UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relacje organizacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ZROZAN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Relacje organizacyjne
Jednostka: Wydział Zarządzania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 8.00 LUB 7.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw zarządzania.


Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy i rozwijanie umiejętności studentów w zakresie rozumienia i kształtowania relacji organizacyjnych. Analizowane zagadnienia prezentowane są w podziale na trzy kategorie: jednostka, grupa i organizacja. Układ ten pozwala na pokazanie złożonych mechanizmów kształtujących relacje w organizacji.

Punktem wyjścia są organizacyjne i indywidualne determinanty zachowań ludzi w organizacji. Działanie zespołów, komunikowanie się, czy pojawianie się konfliktów w grupie są kolejnym analizowanym przekrojem. Cykl zajęć zamykają rozważania na temat organizacji jako całości, ze szczególnym uwzględnieniem budowania organizacji opartej na zaufaniu.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy i rozwijanie umiejętności studentów w zakresie rozumienia i kształtowania relacji organizacyjnych. Analizowane zagadnienia prezentowane są w podziale na trzy kategorie: jednostka, grupa i organizacja. Układ ten pozwala na pokazanie złożonych mechanizmów kształtujących relacje w organizacji.

Punktem wyjścia są organizacyjne i indywidualne determinanty zachowań ludzi w organizacji. Działanie zespołów, komunikowanie się, czy pojawianie się konfliktów w grupie są kolejnym analizowanym przekrojem. Cykl zajęć zamykają rozważania na temat organizacji jako całości, ze szczególnym uwzględnieniem budowania organizacji opartej na zaufaniu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada zaawansowaną wiedzę o istocie i roli relacji organizacyjnych jako czynnika wpływającego na funkcjonowanie i rozwój organizacji i jednostki w sytuacji pracy

Posiada wiedzę na temat sposobów zarządzania relacjami organizacyjnymi i ich interakcji pomiędzy poszczególnymi elementami organizacji a jednostką

Zna rodzaje więzi społecznych w organizacji i rządzące nimi prawidłowości

Posiada wiedzę o człowieku jako podmiocie uczestniczącym w kształtowaniu relacji organizacyjnych i jego funkcjonowaniu w organizacji

Posiada wiedzę o normach i regułach rządzących relacjami organizacyjnymi

Umiejętności

Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w organizacji

Umie zinterpretować zjawiska społeczne w organizacji z punktu widzenia relacji organizacyjnych.

Umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu relacji organizacyjnych w praktyce.

Posiada umiejętność analizowania przyczyn wybranych zjawisk związanych z relacjami organizacyjnymi w kontekście funkcjonowania organizacji oraz prognozować kierunki ich zmian

Kompetencje społeczne

Współdziała i pracuje w grupie, przyjmując w niej różne role

Jest gotów określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania lub zadania innych

Funkcjonować w zespole, uwzględniając i rozumiejąc jego specyfikę

Jest gotów myśleć, prezentując postawę przedsiębiorczą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Bednarska-Wnuk
Prowadzący grup: Izabela Bednarska-Wnuk, Artur Modliński, Olga Samuel-Idzikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta


wykład kursowy:

•bieżąca lektura literatury (19 godz.)

•przygotowanie do egzaminu (20 godz.)


ćwiczenia:

•studia literaturowe (50 godz.)

• przygotowanie do zadań realizowanych w trakcie zajęć (54 godz.)

•napisanie eseju (9 godz.)

•przygotowanie raportu (9 godz.)

•przygotowanie prezentacji (9 godz.)

• opracowanie projekt/studium przypadku (9 godz.)


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Drama

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Podczas zajęć studenci mają się wykazać znajomością materiału wskazanego do przestudiowania oraz przygotować różne formy wypowiedzi ustnej i pisemnej. Część opracowań ma charakter indywidualny, cześć przygotowana będzie zespołowo.


Ocena końcowa z przedmiotu stanowi sumę wyszczególnionych elementów:


Ocena końcowa = 60% test wiedzy (egzamin końcowy wykład) + 40% ocena z ćwiczeń na kórą skaładają się: 20 % prezentacja+ 30% esej + 50% projekt




Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

68.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

84.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Esej - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 50.00%

Prezentacja - 20.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

68.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

84.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przedmiot, cele i wyzwania zarządzania relacjami organizacyjnymi. Ewolucja zachowań organizacyjnych.

Jednostkowy wymiar relacji organizacyjnych

Zmiany wpływające na współczesne relacje organizacyjne

Uwarunkowania zachowań indywidualnych

Motywacja do działania. Mechanizmy i koncepcje motywacji.

