UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań psychologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-LDW032
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań psychologicznych
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 7.00 LUB 8.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowej terminologii psychologicznej


Skrócony opis:

Zapoznanie z zagadnieniami dotyczącymi podstaw psychologicznego warsztatu naukowego umożliwiające opanowanie umiejętności rozumienia treści prac empirycznych, dokonanie podstawowej oceny naukowej wartości badań oraz kształtowanie elementarnych umiejętności z zakresu projektowania badań naukowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

07Y-0A_W04

Student zna cechy poznania naukowego oraz umie odróżniać poznanie naukowe od poznania nienaukowego; zna specyficzny aparat pojęciowy psychologii jako dyscypliny empirycznej; ma podstawową wiedzę z zakresu planowania i przeprowadzania badań empirycznych eksperymentalnych i korelacyjnych

Umiejętności

07Y-0A_U02

Student rozumie teoretyczny i empiryczny rodowód naukowości psychologii dostrzegając rolę paradygmatów wokół których koncentrują się szczegółowe teorie psychologiczne oraz charakterystyczne dla nich metody badawcze; pozostaje otwartym na to, że psychologia jako nauka musi się rozwijać i identyfikuje zadania rozwjowe dla psychologii jako nauki (powstawanie teorii, możliwość ich weryfikacji, rozwój metod i narzędzi badawczych oraz poszukiwanie nowych dróg interpretacji wyników), rozumie, że aktualne teorie będą zastępowane przez nowe; rozpoznaje główne różnice między podejściem indukcjonistycznym a hipotetystycznym;

07Y-0A_U03

Student posiada wiedzę metodologiczną do samodzielnego planowania i przeprowadzania badania; zna i wykorzystuje pojęcia umożliwiające przygotowanie raportu z pracy badawczej; potrafi wysnuwać empiryczne wnioski z samodzielnie stawianych hipotez w celu poddania ich weryfikacji, uznaje fakt potwierdzenia lub niepotwierdzenia hipotezy jako punkt wyjścia do interpretacji oraz osadzenia wyniku w kontekście koncepcji psychologicznych i istniejącego stanu wiedzy; projektując badanie umie wypowiedzieć się w kwestiach związanych z metodą naukową (etapy postępowania, sposób doboru próby, ograniczenia badania, sposób operacjonalizacji zmiennych, identyfikacja zmiennych zakłócających i ubocznych, wpływ oczekiwań badacza na wynik eksperymentu, kontrola warunków, dobór i uzasadnienie modelu i schematu, transparentność raportu itp.)

07Y-0A_U05

Student jest w stanie zidentyfikować problem badawczy oraz podjąć się próby zaproponowania założeń metodologicznych zmierzających do jego rozwiązania, poprawnie formułuje i uzasadnia pytania w interesującym go obszarze psychologii; wyodrębnia obserwowalne przejawy zmiennych psychologicznych (wskaźniki) oraz potrafi odnieść poszczególne przeżycia i zachowania jednostki ludzi lub zjawiska grupowe do świata teorii psychologicznych (konstruktów).

07Y-0A_U07

Student samodzielnie tworzy koncepcję własnego badania empirycznego, dobierając materiał i metody w trosce o utrzymanie trafności wewnętrznej i zewnętrznej wyników badania oraz ze świadomością ograniczeń metodologicznych wynikających z własnych decyzji; potrafi dobierać miary do konstruktów, zaproponować kontrolowany sposób manipulacji oraz dokonać oceny skuteczności manipulacji, potrafi dobrać metodę pomiaru do wskaźnika (wywiad, obserwacja, testowanie itd.), rozumiejąc przy tym latentny charakter mierzonych cech

07Y-0A_U08

Student umie zidentyfikować czynniki wpływające na trafność pomiaru oraz na skuteczność manipulacji eksperymentalnej, umie prezentować na forum własne założenia metodologiczne, wykorzystuje przy tym technologie informacyjne oraz powszechnie przyjęte metody prezentacji badań (powerpoint, poster, dyskusja)

