miejsca teorii wychowania w naukach pedagogicznych/w naukach o wychowaniu, przedmiotu badań, funkcji teorii wychowania, sylwetek znanych wychowawców i metod ich pracy, poznanie orientacji badawczych w obrębie teorii wychowania.

Efekty uczenia się:

K_W09 Student :

- zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się

i nauczania

- rozumie różnorodne uwarunkowaniach tych procesów

K_W13 Student posiada elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorie

i metodykę oddziaływania wychowawczego

Umiejętności

K_U02 Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

Kompetencje

K_K01 Student:

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności

wychowawczych

- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego

i rozwoju osobistego

- dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali

umiejętności wychowawcze

- wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kosiorek
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kosiorek
Prowadzący grup: Małgorzata Kosiorek, Justyna Sztobryn-Bochomulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kosiorek
Prowadzący grup: Małgorzata Kosiorek, Justyna Sztobryn-Bochomulska, Marcin Wasilewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kosiorek
Prowadzący grup: Małgorzata Kosiorek, Justyna Sztobryn-Bochomulska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bogusław Śliwerski
Prowadzący grup: Bogusław Śliwerski, Marcin Wasilewski
Strona przedmiotu: http://www.sliwerski-pedagog.blogspot.com
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Realizacja przedmiotu oparta jest na wykładzie interaktywnym, wykładzie z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, pracy z tekstem i dyskusji oraz aktywizujących metodach zespołowych

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu z teoretycznych podstaw wychowania ma formę pisemną. Studenci otrzymają na miesiąc przed zakończeniem cyklu ćwiczeń i wykładów artykuł poruszający problematykę współczesnych problemów wychowania, który będą zobowiązani poddać analizie naukowej.


Do oceny prac będą brane pod uwagę następujące kryteria:

a) znaczenie postawionego i analizowanego problemu w świetle teorii wychowania,

b) sposób rozwiązania problemu, innowacyjność i oryginalność zaproponowanych rozwiązań,

c) poprawność i jasność użytych źródeł naukowych i założeń teoretycznych,

d) stopnień odwoływania się do prac na podobny temat i jasność w wykazywaniu własnego wkładu do przedstawianego zagadnienia,

e) merytoryczność polemiki (obiektywność, intersubiektywność – nie zaś charakter osobisty),

f) spójność tekstu,

g) poprawność językowa


ARTYKUŁY doi wyboru:


1) https://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/nauczycielka-dala-dziecku-klapsa-matka-powiadomila-policje,821149.html


2) http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/892103,nasze-dzieci-to-najwieksze-pierdoly-na-swiecie-hodujemy-zombi-ktore-nie-wiedza-kim-sa.html



Szczegółowe treści kształcenia:

- Teoria Wychowania jako dyscyplina pedagogiczna- jej

status naukowy ;

- Podstawowe problemy i kierunki badań teorii wychowania

- specyfika przedmiotu badań teorii wychowania i sposobów jej uprawiania

- aksjologiczne i teleologiczne podstawy socjalizacji i wychowania

- istota oraz struktura procesu wychowania; - Wychowanie- jego istota i struktura. Relacja wychowanie a samowychowanie; działanie pseudowychowawcze jako antyteza wychowania; błędy wychowawcze - uwarunkowania i klasyfikacja; miejsce przymusu i swobody w wychowaniu

- Teoretyczne podstawy metod wychowania

- Teleologiczne i aksjologiczne podstawy wychowania

- Teoretyczne podstawy i klasyfikacja metod wychowania

- Autorytet nauczyciela- wychowawcy- jego znaczenie i klasyfikacje

- Zjawisko przesunięcia socjalizacyjnego a trudności a wychowawcze; - Popkultura jako czynnik socjalizacji

- Prawa człowieka a istota i struktura procesu wychowania

- Wybrane przykłady współczesnych teorii wychowania




Literatura:

1. Kubiak- Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Wyd. WERS, 2002.

2. Kubiak- Szymborska E., Zając D., Podstawowe problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemian, Wyd. WERS, 2006.

3. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003.

4. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

5. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. nauk. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Tom I- II, PWN, Warszawa 2003.

6. Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, tom IV, red. nauk. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2010.

7. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1998.

8. Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, WSiP, Warszawa 2001.

9.Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.

10.Śliwerski B., Teorie wychowania, (w:) Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, tom 4, red. nauk. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2010, s. 209-238.

11. Wychowanie. Pojęcia- Procesy-konteksty, tom I-II, red. nauk. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, GWP, Gdańsk 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6