UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

eCommerce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-MECWAN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: eCommerce
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 9.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu marketingu i zarządzania.






Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie szerokiego aspektu zagadnień biznesu cyfrowego obejmujących: podstawy koncepcji biznesu cyfrowego, alternatywne strategie oraz sposoby ich wdrażania. Studenci zapoznają się z w szczególności z zagadnieniami związanymi z analizą rynku w e-handlu, charakterystyką postaw konsumenckich, strategiami i modelami biznesu w obszarze e-commerce, zagadnieniami związanymi z zarządzaniem łańcuchem dostaw i e-zaopatrzeniem, marketingiem cyfrowym i zarządzaniem relacjami z klientem oraz wdrażaniem, optymalizacją i sposobami pomiaru efektów. W oparciu o pozyskiwaną wiedzę studenci opracowują model biznesowy start-up’u internetowego. Pracując w grupach przygotowują prezentację, której celem jest uzyskanie informacji zwrotnej i wprowadzenie istotnych korekt. W dalszej kolejności przygotowywane są plany promocji związane z uruchomieniem start-up’u umożliwiające osiągnięcie wyznaczonych celów.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie szerokiego aspektu zagadnień biznesu cyfrowego obejmujących: podstawy koncepcji biznesu cyfrowego, alternatywne strategie oraz sposoby ich wdrażania. Studenci zapoznają się z w szczególności z zagadnieniami związanymi z analizą rynku w e-handlu, charakterystyką postaw konsumenckich, strategiami i modelami biznesu w obszarze e-commerce, zagadnieniami związanymi z zarządzaniem łańcuchem dostaw i e-zaopatrzeniem, marketingiem cyfrowym i zarządzaniem relacjami z klientem oraz wdrażaniem, optymalizacją i sposobami pomiaru efektów. W oparciu o pozyskiwaną wiedzę studenci opracowują model biznesowy start-up’u internetowego. Pracując w grupach przygotowują prezentację, której celem jest uzyskanie informacji zwrotnej i wprowadzenie istotnych korekt. W dalszej kolejności przygotowywane są plany promocji związane z uruchomieniem start-up’u umożliwiające osiągnięcie wyznaczonych celów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę o zarządzaniu projektami e-commerce i rozumie ich interdyscyplinarny charakter.

Zna ogólne zasady funkcjonowania i rozwoju form indywidualnej przedsiebiorczosci wykorzystującej internet jako element modelu biznesowego.

Zna metody i narzędzia wykorzystywanych w procesie projektowania, zarządzania i analityki e-commerce i e-marketingu.

Umiejętności

Umie identyfikować potrzeby organizacji, tworzyć założenia i plany do projektów e-commerce, identyfikować potrzeby komunikacyjne organizacji.

Potrafi projektować ogólny model biznesowy start-up’u internetowego i rozumie zależności pomiędzy jego elementami.

Umie tworzyć plany komunikacji i metody pomiaru wyników dla działań prowadzonych w Internecie.

Kompetencje społeczne

Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Łaszkiewicz
Prowadzący grup: Anna Łaszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Warsztaty

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Stoliki eksperckie

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Stoliki eksperckie

Metody poszukujące | SWOT



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Warsztaty" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 80.00%

Obecność - 20.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Warsztaty" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Prezentacja - 60.00%

Obecność - 10.00%



Ocena z formy "Warsztaty" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Znaczenie biznesu cyfrowego oraz handlu internetowego oraz ich poszczególne elementy.

Główne przesłanki adaptacji biznesu cyfrowego oraz identyfikacja barier, które mogą utrudniać ten proces. Wyzwania biznesowe w zarządzaniu biznesem cyfrowym w organizacji, w szczególności w start-up’ie online.

Podstawowe pojęcia, definicje, podziały i rozwiązania w sferze handlu elektronicznego.

Korzyści i zagrożenia biznesu internetowego, aspekty prawne i regulacje związane z prowadzeniem działalności i ochroną praw konsumentów.


Warsztaty

Rozmiar i implikacje biznesu cyfrowego. Możliwości, korzyści i zagrożenia wynikające z adaptacji rozwiązań biznesu cyfrowego.

Nowe podejście do komunikacji. Zmiany w zachowaniu konsumentów.

Typy rozwiązań e-handlu, m-commerce, social commerce, pośrednicy online.

Otoczenie rynkowe, istota, znaczenie i zasady konstrukcji modeli biznesu. Modele przychodów.

Model e-biznesu, przygotowanie koncepcji i założeń projektów.

Kwestie społeczne, prawne i etyczne w e-commerce.

Wybór procesu tworzenia strategii dla biznesu cyfrowego. Stosowanie narzędzi do tworzenia i wyboru strategii biznesu. Diagnoza strategiczna, cele i wskaźniki efektywności, modelowanie konwersji, ROPO.

Zarządzanie łańcuchem dostaw i e-zaopatrzenie, obsługa transakcji i logistyka e-sprzedaży.

