UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modele biznesowe w praktyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ZMBS1K
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Modele biznesowe w praktyce
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw zarządzania, analizy ekonomicznej przedsiębiorstwa oraz analizy branży i pozycji konkurencyjnej biznesu


Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze współczesnymi modelami biznesowymi jako narzędziami koncepcyjnymi kształtującymi i opisującymi logikę funkcjonowania przedsiębiorstwa w określonej branży.

Zostaną omówione wartości oferowane klientom oraz kluczowe zasoby/kompetencje, działania

i relacje z partnerami biznesowymi, które umożliwiają budowanie i dostarczanie tych wartości oraz kształtowanie relatywnie trwałej przewagi konkurencyjnej.

Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi strategiami konkurowania wykorzystywanymi we współczesnych modelach biznesowych, służącymi do realizacji wizji i misji przedsiębiorstwa.

Zostaną zaprezentowane podstawowe typy normatywnych modeli biznesowych, których zastosowanie wydaje się zasadne w warunkach funkcjonowania polskich przedsiębiorstw.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze współczesnymi modelami biznesowymi jako narzędziami koncepcyjnymi kształtującymi i opisującymi logikę funkcjonowania przedsiębiorstwa w określonej branży.

Zostaną omówione wartości oferowane klientom oraz kluczowe zasoby/kompetencje, działania

i relacje z partnerami biznesowymi, które umożliwiają budowanie i dostarczanie tych wartości oraz kształtowanie relatywnie trwałej przewagi konkurencyjnej.

Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi strategiami konkurowania wykorzystywanymi we współczesnych modelach biznesowych, służącymi do realizacji wizji i misji przedsiębiorstwa.

Zostaną zaprezentowane podstawowe typy normatywnych modeli biznesowych, których zastosowanie wydaje się zasadne w warunkach funkcjonowania polskich przedsiębiorstw.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada rozszerzoną wiedzę o człowieku, jako podmiocie organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania kultury organizacyjnej przedsiębiorstw i organizacji sektora publicznego (08Z-2P_W05)

Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach zarządzania strategicznego, technikach i źródłach pozyskiwania informacji służących do analizy strategicznej pozwalającej na podjęcie trafnych decyzji o długoterminowym rozwoju przedsiębiorstwa (08Z-2P_W11)

Ma wiedzę na temat sposobów tworzenia przewagi strategicznej przez przedsiębiorstwa przy wykorzystaniu ich materialnych i niematerialnych zasobów oraz w zależności od fazy cyklu życia sektora (08Z-2P_W13)

Ma wiedzę o różnych strategiach wzrostu wewnętrznego i zewnętrznego (08Z-2P_W14)

Umiejętności

Potrafi zaprojektować strategię rozwoju przedsiębiorstwa na rynku krajowym lub międzynarodowym, która przyczyni się do kreowania oczekiwanej wartości dla właścicieli oraz pozostałych interesariuszy, niezależnie od sytuacji w otoczeniu przedsiębiorstwa (08Z-2P_U14)

Kompetencje społeczne

Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy (08Z-2P_K07)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Popczyk
Prowadzący grup: Wojciech Popczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta:


Wykład kursowy:

• Bieżąca lektura wskazanej literatury – 24 godzin

• Wykonanie analizy przypadku biznesowego na potrzeby zaliczenia – 10 godzin

• Przygotowanie do zaliczenia w formie testowej – 15 godzin


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody podające | Wykład informacyjny



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Brak


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Pojęcie i koncepcja modelu biznesowego

Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji

Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa

Determinanty wyboru modelu biznesowego

Elementy konstytutywne modelu biznesowego (wartość dla klienta, kluczowe zasoby/kompetencje organizacyjne, wewnętrzny łańcuch wartości, i pozycja przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw w branży, źródła generowania przychodów)


Podstawowe zasady budowania i wprowadzania zmian w modelu biznesowym - charakterystyka elementów modeli biznesowych w przekroju branżowym

Analiza kosztów modelu biznesowego

Finansowanie i wycena modelu biznesowego

Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu a kreowanie wspólnej wartości społeczno-organizacyjnej w modelu biznesowym

Identyfikacja i analiza modeli biznesowych wybranych przedsiębiorstw polskich i zagranicznych – studium projektowania i wdrażania modelu biznesowego

Prezentacja przygotowanych projektów modeli biznesowych i dyskusja oraz ewaluacja.