07Y-0A_U09

Student potrafi dokonać elementarnej oceny wiarygodności naukowej poszczególnych metod badawczych, dostrzegając walory programów opartych na systematycznie modyfikowanych replikacjach, triangulacji metod, schemacie eksperymentalnym oraz wskazując na ograniczenia badań w schemacie poprzecznym; planuje proces badawczy w oparciu o schemat (formułowanie problemu i celu - budowanie pytań, a następnie hipotez – wyważona interpretacja wyników w powiązaniu z teoriami psychologicznymi – wskazanie ograniczń metodologicznych – implikacje praktyczne wskazanie dalszych tropów); rozwija samoświadomość w zakresie źródeł potencjalnej stronniczości badacza

Kompetencje

07Y-0A_K01

Student umie krytycznie odnosić się do koncepcji psychologicznych i sposobów dochodzenia ich prawdziwości, rozumie na czym polega bezstronność w postępowaniu naukowym; podaje przykłady typowych sytuacji (maskowanie instrukcji, badania kliniczne, badania z udziałem dzieci itp.), w których decyzje badacza powinny opierać się na opinii ekspertów i gremiów eksperckich (sędziowie kompetentni, grupa porównawcza, komisja bioetyczna) i wie, na jakim etapie korzystać z nich we własnej pracy przy planowaniu i realizacji badań eksperymentalnych; potrafi w elementarnym zakresie ocenić wartość naukową różnych metod badawczych w psychologii oraz wskazać na ich możliwości i ograniczenia

07-0A_K05

Student planuje badania naukowe wskazując na ograniczenia etyczne nakładane na praktykę badawczą, proponuje rozwiązania mające na celu minimalizowanie ryzyka związanego z udziałem w badaniu, bądź ograniczenie negatywnych konsekwencji ekspozycji na sytuację badania, potrafi wskazać właściwe instytucje które pomagają rozstrzygać etyczne wątpliwości związane z procedurą badania

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patryk Stecz
Prowadzący grup: Mariusz Cieślak, Patryk Stecz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena
Egzamin - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Informacje dodatkowe:

Wiedza

07Y-0A_W04; 07Y-0A_W11

Umiejętności

07Y-0A_U01, 07Y-0A_U02, 07Y-0A_U03

Kompetencje

07Y-0A_K01

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, praca w małych grupach, case, praca nad samodzielnymi projektami badawczymi, przygotowanie założeń metodologicznych projektów (z dyskusją)

Metody eksponujące: film edukacyjny

Metody podające: prezentacje grupowe studentów

Sposoby i kryteria oceniania:

Egzamin


Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą ocenione jako:


• dostateczne - przy osiągnięciu przez studenta wyniku zaliczenia w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

• więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku zaliczenia w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

• dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku zaliczenia w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

• więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku zaliczenia w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

• bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku zaliczenia w granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0)


Projekt


Zasady oceny projektów studentów (ocenie podlega):


• wartość merytoryczna (m.in. rozwinięcie problemu, uzasadnienie wyboru tematu, poprawność pytań i hipotez [m.in. weryfikowalność, unikanie języka potocznego], uzasadnienie doboru próby i metod, określenie zmiennych i ich operacjonalizacja, oryginalność pracy, wskazanie korzyści poznawczych i praktycznych, identyfikacja problemów etycznych oraz związanych z ryzykiem udziału w badaniu, poprawność terminologii, odwoływanie się do źródeł, raport wg formalnych zasad APA 7 wyd.)


• sposób prezentacji planu badań (nawiązanie kontaktu ze słuchaczami, wykorzystanie narzędzi multimedialnych, przejrzystość prezentowanych treści, krytycyzm w zakresie dokonanych wyborów, świadomość ograniczeń badania, posługiwanie się terminologią, zarządzanie czasem, responsywność wobec pytań prowadzącego i słuchaczy, zorientowanie we własnym planie badawczym, otwartość na sugestie).

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład


Efekty uczenia się dotyczące wiedzy (07Y-0A_W04; 07Y-0A_W11), będą sprawdzone poprzez:

• egzamin: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania otwarte, pytania zamknięte, test łączenia odpowiedzi) sprawdzający wiedzę z zakresu metodologii badań psychologicznych.


