Modele biznesowe w praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZMBS1K |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Modele biznesowe w praktyce |
Jednostka: | Wydział Zarządzania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw zarządzania, analizy ekonomicznej przedsiębiorstwa oraz analizy branży i pozycji konkurencyjnej biznesu |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze współczesnymi modelami biznesowymi jako narzędziami koncepcyjnymi kształtującymi i opisującymi logikę funkcjonowania przedsiębiorstwa w określonej branży. Zostaną omówione wartości oferowane klientom oraz kluczowe zasoby/kompetencje, działania i relacje z partnerami biznesowymi, które umożliwiają budowanie i dostarczanie tych wartości oraz kształtowanie relatywnie trwałej przewagi konkurencyjnej. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi strategiami konkurowania wykorzystywanymi we współczesnych modelach biznesowych, służącymi do realizacji wizji i misji przedsiębiorstwa. Zostaną zaprezentowane podstawowe typy normatywnych modeli biznesowych, których zastosowanie wydaje się zasadne w warunkach funkcjonowania polskich przedsiębiorstw. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze współczesnymi modelami biznesowymi jako narzędziami koncepcyjnymi kształtującymi i opisującymi logikę funkcjonowania przedsiębiorstwa w określonej branży. Zostaną omówione wartości oferowane klientom oraz kluczowe zasoby/kompetencje, działania i relacje z partnerami biznesowymi, które umożliwiają budowanie i dostarczanie tych wartości oraz kształtowanie relatywnie trwałej przewagi konkurencyjnej. Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi strategiami konkurowania wykorzystywanymi we współczesnych modelach biznesowych, służącymi do realizacji wizji i misji przedsiębiorstwa. Zostaną zaprezentowane podstawowe typy normatywnych modeli biznesowych, których zastosowanie wydaje się zasadne w warunkach funkcjonowania polskich przedsiębiorstw. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada rozszerzoną wiedzę o człowieku, jako podmiocie organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania kultury organizacyjnej przedsiębiorstw i organizacji sektora publicznego (08Z-2P_W05) Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach zarządzania strategicznego, technikach i źródłach pozyskiwania informacji służących do analizy strategicznej pozwalającej na podjęcie trafnych decyzji o długoterminowym rozwoju przedsiębiorstwa (08Z-2P_W11) Ma wiedzę na temat sposobów tworzenia przewagi strategicznej przez przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu ich materialnych i niematerialnych zasobów oraz w zależności od fazy cyklu życia sektora (08Z-2P_W13) Ma wiedzę o różnych strategiach wzrostu wewnętrznego i zewnętrznego (08Z-2P_W14) Umiejętności Potrafi zaprojektować strategię rozwoju przedsiębiorstwa na rynku krajowym lub międzynarodowym, która przyczyni się do kreowania oczekiwanej wartości dla właścicieli oraz pozostałych interesariuszy, niezależnie od sytuacji w otoczeniu przedsiębiorstwa (08Z-2P_U14) Kompetencje społeczne Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy (08Z-2P_K07) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Popczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Popczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Orientacyjny czas pracy własnej studenta: Wykład kursowy: • Bieżąca lektura wskazanej literatury – 24 godzin • Wykonanie analizy przypadku biznesowego na potrzeby zaliczenia – 10 godzin • Przygotowanie do zaliczenia w formie testowej – 15 godzin |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku Metody podające | Wykład informacyjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Brak Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 100.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Pojęcie i koncepcja modelu biznesowego Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa Determinanty wyboru modelu biznesowego Elementy konstytutywne modelu biznesowego (wartość dla klienta, kluczowe zasoby/kompetencje organizacyjne, wewnętrzny łańcuch wartości, i pozycja przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw w branży, źródła generowania przychodów) Podstawowe zasady budowania i wprowadzania zmian w modelu biznesowym - charakterystyka elementów modeli biznesowych w przekroju branżowym Analiza kosztów modelu biznesowego Finansowanie i wycena modelu biznesowego Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu a kreowanie wspólnej wartości społeczno-organizacyjnej w modelu biznesowym Identyfikacja i analiza modeli biznesowych wybranych przedsiębiorstw polskich i zagranicznych – studium projektowania i wdrażania modelu biznesowego Prezentacja przygotowanych projektów modeli biznesowych i dyskusja oraz ewaluacja. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Afuah A., Business Models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill/Irwin, New York 2003 Bridgeland D., Zahavi R., Business Modeling. A Practical Guide to Realizing Business Value, Elsevier, Oxford 2009 Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Gołębiowski T., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008 Jabłoński A., Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2009 Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera, OnePress, Gliwice 2012 (tytuł oryginału: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley, Hoboken 2010) Literatura dodatkowa Grant R.M., Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 (tytuł oryginału: Contemporary Strategy Analysis, 7th edition, Wiley, Chichester 2010) Jabłoński A. (red.), Modele funkcjonowania współczesnego biznesu. Teoria i praktyka, Wyższa Szkoła Biznesu, Dabrowa Górnicza 2010, rozdz. I–III, V–VI Kozielski R., Determinanty sukcesu organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007 Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002 Slywotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B., Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa 2000 (tytuł oryginału: The Profit Zone: How Strategic Business Design Will Lead You to Tomorrow's Profits, Times Business, New York 1997) Sławińska M. (red.), Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sara Gheribi | |