Literatura:

Literatura podstawowa

Afuah A., Business Models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill/Irwin, New York 2003

Bridgeland D., Zahavi R., Business Modeling. A Practical Guide to Realizing Business Value, Elsevier, Oxford 2009

Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Gołębiowski T., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008

Jabłoński A., Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2009

Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera, OnePress, Gliwice 2012 (tytuł oryginału: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley, Hoboken 2010)

Literatura dodatkowa

Grant R.M., Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 (tytuł oryginału: Contemporary Strategy Analysis, 7th edition, Wiley, Chichester 2010)

Jabłoński A. (red.), Modele funkcjonowania współczesnego biznesu. Teoria i praktyka, Wyższa Szkoła Biznesu, Dabrowa Górnicza 2010, rozdz. I–III, V–VI

Kozielski R., Determinanty sukcesu organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007

Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002

Slywotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B., Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa 2000 (tytuł oryginału: The Profit Zone: How Strategic Business Design Will Lead You to Tomorrow's Profits, Times Business, New York 1997)

Sławińska M. (red.), Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sara Gheribi
Prowadzący grup: Sara Gheribi
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta:


Wykład kursowy:

• Bieżąca lektura wskazanej literatury – 24 godzin

• Wykonanie analizy przypadku biznesowego na potrzeby zaliczenia – 10 godzin

• Przygotowanie do zaliczenia w formie testowej – 15 godzin


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody podające | Wykład informacyjny



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Ocena końcowa przedmiotu = 100% * ocena formująca rozliczająca treści wykładu (studium przypadku)+ obecność na zajęciach


Ocena końcowa jest ustalana na podstawie powyższego iloczynu:

• bardzo dobry – powyżej 4,70

• dobry plus – 4,21 – 4,69

• dobry – 3,71 – 4,20

• dostateczny plus – 3,21 – 3,70

• dostateczny – 3,00 - 3,20



Treści wykładu zostaną ocenione na podstawie zaliczenia w formie zadań praktycznych, który będzie obejmować:

• rozliczenie treści przekazywanych w trakcie wykładu = 60%

• rozliczenie pracy własnej studenta = 40%



Treści wykładowe w części obejmującej pracę własną studenta zostaną ocenione na podstawie przedłożonej pracy pisemnej – analizy przypadku biznesowego.


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 80.00%

Obecność - 20.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Pojęcie i koncepcja modelu biznesowego

Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji

Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa

Determinanty wyboru modelu biznesowego

Elementy konstytutywne modelu biznesowego (wartość dla klienta, kluczowe zasoby/kompetencje organizacyjne, wewnętrzny łańcuch wartości, i pozycja przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw w branży, źródła generowania przychodów)


Podstawowe zasady budowania i wprowadzania zmian w modelu biznesowym - charakterystyka elementów modeli biznesowych w przekroju branżowym

Analiza kosztów modelu biznesowego

Finansowanie i wycena modelu biznesowego

Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu a kreowanie wspólnej wartości społeczno-organizacyjnej w modelu biznesowym

Identyfikacja i analiza modeli biznesowych wybranych przedsiębiorstw polskich i zagranicznych – studium projektowania i wdrażania modelu biznesowego

Prezentacja przygotowanych projektów modeli biznesowych i dyskusja oraz ewaluacja.