Ćwiczenia


Efekty uczenia się dotyczące wiedzy (07Y-0A_W04; 07Y-0A_W11), umiejętności (07Y-0A_U01, 07Y-0A_U02, 07Y-0A_U03), kompetencji społecznych i personalnych (07Y-0A_K01) będą sprawdzone poprzez:

• projekt przygotowywany przez studentów (projekt polega na przygotowaniu i zaprezentowaniu własnych założeń psychologicznych badań eksperymentalnych, poddanych następnie dyskusji i ocenie);

• zadania na zajęciach rozwiązywane indywidualnie oraz grupowo (pytania otwarte, pytania zamknięte, problemy dywergencyjne) – dodatkowo premiowana aktywność mogąca podnieść ocenę.


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład


Psychologia jako nauka.

• Pojęcie i klasyfikacja wiedzy (potoczna, irracjonalna, spekulatywna, artystyczna, naukowa).

• Wiedza naukowa vs. wiedza potoczna

• Zewnętrzne i wewnętrzne funkcje nauki.

• Metodologiczny schemat badania naukowego

• Pojęcie trafności wewnętrznej i zewnętrznej badania naukowego

• Etapy procesu badawczego w psychologii

Pytania badawcze i hipotezy – rola w procesie badawczym, zasady ich konstruowania

Zmienne w badaniu psychologicznym.

• Klasyfikacja zmiennych

• Operacjonalizacja zmiennych

• Interakcyjny wpływ zmiennych

• Pojęcie pomiaru i skali pomiarowej.

• Rodzaje skal pomiarowych i ich właściwości.

Eksperymentalny model badawczy.

• Manipulacja zmienną niezależną w eksperymencie psychologicznym

• Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających w modelu eksperymentalnym

• Pomiar zmian zmiennej zależnej

• Eksperyment właściwy a quasi-eksperyment.

• Proste plany eksperymentalne: plan grup niezależnych i plan z powtarzanym pomiarem.

• Złożone plany eksperymentalne.

• Eksperymenty naturalne.

Korelacyjny model badawczy

• Specyfika modelu korelacyjnego i jego rola w badaniach psychologicznych.

• Plany badawcze w modelu korelacyjnym.

• Ograniczenia wnioskowania na podstawie wyników uzyskanych w modelu korelacyjnym.

Programy badawcze w psychologii.

• Ograniczenia wyników pojedynczego badania, rola programów badawczych.

• Strategia Systematycznie Modyfikowanych Autoreplikacji wg Wojciszke.

Osobliwości badania psychologicznego.

• Oczekiwania badacza i osoby badanej

• Wpływ motywacji osoby badanej.

• Koncepcja wskazówek sugerujących hipotezę Orne’a.

• Rola lęku przed oceną osoby badanej w badaniu psychologicznym.

• Etyczny aspekt badań psychologicznych

Dobór próby badawczej

• Dobór celowy i zagrożenia związane z jego zastosowaniem. Próba kwotowa.

• Dobór przez ochotników i jego ograniczenia.

• Próba losowa

Wybrane metody pomiaru zmiennych z punktu widzenia metodologii m.in.: obserwacja, nieinwazyjne pomiary zachowania, metody chronometryczne.

Wykorzystanie Internetu w badaniach psychologicznych.

• Bazy artykułów naukowych, otwarte repozytoria, wyszukiwarki naukowe

• Prowadzenie badań z wykorzystaniem Internetu,

• Serwisy społecznościowe dedykowane naukowcom i popularyzatorom nauki.

Komunikowanie wyników badań.


Ćwiczenia


Etapy procesu badawczego w psychologii i ich wzajemne powiązania.

Zasady konstruowania pytań badawczych i hipotez.

Określenie obrazu zmiennych.

Operacjonalizacja zmiennych.

Eksperyment w psychologii.

• manipulacja zmienną niezależną,

• pomiar zmiennej zależnej,

• kontrola zmiennych niezależnych ubocznych i zakłócających,

• wybór odpowiedniego planu eksperymentalnego,

• maksymalizacja trafności wewnętrznej badania eksperymentalnego.

Komunikowanie wyników badań. Etyczne problemy w badaniach psychologicznych.