Wyzwania współczesnych organizacji (Zaangażowanie, Satysfakcja, Lojalność, Zachowania obywatelskie)


Analiza relacji organizacyjnych – poziom grupy

Mechanizmy zachowań grupowych. Role grupowe. Wpływ grupy na zachowania jednostki. Władza w grupach

Znaczenie różnorodności w pracy zespołowej

Modele, formy i uwarunkowania komunikacji w zespole


Relacje organizacyjne w dobie technologizacji

projektowanie relacji człowieka z maszyną
posthumanizacja relacji organizacyjnych

zarządzanie relacjami z agentami posthumanistycznymi
relacje organizacyjne a cyberkomunikacja


Nieprawidłowości w relacjach organizacyjnych – źródła, rodzaje, przeciwdziałanie i przezwyciężanie


Ćwiczenia audytoryjne

Relacje organizacyjne. Cele, motywy, ewolucja

Budowa tożsamości organizacyjnej, kontrakt psychologiczny

Zachowania indywidualne – kształtowanie postaw, definiowanie wartości, proces uczenia się, percepcja

Organizacyjne uwarunkowania motywacji do pracy. Oczekiwania ludzi wobec pracy

Wpływ jednostki na funkcjonowanie zespołu

zespół a grupa

ewolucja grupy


Relacje komunikacyjne w zespole. Bariery komunikacyjne i sposoby ich przezwyciężania

Uwarunkowania skutecznego przywództwa (czynniki związane z osobą przywódcy, jego podwładnych i sytuacją pracy)

Wpływ przywództwa na efektywność zespołu. Podejście sytuacyjne

Empowerment a władza

Definiowanie kluczowych wartości organizacji

Zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej

Relacje pracownik – kultura – organizacja. Rola kultury organizacyjnej w budowaniu relacji między jednostką a organizacją a znaczenie różnorodności



Literatura:

Literatura podstawowa

Cz. Sikorski, Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999

S. Robbins, Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2011

I. Świątek-Barylska, Relacje w organizacji. Podręcznik menedżera, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, Łódź 2016

G. Biesok, J. Wyród-Wróbel, Człowiek w organizacji. Zaufanie, przywództwo, zaangażowanie, satysfakcja, wyd. CeDeWu.pl, Warszawa 2018.

B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, wyd. Wolter Kluwers Warszawa 2016.

Literatura dodatkowa

W. Błaszczyk (red). Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN 2005.

K. Januszkiewicz i zespół, Zachowania ludzi w organizacji. Uwarunkowania i kierunki ewolucji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012

I. Świątek-Barylska, Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wyd. UŁ, Łódź 2013.

R. Zenderowski, B. Koziński, Różnice kulturowe w biznesie, wyd. CeDeWu.pl, Warszawa 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Bednarska-Wnuk
Prowadzący grup: Izabela Bednarska-Wnuk, Artur Modliński, Olga Samuel-Idzikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta


wykład kursowy:

•bieżąca lektura literatury (19 godz.)

•przygotowanie do egzaminu (20 godz.)


ćwiczenia:

•studia literaturowe (50 godz.)

• przygotowanie do zadań realizowanych w trakcie zajęć (54 godz.)

•napisanie eseju (9 godz.)

•przygotowanie raportu (9 godz.)

•przygotowanie prezentacji (9 godz.)

• opracowanie projekt/studium przypadku (9 godz.)


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Drama

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Podczas zajęć studenci mają się wykazać znajomością materiału wskazanego do przestudiowania oraz przygotować różne formy wypowiedzi ustnej i pisemnej. Część opracowań ma charakter indywidualny, cześć przygotowana będzie zespołowo.


Ocena końcowa z przedmiotu stanowi sumę wyszczególnionych elementów:


Ocena końcowa = 60% test wiedzy (egzamin końcowy wykład) + 40% ocena z ćwiczeń na kórą skaładają się: 20 % prezentacja+ 30% esej + 50% projekt




Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

68.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

84.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Esej - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 50.00%

Prezentacja - 20.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

68.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

84.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przedmiot, cele i wyzwania zarządzania relacjami organizacyjnymi. Ewolucja zachowań organizacyjnych.

