UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relacje interpersonalne w podsystemach rodzinnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-RIWPZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Relacje interpersonalne w podsystemach rodzinnych
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Student posiada szczegółową wiedzę o funkcjonowaniu systemu rodzinnego,

rozumie jego rolę w kształtowaniu optymalnych warunków rozwoju i jest

świadomy konsekwencji wynikających z jego dysfunkcjonalności. Dysponuje wiedzą pozwalającą na rozumienie ludzkich zachowań wyznaczonych różnicami indywidualnego rozwoju w perspektywie uwarunkowań socjalizacyjnych.

Skrócony opis:

Zapoznanie z teoretycznymi podstawami badań nad znaczeniem i jakością rodzinnych relacji interpersonalnych.

Specyfika badań nad relacjami rodzinnymi.

Typologie relacji interpersonalnych.

Determinanty jakości relacji rodzinnych (podmiotowe i środowiskowe).

Trudne relacje interpersonalne rodzeństw.

Przekazanie wiadomości dotyczących problematyki relacji w podsystemach

rodzinnych.

Kształtowanie umiejętności psychologicznej analizy sytuacji problemowych

w rodzinie.

Zapoznanie z wiedzą na temat profilaktyki w zakresie kształtowania

prawidłowych relacji interpersonalnych.

Efekty uczenia się:

Weryfikacja następujących efektów uczenia się:

07YR0A_W03; 07YR0A_W04; 07YR0A_W08; 07YR0A_U09; 07YR0A_K01.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Zaliczenie lub ocena
Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Efekty uczenia się w zakresie:


wiedzy:


07YR0A_W03- student/ka ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego

funkcjonowania człowieka, dla jego zdrowia psychospołecznego. Student/ka

zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków; wie, jak wyjaśniać i interpretować otrzymane wyniki z badań systemu rodzinnego.



07YR0A_W04 student/ka zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji interpersonalnych w podsystemach rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń


07YR0A_W08 student/ka ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i zna zasady etyczne pracy z rodzinami oraz ma wiedzę na temat konieczności dalszego kształcenia się i samodoskonalenia, a także rozwoju osobistego, zawodowego, społecznego


umiejętności:

07YR0A_U09 student/ka potrafi korzystać z literatury i różnych baz danych w celu rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; umie dokonać

krytycznej oceny proponowanych treści, związanych

z poszerzaniem umiejętności


kompetencji:

07YR0A_K01 student/ka posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów

i przekonań; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych

Metody dydaktyczne:

Wykład (podający i problemowy).



Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniane elementy pracy zaliczeniowej:

Punktacja

Zagadnienie powinno być poprzedzone chwytliwym tytułem. 0-10

Zgodność tematu pracy z problematyką wykładów. Temat musi być węższy, odnoszący się do konkretnego problemu. 0-10

Umiejętność krytycznego myślenia 0-10

Umiejętność korzystania ze źródeł naukowych 0-10

Poprawność formalna – zawiera cytowania i bibliografię zgodne ze stylem APA 7 0-10

Poprawność językowa – pod względem ortografii, interpunkcji i gramatyki0-10

Poprawność stylistyczna – styl jest zgodny z normą pisania akademickiego, ma charakter naukowy, a nie potoczny (autor nie używa kolokwializmów), a jednocześnie nie jest przestylizowany (autor nie używa języka pseudonaukowego czy żargonu z danej dziedziny). 0-10

Nieterminowość -10


Kryteria oceny:

• dostateczne –51-59% - ocena dostateczna (3,0) – 36-41 pkt.

• więcej niż dostateczne –60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 42-48 pkt.

• dobre –70-79% - ocena dobra (4,0) 49-55 pkt.

• więcej niż dobre –80-89% - ocena

dobra plus (4,5) 56-62 pkt.

bardzo dobre – 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) 63-70 pkt.




Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie z oceną sprawdzające wiedzę i

umiejętności w formie przygotowania raportu z

empirycznego, anglojęzycznego artykułu odnoszącego się do problematyki

relacji interpersonalnych, opublikowanego w ostatnich dwóch latach (2022-

2024). Raport powinien zawierać następujące punkty:


Cel pracy

Uczestnicy badań

Procedura badań i narzędzia badawcze

Rezultaty badań

Słowa kluczowe

Ocena krytyczna rezultatów badań: zalety i słabości.


Dyskusja podczas wykładów.


Weryfikacja następujących efektów uczenia się:

07YR0A_W03; 07YR0A_W04; 07YR0A_W08; 07YR0A_U09; 07YR0A_K01.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wprowadzenie do problematyki relacji interpersonalnych.

Teorie psychologiczne wyjaśniające kształtowanie się wewnątrzrodzinnych relacji interpersonalnych (psychoanalityczno-ewolucyjne, perspektywa społeczno-psychologiczna, teorie społecznego uczenia się, perspektywa systemów rodzinnych i ekologicznych).

Specyfika badań psychologicznych nad rodzinnymi relacjami interpersonalnymi.

Typologie relacji interpersonalnych.

Relacje rodzinne w ujęciu psychologicznym (rozwój relacji w ujęciu E. Eriksona, chronologia zmienności relacji wewnątrzrodzinnych).

Relacje interpersonalne a komunikacja rodzinna (rozwojowe modele relacji interpersonalnych, mechanizmy podtrzymujące relację i niszczące ją, rola wybaczania i wdzięczności w relacjach).

Psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania interpersonalnego w relacji z rodzeństwem (determinanty podmiotowe i środowiskowe).

Relacje z rodzeństwem w perspektywie kulturowej i w obliczu zmian społecznych( kultura kolektywistyczna vs. indywidualistyczna, złożona struktura rodzin, rodziny zastępcze i adopcyjne, późne rodzicielstwo i jedynactwo).

Konflikty w systemach relacyjnych (oblicza transgresji w relacjach interpersonalnych).

Trudne relacje w rodzeństwie (konflikt, agresja, przemoc, rywalizacja, faworyzacja).

Relacje wewnątrzrodzinne w okresie dorosłości (rodzice-dorosłe dzieci,

dorosłe rodzeństwa).

Specyfika relacji z dziadkami w systemie rodziny (rodzaje relacji i ich typologie,

znaczenie relacji z dziadkami dla osiągnięć szkolnych wnuków, znaczenie wnuków dla jakości życia dziadków).

Profilaktyka w zakresie kształtowania prawidłowych relacji

interpersonalnych.

Literatura:

Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis.

Gaś, Z.B. (2016). Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu. Lublin: Wyd.

Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie.

Kuczyńska, A. (1998). Sposób na bliski związek. Zachowania wiążące w procesie kształtowania się i utrzymania więzi w bliskich związkach. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Mandal, E. (2017). Kobiety, mężczyźni, bliskie związki. Warszawa: PWN.

Napora, E. (2019). Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od

dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami. Częstochowa: Wyd. UH-P.

Sikorski, W. (2021). Psychologia relacji wewnątrzrodzinnych. Warszawa: Difin.

Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej

dorosłości. Łódź: Wyd. UŁ.

Walęcka – Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w

aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Efekty uczenia się w zakresie:


wiedzy:


07YR0A_W03- student/ka ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego

funkcjonowania człowieka, dla jego zdrowia psychospołecznego. Student/ka

zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków; wie, jak wyjaśniać i interpretować otrzymane wyniki z badań systemu rodzinnego.



07YR0A_W04 student/ka zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji interpersonalnych w podsystemach rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń


07YR0A_W08 student/ka ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i zna zasady etyczne pracy z rodzinami oraz ma wiedzę na temat konieczności dalszego kształcenia się i samodoskonalenia, a także rozwoju osobistego, zawodowego, społecznego


umiejętności:

07YR0A_U09 student/ka potrafi korzystać z literatury i różnych baz danych w celu rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; umie dokonać

krytycznej oceny proponowanych treści, związanych

z poszerzaniem umiejętności


kompetencji:

07YR0A_K01 student/ka posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów

i przekonań; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych

Metody dydaktyczne:

Wykład (podający i problemowy).