Doskonalenie warsztatu badań psychologicznych na przykładzie tworzenia założeń własnego projektu badawczego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patryk Stecz
Prowadzący grup: Mariusz Cieślak, Patryk Stecz, Monika Talaga-Michalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne Wykład, dyskusja, praca w małych grupach, case, praca nad samodzielnymi projektami badawczymi, przygotowanie założeń metodologicznych projektów (z dyskusją)

Metody eksponujące: film edukacyjny

Metody podające: prezentacje grupowe studentów


Sposoby i kryteria oceniania:

Metody

i kryteria oceniania efektów uczenia się Wykład:

Egzamin: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania otwarte, pytania zamknięte, test łączenia odpowiedzi) sprawdzający wiedzę z zakresu metodologii badań psychologicznych (07Y-0A_W04)


Ćwiczenia:

Efekty uczenia się dotyczące

wiedzy: 07Y-0A_W04,

umiejętności: 07Y-0A_U01, 07Y-0A_U03, 07Y-0A_U05, 07Y-0A_U07, 07Y-0A_U08 i 07Y-0A_U09 oraz

kompetencje społeczne i personalne: 07Y-0A_K01, 07Y-0A_K05 będą sprawdzone poprzez

a) projekt przygotowywany przez studentów. Projekt polega na przygotowaniu i zaprezentowaniu własnych założeń psychologicznych badań eksperymentalnych, poddanych następnie dyskusji i ocenie.

b) zadania na zajęciach rozwiązywane indywidualnie oraz grupowo (pytania otwarte, pytania zamknięte, problemy dywergencyjne) – dodatkowo premiowana aktywność mogąca podnieść ocenę


Zasady oceny projektów studentów:

Ocenie podlega:

• wartość merytoryczna (m.in. rozwinięcie problemu, uzasadnienie wyboru tematu, poprawność pytań i hipotez <m.in. weryfikowalność, unikanie języka potocznego>, uzasadnienie doboru próby i metod, określenie zmiennych i ich operacjonalizacja, oryginalność pracy, wskazanie korzyści poznawczych i praktycznych, identyfikacja problemów etycznych oraz związanych z ryzykiem udziału w badaniu, poprawność terminologii, odwoływanie się do źródeł, raport wg formalnych zasad APA 7 wyd.)

• sposób prezentacji planu badań (nawiązanie kontaktu ze słuchaczami, wykorzystanie narzędzi multimedialnych, przejrzystość prezentowanych treści, krytycyzm w zakresie dokonanych wyborów, świadomość ograniczeń badania, posługiwanie się terminologią, zarządzanie czasem, responsywność wobec pytań prowadzącego i słuchaczy, zorientowanie we własnym planie badawczym, otwartość na sugestie)



Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Egzamin: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania otwarte, pytania zamknięte, test łączenia odpowiedzi) sprawdzający wiedzę z zakresu metodologii badań psychologicznych (07Y-0A_W04)


Ćwiczenia:

Efekty uczenia się dotyczące

wiedzy: 07Y-0A_W04,

umiejętności: 07Y-0A_U01, 07Y-0A_U03, 07Y-0A_U05, 07Y-0A_U07, 07Y-0A_U08 i 07Y-0A_U09 oraz

kompetencje społeczne i personalne: 07Y-0A_K01, 07Y-0A_K05 będą sprawdzone poprzez

a) projekt przygotowywany przez studentów. Projekt polega na przygotowaniu i zaprezentowaniu własnych założeń psychologicznych badań eksperymentalnych, poddanych następnie dyskusji i ocenie.

b) zadania na zajęciach rozwiązywane indywidualnie oraz grupowo (pytania otwarte, pytania zamknięte, problemy dywergencyjne) – dodatkowo premiowana aktywność mogąca podnieść ocenę



Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Psychologia jako nauka.

a. Pojęcie i klasyfikacja wiedzy (potoczna, irracjonalna, spekulatywna, artystyczna, naukowa).

b. Wiedza naukowa vs. wiedza potoczna

c. Zewnętrzne i wewnętrzne funkcje nauki.

d. Metodologiczny schemat badania naukowego

e. Pojęcie trafności wewnętrznej i zewnętrznej badania naukowego

f. Etapy procesu badawczego w psychologii

2. Pytania badawcze i hipotezy – rola w procesie badawczym, zasady ich konstruowania

3. Zmienne w badaniu psychologicznym.

a. Klasyfikacja zmiennych

b. Operacjonalizacja zmiennych

c. Interakcyjny wpływ zmiennych

d. Pojęcie pomiaru i skali pomiarowej.

e. Rodzaje skal pomiarowych i ich właściwości.

