Tworzenie i analiza modeli biznesowych w praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ATAZAN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tworzenie i analiza modeli biznesowych w praktyce |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawy zarządzania, podstawy marketingu, podstawy biznesu |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w obszar kreowania efektywnego modelu biznesu, który pozwoli generować wartość dla otoczenia oraz nieprzeciętne zyski z wytworzonej i oferowanej wartości dla przedsiębiorstwa. Studenci poznają strukturę modelu biznesowego, jego poszczególne części i ich konfigurację, uczą się podstawowych zasad jego tworzenia oraz analizy jego efektywności. Szczególnie akcentowane będą innowacyjne modele biznesowe (modele biznesowe przedsiębiorstw technologicznych). |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w obszar kreowania efektywnego modelu biznesu, który pozwoli generować wartość dla otoczenia oraz nieprzeciętne zyski z wytworzonej i oferowanej wartości dla przedsiębiorstwa. Studenci poznają strukturę modelu biznesowego, jego poszczególne części i ich konfigurację, uczą się podstawowych zasad jego tworzenia oraz analizy jego efektywności. Szczególnie akcentowane będą innowacyjne modele biznesowe (modele biznesowe przedsiębiorstw technologicznych). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada podstawową wiedzę o zarządzaniu przedsiębiorstwem i regułach konkurowania i kooperowania na rynkach krajowych Zna różne rodzaje modeli biznesowych oraz czynniki wpływające na ich formowanie i efektywność Posiada wiedzę o znaczeniu kapitału intelektualnego, w tym kapitału ludzkiego, jego wpływie na skuteczność konkurowania na rynkach krajowych oraz wpływie na wyniki finansowe przedsiębiorstw Posiada wiedzę o metodach i narzędziach analizy ekonomicznej, w tym: analizy finansowej, analizy strategicznej i analizy rynkowej Posiada wiedzę potrzebną do kompleksowej oceny sytuacji przedsiębiorstwa w wymiarze finansowym, konkurencyjnym i rynkowym Posiada wiedzę na temat podstawowych źródeł tworzenia wartości w przedsiębiorstwie Posiada wiedzę na temat metod analizy zjawisk w otoczeniu przedsiębiorstwa, w kontekście ich wpływu na jego sytuację Umiejętności Posiada umiejętność analizowania makrootoczenia i otoczenia konkurencyjnego oraz materialnych i niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do szczegółowego opisu i praktycznego analizowania wpływu poszczególnych elementów makrootoczenia i otoczenia konkurencyjnego oraz materialnych i niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa na jego zdolność do tworzenia przewagi konkurencyjnej, a także kreowania jego wartości Posiada umiejętność przygotowania i realizacji wystąpień ustnych w języku polskim i nowożytnym języku obcym, dotyczących zarządzania i finansów w biznesie, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł Potrafi przy wykorzystaniu metod ilościowych i jakościowych, prognozować zmiany w makrootoczeniu i otoczeniu konkurencyjnym oraz analizować ich wpływ na zdolność przedsiębiorstwa do tworzenia przewagi konkurencyjnej oraz uzyskiwane wyniki finansowe Posiada umiejętność identyfikacji podstawowych źródeł tworzenia wartości w przedsiębiorstwie Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg wybranych procesów w makrootoczeniu i otoczeniu konkurencyjnym przedsiębiorstwa Posiada umiejętność wszechstronnej oceny sytuacji przedsiębiorstwa w wymiarze finansowym, konkurencyjnym i rynkowym Kompetencje społeczne Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Jest gotów integrować wiedzę z obszarów zarządzania i finansów oraz ją stosować do oceny sytuacji przedsiębiorstwa i podejmowania decyzji biznesowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Popczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Popczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Opowiadanie, opis Metody podające | Wykład informacyjny Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Metody poszukujące | Metoda doświadczeń Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Pytania opisowe - 40.00% Zadanie / zadania praktyczne - 25.00% Projekt / Studium przypadku - 25.00% Aktywność na zajęciach - 10.