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniane elementy pracy zaliczeniowej:

Punktacja

Zagadnienie powinno być poprzedzone chwytliwym pytaniem. 0-10

Zgodność tematu pracy z problematyką wykładów. Temat musi być węższy, odnoszący się do konkretnego problemu. 0-10

Umiejętność krytycznego myślenia 0-10

Umiejętność korzystania ze źródeł naukowych 0-10

Poprawność formalna – zawiera cytowania i bibliografię zgodne ze stylem APA 7 0-10

Poprawność językowa – pod względem ortografii, interpunkcji i gramatyki0-10

Poprawność stylistyczna – styl jest zgodny z normą pisania akademickiego, ma charakter naukowy, a nie potoczny (autor nie używa kolokwializmów), a jednocześnie nie jest przestylizowany (autor nie używa języka pseudonaukowego czy żargonu z danej dziedziny). 0-10

Nieterminowość -10


Kryteria oceny:

• dostateczne –51-59% - ocena dostateczna (3,0) – 36-41 pkt.

• więcej niż dostateczne –60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 42-48 pkt.

• dobre –70-79% - ocena dobra (4,0) 49-55 pkt.

• więcej niż dobre –80-89% - ocena

dobra plus (4,5) 56-62 pkt.

bardzo dobre – 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) 63-70 pkt.




Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Zaliczenie z oceną sprawdzające wiedzę i

umiejętności w formie przygotowania raportu z

empirycznego, anglojęzycznego artykułu odnoszącego się do problematyki

relacji interpersonalnych, opublikowanego w ostatnich dwóch latach (2020-

2022). Raport powinien zawierać następujące punkty:

Cel pracy

Uczestnicy badań

Procedura badań i narzędzia badawcze

Rezultaty badań

Słowa kluczowe

Ocena krytyczna rezultatów badań: zalety i słabości.


Dyskusja podczas wykładów.


Weryfikacja następujących efektów uczenia się:

07YR0A_W03; 07YR0A_W04; 07YR0A_W08; 07YR0A_U09; 07YR0A_K01.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wprowadzenie do problematyki relacji interpersonalnych.

Teorie psychologiczne wyjaśniające kształtowanie się wewnątrzrodzinnych relacji interpersonalnych (psychoanalityczno-ewolucyjne, perspektywa społeczno-psychologiczna, teorie społecznego uczenia się, perspektywa systemów rodzinnych i ekologicznych).

Specyfika badań psychologicznych nad rodzinnymi relacjami interpersonalnymi.

Typologie relacji interpersonalnych.

Relacje rodzinne w ujęciu psychologicznym (rozwój relacji w ujęciu E. Eriksona, chronologia zmienności relacji wewnątrzrodzinnych).

Relacje interpersonalne a komunikacja rodzinna (rozwojowe modele relacji interpersonalnych, mechanizmy podtrzymujące relację i niszczące ją, rola wybaczania i wdzięczności w relacjach).

Psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania interpersonalnego w relacji z rodzeństwem (determinanty podmiotowe i środowiskowe).

Relacje z rodzeństwem w perspektywie kulturowej i w obliczu zmian społecznych( kultura kolektywistyczna vs. indywidualistyczna, złożona struktura rodzin, rodziny zastępcze i adopcyjne, późne rodzicielstwo i jedynactwo).

Konflikty w systemach relacyjnych (oblicza transgresji w relacjach interpersonalnych).

Trudne relacje w rodzeństwie (konflikt, agresja, przemoc, rywalizacja, faworyzacja).

Relacje wewnątrzrodzinne w okresie dorosłości (rodzice-dorosłe dzieci,

dorosłe rodzeństwa).

Specyfika relacji z dziadkami w systemie rodziny (rodzaje relacji i ich typologie,

znaczenie relacji z dziadkami dla osiągnięć szkolnych wnuków, znaczenie wnuków dla jakości życia dziadków).

