Relacje interpersonalne w podsystemach rodzinnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0708-RIWPZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Relacje interpersonalne w podsystemach rodzinnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Student posiada szczegółową wiedzę o funkcjonowaniu systemu rodzinnego, rozumie jego rolę w kształtowaniu optymalnych warunków rozwoju i jest świadomy konsekwencji wynikających z jego dysfunkcjonalności. Dysponuje wiedzą pozwalającą na rozumienie ludzkich zachowań wyznaczonych różnicami indywidualnego rozwoju w perspektywie uwarunkowań socjalizacyjnych. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z teoretycznymi podstawami badań nad znaczeniem i jakością rodzinnych relacji interpersonalnych. Specyfika badań nad relacjami rodzinnymi. Typologie relacji interpersonalnych. Determinanty jakości relacji rodzinnych (podmiotowe i środowiskowe). Trudne relacje interpersonalne rodzeństw. Przekazanie wiadomości dotyczących problematyki relacji w podsystemach rodzinnych. Kształtowanie umiejętności psychologicznej analizy sytuacji problemowych w rodzinie. Zapoznanie z wiedzą na temat profilaktyki w zakresie kształtowania prawidłowych relacji interpersonalnych. |
Efekty uczenia się: |
Weryfikacja następujących efektów uczenia się: 07YR0A_W03; 07YR0A_W04; 07YR0A_W08; 07YR0A_U09; 07YR0A_K01. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Efekty uczenia się w zakresie: wiedzy: 07YR0A_W03- student/ka ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania człowieka, dla jego zdrowia psychospołecznego. Student/ka zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków; wie, jak wyjaśniać i interpretować otrzymane wyniki z badań systemu rodzinnego. 07YR0A_W04 student/ka zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji interpersonalnych w podsystemach rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń 07YR0A_W08 student/ka ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i zna zasady etyczne pracy z rodzinami oraz ma wiedzę na temat konieczności dalszego kształcenia się i samodoskonalenia, a także rozwoju osobistego, zawodowego, społecznego umiejętności: 07YR0A_U09 student/ka potrafi korzystać z literatury i różnych baz danych w celu rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; umie dokonać krytycznej oceny proponowanych treści, związanych z poszerzaniem umiejętności kompetencji: 07YR0A_K01 student/ka posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład (podający i problemowy). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniane elementy pracy zaliczeniowej: Punktacja Zagadnienie powinno być poprzedzone chwytliwym tytułem. 0-10 Zgodność tematu pracy z problematyką wykładów. Temat musi być węższy, odnoszący się do konkretnego problemu. 0-10 Umiejętność krytycznego myślenia 0-10 Umiejętność korzystania ze źródeł naukowych 0-10 Poprawność formalna – zawiera cytowania i bibliografię zgodne ze stylem APA 7 0-10 Poprawność językowa – pod względem ortografii, interpunkcji i gramatyki0-10 Poprawność stylistyczna – styl jest zgodny z normą pisania akademickiego, ma charakter naukowy, a nie potoczny (autor nie używa kolokwializmów), a jednocześnie nie jest przestylizowany (autor nie używa języka pseudonaukowego czy żargonu z danej dziedziny). 0-10 Nieterminowość -10 Kryteria oceny: • dostateczne –51-59% - ocena dostateczna (3,0) – 36-41 pkt. • więcej niż dostateczne –60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 42-48 pkt. • dobre –70-79% - ocena dobra (4,0) 49-55 pkt. • więcej niż dobre –80-89% - ocena dobra plus (4,5) 56-62 pkt. bardzo dobre – 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) 63-70 pkt. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie z oceną sprawdzające wiedzę i umiejętności w formie przygotowania raportu z empirycznego, anglojęzycznego artykułu odnoszącego się do problematyki relacji interpersonalnych, opublikowanego w ostatnich dwóch latach (2022- 2024). Raport powinien zawierać następujące punkty: Cel pracy Uczestnicy badań Procedura badań i narzędzia badawcze Rezultaty badań Słowa kluczowe Ocena krytyczna rezultatów badań: zalety i słabości. Dyskusja podczas wykładów. Weryfikacja następujących efektów uczenia się: 07YR0A_W03; 07YR0A_W04; 07YR0A_W08; 07YR0A_U09; 07YR0A_K01. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do problematyki relacji interpersonalnych. Teorie psychologiczne wyjaśniające kształtowanie się wewnątrzrodzinnych relacji interpersonalnych (psychoanalityczno-ewolucyjne, perspektywa społeczno-psychologiczna, teorie społecznego uczenia się, perspektywa systemów rodzinnych i ekologicznych). Specyfika badań psychologicznych nad rodzinnymi relacjami interpersonalnymi. Typologie relacji interpersonalnych. Relacje rodzinne w ujęciu psychologicznym (rozwój relacji w ujęciu E. Eriksona, chronologia zmienności relacji wewnątrzrodzinnych). Relacje interpersonalne a komunikacja rodzinna (rozwojowe modele relacji interpersonalnych, mechanizmy podtrzymujące relację i niszczące ją, rola wybaczania i wdzięczności w relacjach). Psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania interpersonalnego w relacji z rodzeństwem (determinanty podmiotowe i środowiskowe). Relacje z rodzeństwem w perspektywie kulturowej i w obliczu zmian społecznych( kultura kolektywistyczna vs. indywidualistyczna, złożona struktura rodzin, rodziny zastępcze i adopcyjne, późne rodzicielstwo i jedynactwo). Konflikty w systemach relacyjnych (oblicza transgresji w relacjach interpersonalnych). Trudne relacje w rodzeństwie (konflikt, agresja, przemoc, rywalizacja, faworyzacja). Relacje wewnątrzrodzinne w okresie dorosłości (rodzice-dorosłe dzieci, dorosłe rodzeństwa). Specyfika relacji z dziadkami w systemie rodziny (rodzaje relacji i ich typologie, znaczenie relacji z dziadkami dla osiągnięć szkolnych wnuków, znaczenie wnuków dla jakości życia dziadków). Profilaktyka w zakresie kształtowania prawidłowych relacji interpersonalnych. |
|
Literatura: |
Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis. Gaś, Z.B. (2016). Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu. Lublin: Wyd. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Kuczyńska, A. (1998). Sposób na bliski związek. Zachowania wiążące w procesie kształtowania się i utrzymania więzi w bliskich związkach. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN. Mandal, E. (2017). Kobiety, mężczyźni, bliskie związki. Warszawa: PWN. Napora, E. (2019). Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami. Częstochowa: Wyd. UH-P. Sikorski, W. (2021). Psychologia relacji wewnątrzrodzinnych. Warszawa: Difin. Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej dorosłości. Łódź: Wyd. UŁ. Walęcka – Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Efekty uczenia się w zakresie: wiedzy: 07YR0A_W03- student/ka ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania człowieka, dla jego zdrowia psychospołecznego. Student/ka zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków; wie, jak wyjaśniać i interpretować otrzymane wyniki z badań systemu rodzinnego. 07YR0A_W04 student/ka zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji interpersonalnych w podsystemach rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń 07YR0A_W08 student/ka ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i zna zasady etyczne pracy z rodzinami oraz ma wiedzę na temat konieczności dalszego kształcenia się i samodoskonalenia, a także rozwoju osobistego, zawodowego, społecznego umiejętności: 07YR0A_U09 student/ka potrafi korzystać z literatury i różnych baz danych w celu rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; umie dokonać krytycznej oceny proponowanych treści, związanych z poszerzaniem umiejętności kompetencji: 07YR0A_K01 student/ka posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład (podający i problemowy). |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniane elementy pracy zaliczeniowej: Punktacja Zagadnienie powinno być poprzedzone chwytliwym pytaniem. 0-10 Zgodność tematu pracy z problematyką wykładów. Temat musi być węższy, odnoszący się do konkretnego problemu. 0-10 Umiejętność krytycznego myślenia 0-10 Umiejętność korzystania ze źródeł naukowych 0-10 Poprawność formalna – zawiera cytowania i bibliografię zgodne ze stylem APA 7 0-10 Poprawność językowa – pod względem ortografii, interpunkcji i gramatyki0-10 Poprawność stylistyczna – styl jest zgodny z normą pisania akademickiego, ma charakter naukowy, a nie potoczny (autor nie używa kolokwializmów), a jednocześnie nie jest przestylizowany (autor nie używa języka pseudonaukowego czy żargonu z danej dziedziny). 0-10 Nieterminowość -10 Kryteria oceny: • dostateczne –51-59% - ocena dostateczna (3,0) – 36-41 pkt. • więcej niż dostateczne –60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 42-48 pkt. • dobre –70-79% - ocena dobra (4,0) 49-55 pkt. • więcej niż dobre –80-89% - ocena dobra plus (4,5) 56-62 pkt. bardzo dobre – 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) 63-70 pkt. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie z oceną sprawdzające wiedzę i umiejętności w formie przygotowania raportu z empirycznego, anglojęzycznego artykułu odnoszącego się do problematyki relacji interpersonalnych, opublikowanego w ostatnich dwóch latach (2020- 2022). Raport powinien zawierać następujące punkty: Cel pracy Uczestnicy badań Procedura badań i narzędzia badawcze Rezultaty badań Słowa kluczowe Ocena krytyczna rezultatów badań: zalety i słabości. Dyskusja podczas wykładów. Weryfikacja następujących efektów uczenia się: 07YR0A_W03; 07YR0A_W04; 07YR0A_W08; 07YR0A_U09; 07YR0A_K01. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do problematyki relacji interpersonalnych. Teorie psychologiczne wyjaśniające kształtowanie się wewnątrzrodzinnych relacji interpersonalnych (psychoanalityczno-ewolucyjne, perspektywa społeczno-psychologiczna, teorie społecznego uczenia się, perspektywa systemów rodzinnych i ekologicznych). Specyfika badań psychologicznych nad rodzinnymi relacjami interpersonalnymi. Typologie relacji interpersonalnych. Relacje rodzinne w ujęciu psychologicznym (rozwój relacji w ujęciu E. Eriksona, chronologia zmienności relacji wewnątrzrodzinnych). Relacje interpersonalne a komunikacja rodzinna (rozwojowe modele relacji interpersonalnych, mechanizmy podtrzymujące relację i niszczące ją, rola wybaczania i wdzięczności w relacjach). Psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania interpersonalnego w relacji z rodzeństwem (determinanty podmiotowe i środowiskowe). Relacje z rodzeństwem w perspektywie kulturowej i w obliczu zmian społecznych( kultura kolektywistyczna vs. indywidualistyczna, złożona struktura rodzin, rodziny zastępcze i adopcyjne, późne rodzicielstwo i jedynactwo). Konflikty w systemach relacyjnych (oblicza transgresji w relacjach interpersonalnych). Trudne relacje w rodzeństwie (konflikt, agresja, przemoc, rywalizacja, faworyzacja). Relacje wewnątrzrodzinne w okresie dorosłości (rodzice-dorosłe dzieci, dorosłe rodzeństwa). Specyfika relacji z dziadkami w systemie rodziny (rodzaje relacji i ich typologie, znaczenie relacji z dziadkami dla osiągnięć szkolnych wnuków, znaczenie wnuków dla jakości życia dziadków). Profilaktyka w zakresie kształtowania prawidłowych relacji interpersonalnych. |
|
Literatura: |
Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis. Gaś, Z.B. (2016). Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu. Lublin: Wyd. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Kuczyńska, A. (1998). Sposób na bliski związek. Zachowania wiążące w procesie kształtowania się i utrzymania więzi w bliskich związkach. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN. Mandal, E. (2017). Kobiety, mężczyźni, bliskie związki. Warszawa: PWN. Napora, E. (2019). Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami. Częstochowa: Wyd. UH-P. Sikorski, W. (2021). Psychologia relacji wewnątrzrodzinnych. Warszawa: Difin. Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej dorosłości. Łódź: Wyd. UŁ. Walęcka – Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO W
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Efekty uczenia się w zakresie: wiedzy: 07YR0A_W03- student/ka ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego funkcjonowania człowieka, dla jego zdrowia psychospołecznego. Student/ka zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków; wie, jak wyjaśniać i interpretować otrzymane wyniki z badań systemu rodzinnego. 07YR0A_W04 student/ka zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji interpersonalnych w podsystemach rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń 07YR0A_W08 student/ka ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i zna zasady etyczne pracy z rodzinami oraz ma wiedzę na temat konieczności dalszego kształcenia się i samodoskonalenia, a także rozwoju osobistego, zawodowego, społecznego umiejętności: 07YR0A_U09 student/ka potrafi korzystać z literatury i różnych baz danych w celu rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; umie dokonać krytycznej oceny proponowanych treści, związanych z poszerzaniem umiejętności kompetencji: 07YR0A_K01 student/ka posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów i przekonań; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład (podający i problemowy) |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Oceniane elementy pracy zaliczeniowej: Punktacja Zagadnienie powinno być poprzedzone chwytliwym pytaniem. 0-10 Zgodność tematu pracy z problematyką wykładów. Temat musi być węższy, odnoszący się do konkretnego problemu. 