Digital marketing, opcje inwestycji w media on-line, przegląd narzędzi. Mierniki.

Modele komunikacji. SOSTAC – model planowania marketingu cyfrowego. Inbound/outbound marketing. Owned/paid/earned media. Model 5S. Działania i narzędzia e-marketingowe przydatne w e-commerce.

Wydatki na reklamę: struktura formaty, media, Polska i świat. Nowe trendy.

Omnichannel, ścieżki zakupowe klientów, punkty styku z marką, case study.

Prezentacje i omówienie projektów końcowych. Debata.



Literatura:

Literatura podstawowa

D. Chaffey, Digital Business i E-Commerce Management, PWN, 2016.

M.Dutko (red.), Biblia e-biznesu 2, One Press, Helion, Gliwice 2016.

B. Gregor, A. Łaszkiewicz, B. Gotwald-feja, E-commerce a zachowania konsumentów, w: M. Bartosik-Purgat (red.), Zachowania konsumentów, PWN, 2017, s. 99-127.

Literatura dodatkowa

E-marketing, Współczesne trendy. Red. J. Królewski, P. Sala, PWN Warszawa 2013

A. Osterwalder, Y. Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych, One press, 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Łaszkiewicz
Prowadzący grup: Grażyna Golik-Górecka, Anna Łaszkiewicz, Kamila Pytka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Warsztaty

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Stoliki eksperckie

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Stoliki eksperckie

Metody poszukujące | SWOT



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Warsztaty" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 80.00%

Obecność - 20.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Warsztaty" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 30.00%

Prezentacja - 60.00%

Obecność - 10.00%



Ocena z formy "Warsztaty" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Znaczenie biznesu cyfrowego oraz handlu internetowego oraz ich poszczególne elementy.

Główne przesłanki adaptacji biznesu cyfrowego oraz identyfikacja barier, które mogą utrudniać ten proces. Wyzwania biznesowe w zarządzaniu biznesem cyfrowym w organizacji, w szczególności w start-up’ie online.

Podstawowe pojęcia, definicje, podziały i rozwiązania w sferze handlu elektronicznego.

Korzyści i zagrożenia biznesu internetowego, aspekty prawne i regulacje związane z prowadzeniem działalności i ochroną praw konsumentów.


Warsztaty

Rozmiar i implikacje biznesu cyfrowego. Możliwości, korzyści i zagrożenia wynikające z adaptacji rozwiązań biznesu cyfrowego.

Nowe podejście do komunikacji. Zmiany w zachowaniu konsumentów.

Typy rozwiązań e-handlu, m-commerce, social commerce, pośrednicy online.

Otoczenie rynkowe, istota, znaczenie i zasady konstrukcji modeli biznesu. Modele przychodów.

Model e-biznesu, przygotowanie koncepcji i założeń projektów.

Kwestie społeczne, prawne i etyczne w e-commerce.

Wybór procesu tworzenia strategii dla biznesu cyfrowego. Stosowanie narzędzi do tworzenia i wyboru strategii biznesu. Diagnoza strategiczna, cele i wskaźniki efektywności, modelowanie konwersji, ROPO.

Zarządzanie łańcuchem dostaw i e-zaopatrzenie, obsługa transakcji i logistyka e-sprzedaży.

Digital marketing, opcje inwestycji w media on-line, przegląd narzędzi. Mierniki.

Modele komunikacji. SOSTAC – model planowania marketingu cyfrowego. Inbound/outbound marketing. Owned/paid/earned media. Model 5S. Działania i narzędzia e-marketingowe przydatne w e-commerce.

Wydatki na reklamę: struktura formaty, media, Polska i świat. Nowe trendy.

Omnichannel, ścieżki zakupowe klientów, punkty styku z marką, case study.

Prezentacje i omówienie projektów końcowych. Debata.



Literatura:

Literatura podstawowa

D. Chaffey, Digital Business i E-Commerce Management, PWN, 2016.

M.Dutko (red.), Biblia e-biznesu 2, One Press, Helion, Gliwice 2016.

B. Gregor, A. Łaszkiewicz, B. Gotwald-feja, E-commerce a zachowania konsumentów, w: M. Bartosik-Purgat (red.), Zachowania konsumentów, PWN, 2017, s. 99-127.

