UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tworzenie i analiza modeli biznesowych w praktyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ATAZAN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tworzenie i analiza modeli biznesowych w praktyce
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Podstawy zarządzania, podstawy marketingu, podstawy biznesu


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w obszar kreowania efektywnego modelu biznesu, który pozwoli generować wartość dla otoczenia oraz nieprzeciętne zyski z wytworzonej i oferowanej wartości dla przedsiębiorstwa. Studenci poznają strukturę modelu biznesowego, jego poszczególne części i ich konfigurację, uczą się podstawowych zasad jego tworzenia oraz analizy jego efektywności. Szczególnie akcentowane będą innowacyjne modele biznesowe (modele biznesowe przedsiębiorstw technologicznych).

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w obszar kreowania efektywnego modelu biznesu, który pozwoli generować wartość dla otoczenia oraz nieprzeciętne zyski z wytworzonej i oferowanej wartości dla przedsiębiorstwa. Studenci poznają strukturę modelu biznesowego, jego poszczególne części i ich konfigurację, uczą się podstawowych zasad jego tworzenia oraz analizy jego efektywności. Szczególnie akcentowane będą innowacyjne modele biznesowe (modele biznesowe przedsiębiorstw technologicznych).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada podstawową wiedzę o zarządzaniu przedsiębiorstwem i regułach konkurowania i kooperowania na rynkach krajowych

Zna różne rodzaje modeli biznesowych oraz czynniki wpływające na ich formowanie i efektywność

Posiada wiedzę o znaczeniu kapitału intelektualnego, w tym kapitału ludzkiego, jego wpływie na skuteczność konkurowania na rynkach krajowych oraz wpływie na wyniki finansowe przedsiębiorstw

Posiada wiedzę o metodach i narzędziach analizy ekonomicznej, w tym: analizy finansowej, analizy strategicznej i analizy rynkowej

Posiada wiedzę potrzebną do kompleksowej oceny sytuacji przedsiębiorstwa w wymiarze finansowym, konkurencyjnym i rynkowym

Posiada wiedzę na temat podstawowych źródeł tworzenia wartości w przedsiębiorstwie

Posiada wiedzę na temat metod analizy zjawisk w otoczeniu przedsiębiorstwa, w kontekście ich wpływu na jego sytuację

Umiejętności

Posiada umiejętność analizowania makrootoczenia i otoczenia konkurencyjnego oraz materialnych i niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa

Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do szczegółowego opisu i praktycznego analizowania wpływu poszczególnych elementów makrootoczenia i otoczenia konkurencyjnego oraz materialnych i niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa na jego zdolność do tworzenia przewagi konkurencyjnej, a także kreowania jego wartości

Posiada umiejętność przygotowania i realizacji wystąpień ustnych w języku polskim i nowożytnym języku obcym, dotyczących zarządzania i finansów w biznesie, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

Potrafi przy wykorzystaniu metod ilościowych i jakościowych, prognozować zmiany w makrootoczeniu i otoczeniu konkurencyjnym oraz analizować ich wpływ na zdolność przedsiębiorstwa do tworzenia przewagi konkurencyjnej oraz uzyskiwane wyniki finansowe

Posiada umiejętność identyfikacji podstawowych źródeł tworzenia wartości w przedsiębiorstwie

Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg wybranych procesów w makrootoczeniu i otoczeniu konkurencyjnym przedsiębiorstwa

Posiada umiejętność wszechstronnej oceny sytuacji przedsiębiorstwa w wymiarze finansowym, konkurencyjnym i rynkowym

Kompetencje społeczne

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Jest gotów integrować wiedzę z obszarów zarządzania i finansów oraz ją stosować do oceny sytuacji przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji biznesowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Popczyk
Prowadzący grup: Wojciech Popczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy

Metody poszukujące | Metoda doświadczeń

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Pytania opisowe - 40.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Projekt / Studium przypadku - 25.00%

Aktywność na zajęciach - 10.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przegląd definicji modeli biznesu – ich odzwierciedlenie w teorii i praktyce zarządzania strategicznego.

Kontekst tworzenia innowacyjnych modeli biznesu w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, gospodarki 4.0, gospodarki 5G, globalizacji i scenariuszy niespodziankowych

Szablon (struktura) modelu biznesowego. Omówienie treści dziewięciu komponentów ilustrowanych przykładem INGLOT Cosmetics, Medicalgorithmics S.A

Podstawowe zasady i metody projektowania modeli biznesu.

Schematy współczesnych modeli biznesowych opartych na technologiach IT

Kryteria oceny rentowności modeli biznesu

Kryteria oceny rentowności modeli biznesu

Prezentacja innowacyjnego modelu biznesowego DuoLife S.A. (suplementy zdrowej żywności)

Prezentacja modelu biznesowego Elemental Holding S.A.