4. Eksperymentalny model badawczy.

a. Manipulacja zmienną niezależną w eksperymencie psychologicznym

b. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających w modelu eksperymentalnym

c. Pomiar zmian zmiennej zależnej

d. Eksperyment właściwy a quasi-eksperyment.

e. Proste plany eksperymentalne: plan grup niezależnych i plan z powtarzanym pomiarem.

f. Złożone plany eksperymentalne.

g. Eksperymenty naturalne.

5. Korelacyjny model badawczy

a. Specyfika modelu korelacyjnego i jego rola w badaniach psychologicznych.

b. Plany badawcze w modelu korelacyjnym.

c. Ograniczenia wnioskowania na podstawie wyników uzyskanych w modelu korelacyjnym.

6. Programy badawcze w psychologii.

a. Ograniczenia wyników pojedynczego badania, rola programów badawczych.

b. Strategia Systematycznie Modyfikowanych Autoreplikacji wg Wojciszke.

7. Osobliwości badania psychologicznego.

a. Oczekiwania badacza i osoby badanej

b. Wpływ motywacji osoby badanej.

c. Koncepcja wskazówek sugerujących hipotezę Orne’a.

d. Rola lęku przed oceną osoby badanej w badaniu psychologicznym.

e. Etyczny aspekt badań psychologicznych

8. Dobór próby badawczej

a. Dobór celowy i zagrożenia związane z jego zastosowaniem. Próba kwotowa.

b. Dobór przez ochotników i jego ograniczenia.

c. Próba losowa

9. Wybrane metody pomiaru zmiennych z punktu widzenia metodologii m.in.: obserwacja, nieinwazyjne pomiary zachowania, metody chronometryczne.

10. Wykorzystanie internetu w badaniach psychologicznych.

a. Bazy artykułów naukowych, otwarte repozytoria, wyszukiwarki naukowe

b. Prowadzenie badań z wykorzystaniem internetu,

c. Serwisy społecznościowe dedykowane naukowcom i popularyzatorom nauki.

11. Komunikowanie wyników badań.


Ćwiczenia:

1. Etapy procesu badawczego w psychologii i ich wzajemne powiązania.

2. Zasady konstruowania pytań badawczych i hipotez.

3. Określenie obrazu zmiennych.

4. Operacjonalizacja zmiennych.

5. Eksperyment w psychologii.

a. manipulacja zmienną niezależną,

b. pomiar zmiennej zależnej,

c. kontrola zmiennych niezależnych ubocznych i zakłócających,

d. wybór odpowiedniego planu eksperymentalnego,

e. maksymalizacja trafności wewnętrznej badania eksperymentalnego.

6. Komunikowanie wyników badań. Etyczne problemy w badaniach psychologicznych.

7. Doskonalenie warsztatu badań psychologicznych na przykładzie tworzenia założeń własnego projektu badawczego


Literatura:

Podstawowa:

Brzeziński, J. (2020). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie Nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedza skąd pochodzą - przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w Psychologii. Gdańsk: GWP.

Uzupełniająca:

Babbie, E. (2013). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2013). Statystyczny drogowskaz. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. T.I. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Silverman, D. (2020). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wojciszke, B. (2004). Systematycznie Modyfikowane Autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44–68). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz-Winiewska, M. (2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzeziński, J. (2000). Poznanie naukowe – poznanie psychologiczne; podstawowe modele badawcze W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T.I, Gdańsk: GWP.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patryk Stecz
Prowadzący grup: Mariusz Cieślak, Patryk Stecz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, praca w małych grupach, case, praca nad samodzielnymi projektami badawczymi, przygotowanie założeń metodologicznych projektów (z dyskusją)

Metody eksponujące: film edukacyjny

Metody podające: prezentacje grupowe studentów


Sposoby i kryteria oceniania:

Wykład:

Egzamin: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania otwarte, pytania zamknięte, test łączenia odpowiedzi) sprawdzający wiedzę z zakresu metodologii badań psychologicznych (07Y-0A_W04)


Ćwiczenia:

