UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Myślenie krytyczne i podejmowanie decyzji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-AMKPKN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Myślenie krytyczne i podejmowanie decyzji
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawy zarządzanuia i ekonomii


Skrócony opis:

Analityk jest podstawą podejmowania decyzji biznesowych. Umiejętność zebrania danych, ich analizy, interpretacji jest warunkiem podejmowania właściwych decyzji. Pozorne korelacje, sugestywne zależności, ukryte założenia wpływają na podejmowanie decyzji, które nie są oparte na danych, a na automatyzmach i powierzchownych diagnozach. Dlatego tego zarządzanie oparte na dowodach czy myśleniu krytycznym nabiera szczególnego znaczenia. Celem zajęć będzie budowa kompetencji studentów w zakresie logiki wnioskowania, umiejętności zadawania właściwych pytań, argumentacji, krytycznej oceny danych, które prowadzić mają do bardziej skutecznych decyzji biznesowych i wyższej jakości zarządzania.

Pełny opis:

Analityk jest podstawą podejmowania decyzji biznesowych. Umiejętność zebrania danych, ich analizy, interpretacji jest warunkiem podejmowania właściwych decyzji. Pozorne korelacje, sugestywne zależności, ukryte założenia wpływają na podejmowanie decyzji, które nie są oparte na danych, a na automatyzmach i powierzchownych diagnozach. Dlatego tego zarządzanie oparte na dowodach czy myśleniu krytycznym nabiera szczególnego znaczenia. Celem zajęć będzie budowa kompetencji studentów w zakresie logiki wnioskowania, umiejętności zadawania właściwych pytań, argumentacji, krytycznej oceny danych, które prowadzić mają do bardziej skutecznych decyzji biznesowych i wyższej jakości zarządzania.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę o złożoności procesów rynkowych, ich przebiegu i uwarunkowaniach oraz krytycznej ich oceny w procesie podejmowania decyzji

Posiada wiedzę o specyfice i wpływie zdolności zadawania właściwych pytań i argumentacji na podejmowane decyzje przez różne podmioty sfery rynkowej

Posiada wiedzę na temat kryteriów oceny danych i źródeł informacji oraz logiki wnioskowania w oparciu o metody porządkowania, analizowania i prezentacji informacji

Umiejętności

Potrafi identyfikować problemy decyzyjne w organizacji i selekcjonować i krytycznie oceniać dane niezbędne do podejmowania właściwych decyzji

Potrafi krytycznie oceniać, rozumieć i wyjaśniać zachowania podmiotów sfery rynkowej z perspektywy podstawowych czynników rynkowych

Posiada umiejętność dotarcia do różnorodnych źródeł danych w tym danych w Internecie , ich ocenę i wykorzystanie

Kompetencje społeczne

Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania lub innych zadania

Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy (kreatywny), logiczny i spójny z podejmowanymi decyzjami

Potrafi radzić sobie w warunkach „szumu informacyjnego” związanego z przetwarzaniem dużej ilości danych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Kozielski
Prowadzący grup: Robert Kozielski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Kozielski
Prowadzący grup: Robert Kozielski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy

Metody poszukujące | Dyskusja seminaryjna

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Aktywność na zajęciach - 20.00%

Test / quiz - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 50.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Zarządzanie oparte na dowodach

Proces i uwarunkowania podejmowania decyzji

Rodzaje decyzji biznesowych

Decyzje a stres, emocje, wpływ społeczny itp.

Racjonalność i irracjonalność podejmowania decyzji biznesowych

Dane, fakty i dowody - kryteria i metody oceny wiarygodności

Rozpoznawanie i unikanie fałszywych informacji

Myślenie intuicyjne, analityczne, krytyczne

Style myślenia a style działania

Logika myślenia

Wnioskowanie i argumentowanie w analityce biznesowej

Język i pułapki myślenia

Wiarygodność informacji - kryteria i perspektywy

Sztuka stawiania pytań

Pytania krytyczne i aktywne myślenie

Sztuka prezentowania myśli, przekonywania i zyskiwania akceptacji



Literatura:

Literatura podstawowa

E. Wasilewska-Kamińska: Myślenie krytyczne jako cel kształcenia; Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego; Warszawa, 2017

A. Kisielewicz: Logika i argumentacja – praktyczny kurs krytycznego myślenia; PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

K. Szymanek, K. Wieczorek, A. Wójcik: sztuka argumentacji; PWN, 2005

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6