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Przegląd definicji modeli biznesu – ich odzwierciedlenie w teorii i praktyce zarządzania strategicznego. Kontekst tworzenia innowacyjnych modeli biznesu w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, gospodarki 4.0, gospodarki 5G, globalizacji i scenariuszy niespodziankowych Szablon (struktura) modelu biznesowego. Omówienie treści dziewięciu komponentów ilustrowanych przykładem INGLOT Cosmetics, Medicalgorithmics S.A Podstawowe zasady i metody projektowania modeli biznesu. Schematy współczesnych modeli biznesowych opartych na technologiach IT Kryteria oceny rentowności modeli biznesu Kryteria oceny rentowności modeli biznesu Prezentacja innowacyjnego modelu biznesowego DuoLife S.A. (suplementy zdrowej żywności) Prezentacja modelu biznesowego Elemental Holding S.A. Prezentacja modelu biznesowego PGS Software S.A. Prezentacja projektu nr 1 przez studentów. Projekt zespołowy w PowerPoint i jego prezentacja: - kreowanie wartości dodanej do przydzielonych losowo produktów podstawowych oraz koncepcja modelu jej komercjalizacji |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, 2011 Doligalski T. Jak są skonstruowane platformy wielostronne?, Gazeta SGH (363) Insight 2021, Literatura dodatkowa Jan Brzóska, Innowacyjny model biznesowy – podejście praktyczne, 2013 https://www.freelancinggig.com/blog/2017/12/18/best-business-models-2018/ https://www.bcg.com/pl-pl/publications/collections/most-innovative-companies-2016.aspx |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Popczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Popczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Popczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Popczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Opowiadanie, opis Metody podające | Wykład informacyjny Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Pytania opisowe - 40.00% Zadanie / zadania praktyczne - 25.00% Projekt / Studium przypadku - 25.00% Aktywność na zajęciach - 10.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Przegląd definicji modeli biznesu – ich odzwierciedlenie w teorii i praktyce zarządzania strategicznego. Kontekst tworzenia innowacyjnych modeli biznesu w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, gospodarki 4.0, gospodarki 5G, globalizacji i scenariuszy niespodziankowych Szablon (struktura) modelu biznesowego. Omówienie treści dziewięciu komponentów ilustrowanych przykładem INGLOT Cosmetics, Medicalgorithmics S.A Podstawowe zasady i metody projektowania modeli biznesu. Schematy współczesnych modeli biznesowych opartych na technologiach IT Kryteria oceny rentowności modeli biznesu Prezentacja innowacyjnego modelu biznesowego DuoLife S.A. (suplementy zdrowej żywności) Prezentacja modelu biznesowego Elemental Holding S.A. Prezentacja modelu biznesowego PGS Software S.A. Prezentacja projektu nr 1 przez studentów. Projekt zespołowy w PowerPoint i jego prezentacja: - kreowanie wartości dodanej do przydzielonych losowo produktów podstawowych oraz koncepcja modelu jej komercjalizacji Kolokwium zaliczeniowe |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, 2011 Literatura dodatkowa Jan Brzóska, Innowacyjny model biznesowy – podejście praktyczne, 2013 https://www.freelancinggig.com/blog/2017/12/18/best-business-models-2018/ https://www.bcg.com/pl-pl/publications/collections/most-innovative-companies-2016.aspx |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN W
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Popczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Popczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody eksponujące | Pokaz Metody podające | Opowiadanie, opis Metody podające | Wykład informacyjny Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Pytania opisowe - 40.00% Zadanie / zadania praktyczne - 25.00% Projekt / Studium przypadku - 25.00% Aktywność na zajęciach - 10.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Przegląd definicji modeli biznesu – ich odzwierciedlenie w teorii i praktyce zarządzania strategicznego. Kontekst tworzenia innowacyjnych modeli biznesu w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, gospodarki 4.0, gospodarki 5G, globalizacji i scenariuszy niespodziankowych Szablon (struktura) modelu biznesowego. Omówienie treści dziewięciu komponentów ilustrowanych przykładem INGLOT Cosmetics, Medicalgorithmics S.A Podstawowe zasady i metody projektowania modeli biznesu. Schematy współczesnych modeli biznesowych opartych na technologiach IT Kryteria oceny rentowności modeli biznesu Kryteria oceny rentowności modeli biznesu Prezentacja modelu biznesowego Elemental Holding S.A. Prezentacja modelu biznesowego PGS Software S.A. Prezentacja projektu nr 1 przez studentów. Projekt zespołowy w PowerPoint i jego prezentacja: - kreowanie wartości dodanej do przydzielonych losowo produktów podstawowych oraz koncepcja modelu jej komercjalizacji Prezentacja projektu nr 2 w PowerPoint przez studentów: ocena modelu biznesowego wybranego przedsiębiorstwa przy pomocy metody opisowej i wskaźnikowej oraz wykreowanie nowych propozycji wartości metodą błękitnego oceanu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, 2011 Literatura dodatkowa Jan Brzóska, Innowacyjny model biznesowy – podejście praktyczne, 2013 https://www.freelancinggig.com/blog/2017/12/18/best-business-models-2018/ https://www.bcg.com/pl-pl/publications/collections/most-innovative-companies-2016.aspx |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.