Efekty uczenia się dotyczące

wiedzy: 07Y-0A_W04,

umiejętności: 07Y-0A_U01, 07Y-0A_U03, 07Y-0A_U05, 07Y-0A_U07, 07Y-0A_U08 i 07Y-0A_U09 oraz

kompetencje społeczne i personalne: 07Y-0A_K01, 07Y-0A_K05 będą sprawdzone poprzez

a) projekt przygotowywany przez studentów. Projekt polega na przygotowaniu i zaprezentowaniu własnych założeń psychologicznych badań eksperymentalnych, poddanych następnie dyskusji i ocenie.

b) zadania na zajęciach rozwiązywane indywidualnie oraz grupowo (pytania otwarte, pytania zamknięte, problemy dywergencyjne) – dodatkowo premiowana aktywność mogąca podnieść ocenę


Zasady oceny projektów studentów:

Ocenie podlega:

• wartość merytoryczna (m.in. rozwinięcie problemu, uzasadnienie wyboru tematu, poprawność pytań i hipotez <m.in. weryfikowalność, unikanie języka potocznego>, uzasadnienie doboru próby i metod, określenie zmiennych i ich operacjonalizacja, oryginalność pracy, wskazanie korzyści poznawczych i praktycznych, identyfikacja problemów etycznych oraz związanych z ryzykiem udziału w badaniu, poprawność terminologii, odwoływanie się do źródeł, raport wg formalnych zasad APA 7 wyd.)

• sposób prezentacji planu badań (nawiązanie kontaktu ze słuchaczami, wykorzystanie narzędzi multimedialnych, przejrzystość prezentowanych treści, krytycyzm w zakresie dokonanych wyborów, świadomość ograniczeń badania, posługiwanie się terminologią, zarządzanie czasem, responsywność wobec pytań prowadzącego i słuchaczy, zorientowanie we własnym planie badawczym, otwartość na sugestie)



Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Wykład:

Egzamin: test (pytania jednokrotnego wyboru, pytania otwarte, pytania zamknięte, test łączenia odpowiedzi) sprawdzający wiedzę z zakresu metodologii badań psychologicznych (07Y-0A_W04)


Ćwiczenia:

Efekty uczenia się dotyczące

wiedzy: 07Y-0A_W04,

umiejętności: 07Y-0A_U01, 07Y-0A_U03, 07Y-0A_U05, 07Y-0A_U07, 07Y-0A_U08 i 07Y-0A_U09 oraz

kompetencje społeczne i personalne: 07Y-0A_K01, 07Y-0A_K05 będą sprawdzone poprzez

a) projekt przygotowywany przez studentów. Projekt polega na przygotowaniu i zaprezentowaniu własnych założeń psychologicznych badań eksperymentalnych, poddanych następnie dyskusji i ocenie.

b) zadania na zajęciach rozwiązywane indywidualnie oraz grupowo (pytania otwarte, pytania zamknięte, problemy dywergencyjne) – dodatkowo premiowana aktywność mogąca podnieść ocenę


Zasady oceny projektów studentów:

Ocenie podlega:

• wartość merytoryczna (m.in. rozwinięcie problemu, uzasadnienie wyboru tematu, poprawność pytań i hipotez <m.in. weryfikowalność, unikanie języka potocznego>, uzasadnienie doboru próby i metod, określenie zmiennych i ich operacjonalizacja, oryginalność pracy, wskazanie korzyści poznawczych i praktycznych, identyfikacja problemów etycznych oraz związanych z ryzykiem udziału w badaniu, poprawność terminologii, odwoływanie się do źródeł, raport wg formalnych zasad APA 7 wyd.)

• sposób prezentacji planu badań (nawiązanie kontaktu ze słuchaczami, wykorzystanie narzędzi multimedialnych, przejrzystość prezentowanych treści, krytycyzm w zakresie dokonanych wyborów, świadomość ograniczeń badania, posługiwanie się terminologią, zarządzanie czasem, responsywność wobec pytań prowadzącego i słuchaczy, zorientowanie we własnym planie badawczym, otwartość na sugestie)



Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład:

1. Psychologia jako nauka.

a. Pojęcie i klasyfikacja wiedzy (potoczna, irracjonalna, spekulatywna, artystyczna, naukowa).

b. Wiedza naukowa vs. wiedza potoczna

c. Zewnętrzne i wewnętrzne funkcje nauki.

d. Metodologiczny schemat badania naukowego

e. Pojęcie trafności wewnętrznej i zewnętrznej badania naukowego

f. Etapy procesu badawczego w psychologii

2. Pytania badawcze i hipotezy – rola w procesie badawczym, zasady ich konstruowania

3. Zmienne w badaniu psychologicznym.

a. Klasyfikacja zmiennych

b. Operacjonalizacja zmiennych

c. Interakcyjny wpływ zmiennych

d. Pojęcie pomiaru i skali pomiarowej.

e. Rodzaje skal pomiarowych i ich właściwości.