Literatura:

Literatura podstawowa

Afuah A., Business Models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill/Irwin, New York 2003

Bridgeland D., Zahavi R., Business Modeling. A Practical Guide to Realizing Business Value, Elsevier, Oxford 2009

Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Gołębiowski T., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008

Jabłoński A., Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2009

Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera, OnePress, Gliwice 2012 (tytuł oryginału: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley, Hoboken 2010)

Literatura dodatkowa

Grant R.M., Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 (tytuł oryginału: Contemporary Strategy Analysis, 7th edition, Wiley, Chichester 2010)

Jabłoński A. (red.), Modele funkcjonowania współczesnego biznesu. Teoria i praktyka, Wyższa Szkoła Biznesu, Dabrowa Górnicza 2010, rozdz. I–III, V–VI

Kozielski R., Determinanty sukcesu organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007

Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002

Slywotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B., Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa 2000 (tytuł oryginału: The Profit Zone: How Strategic Business Design Will Lead You to Tomorrow's Profits, Times Business, New York 1997)

Sławińska M. (red.), Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Popczyk
Prowadzący grup: Wojciech Popczyk, Paweł Siemaszkiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta:


Wykład kursowy:

• Bieżąca lektura wskazanej literatury – 24 godzin

• Wykonanie analizy przypadku biznesowego na potrzeby zaliczenia – 10 godzin

• Przygotowanie do zaliczenia w formie testowej – 15 godzin


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody podające | Wykład informacyjny



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Ocena końcowa przedmiotu = 100% * ocena formująca rozliczająca treści wykładu (studium przypadku)+ obecność na zajęciach


Ocena końcowa jest ustalana na podstawie powyższego iloczynu:

• bardzo dobry – powyżej 4,70

• dobry plus – 4,21 – 4,69

• dobry – 3,71 – 4,20

• dostateczny plus – 3,21 – 3,70

• dostateczny – 3,00 - 3,20



Treści wykładu zostaną ocenione na podstawie zaliczenia w formie zadań praktycznych, który będzie obejmować:

• rozliczenie treści przekazywanych w trakcie wykładu = 60%

• rozliczenie pracy własnej studenta = 40%



Treści wykładowe w części obejmującej pracę własną studenta zostaną ocenione na podstawie przedłożonej pracy pisemnej – analizy przypadku biznesowego.


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 80.00%

Obecność - 20.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Pojęcie i koncepcja modelu biznesowego

Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji

Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa

Determinanty wyboru modelu biznesowego

Elementy konstytutywne modelu biznesowego (wartość dla klienta, kluczowe zasoby/kompetencje organizacyjne, wewnętrzny łańcuch wartości, i pozycja przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw w branży, źródła generowania przychodów)


Podstawowe zasady budowania i wprowadzania zmian w modelu biznesowym - charakterystyka elementów modeli biznesowych w przekroju branżowym

Analiza kosztów modelu biznesowego

Finansowanie i wycena modelu biznesowego

Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu a kreowanie wspólnej wartości społeczno-organizacyjnej w modelu biznesowym

Identyfikacja i analiza modeli biznesowych wybranych przedsiębiorstw polskich i zagranicznych – studium projektowania i wdrażania modelu biznesowego

Prezentacja przygotowanych projektów modeli biznesowych i dyskusja oraz ewaluacja.



Literatura:

Literatura podstawowa

Afuah A., Business Models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill/Irwin, New York 2003

Bridgeland D., Zahavi R., Business Modeling. A Practical Guide to Realizing Business Value, Elsevier, Oxford 2009

Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Gołębiowski T., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008

Jabłoński A., Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2009

Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera, OnePress, Gliwice 2012 (tytuł oryginału: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley, Hoboken 2010)

Literatura dodatkowa

Grant R.M., Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 (tytuł oryginału: Contemporary Strategy Analysis, 7th edition, Wiley, Chichester 2010)

Jabłoński A. (red.), Modele funkcjonowania współczesnego biznesu. Teoria i praktyka, Wyższa Szkoła Biznesu, Dabrowa Górnicza 2010, rozdz. I–III, V–VI

