UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0708-SDKW09
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie
Jednostka: Wydział Nauk o Wychowaniu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Pogłębiona wiedza z zakresu metodologii, psychometrii i statystyki (w tym umiejętność posługiwania się wybranym oprogramowaniem do statystycznej analizy danych). Wiedza z zakresu obszaru psychologii zgodnego z tematyką wybranego seminarium.

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość: opracowania koncepcji, przygotowanie i realizacja własnego indywidualnego projektu badawczego; stworzenia raportu z badań w postaci pracy magisterskiej zgodnie z zasadami prezentacji wyników badań empirycznych obowiązującymi w psychologii .

Efekty uczenia się:

Student_tka:

- ma zarówno podstawową, jak i zaawansowaną wiedzę z zakresu planowania badań empirycznych, jak również analizy statystycznej danych zebranych w dwojakiego rodzaju badaniach empirycznych: eksperymentalnych i korelacyjnych;

- zna i rozumie etyczne aspekty prowadzenia badań naukowych

w psychologii;

- posiada umiejętność swobodnej pisemnej i ustnej wypowiedzi na tematy mieszczące się w obszarze studiowanego kierunku i problematyki badań podjętych w pracy magisterskiej; pisze część teoretyczną pracy badawczej

- samodzielnie tworzy koncepcję projektu badawczego, opracowuje

i przeprowadza zaplanowane badanie; dokonuje analizy statystycznej uzyskanych wyników z wykorzystaniem wybranego programu statystycznego; pisze raport w postaci części empirycznej pracy badawczej;

- krytycznie ocenia efekty swojej pracy badawczej, jak również pozostaje otwartym na merytoryczną krytykę prezentowanego raportu, podejmuje merytoryczne dyskusje nad zastosowanymi przez niego rozwiązaniami metodologicznymi i statystycznymi; ukazuje możliwe konsekwencje dla praktyki społecznej uzyskanych rezultatów badawczych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy kurs na PZK?:

T

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

(tylko po angielsku)





Szczegółowe treści kształcenia:

(tylko po angielsku)



Literatura:

Brzeziński, J. (2019) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wyd. PWN.

Kossakowska, K. (2021) Jak napisać pracę magisterską? Psychologia. https://www.psychologia.uni.lodz.pl/fileadmin/Wydzialy/Wydzial_Nauk_o_Wychowaniu/Jednostki/Instytut_Psychologii/Jak_napisa%C4%87_prac%C4%99_magistersk%C4%85_Psychologia.pdf

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Walęcka-Matyja
Prowadzący grup: Katarzyna Walęcka-Matyja
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Metoda problemowa: dyskusja w grupie nad indywidualnymi projektami badawczymi.

Sposoby i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną – na podstawie prezentacji rezultatów kolejnych etapów pracy nad projektem badawczym.

Terminy przygotowania i zaliczenia kolejnych etapów pracy magisterskiej są następujące:

I semestr

Ustalenie tematu i koncepcji własnej pracy magisterskiej (konspekt). Przedstawienie artykułu naukowego związanego z tematem pracy. Przedstawienie pierwszego rozdziału pracy.

II semestr

Opracowanie spisu treści pracy i przedstawienie całej teoretycznej części pracy. Przedstawienie rozdziału metodologicznego

III semestr

Przeprowadzenie badań empirycznych. Przedstawienie wyników badań.

IV semestr

Przedstawienie interpretacji rezultatów badań, dyskusji wyników. Przedstawienie całej pracy magisterskiej.


Szczegółowe treści kształcenia:

 Zasady planowania badania empirycznego

 Rola krytycznej analizy literatury przedmiotu

 Rola pytań badawczych i hipotez

 Zasady doboru procedury i narzędzi badawczych

 Rejestracja i analiza danych empirycznych

 Zasady opracowywania raportu z badań

 Formalne aspekty prezentowania wyników badań (przypisy, spis publikacji, standardy edytorskie)


Literatura:

Brzeziński, J. (2011) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wyd. PWN.

Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Wydawnictwo Liberi Libri. Dostęp: http://liberilibri.pl/sites/default/files/Standardy%20APA-PL.pdf

Kulesza, W., Doliński, D. (2020). Jak pisać prace dyplomowe z psychologii. Poradnik nie tylko dla psychologów. Sopot: Wyd. Smak Słowa.

Nęcka, E. Stocki, R. (1999). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Szymczak, W. (2010). Podstawy statystyki dla psychologów. Podręcznik akademicki. Wyd. 2 poprawione. Warszawa: Difin.

Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M., Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wyd. 2 uzupełnione Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

 Literatura zgodna z problematyką seminariów magisterskich – podawana przez promotorów

Borecka-Biernat, D., Walęcka-Matyja, K., Wajszczyk, K. (2019). Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Wybrane problemy. Warszawa: Wyd. Difin.

Ciechanowicz, A. (1990). Kulturowa adaptacja testów. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne.

Kosiol, M. (2015). Badanie relacji między rodzeństwem. Przegląd kwestionariuszy. Polskie Forum Psychologiczne, 20 (1), 101-121.

Szymańska, P. (2019). Uwarunkowania relacji z rodzeństwem we wczesnej dorosłości. Łódź: Wyd. UŁ.

Walęcka-Matyja, K. (2020). Polish version of the Affectionate Communication Index. Preliminary report. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio. Porozumiewanie się, dialog, komunikacja. Ujęcie integralne, 2 (42), 151-164.

Walęcka-Matyja, K. (2020). Familism – the concept, measure and importance for mental health. Psychiatria Polska, 54(4), 791-806.

Walęcka – Matyja, K. (2018). Relacje interpersonalne dorosłych rodzeństw w aspekcie funkcjonowania psychospołecznego i krytycznych wydarzeń życiowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Walęcka-Matyja (2016). The Polish short version of the Adult Sibling Relationship Questionnaire (ASRQ-SF): Preliminary Report. Hellenic Journal of Psychology, 13 (2), 89-103.

Walęcka-Matyja (2015). The Adult Sibling Familial Relationship Scale (ASFRS)- construction and psychometric properties. Preliminary report. Hellenic Journal of Psychology, 12, 172-189.

Walęcka-Matyja, K. (2014). Psychometric properties of the polish adaptation of the Adult Sibling Relationship Questionnaire (ASRQ). Archives of Psychiatry and Psychotheraphy, 16 (4), 77-88.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6