UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

M17.Psychologia międzykulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-M0CM17
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: M17.Psychologia międzykulturowa
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu psychologii społecznej.

W przypadku wykładu znajomość języka angielskiego na poziomie B2+.

Skrócony opis:

Zapoznanie z wiedzą na temat podstawowych pojęć i problemów z zakresu psychologii międzykulturowej

Kształtowanie umiejętności dostrzegania roli czynników kulturowych w determinowaniu przebiegu podstawowych procesów psychologicznych

Kształtowanie kompetencji międzykulturowych

Efekty uczenia się:

Student:

- dostrzega związki łączące psychologię międzykulturową z psychologią „głównego nurtu” oraz innymi dyscyplinami nauki (07Ps-0A_W03);

- zna metodologię opisu, wyjaśniania i przewidywania zachowania w ramach psychologii międzykulturowej (07Ps-0A_W10);

- zna badania empiryczne prowadzone w obszarze psychologii międzykulturowej (07Ps-0A_W10);

- ma wiedzę na temat możliwości, ograniczeń i etycznych konsekwencji wykorzystania dorobku psychologii międzykulturowej w praktyce psychologicznej (07Ps-0A_W10);

- ze zrozumieniem czyta współczesne prace naukowe z zakresu psychologii międzykulturowej (07Ps-0A_U10);

- stosuje teoretyczną wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej do wyjaśniania konkretnych zachowań ludzi w sytuacjach życia codziennego (07Ps-0A_U10);

- wykazuje postawę otwartości, zrozumienia i poszanowania przejawów odmienności kulturowej w zachowaniu ludzi (07Ps-0A_K09);

- jest otwarty i gotowy do wspierania funkcjonowania osób doświadczających trudności w środowiskach zróżnicowanych kulturowo (07Ps-0A_K09);

- jest wrażliwy na wszelkie przejawy dyskryminacji społecznej, u podłoża której leżą różnice kulturowe (07Ps-0A_K09).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wróbel
Prowadzący grup: Monika Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład monograficzny - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy IRK BWZ?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wróbel
Prowadzący grup: Monika Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład monograficzny - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy IRK BWZ?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wróbel
Prowadzący grup: Monika Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład monograficzny - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy IRK BWZ?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wróbel
Prowadzący grup: Monika Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy IRK BWZ?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wróbel
Prowadzący grup: Monika Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Wykład prowadzony jest w języku angielskim.

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca, analiza przypadków

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu na podstawie pisemnego testu sprawdzającego:


1) wiedzę z zakresu podstawowych teorii i badań empirycznych prowadzonych w ramach psychologii międzykulturowej, a także ich zastosowań (07Ps-0A_W10);

2) wiedzę studenta na temat miejsca psychologii międzykulturowej wśród innych dyscyplin psychologicznych (07Ps-0A_W03);

3) umiejętność czytania ze zrozumieniem prac z zakresu psychologii międzykulturowej (07Ps-0A_U10);

4) umiejętności stosowania teoretycznej wiedzy z zakresu psychologii międzykulturowej do wyjaśniania konkretnych zachowań ludzi w sytuacjach życia codziennego (07Ps-0A_U10);

5) postawę tolerancji wobec przejawów odmienności kulturowej w zachowaniu ludzi (07Ps-0A_K09).


Efekty kształcenia będą ocenione jako:

- dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0)

- więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5)

- dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0)

- więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5)

- granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Psychologia międzykulturowa a psychologia "głównego nurtu"

2. Podstawowe wymiary zróznicowania kulturowego

3. Spotkania międzykulturowe

4. Komunikacja międzykulturowa

5. Emocje i psychiczny dobrostan w perspektywie kulturowej

6. Kultura i procesy poznawcze

7. Kultura i relacje interpersonalne

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Berry J. W., Poortiga Y. H., Segall M. H., & Dasen P. R. (2003). Cross-Cultural Psychology. Research and Applications. Cambridge: Cambridge University Press.

Best, D. L., & Williams, J. E. (2001). Gender and culture. In: D. Matsumoto (ed.), The Handbook of Culture and Psychology (pp. 195-219). Oxford: Oxford University Press.

Bochner, S. (2003). Culture shock due to contact with unfamiliar cultures. In: W. J. Lonner, D. L. Dinnel, S. A. Hayes, & D. N. Sattler (eds.), Online Readings in Psychology and Culture. Bellingham: Western Washington University. (http://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1073&context=orpc)

Ekman, P. (2003). Emotions Revealed. Understanding faces and feelings (pp. 2-16). London: Weidenfeld & Nickolson.

Hofstede, G., & Hofstede G. J. (2005). Cultures and organizations. Software of the mind (pp. 37-238). New York: Mc Graw Hill.

Kownacka, E. (2008). From shock to adaptation: psychological consequences of travel abroad. In: A. Paszkowska-Rogacz, E. Olczak, E. Kownacka, D. Cieślikowska (Eds.), Vocational guidance and multicultural challenges (pp. 37-60). Warszawa: KOWEZiU.

Matsumoto, D. (2001). Culture and Emotion. In: D. Matsumoto (ed.), The Handbook of Culture and Psychology (pp. 171-194). Oxford: Oxford University Press.

Nisbett, R. E., Miyamoto, Y. (2005). The influence of culture: holistic versus analytic perception. TRENDS in Cognitive Sciences, 9, 467-473.

Olczak, E. (2008). Cultural differences in the functioning of the human being. In: A. Paszkowska-Rogacz, E. Olczak, E. Kownacka, D. Cieślikowska (Eds.), Vocational guidance and multicultural challenges (pp. 21-35). Warszawa: KOWEZiU.

Literatura uzupełniająca:

Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN i Wydawnictwo SWPS „Academica”.

Caldwell-Harris, C. L. (2014). Emotionality differences between a native and foreign language: theoretical implications. Frontiers in Psychology, 5, 1055. doi:10.3389/ fpsyg.2014.01055.

Diener, E., Diener M. (1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 653-663.

Kagitcibasi, C. (2005). Autonomy and Relatedness in Cultural Context: Implications for Self and Family. Journal Of Cross-Cultural Psychology, 36, 403-422.

Markus, H. R. & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253.

Morris, M. W., & Peng, K. (1994). Culture and cause: American and Chinese attributions for social and physical events. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 949-971.

Nisbett, R. E. (2003). The Geography of Thought: How Asians and Westerners Think Differently...and Why. New York: Nicholas Brealey Publishing.

Triandis, H.C. (2001). Individualism and Collectivism: Past, Present, and Future. In: D. Matsumoto (ed.), The Handbook of Culture and Psychology (pp. 35-50). Oxford: Oxford University Press.

Suh, E.M., Oishi, S. (2002). Subjective welll-being across cultures. In: W. J. Lonner, D. L. Dinnel, S. A. Hayes, & D. N. Sattler (eds.), Online Readings in Psychology and Culture. Bellingham: Western Washington University (http://scholarworks.gvsu.edu/cgi/ viewcontent.cgi?article=1076&context=orpc).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Wróbel
Prowadzący grup: Monika Wróbel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy IRK BWZ?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6