Prowadzący grup: | Sara Gheribi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Orientacyjny czas pracy własnej studenta: Wykład kursowy: • Bieżąca lektura wskazanej literatury – 24 godzin • Wykonanie analizy przypadku biznesowego na potrzeby zaliczenia – 10 godzin • Przygotowanie do zaliczenia w formie testowej – 15 godzin |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku Metody podające | Wykład informacyjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Ocena końcowa przedmiotu = 100% * ocena formująca rozliczająca treści wykładu (studium przypadku)+ obecność na zajęciach Ocena końcowa jest ustalana na podstawie powyższego iloczynu: • bardzo dobry – powyżej 4,70 • dobry plus – 4,21 – 4,69 • dobry – 3,71 – 4,20 • dostateczny plus – 3,21 – 3,70 • dostateczny – 3,00 - 3,20 Treści wykładu zostaną ocenione na podstawie zaliczenia w formie zadań praktycznych, który będzie obejmować: • rozliczenie treści przekazywanych w trakcie wykładu = 60% • rozliczenie pracy własnej studenta = 40% Treści wykładowe w części obejmującej pracę własną studenta zostaną ocenione na podstawie przedłożonej pracy pisemnej – analizy przypadku biznesowego. Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 80.00% Obecność - 20.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Pojęcie i koncepcja modelu biznesowego Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa Determinanty wyboru modelu biznesowego Elementy konstytutywne modelu biznesowego (wartość dla klienta, kluczowe zasoby/kompetencje organizacyjne, wewnętrzny łańcuch wartości, i pozycja przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw w branży, źródła generowania przychodów) Podstawowe zasady budowania i wprowadzania zmian w modelu biznesowym - charakterystyka elementów modeli biznesowych w przekroju branżowym Analiza kosztów modelu biznesowego Finansowanie i wycena modelu biznesowego Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu a kreowanie wspólnej wartości społeczno-organizacyjnej w modelu biznesowym Identyfikacja i analiza modeli biznesowych wybranych przedsiębiorstw polskich i zagranicznych – studium projektowania i wdrażania modelu biznesowego Prezentacja przygotowanych projektów modeli biznesowych i dyskusja oraz ewaluacja. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Afuah A., Business Models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill/Irwin, New York 2003 Bridgeland D., Zahavi R., Business Modeling. A Practical Guide to Realizing Business Value, Elsevier, Oxford 2009 Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Gołębiowski T., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008 Jabłoński A., Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2009 Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera, OnePress, Gliwice 2012 (tytuł oryginału: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley, Hoboken 2010) Literatura dodatkowa Grant R.M., Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 (tytuł oryginału: Contemporary Strategy Analysis, 7th edition, Wiley, Chichester 2010) Jabłoński A. (red.), Modele funkcjonowania współczesnego biznesu. Teoria i praktyka, Wyższa Szkoła Biznesu, Dabrowa Górnicza 2010, rozdz. I–III, V–VI Kozielski R., Determinanty sukcesu organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007 Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002 Slywotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B., Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa 2000 (tytuł oryginału: The Profit Zone: How Strategic Business Design Will Lead You to Tomorrow's Profits, Times Business, New York 1997) Sławińska M. (red.), Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Popczyk | |
Prowadzący grup: | Wojciech Popczyk, Paweł Siemaszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Orientacyjny czas pracy własnej studenta: Wykład kursowy: • Bieżąca lektura wskazanej literatury – 24 godzin • Wykonanie analizy przypadku biznesowego na potrzeby zaliczenia – 10 godzin • Przygotowanie do zaliczenia w formie testowej – 15 godzin |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku Metody podające | Wykład informacyjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Ocena końcowa przedmiotu = 100% * ocena formująca rozliczająca treści wykładu (studium przypadku)+ obecność na zajęciach Ocena końcowa jest ustalana na podstawie powyższego iloczynu: • bardzo dobry – powyżej 4,70 • dobry plus – 4,21 – 4,69 • dobry – 3,71 – 4,20 • dostateczny plus – 3,21 – 3,70 • dostateczny – 3,00 - 3,20 Treści wykładu zostaną ocenione na podstawie zaliczenia w formie zadań praktycznych, który będzie obejmować: • rozliczenie treści przekazywanych w trakcie wykładu = 60% • rozliczenie pracy własnej studenta = 40% Treści wykładowe w części obejmującej pracę własną studenta zostaną ocenione na podstawie przedłożonej pracy pisemnej – analizy przypadku biznesowego. Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 80.00% Obecność - 20.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Pojęcie i koncepcja modelu biznesowego Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa Determinanty wyboru modelu biznesowego Elementy konstytutywne modelu biznesowego (wartość dla klienta, kluczowe zasoby/kompetencje organizacyjne, wewnętrzny łańcuch wartości, i pozycja przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw w branży, źródła generowania przychodów) Podstawowe zasady budowania i wprowadzania zmian w modelu biznesowym - charakterystyka elementów modeli biznesowych w przekroju branżowym Analiza kosztów modelu biznesowego Finansowanie i wycena modelu biznesowego Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu a kreowanie wspólnej wartości społeczno-organizacyjnej w modelu biznesowym Identyfikacja i analiza modeli biznesowych wybranych przedsiębiorstw polskich i zagranicznych – studium projektowania i wdrażania modelu biznesowego Prezentacja przygotowanych projektów modeli biznesowych i dyskusja oraz ewaluacja. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Afuah A., Business Models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill/Irwin, New York 2003 Bridgeland D., Zahavi R., Business Modeling. A Practical Guide to Realizing Business Value, Elsevier, Oxford 2009 Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Gołębiowski T., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008 Jabłoński A., Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2009 Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera, OnePress, Gliwice 2012 (tytuł oryginału: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley, Hoboken 2010) Literatura dodatkowa Grant R.M., Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 (tytuł oryginału: Contemporary Strategy Analysis, 7th edition, Wiley, Chichester 2010) Jabłoński A. (red.), Modele funkcjonowania współczesnego biznesu. Teoria i praktyka, Wyższa Szkoła Biznesu, Dabrowa Górnicza 2010, rozdz. I–III, V–VI Kozielski R., Determinanty sukcesu organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007 Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002 Slywotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B., Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa 2000 (tytuł oryginału: The Profit Zone: How Strategic Business Design Will Lead You to Tomorrow's Profits, Times Business, New York 1997) Sławińska M. (red.), Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Informacje dodatkowe: | Orientacyjny czas pracy własnej studenta: Wykład kursowy: • Bieżąca lektura wskazanej literatury – 24 godzin • Wykonanie analizy przypadku biznesowego na potrzeby zaliczenia – 10 godzin • Przygotowanie do zaliczenia w formie testowej – 15 godzin |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku Metody podające | Wykład informacyjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU jest ustalana zgodnie z algorytmem: Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 % Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Ocena końcowa przedmiotu = 100% * ocena formująca rozliczająca treści wykładu + obecność na zajęciach Ocena końcowa jest ustalana na podstawie powyższego iloczynu: • bardzo dobry – powyżej 4,70 • dobry plus – 4,21 – 4,69 • dobry – 3,71 – 4,20 • dostateczny plus – 3,21 – 3,70 • dostateczny – 3,00 - 3,20 Treści wykładu zostaną ocenione na podstawie zaliczenia w formie zadań praktycznych, który będzie obejmować: • rozliczenie treści przekazywanych w trakcie wykładu = 60% • rozliczenie pracy własnej studenta = 40% Treści wykładowe w części obejmującej pracę własną studenta zostaną ocenione na podstawie przedłożonej pracy pisemnej – analizy przypadku biznesowego. Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia: Projekt / Studium przypadku - 100.00% Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00% - ocena 2 50.00% i więcej - ocena 3 60.00% i więcej - ocena 3,5 70.00% i więcej - ocena 4 80.00% i więcej - ocena 4,5 90.00% i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Brak |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Pojęcie i koncepcja modelu biznesowego Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa Determinanty wyboru modelu biznesowego Elementy konstytutywne modelu biznesowego (wartość dla klienta, kluczowe zasoby/kompetencje organizacyjne, wewnętrzny łańcuch wartości, i pozycja przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw w branży, źródła generowania przychodów) Podstawowe zasady budowania i wprowadzania zmian w modelu biznesowym - charakterystyka elementów modeli biznesowych w przekroju branżowym Analiza kosztów modelu biznesowego Finansowanie i wycena modelu biznesowego Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu a kreowanie wspólnej wartości społeczno-organizacyjnej w modelu biznesowym Identyfikacja i analiza modeli biznesowych wybranych przedsiębiorstw polskich i zagranicznych – studium projektowania i wdrażania modelu biznesowego Prezentacja przygotowanych projektów modeli biznesowych i dyskusja oraz ewaluacja. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Afuah A., Business Models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill/Irwin, New York 2003 Bridgeland D., Zahavi R., Business Modeling. A Practical Guide to Realizing Business Value, Elsevier, Oxford 2009 Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Gołębiowski T., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008 Jabłoński A., Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2009 Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera, OnePress, Gliwice 2012 (tytuł oryginału: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley, Hoboken 2010) Literatura dodatkowa Grant R.M., Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 (tytuł oryginału: Contemporary Strategy Analysis, 7th edition, Wiley, Chichester 2010) Jabłoński A. (red.), Modele funkcjonowania współczesnego biznesu. Teoria i praktyka, Wyższa Szkoła Biznesu, Dabrowa Górnicza 2010, rozdz. I–III, V–VI Kozielski R., Determinanty sukcesu organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007 Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002 Slywotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B., Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa 2000 (tytuł oryginału: The Profit Zone: How Strategic Business Design Will Lead You to Tomorrow's Profits, Times Business, New York 1997) Sławińska M. (red.), Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 25 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sara Gheribi | |
Prowadzący grup: | Sara Gheribi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Orientacyjny czas pracy własnej studenta: Wykład kursowy: • Bieżąca lektura wskazanej literatury – 24 godzin • Wykonanie analizy przypadku biznesowego na potrzeby zaliczenia – 10 godzin • Przygotowanie do zaliczenia w formie testowej – 15 godzin |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład kursowy Metody podające | Wykład konwersatoryjny Metody podające | Wykład problemowy Metody poszukujące | Metoda problemowa Metody poszukujące | Metoda projektu Metody poszukujące | Studium przypadku Metody podające | Wykład informacyjny |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia: Ocena końcowa z przedmiotu ustalana jest na podstawie następującej skali: Poniżej 50.00 % - ocena 2 50.00 % i więcej - ocena 3 60.00 % i więcej - ocena 3,5 70.00 % i więcej - ocena 4 80.00 % i więcej - ocena 4,5 90.00 % i więcej - ocena 5 Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu: Ocena końcowa przedmiotu = 100% * ocena formująca rozliczająca treści wykładu Ocena końcowa jest ustalana na podstawie powyższego iloczynu:• bardzo dobry – powyżej 4,70• dobry plus – 4,21 – 4,69• dobry – 3,71 – 4,20• dostateczny plus – 3,21 – 3,70• dostateczny – 3,00 - 3,20Treści wykładu zostaną ocenione na podstawie zaliczenia w formie pytań testowych oraz zadań praktycznych, który będzie obejmować:• rozliczenie treści przekazywanych w trakcie wykładu = 60% • rozliczenie pracy własnej studenta = 40%Treści wykładowe w części obejmującej pracę własną studenta zostaną ocenione na podstawie przedłożonej pracy pisemnej – analizy przypadku biznesowego. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Wykład kursowy Pojęcie i koncepcja modelu biznesowego Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa Determinanty wyboru modelu biznesowego Elementy konstytutywne modelu biznesowego (wartość dla klienta, kluczowe zasoby/kompetencje organizacyjne, wewnętrzny łańcuch wartości, i pozycja przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw w branży, źródła generowania przychodów) Podstawowe zasady budowania i wprowadzania zmian w modelu biznesowym - charakterystyka elementów modeli biznesowych w przekroju branżowym Analiza kosztów modelu biznesowego Finansowanie i wycena modelu biznesowego Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu a kreowanie wspólnej wartości społeczno-organizacyjnej w modelu biznesowym Identyfikacja i analiza modeli biznesowych wybranych przedsiębiorstw polskich i zagranicznych – studium projektowania i wdrażania modelu biznesowego Usystematyzowanie i powtórzenie kluczowych zagadnień dotyczących tworzenia i wdrażania modelu biznesowego w celu przygotowania do zaliczenia Prezentacja przygotowanych projektów modeli biznesowych |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Afuah A., Business Models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill/Irwin, New York 2003 Bridgeland D., Zahavi R., Business Modeling. A Practical Guide to Realizing Business Value, Elsevier, Oxford 2009 Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Gołębiowski T., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008 Jabłoński A., Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2009 Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera, OnePress, Gliwice 2012 (tytuł oryginału: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley, Hoboken 2010) Literatura dodatkowa Grant R.M., Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 (tytuł oryginału: Contemporary Strategy Analysis, 7th edition, Wiley, Chichester 2010) Jabłoński A. (red.), Modele funkcjonowania współczesnego biznesu. Teoria i praktyka, Wyższa Szkoła Biznesu, Dabrowa Górnicza 2010, rozdz. I–III, V–VI Kozielski R., Determinanty sukcesu organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007 Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002 Slywotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B., Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa 2000 (tytuł oryginału: The Profit Zone: How Strategic Business Design Will Lead You to Tomorrow's Profits, Times Business, New York 1997) Sławińska M. (red.), Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.