UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Raportowanie i komunikacja biznesowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ARKZAN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Raportowanie i komunikacja biznesowa
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Brak


Skrócony opis:

Posiadanie właściwych informacji jest warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym do efektywnego działania i podejmowania decyzji. Zdolność bowiem do właściwego prezentowania danych, upowszechniania wiedzy rynkowej warunkuje efekt końcowy. Przedmiot „Business Intelligence - Raportowanie i komunikacja biznesowa” dotyczy poznania działań związanych z istotą przygotowania raportów na temat wybranych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Student nabędzie podstawowe kompetencje z zakresu: zakresu analizy obszarów: finansowego, operacyjnego, rynkowego; metod gromadzenia i pozyskiwania danych do analizy, sposobów formatowania i prezentowania danych z wykorzystaniem programu Excel, zasad sporządzania raportów dla celów kontrolingu wewnętrznego oraz potrzeb analiz zewnętrznych (draft raportu, prezentacja danych w raporcie, opis) – z wykorzystaniem programu Power Point

Pełny opis:

Posiadanie właściwych informacji jest warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym do efektywnego działania i podejmowania decyzji. Zdolność bowiem do właściwego prezentowania danych, upowszechniania wiedzy rynkowej warunkuje efekt końcowy. Przedmiot „Business Intelligence - Raportowanie i komunikacja biznesowa” dotyczy poznania działań związanych z istotą przygotowania raportów na temat wybranych obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Student nabędzie podstawowe kompetencje z zakresu: zakresu analizy obszarów: finansowego, operacyjnego, rynkowego; metod gromadzenia i pozyskiwania danych do analizy, sposobów formatowania i prezentowania danych z wykorzystaniem programu Excel, zasad sporządzania raportów dla celów kontrolingu wewnętrznego oraz potrzeb analiz zewnętrznych (draft raportu, prezentacja danych w raporcie, opis) – z wykorzystaniem programu Power Point

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę na temat elementów struktury raportu biznesowego i roli business intelligence w organizacji

Posiada wiedzę umożliwiającą wyjaśnienie celów i kryteriów skuteczności raportowania na potrzeby wewnętrzne oraz zewnętrzne

Posiada wiedzę na temat analizy danych makroekonomicznych oraz branżowych

Posiada wiedze, która umożliwia rozpoznawanie i opisywanie obszarów analizy prezentowanych w raportach finansowych (RZiS, bilans, forecast i business plan), operacyjnych (analiza kosztów, nakładów i ich optymalizacji), rynkowych (branża, konkurencja, prognozy)

Posiada wiedzę o podstawowych zasadach formatowania i prezentowania danych w raportach

Umiejętności

Potrafi dokonać opisu i interpretacji prezentowanych danych

Potrafi dobierać prawidłowe rozwiązania do konkretnego przypadku raportu w zależności od branży i profilu przedsiębiorstwa

Potrafi budować tzw „dashboardy” businessowe i zaprezentować dane z uwzględnieniem zasad formatowania

Potrafi wykorzystywać wiedzę, dane zawarte w systemie business intelligence oraz wybrane narzędzia w celu sporządzenia analiz wykorzystanych

Potrafi dostrzegać oraz interpretować warunki działalności przedsiębiorstwa w oparciu o dostępne raporty i dane z raportów, systemu BI i dostępnych „dashboardów” biznesowych

Potrafi aktywnie uczestniczyć w zespole opracowującym projekt raportu (draft oraz projekt finalny)

Kompetencje społeczne

Potrafi zaprezentować przygotowany raport

Potrafi kwestionować założenia dotyczące draftu raportu i ich założeń

Potrafi powiązać dane rynkowe z sytuacją przedsiębiorstwa także dzięki budowanym „dashboardom” biznesowym

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Donata Wilczewska
Prowadzący grup: Donata Wilczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Studium przypadku


Ćwiczenia audytoryjne

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 60.00 %

+ Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 40.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Aktywność na zajęciach - 20.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 50.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Aktywność na zajęciach - 10.00%

Test / quiz - 30.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 60.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

61.00% i więcej - ocena 3,5

71.00% i więcej - ocena 4

81.00% i więcej - ocena 4,5

91.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Komunikacja i raportowanie w biznesie – rodzaje raportów, rola, znaczenie komunikacji biznesowej oraz i interesariusze w procesie komunikacji biznesowej

Business Intelligence (BI) a systemy zarządzania informacją w organizacji - etapy projektowania BIO, powstawania raportów, problematyka raportowania, struktura raportu

BI - obszary zastosowania w decyzja biznesowych oraz komunikacja wewnętrzna

Komunikacja w biznesie - zasady tworzenia raportów biznesowych


Ćwiczenia audytoryjne

Rodzaje danych biznesowych i sposoby ich prezentowanie - komunikacja werbalna i pozawerbalna

Prezentowanie danych finansowych, operacyjnych, rynkowych – efektywne komunikowanie z różnymi interesariuszami

Komunikacja wewnętrzna – cele, proces, metody, narzędzia

Struktura raportu i narzędzia wspierające proces jego tworzenia

Wizualizacja danych – rodzaje wykresów, grafów, tabel itp.

Rodzaje „dashboardów” biznesowych i metody ich tworzenia

Estetyka i etyka w prezentowaniu i wizualizacja danych

Analiza i interpretacja danych zawartych w raportach i „dashboardach” – sposoby unikania błędów i manipulacji

Narzędzia IT stosowane w wizualizacji danych i tworzeniu „dashboardów”

Wystąpienia publiczne i prezentacja raportów na forum

Przygotowanie do prezentacji i „mowa ciała”

Raporty branżowe i inne źródła wtórne – krytyczna ocena i możliwości wykorzystania



Literatura:

Literatura podstawowa

H. Cheryl: Skuteczna komunikacja w biznesie; PWN, Warszawa 2011

J. Surma: Business Intelligence – Systemy wspomagania decyzji biznesowych; PWN, Warszawa 2019

C. O. Wilke: Podstawy wizualizacji danych; Helion, Gliwice, 2020

C. N. Knaflic: Storytelling danych – poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów; Onepress, Warszawa, 2021

M. Trojanowski: Prezentacje i wystąpienia w biznesie – istota, uwarunkowania, badania; PWN, Warszawa, 2018

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Kozielski
Prowadzący grup: Robert Kozielski, Donata Wilczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6