0-10 Umiejętność krytycznego myślenia 0-10 Umiejętność korzystania ze źródeł naukowych 0-10 Poprawność formalna – zawiera cytowania i bibliografię zgodne ze stylem APA 7 0-10 Poprawność językowa – pod względem ortografii, interpunkcji i gramatyki0-10 Poprawność stylistyczna – styl jest zgodny z normą pisania akademickiego, ma charakter naukowy, a nie potoczny (autor nie używa kolokwializmów), a jednocześnie nie jest przestylizowany (autor nie używa języka pseudonaukowego czy żargonu z danej dziedziny). 0-10 Nieterminowość -10 Kryteria oceny: • dostateczne –51-59% - ocena dostateczna (3,0) – 36-41 pkt. • więcej niż dostateczne –60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 42-48 pkt. • dobre –70-79% - ocena dobra (4,0) 49-55 pkt. • więcej niż dobre –80-89% - ocena dobra plus (4,5) 56-62 pkt. bardzo dobre – 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) 63-70 pkt. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Zaliczenie z oceną sprawdzające wiedzę i umiejętności w formie przygotowania raportu z empirycznego, anglojęzycznego artykułu odnoszącego się do problematyki relacji interpersonalnych, opublikowanego w ostatnich dwóch latach (2020- 2022). Raport powinien zawierać następujące punkty: Cel pracy Uczestnicy badań Procedura badań i narzędzia badawcze Rezultaty badań Słowa kluczowe Ocena krytyczna rezultatów badań: zalety i słabości. Dyskusja podczas wykładów. Weryfikacja następujących efektów uczenia się: 07YR0A_W03; 07YR0A_W04; 07YR0A_W08; 07YR0A_U09; 07YR0A_K01. Weryfikacja następujących efektów uczenia się: 07YR0A_W03; 07YR0A_W04; 07YR0A_W08; 07YR0A_U09; 07YR0A_K01. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wprowadzenie do problematyki relacji interpersonalnych. Teorie psychologiczne wyjaśniające kształtowanie się wewnątrzrodzinnych relacji interpersonalnych (psychoanalityczno-ewolucyjne, perspektywa społeczno-psychologiczna, teorie społecznego uczenia się, perspektywa systemów rodzinnych i ekologicznych). Specyfika badań psychologicznych nad rodzinnymi relacjami interpersonalnymi. Typologie relacji interpersonalnych. Relacje rodzinne w ujęciu psychologicznym (rozwój relacji w ujęciu E. Eriksona, chronologia zmienności relacji wewnątrzrodzinnych). Relacje interpersonalne a komunikacja rodzinna (rozwojowe modele relacji interpersonalnych, mechanizmy podtrzymujące relację i niszczące ją, rola wybaczania i wdzięczności w relacjach). Psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania interpersonalnego w relacji z rodzeństwem (determinanty podmiotowe i środowiskowe). Relacje z rodzeństwem w perspektywie kulturowej i w obliczu zmian społecznych( kultura kolektywistyczna vs. indywidualistyczna, złożona struktura rodzin, rodziny zastępcze i adopcyjne, późne rodzicielstwo i jedynactwo). Konflikty w systemach relacyjnych (oblicza transgresji w relacjach interpersonalnych). Trudne relacje w rodzeństwie (konflikt, agresja, przemoc, rywalizacja, faworyzacja). Relacje wewnątrzrodzinne w okresie dorosłości (rodzice-dorosłe dzieci, dorosłe rodzeństwa). Specyfika relacji z dziadkami w systemie rodziny (rodzaje relacji i ich typologie, znaczenie relacji z dziadkami dla osiągnięć szkolnych wnuków, znaczenie wnuków dla jakości życia dziadków). Profilaktyka w zakresie kształtowania prawidłowych relacji interpersonalnych. |
|
Literatura: |
Podstawowa Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis. Gaś, Z.B. (2016). Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu. Lublin: Wyd. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Kaźmierczak, M. (2008). Oblicza empatii w relacjach małżeńskich. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wyd. UG. Kuczyńska, A. (1998). Sposób na bliski związek. Zachowania wiążące w procesie kształtowania się i utrzymania więzi w bliskich związkach. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN. Mandal, E. (2017). Kobiety, mężczyźni, bliskie związki. Warszawa: PWN. Napora, E. (2019). Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami. Częstochowa: Wyd. UH-P. Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej dorosłości. Walęcka – Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Uzupełniająca: Chojnacka, B. (2021). Doświadczenie parentyfikacji. Impuls: Kraków. Dwyer, D. (2005). Bliskie relacje interpersonalne. GWP: Gdańsk. Johnson, M.D. (2021). Bliskie związki. 25 największych mitów. PWN: Warszawa. White, N., Hughes, C. (2021). Rodzeństwo. PWN: Warszawa. : Wyd. UŁ. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.