Kozielski R., Determinanty sukcesu organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007

Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002

Slywotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B., Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa 2000 (tytuł oryginału: The Profit Zone: How Strategic Business Design Will Lead You to Tomorrow's Profits, Times Business, New York 1997)

Sławińska M. (red.), Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta:


Wykład kursowy:

• Bieżąca lektura wskazanej literatury – 24 godzin

• Wykonanie analizy przypadku biznesowego na potrzeby zaliczenia – 10 godzin

• Przygotowanie do zaliczenia w formie testowej – 15 godzin


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody podające | Wykład informacyjny



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 100.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Ocena końcowa przedmiotu = 100% * ocena formująca rozliczająca treści wykładu + obecność na zajęciach


Ocena końcowa jest ustalana na podstawie powyższego iloczynu:

• bardzo dobry – powyżej 4,70

• dobry plus – 4,21 – 4,69

• dobry – 3,71 – 4,20

• dostateczny plus – 3,21 – 3,70

• dostateczny – 3,00 - 3,20



Treści wykładu zostaną ocenione na podstawie zaliczenia w formie zadań praktycznych, który będzie obejmować:

• rozliczenie treści przekazywanych w trakcie wykładu = 60%

• rozliczenie pracy własnej studenta = 40%



Treści wykładowe w części obejmującej pracę własną studenta zostaną ocenione na podstawie przedłożonej pracy pisemnej – analizy przypadku biznesowego.


Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Projekt / Studium przypadku - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00% - ocena 2

50.00% i więcej - ocena 3

60.00% i więcej - ocena 3,5

70.00% i więcej - ocena 4

80.00% i więcej - ocena 4,5

90.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Pojęcie i koncepcja modelu biznesowego

Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji

Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa

Determinanty wyboru modelu biznesowego

Elementy konstytutywne modelu biznesowego (wartość dla klienta, kluczowe zasoby/kompetencje organizacyjne, wewnętrzny łańcuch wartości, i pozycja przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw w branży, źródła generowania przychodów)


Podstawowe zasady budowania i wprowadzania zmian w modelu biznesowym - charakterystyka elementów modeli biznesowych w przekroju branżowym

Analiza kosztów modelu biznesowego

Finansowanie i wycena modelu biznesowego

Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu a kreowanie wspólnej wartości społeczno-organizacyjnej w modelu biznesowym

Identyfikacja i analiza modeli biznesowych wybranych przedsiębiorstw polskich i zagranicznych – studium projektowania i wdrażania modelu biznesowego

Prezentacja przygotowanych projektów modeli biznesowych i dyskusja oraz ewaluacja.



Literatura:

Literatura podstawowa

Afuah A., Business Models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill/Irwin, New York 2003

Bridgeland D., Zahavi R., Business Modeling. A Practical Guide to Realizing Business Value, Elsevier, Oxford 2009

Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Gołębiowski T., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008

Jabłoński A., Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2009

Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera, OnePress, Gliwice 2012 (tytuł oryginału: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley, Hoboken 2010)

Literatura dodatkowa

Grant R.M., Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 (tytuł oryginału: Contemporary Strategy Analysis, 7th edition, Wiley, Chichester 2010)

Jabłoński A. (red.), Modele funkcjonowania współczesnego biznesu. Teoria i praktyka, Wyższa Szkoła Biznesu, Dabrowa Górnicza 2010, rozdz. I–III, V–VI

Kozielski R., Determinanty sukcesu organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007

Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002

Slywotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B., Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa 2000 (tytuł oryginału: The Profit Zone: How Strategic Business Design Will Lead You to Tomorrow's Profits, Times Business, New York 1997)

Sławińska M. (red.), Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sara Gheribi
Prowadzący grup: Sara Gheribi
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta:


Wykład kursowy:

