M17.Psychologia międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0708-M0CM17 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | M17.Psychologia międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu psychologii społecznej. W przypadku wykładu znajomość języka angielskiego na poziomie B2+. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z wiedzą na temat podstawowych pojęć i problemów z zakresu psychologii międzykulturowej Kształtowanie umiejętności dostrzegania roli czynników kulturowych w determinowaniu przebiegu podstawowych procesów psychologicznych Kształtowanie kompetencji międzykulturowych |
Efekty uczenia się: |
Student: - dostrzega związki łączące psychologię międzykulturową z psychologią „głównego nurtu” oraz innymi dyscyplinami nauki (07Ps-0A_W03); - zna metodologię opisu, wyjaśniania i przewidywania zachowania w ramach psychologii międzykulturowej (07Ps-0A_W10); - zna badania empiryczne prowadzone w obszarze psychologii międzykulturowej (07Ps-0A_W10); - ma wiedzę na temat możliwości, ograniczeń i etycznych konsekwencji wykorzystania dorobku psychologii międzykulturowej w praktyce psychologicznej (07Ps-0A_W10); - ze zrozumieniem czyta współczesne prace naukowe z zakresu psychologii międzykulturowej (07Ps-0A_U10); - stosuje teoretyczną wiedzę z zakresu psychologii międzykulturowej do wyjaśniania konkretnych zachowań ludzi w sytuacjach życia codziennego (07Ps-0A_U10); - wykazuje postawę otwartości, zrozumienia i poszanowania przejawów odmienności kulturowej w zachowaniu ludzi (07Ps-0A_K09); - jest otwarty i gotowy do wspierania funkcjonowania osób doświadczających trudności w środowiskach zróżnicowanych kulturowo (07Ps-0A_K09); - jest wrażliwy na wszelkie przejawy dyskryminacji społecznej, u podłoża której leżą różnice kulturowe (07Ps-0A_K09). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wróbel | |
Prowadzący grup: | Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład monograficzny - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wróbel | |
Prowadzący grup: | Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład monograficzny - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WM
|
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wróbel | |
Prowadzący grup: | Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład monograficzny - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WM
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wróbel | |
Prowadzący grup: | Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WM
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wróbel | |
Prowadzący grup: | Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Wykład prowadzony jest w języku angielskim. |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda podająca, analiza przypadków |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie wykładu na podstawie pisemnego testu sprawdzającego: 1) wiedzę z zakresu podstawowych teorii i badań empirycznych prowadzonych w ramach psychologii międzykulturowej, a także ich zastosowań (07Ps-0A_W10); 2) wiedzę studenta na temat miejsca psychologii międzykulturowej wśród innych dyscyplin psychologicznych (07Ps-0A_W03); 3) umiejętność czytania ze zrozumieniem prac z zakresu psychologii międzykulturowej (07Ps-0A_U10); 4) umiejętności stosowania teoretycznej wiedzy z zakresu psychologii międzykulturowej do wyjaśniania konkretnych zachowań ludzi w sytuacjach życia codziennego (07Ps-0A_U10); 5) postawę tolerancji wobec przejawów odmienności kulturowej w zachowaniu ludzi (07Ps-0A_K09). Efekty kształcenia będą ocenione jako: - dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu w granicach 51-59% - ocena dostateczna (3,0) - więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu w granicach 60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) - dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu w granicach 70-79% - ocena dobra (4,0) - więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu w granicach 80-89% - ocena dobra plus (4,5) - granicach 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Psychologia międzykulturowa a psychologia "głównego nurtu" 2. Podstawowe wymiary zróznicowania kulturowego 3. Spotkania międzykulturowe 4. Komunikacja międzykulturowa 5. Emocje i psychiczny dobrostan w perspektywie kulturowej 6. Kultura i procesy poznawcze 7. Kultura i relacje interpersonalne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Berry J. W., Poortiga Y. H., Segall M. H., & Dasen P. R. (2003). Cross-Cultural Psychology. Research and Applications. Cambridge: Cambridge University Press. Best, D. L., & Williams, J. E. (2001). Gender and culture. In: D. Matsumoto (ed.), The Handbook of Culture and Psychology (pp. 195-219). Oxford: Oxford University Press. Bochner, S. (2003). Culture shock due to contact with unfamiliar cultures. In: W. J. Lonner, D. L. Dinnel, S. A. Hayes, & D. N. Sattler (eds.), Online Readings in Psychology and Culture. Bellingham: Western Washington University. (http://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1073&context=orpc) Ekman, P. (2003). Emotions Revealed. Understanding faces and feelings (pp. 2-16). London: Weidenfeld & Nickolson. Hofstede, G., & Hofstede G. J. (2005). Cultures and organizations. Software of the mind (pp. 37-238). New York: Mc Graw Hill. Kownacka, E. (2008). From shock to adaptation: psychological consequences of travel abroad. In: A. Paszkowska-Rogacz, E. Olczak, E. Kownacka, D. Cieślikowska (Eds.), Vocational guidance and multicultural challenges (pp. 37-60). Warszawa: KOWEZiU. Matsumoto, D. (2001). Culture and Emotion. In: D. Matsumoto (ed.), The Handbook of Culture and Psychology (pp. 171-194). Oxford: Oxford University Press. Nisbett, R. E., Miyamoto, Y. (2005). The influence of culture: holistic versus analytic perception. TRENDS in Cognitive Sciences, 9, 467-473. Olczak, E. (2008). Cultural differences in the functioning of the human being. In: A. Paszkowska-Rogacz, E. Olczak, E. Kownacka, D. Cieślikowska (Eds.), Vocational guidance and multicultural challenges (pp. 21-35). Warszawa: KOWEZiU. Literatura uzupełniająca: Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN i Wydawnictwo SWPS „Academica”. Caldwell-Harris, C. L. (2014). Emotionality differences between a native and foreign language: theoretical implications. Frontiers in Psychology, 5, 1055. doi:10.3389/ fpsyg.2014.01055. Diener, E., Diener M. (1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 653-663. Kagitcibasi, C. (2005). Autonomy and Relatedness in Cultural Context: Implications for Self and Family. Journal Of Cross-Cultural Psychology, 36, 403-422. Markus, H. R. & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253. Morris, M. W., & Peng, K. (1994). Culture and cause: American and Chinese attributions for social and physical events. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 949-971. Nisbett, R. E. (2003). The Geography of Thought: How Asians and Westerners Think Differently...and Why. New York: Nicholas Brealey Publishing. Triandis, H.C. (2001). Individualism and Collectivism: Past, Present, and Future. In: D. Matsumoto (ed.), The Handbook of Culture and Psychology (pp. 35-50). Oxford: Oxford University Press. Suh, E.M., Oishi, S. (2002). Subjective welll-being across cultures. In: W. J. Lonner, D. L. Dinnel, S. A. Hayes, & D. N. Sattler (eds.), Online Readings in Psychology and Culture. Bellingham: Western Washington University (http://scholarworks.gvsu.edu/cgi/ viewcontent.cgi?article=1076&context=orpc). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wróbel | |
Prowadzący grup: | Monika Wróbel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład monograficzny - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy IRK BWZ?: | T |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.