4. Eksperymentalny model badawczy.

a. Manipulacja zmienną niezależną w eksperymencie psychologicznym

b. Kontrola zmiennych ubocznych i zakłócających w modelu eksperymentalnym

c. Pomiar zmian zmiennej zależnej

d. Eksperyment właściwy a quasi-eksperyment.

e. Proste plany eksperymentalne: plan grup niezależnych i plan z powtarzanym pomiarem.

f. Złożone plany eksperymentalne.

g. Eksperymenty naturalne.

5. Korelacyjny model badawczy

a. Specyfika modelu korelacyjnego i jego rola w badaniach psychologicznych.

b. Plany badawcze w modelu korelacyjnym.

c. Ograniczenia wnioskowania na podstawie wyników uzyskanych w modelu korelacyjnym.

6. Programy badawcze w psychologii.

a. Ograniczenia wyników pojedynczego badania, rola programów badawczych.

b. Strategia Systematycznie Modyfikowanych Autoreplikacji wg Wojciszke.

7. Osobliwości badania psychologicznego.

a. Oczekiwania badacza i osoby badanej

b. Wpływ motywacji osoby badanej.

c. Koncepcja wskazówek sugerujących hipotezę Orne’a.

d. Rola lęku przed oceną osoby badanej w badaniu psychologicznym.

e. Etyczny aspekt badań psychologicznych

8. Dobór próby badawczej

a. Dobór celowy i zagrożenia związane z jego zastosowaniem. Próba kwotowa.

b. Dobór przez ochotników i jego ograniczenia.

c. Próba losowa

9. Wybrane metody pomiaru zmiennych z punktu widzenia metodologii m.in.: obserwacja, nieinwazyjne pomiary zachowania, metody chronometryczne.

10. Wykorzystanie internetu w badaniach psychologicznych.

a. Bazy artykułów naukowych, otwarte repozytoria, wyszukiwarki naukowe

b. Prowadzenie badań z wykorzystaniem internetu,

c. Serwisy społecznościowe dedykowane naukowcom i popularyzatorom nauki.

11. Komunikowanie wyników badań.


Ćwiczenia:

1. Etapy procesu badawczego w psychologii i ich wzajemne powiązania.

2. Zasady konstruowania pytań badawczych i hipotez.

3. Określenie obrazu zmiennych.

4. Operacjonalizacja zmiennych.

5. Eksperyment w psychologii.

a. manipulacja zmienną niezależną,

b. pomiar zmiennej zależnej,

c. kontrola zmiennych niezależnych ubocznych i zakłócających,

d. wybór odpowiedniego planu eksperymentalnego,

e. maksymalizacja trafności wewnętrznej badania eksperymentalnego.

6. Komunikowanie wyników badań. Etyczne problemy w badaniach psychologicznych.

7. Doskonalenie warsztatu badań psychologicznych na przykładzie tworzenia założeń własnego projektu badawczego



Literatura:

Podstawowa:

Brzeziński, J. (2020). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie Nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedza skąd pochodzą - przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w Psychologii. Gdańsk: GWP.

Uzupełniająca:

Babbie, E. (2013). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2013). Statystyczny drogowskaz. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. T.I. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Silverman, D. (2020). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wojciszke, B. (2004). Systematycznie Modyfikowane Autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów (s. 44–68). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz-Winiewska, M. (2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brzeziński, J. (2000). Poznanie naukowe – poznanie psychologiczne; podstawowe modele badawcze W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T.I, Gdańsk: GWP.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patryk Stecz
Prowadzący grup: Mariusz Cieślak, Patryk Stecz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patryk Stecz
Prowadzący grup: Mariusz Cieślak, Patryk Stecz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patryk Stecz
Prowadzący grup: Patryk Stecz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patryk Stecz
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski, Patryk Stecz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patryk Stecz
Prowadzący grup: Sławomir Pasikowski, Patryk Stecz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Egzamin - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6