Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0708-SDKW09 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Wychowaniu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Pogłębiona wiedza z zakresu metodologii, psychometrii i statystyki (w tym umiejętność posługiwania się wybranym oprogramowaniem do statystycznej analizy danych). Wiedza z zakresu obszaru psychologii zgodnego z tematyką wybranego seminarium. |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość: opracowania koncepcji, przygotowanie i realizacja własnego indywidualnego projektu badawczego; stworzenia raportu z badań w postaci pracy magisterskiej zgodnie z zasadami prezentacji wyników badań empirycznych obowiązującymi w psychologii . |
Efekty uczenia się: |
Student_tka: - ma zarówno podstawową, jak i zaawansowaną wiedzę z zakresu planowania badań empirycznych, jak również analizy statystycznej danych zebranych w dwojakiego rodzaju badaniach empirycznych: eksperymentalnych i korelacyjnych; - zna i rozumie etyczne aspekty prowadzenia badań naukowych w psychologii; - posiada umiejętność swobodnej pisemnej i ustnej wypowiedzi na tematy mieszczące się w obszarze studiowanego kierunku i problematyki badań podjętych w pracy magisterskiej; pisze część teoretyczną pracy badawczej - samodzielnie tworzy koncepcję projektu badawczego, opracowuje i przeprowadza zaplanowane badanie; dokonuje analizy statystycznej uzyskanych wyników z wykorzystaniem wybranego programu statystycznego; pisze raport w postaci części empirycznej pracy badawczej; - krytycznie ocenia efekty swojej pracy badawczej, jak również pozostaje otwartym na merytoryczną krytykę prezentowanego raportu, podejmuje merytoryczne dyskusje nad zastosowanymi przez niego rozwiązaniami metodologicznymi i statystycznymi; ukazuje możliwe konsekwencje dla praktyki społecznej uzyskanych rezultatów badawczych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | (tylko po angielsku) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | (tylko po angielsku) |
|
Literatura: |
Brzeziński, J. (2019) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wyd. PWN. Kossakowska, K. (2021) Jak napisać pracę magisterską? Psychologia. https://www.psychologia.uni.lodz.pl/fileadmin/Wydzialy/Wydzial_Nauk_o_Wychowaniu/Jednostki/Instytut_Psychologii/Jak_napisa%C4%87_prac%C4%99_magistersk%C4%85_Psychologia.pdf |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ SM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Walęcka-Matyja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Metoda problemowa: dyskusja w grupie nad indywidualnymi projektami badawczymi. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zaliczenie z oceną – na podstawie prezentacji rezultatów kolejnych etapów pracy nad projektem badawczym. Terminy przygotowania i zaliczenia kolejnych etapów pracy magisterskiej są następujące: I semestr Ustalenie tematu i koncepcji własnej pracy magisterskiej (konspekt). Przedstawienie artykułu naukowego związanego z tematem pracy. Przedstawienie pierwszego rozdziału pracy. II semestr Opracowanie spisu treści pracy i przedstawienie całej teoretycznej części pracy. Przedstawienie rozdziału metodologicznego III semestr Przeprowadzenie badań empirycznych. Przedstawienie wyników badań. IV semestr Przedstawienie interpretacji rezultatów badań, dyskusji wyników. Przedstawienie całej pracy magisterskiej. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zasady planowania badania empirycznego Rola krytycznej analizy literatury przedmiotu Rola pytań badawczych i hipotez Zasady doboru procedury i narzędzi badawczych Rejestracja i analiza danych empirycznych Zasady opracowywania raportu z badań Formalne aspekty prezentowania wyników badań (przypisy, spis publikacji, standardy edytorskie) |
|
Literatura: |
Brzeziński, J. (2011) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wyd. PWN. Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Wydawnictwo Liberi Libri. Dostęp: http://liberilibri.pl/sites/default/files/Standardy%20APA-PL.pdf Kulesza, W., Doliński, D. (2020). Jak pisać prace dyplomowe z psychologii. Poradnik nie tylko dla psychologów. Sopot: Wyd. Smak Słowa. Nęcka, E. Stocki, R. (1999). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas. Szymczak, W. (2010). Podstawy statystyki dla psychologów. Podręcznik akademicki. Wyd. 2 poprawione. Warszawa: Difin. Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M., Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wyd. 2 uzupełnione Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Literatura zgodna z problematyką seminariów magisterskich – podawana przez promotorów Borecka-Biernat, D., Walęcka-Matyja, K., Wajszczyk, K. (2019). Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Wybrane problemy. Warszawa: Wyd. Difin. Ciechanowicz, A. (1990). Kulturowa adaptacja testów. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Kosiol, M. (2015). Badanie relacji między rodzeństwem. Przegląd kwestionariuszy. Polskie Forum Psychologiczne, 20 (1), 101-121. Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej dorosłości. Łódź: Wyd. UŁ. Walęcka-Matyja, K. (2020). Polish version of the Affectionate Communication Index. Preliminary report. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio. Porozumiewanie się, dialog, komunikacja. Ujęcie integralne, 2 (42), 151-164. Walęcka-Matyja, K. (2020). Familism – the concept, measure and importance for mental health. Psychiatria Polska, 54(4), 791-806. Walęcka – Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Walęcka-Matyja (2016). The Polish short version of the Adult Sibling Relationship Questionnaire (ASRQ-SF): Preliminary Report. Hellenic Journal of Psychology, 13 (2), 89-103. Walęcka-Matyja (2015). The Adult Sibling Familial Relationship Scale (ASFRS)- construction and psychometric properties. Preliminary report. Hellenic Journal of Psychology, 12, 172-189. Walęcka-Matyja, K. (2014). Psychometric properties of the polish adaptation of the Adult Sibling Relationship Questionnaire (ASRQ). Archives of Psychiatry and Psychotheraphy, 16 (4), 77-88. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.