Profilaktyka w zakresie kształtowania prawidłowych relacji

interpersonalnych.

Literatura:

Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2011). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis.

Gaś, Z.B. (2016). Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu. Lublin: Wyd.

Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie.

Kuczyńska, A. (1998). Sposób na bliski związek. Zachowania wiążące w procesie kształtowania się i utrzymania więzi w bliskich związkach. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Mandal, E. (2017). Kobiety, mężczyźni, bliskie związki. Warszawa: PWN.

Napora, E. (2019). Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od

dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami. Częstochowa: Wyd. UH-P.

Sikorski, W. (2021). Psychologia relacji wewnątrzrodzinnych. Warszawa: Difin.

Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej

dorosłości. Łódź: Wyd. UŁ.

Walęcka – Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w

aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Efekty uczenia się w zakresie:


wiedzy:


07YR0A_W03- student/ka ma wiedzę teoretyczną odnośnie rodzinnych i relacyjnych czynników znaczących dla rozwoju oraz prawidłowego

funkcjonowania człowieka, dla jego zdrowia psychospołecznego. Student/ka

zna mechanizmy łączące jakość psychologicznego funkcjonowania jednostki z jakością funkcjonowania rodziny i bliskich związków; wie, jak wyjaśniać i interpretować otrzymane wyniki z badań systemu rodzinnego.



07YR0A_W04 student/ka zna główne determinanty (środowiskowe i podmiotowe) jakości relacji interpersonalnych w podsystemach rodzinnych oraz konsekwencje ich zaburzeń


07YR0A_W08 student/ka ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i zna zasady etyczne pracy z rodzinami oraz ma wiedzę na temat konieczności dalszego kształcenia się i samodoskonalenia, a także rozwoju osobistego, zawodowego, społecznego


umiejętności:

07YR0A_U09 student/ka potrafi korzystać z literatury i różnych baz danych w celu rozwijania swojej wiedzy i umiejętności; umie dokonać

krytycznej oceny proponowanych treści, związanych

z poszerzaniem umiejętności


kompetencji:

07YR0A_K01 student/ka posiada zdolność wyrażania swych myśli, poglądów

i przekonań; krytycznie analizuje zarówno swoje poglądy i działania, jak i poglądy i działania innych

Metody dydaktyczne:

Wykład (podający i problemowy)

Sposoby i kryteria oceniania:

Oceniane elementy pracy zaliczeniowej:

Punktacja

Zagadnienie powinno być poprzedzone chwytliwym pytaniem. 0-10

Zgodność tematu pracy z problematyką wykładów. Temat musi być węższy, odnoszący się do konkretnego problemu. 0-10

Umiejętność krytycznego myślenia 0-10

Umiejętność korzystania ze źródeł naukowych 0-10

Poprawność formalna – zawiera cytowania i bibliografię zgodne ze stylem APA 7 0-10

Poprawność językowa – pod względem ortografii, interpunkcji i gramatyki0-10

Poprawność stylistyczna – styl jest zgodny z normą pisania akademickiego, ma charakter naukowy, a nie potoczny (autor nie używa kolokwializmów), a jednocześnie nie jest przestylizowany (autor nie używa języka pseudonaukowego czy żargonu z danej dziedziny). 0-10

Nieterminowość -10


Kryteria oceny:

• dostateczne –51-59% - ocena dostateczna (3,0) – 36-41 pkt.

• więcej niż dostateczne –60-69% - ocena dostateczna plus (3,5) 42-48 pkt.

• dobre –70-79% - ocena dobra (4,0) 49-55 pkt.

• więcej niż dobre –80-89% - ocena

dobra plus (4,5) 56-62 pkt.

bardzo dobre – 90-100% - ocena bardzo dobra (5,0) 63-70 pkt.