• Bieżąca lektura wskazanej literatury – 24 godzin

• Wykonanie analizy przypadku biznesowego na potrzeby zaliczenia – 10 godzin

• Przygotowanie do zaliczenia w formie testowej – 15 godzin


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku

Metody podające | Wykład informacyjny



Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z przedmiotu

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

Ocena końcowa z przedmiotu

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 50.00 % - ocena 2

50.00 % i więcej - ocena 3

60.00 % i więcej - ocena 3,5

70.00 % i więcej - ocena 4

80.00 % i więcej - ocena 4,5

90.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Ocena końcowa przedmiotu = 100% * ocena formująca rozliczająca treści wykładu Ocena końcowa jest ustalana na podstawie powyższego iloczynu:• bardzo dobry – powyżej 4,70• dobry plus – 4,21 – 4,69• dobry – 3,71 – 4,20• dostateczny plus – 3,21 – 3,70• dostateczny – 3,00 - 3,20Treści wykładu zostaną ocenione na podstawie zaliczenia w formie pytań testowych oraz zadań praktycznych, który będzie obejmować:• rozliczenie treści przekazywanych w trakcie wykładu = 60% • rozliczenie pracy własnej studenta = 40%Treści wykładowe w części obejmującej pracę własną studenta zostaną ocenione na podstawie przedłożonej pracy pisemnej – analizy przypadku biznesowego.



Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Pojęcie i koncepcja modelu biznesowego

Ewolucja modeli biznesowych i przykłady ich klasyfikacji

Model biznesowy a strategia przedsiębiorstwa

Determinanty wyboru modelu biznesowego

Elementy konstytutywne modelu biznesowego (wartość dla klienta, kluczowe zasoby/kompetencje organizacyjne, wewnętrzny łańcuch wartości, i pozycja przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw w branży, źródła generowania przychodów)


Podstawowe zasady budowania i wprowadzania zmian w modelu biznesowym - charakterystyka elementów modeli biznesowych w przekroju branżowym

Analiza kosztów modelu biznesowego

Finansowanie i wycena modelu biznesowego

Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu a kreowanie wspólnej wartości społeczno-organizacyjnej w modelu biznesowym

Identyfikacja i analiza modeli biznesowych wybranych przedsiębiorstw polskich i zagranicznych – studium projektowania i wdrażania modelu biznesowego

Usystematyzowanie i powtórzenie kluczowych zagadnień dotyczących tworzenia i wdrażania modelu biznesowego w celu przygotowania do zaliczenia

Prezentacja przygotowanych projektów modeli biznesowych



Literatura:

Literatura podstawowa

Afuah A., Business Models. A Strategic Management Approach, McGraw-Hill/Irwin, New York 2003

Bridgeland D., Zahavi R., Business Modeling. A Practical Guide to Realizing Business Value, Elsevier, Oxford 2009

Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M., Gołębiowski T., Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008

Jabłoński A., Modele biznesu w sektorach pojawiających się i schyłkowych, Wyższa Szkoła Biznesu, Dąbrowa Górnicza 2009

Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Poradnik wizjonera, OnePress, Gliwice 2012 (tytuł oryginału: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley, Hoboken 2010)

Literatura dodatkowa

Grant R.M., Współczesna analiza strategii, Wolters Kluwer, Warszawa 2011 (tytuł oryginału: Contemporary Strategy Analysis, 7th edition, Wiley, Chichester 2010)

Jabłoński A. (red.), Modele funkcjonowania współczesnego biznesu. Teoria i praktyka, Wyższa Szkoła Biznesu, Dabrowa Górnicza 2010, rozdz. I–III, V–VI

Kozielski R., Determinanty sukcesu organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007

Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2002

Slywotzky A.J., Morrison D.J., Andelman B., Strefa zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa 2000 (tytuł oryginału: The Profit Zone: How Strategic Business Design Will Lead You to Tomorrow's Profits, Times Business, New York 1997)

Sławińska M. (red.), Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6