Literatura dodatkowa

E-marketing, Współczesne trendy. Red. J. Królewski, P. Sala, PWN Warszawa 2013

A. Osterwalder, Y. Pigneur, Tworzenie modeli biznesowych, One press, 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Łaszkiewicz
Prowadzący grup: Anna Łaszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Łaszkiewicz
Prowadzący grup: Anna Łaszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody podające | Wykład problemowy


Warsztaty

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 50.00%

+ Ocena z formy:Warsztaty: ocena * 50.00%

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

przygotowanie rozwiązań przedstawionych problemów-50.00 %

test mieszany-50.00 %

Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00 % - ocena 2

50.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy:

Brak


Ocena z formy: Warsztaty

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

przygotowanie projektu na wskazany temat-100.00 %

Ocena z formy: Warsztaty

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00 % - ocena 2

50.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Warsztaty:

Brak



Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Specyficzne cechy e-biznesu i e- commerce. Czym różni się przedsięwzięcie e-biznesowe od tradycyjnego w wielu płaszczyznach : marketingu, relacji z klientem. Specyfika biznesu w Internecie, Wpływ Internetu na gospodarkę. Geneza e- business i e- commerce i rozwój na świecie i w Polsce. Instytuty i raporty charakteryzujące polski e- busines, e-commerce. Najwięksi gracze w polskiej branży rynku e-commerce, co może przynieść przyszłość-zaawansowane aplikacje w przedsiębiorstwach.

Podstawowe pojęcia, definicje i podziały w sferze handlu elektronicznego, platformy aukcyjne, e-sklepy : mono i multibrandy, kluby zakupowe
Biznesplan - określenie modelu, branży oraz wybór platform aukcyjnych, wybór usług online- usługi eksperckie, e-learning, programy afiliacyjne,

Marketing Automation automatyczne wprowadzanie do sprzedaży, lead nutruing, sales lead .
Finansowanie w e-commerce, w e- CRM, w Marketing Automation,
badanie efektów – dodatnie ROI,

Srategie e-commerce .Obsługa transakcji i logistyka e-sprzedaży,

Zwiększanie efektywności sprzedaży, mity psujące e-sprzedaż, outsourcing w e-biznesie,
Marketer sprzedaży i jego zagrożenia, e- biznes a prawo


Warsztaty

Wykazanie różnic przedsięwzięć e-commece od tradycyjnego w wielu płaszczyznach : marketingu, relacji z klientem na praktycznych przykładach Specyfika biznesu w Internecie

Opracowanie zespołowe przykładowych platform aukcyjnych, e-sklepy : mono i multibrandy, kluby zakupowe. Wdrażanie i realizacja transakcji

Modele e-biznesu i e-commerce ichśrodowisko, niskokosztowe modele handlu elektronicznego

Opracowanie Biznesplanu - określenie branży oraz wybór platform aukcyjnych, wybór usług online- usługi eksperckie, e-learning, programy afiliacyjne, oraz strategie e-commerce

Wdrażanie sales leadów, marketing automation, korzyści i efekty aplikacji e-commerce

Wycena a finansowanie e- projektów w e-biznesie, w e-commerce, w e- CRM, decyzja przystąpienia i sukces projektu internetowego, koszty wdrożenia, wielostronne platformy

Podstawowe działania i narzędzia e-marketingowe przydatne w e-commerce. Sposoby zastosowania w praktyce

Badanie efektów działań– maxymalizowanie efektów ROI , e- mierniki, opracowanie przykład ów arkuszy kalkulacyjnych, zasady analityki, strategiczna karta wyników w e- commerce w e-biznesie.

Obsługa transakcji i logistyka e-sprzedaży, outsourcing w e-commerce.

Zarządzanie ludźmi w e-przedsiębiorstwie, iprofesionalist, analitycy Internetowi

Ryzyko błędów i zarządzanie kryzysem w e-commerce, e-biznesie

Marketerzy w e-commerce, przedstawienie ich rodzajów i funkcji oraz zagrożeń na podstawie praktycznych opracowanych przykładów, zmiana budowy działu marketingu.

Opracowanie praktycznych rozwiązań prawnych czyli e- commerce a prawo.



Literatura:

Literatura podstawowa

M.Cochoń, M.Cisek i inni, Biblia e-biznesu One Press,Helion, Gliwice 2013

T. Karwatka, D. Sadulski, e-Commerce. Proste odpowiedzi na trudne pytania, Wolters Kluwer, Warszawa 2011

B. Gregor, M. Stawiszyński, e-Commerce, OW, Branta, Bydgoszcz, 2002

Literatura dodatkowa

E-marketing, Współczesne trendy. Red. J. Królewski, P. Sala, PWN Warszawa 2013

M. Zastrożna, Google Analytics dla marketingowców, One Press, Gliwice , Helion, 2014

G. Golik-Górecka, Interaktywna komunikacja marketingowa i skuteczność strategii wirtualnych przedsiębiorstwa na przykładzie Atlas Sp. z o. o, Marketing i Rynek 4/2014/ CD

A. Tarabasz, E- Komunikacja na rynku usług bankowych, UŁ, Łódź 2012

T. Doligalski: Internet w zarządzaniu wartością klienta, Oficyna Wydawnicza SGH, 2014

W.Grzegorczyk, WKrawiec, A.Sibińska,Funkcjonalność stron internetowych banków a zachowania nabywców na rynku usług bankowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2009

D. Deszczka : Lojalny klient XXI wieku. Marketing w praktyce, nr 4.2013

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Warsztaty - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6