Prezentacja modelu biznesowego PGS Software S.A.

Prezentacja projektu nr 1 przez studentów. Projekt zespołowy w PowerPoint i jego prezentacja: - kreowanie wartości dodanej do przydzielonych losowo produktów podstawowych oraz koncepcja modelu jej komercjalizacji



Literatura:

Literatura podstawowa

Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, 2011

Doligalski T. Jak są skonstruowane platformy wielostronne?, Gazeta SGH (363) Insight 2021,

Literatura dodatkowa

Jan Brzóska, Innowacyjny model biznesowy – podejście praktyczne, 2013

https://www.freelancinggig.com/blog/2017/12/18/best-business-models-2018/

https://www.bcg.com/pl-pl/publications/collections/most-innovative-companies-2016.aspx

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Popczyk
Prowadzący grup: Wojciech Popczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Popczyk
Prowadzący grup: Wojciech Popczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Pytania opisowe - 40.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Projekt / Studium przypadku - 25.00%

Aktywność na zajęciach - 10.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przegląd definicji modeli biznesu – ich odzwierciedlenie w teorii i praktyce zarządzania strategicznego.

Kontekst tworzenia innowacyjnych modeli biznesu w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, gospodarki 4.0, gospodarki 5G, globalizacji i scenariuszy niespodziankowych

Szablon (struktura) modelu biznesowego. Omówienie treści dziewięciu komponentów ilustrowanych przykładem INGLOT Cosmetics, Medicalgorithmics S.A

Podstawowe zasady i metody projektowania modeli biznesu.

Schematy współczesnych modeli biznesowych opartych na technologiach IT

Kryteria oceny rentowności modeli biznesu

Prezentacja innowacyjnego modelu biznesowego DuoLife S.A. (suplementy zdrowej żywności)

Prezentacja modelu biznesowego Elemental Holding S.A.

Prezentacja modelu biznesowego PGS Software S.A.

Prezentacja projektu nr 1 przez studentów. Projekt zespołowy w PowerPoint i jego prezentacja: - kreowanie wartości dodanej do przydzielonych losowo produktów podstawowych oraz koncepcja modelu jej komercjalizacji

Kolokwium zaliczeniowe



Literatura:

Literatura podstawowa

Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, 2011

Literatura dodatkowa

Jan Brzóska, Innowacyjny model biznesowy – podejście praktyczne, 2013

https://www.freelancinggig.com/blog/2017/12/18/best-business-models-2018/

https://www.bcg.com/pl-pl/publications/collections/most-innovative-companies-2016.aspx

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Popczyk
Prowadzący grup: Wojciech Popczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody eksponujące | Pokaz

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Pytania opisowe - 40.00%

Zadanie / zadania praktyczne - 25.00%

Projekt / Studium przypadku - 25.00%

Aktywność na zajęciach - 10.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przegląd definicji modeli biznesu – ich odzwierciedlenie w teorii i praktyce zarządzania strategicznego.

Kontekst tworzenia innowacyjnych modeli biznesu w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, gospodarki 4.0, gospodarki 5G, globalizacji i scenariuszy niespodziankowych

Szablon (struktura) modelu biznesowego. Omówienie treści dziewięciu komponentów ilustrowanych przykładem INGLOT Cosmetics, Medicalgorithmics S.A

Podstawowe zasady i metody projektowania modeli biznesu.

Schematy współczesnych modeli biznesowych opartych na technologiach IT

Kryteria oceny rentowności modeli biznesu

Kryteria oceny rentowności modeli biznesu

Prezentacja modelu biznesowego Elemental Holding S.A.

Prezentacja modelu biznesowego PGS Software S.A.

Prezentacja projektu nr 1 przez studentów. Projekt zespołowy w PowerPoint i jego prezentacja: - kreowanie wartości dodanej do przydzielonych losowo produktów podstawowych oraz koncepcja modelu jej komercjalizacji

Prezentacja projektu nr 2 w PowerPoint przez studentów: ocena modelu biznesowego wybranego przedsiębiorstwa przy pomocy metody opisowej i wskaźnikowej oraz wykreowanie nowych propozycji wartości metodą błękitnego oceanu.



Literatura:

Literatura podstawowa

Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, 2011

Literatura dodatkowa

Jan Brzóska, Innowacyjny model biznesowy – podejście praktyczne, 2013

https://www.freelancinggig.com/blog/2017/12/18/best-business-models-2018/

https://www.bcg.com/pl-pl/publications/collections/most-innovative-companies-2016.aspx

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6