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:



Zaliczenie z oceną sprawdzające wiedzę i

umiejętności w formie przygotowania raportu z

empirycznego, anglojęzycznego artykułu odnoszącego się do problematyki

relacji interpersonalnych, opublikowanego w ostatnich dwóch latach (2020-

2022). Raport powinien zawierać następujące punkty:

Cel pracy

Uczestnicy badań

Procedura badań i narzędzia badawcze

Rezultaty badań

Słowa kluczowe

Ocena krytyczna rezultatów badań: zalety i słabości.


Dyskusja podczas wykładów.


Weryfikacja następujących efektów uczenia się:

07YR0A_W03; 07YR0A_W04; 07YR0A_W08; 07YR0A_U09; 07YR0A_K01.






Weryfikacja następujących efektów uczenia się:

07YR0A_W03; 07YR0A_W04; 07YR0A_W08; 07YR0A_U09; 07YR0A_K01.

Szczegółowe treści kształcenia:

Wprowadzenie do problematyki relacji interpersonalnych.

Teorie psychologiczne wyjaśniające kształtowanie się wewnątrzrodzinnych relacji interpersonalnych (psychoanalityczno-ewolucyjne, perspektywa społeczno-psychologiczna, teorie społecznego uczenia się, perspektywa systemów rodzinnych i ekologicznych).

Specyfika badań psychologicznych nad rodzinnymi relacjami interpersonalnymi.

Typologie relacji interpersonalnych.

Relacje rodzinne w ujęciu psychologicznym (rozwój relacji w ujęciu E. Eriksona, chronologia zmienności relacji wewnątrzrodzinnych).

Relacje interpersonalne a komunikacja rodzinna (rozwojowe modele relacji interpersonalnych, mechanizmy podtrzymujące relację i niszczące ją, rola wybaczania i wdzięczności w relacjach).

Psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania interpersonalnego w relacji z rodzeństwem (determinanty podmiotowe i środowiskowe).

Relacje z rodzeństwem w perspektywie kulturowej i w obliczu zmian społecznych( kultura kolektywistyczna vs. indywidualistyczna, złożona struktura rodzin, rodziny zastępcze i adopcyjne, późne rodzicielstwo i jedynactwo).

Konflikty w systemach relacyjnych (oblicza transgresji w relacjach interpersonalnych).

Trudne relacje w rodzeństwie (konflikt, agresja, przemoc, rywalizacja, faworyzacja).

Relacje wewnątrzrodzinne w okresie dorosłości (rodzice-dorosłe dzieci,

dorosłe rodzeństwa).

Specyfika relacji z dziadkami w systemie rodziny (rodzaje relacji i ich typologie,

znaczenie relacji z dziadkami dla osiągnięć szkolnych wnuków, znaczenie wnuków dla jakości życia dziadków).

Profilaktyka w zakresie kształtowania prawidłowych relacji

interpersonalnych.

Literatura:

Podstawowa

Adler, R.B, Rosenfeld, L.B., Proctor, II R.F. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań: Wyd. Rebis.

Gaś, Z.B. (2016). Rodzina a profilaktyka zaburzeń w zachowaniu. Lublin: Wyd. Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie.

Kaźmierczak, M. (2008). Oblicza empatii w relacjach małżeńskich. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wyd. UG.

Kuczyńska, A. (1998). Sposób na bliski związek. Zachowania wiążące w procesie kształtowania się i utrzymania więzi w bliskich związkach. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN.

Mandal, E. (2017). Kobiety, mężczyźni, bliskie związki. Warszawa: PWN.

Napora, E. (2019). Relacje w rodzinie samotnej matki. Znaczenie wsparcia od dziadków dla komunikowania się z rówieśnikami. Częstochowa: Wyd. UH-P.

Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej dorosłości. Walęcka – Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Uzupełniająca:

Chojnacka, B. (2021). Doświadczenie parentyfikacji. Impuls: Kraków.

Dwyer, D. (2005). Bliskie relacje interpersonalne. GWP: Gdańsk.

Johnson, M.D. (2021). Bliskie związki. 25 największych mitów. PWN: Warszawa.

White, N., Hughes, C. (2021). Rodzeństwo. PWN: Warszawa.

: Wyd. UŁ.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6