Analiza relacji organizacyjnych – poziom jednostki

Związek pracownika z organizacją. Tożsamość organizacyjna. Ewolucja kontraktu psychologicznego

Uwarunkowania zachowań indywidualnych - wprowadzenie

Motywacja do działania. Mechanizmy i koncepcje motywacji. Stres i wypalenie zawodowe

Wyzwania współczesnych organizacji (Zaangażowanie, Satysfakcja, Lojalność, Zachowania obywatelskie)


Analiza relacji organizacyjnych – poziom grupy

Mechanizmy zachowań grupowych. Role grupowe. Wpływ grupy na zachowania jednostki. Władza w grupach

Relacje na tle kooperacji w grupie

Relacje na tle koordynacji pracy członków zespołu

Modele, formy i uwarunkowania komunikacji w zespole


Analiza relacji organizacyjnych – poziom organizacji

Przywództwo i władza w organizacji.
Ewolucja teorii przywództwa. Przywództwo XXI w.
Przywództwo a władza. Władza a empowerment. Formy „polityki” wewnątrzorganizacyjnej

Kultura organizacyjna we współczesnych organizacjach. Rola kultury organizacyjnej w modelowaniu zachowań pracowników
Kultura organizacyjna jako zjawisko wielowymiarowe
Kluczowe wartości w zarządzaniu organizacją. Budowanie organizacji opartej na zaufaniu
Relacje międzykulturowe


Nieprawidłowości w relacjach organizacyjnych – źródła, rodzaje, przeciwdziałanie i przezwyciężanie

Relacje organizacyjne w dobie technologizacji


Ćwiczenia audytoryjne

Relacje organizacyjne. Cele, motywy, ewolucja

Budowa tożsamości organizacyjnej, kontrakt psychologiczny

Zachowania indywidualne – kształtowanie postaw, definiowanie wartości, proces uczenia się, percepcja

Organizacyjne uwarunkowania motywacji do pracy. Oczekiwania ludzi wobec pracy

Wpływ jednostki na funkcjonowanie zespołu

zespół a grupa

ewolucja grupy

budowa zespołu

role grupowe

relacje grupowe – władza


Relacje komunikacyjne w zespole. Bariery komunikacyjne i sposoby ich przezwyciężania

Uwarunkowania skutecznego przywództwa (czynniki związane z osobą przywódcy, jego podwładnych i sytuacją pracy)

Wpływ przywództwa na efektywność zespołu. Podejście sytuacyjne

Empowerment a władza

Definiowanie kluczowych wartości organizacji

Zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej

Relacje pracownik – kultura – organizacja. Rola kultury organizacyjnej w budowaniu relacji między jednostką a organizacją



Literatura:

Literatura podstawowa

Cz. Sikorski, Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999

S. Robbins, Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2011

I. Świątek-Barylska, Relacje w organizacji. Podręcznik menedżera, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, Łódź 2016

G. Biesok, J. Wyród-Wróbel, Człowiek w organizacji. Zaufanie, przywództwo, zaangażowanie, satysfakcja, wyd. CeDeWu.pl, Warszawa 2018.

B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, wyd. Wolter Kluwers Warszawa 2016.

Literatura dodatkowa

W. Błaszczyk (red). Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN 2005.

K. Januszkiewicz i zespół, Zachowania ludzi w organizacji. Uwarunkowania i kierunki ewolucji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012

I. Świątek-Barylska, Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wyd. UŁ, Łódź 2013.

R. Zenderowski, B. Koziński, Różnice kulturowe w biznesie, wyd. CeDeWu.pl, Warszawa 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Bednarska-Wnuk
Prowadzący grup: Izabela Bednarska-Wnuk, Artur Modliński, Olga Samuel-Idzikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta


wykład kursowy:

•bieżąca lektura literatury (19 godz.)

•przygotowanie do egzaminu (20 godz.)


ćwiczenia:

•studia literaturowe (50 godz.)

• przygotowanie do zadań realizowanych w trakcie zajęć (54 godz.)

•napisanie eseju (9 godz.)

•przygotowanie raportu (9 godz.)

•przygotowanie prezentacji (9 godz.)

• opracowanie projekt/studium przypadku (9 godz.)


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny

Metody podające | Wykład problemowy


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Drama

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 60.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 40.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Podczas zajęć studenci mają się wykazać znajomością materiału wskazanego do przestudiowania oraz przygotować różne formy wypowiedzi ustnej i pisemnej. Część opracowań ma charakter indywidualny, cześć przygotowana będzie zespołowo.


Ocena końcowa z przedmiotu stanowi sumę wyszczególnionych elementów:


Ocena końcowa = 60% odpowiedź ustna (egzamin końcowy wykład) + 40% ocena z ćwiczeń na kórą skaładają się: 20 % prezentacja+ 30% esej + 50% projekt




Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Odpowiedź ustna - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

68.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

84.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Esej - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 50.00%

Prezentacja - 20.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

68.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

84.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przedmiot, cele i wyzwania zarządzania relacjami organizacyjnymi. Ewolucja zachowań organizacyjnych.

Analiza relacji organizacyjnych – poziom jednostki

Związek pracownika z organizacją. Tożsamość organizacyjna. Ewolucja kontraktu psychologicznego

Uwarunkowania zachowań indywidualnych - wprowadzenie

Motywacja do działania. Mechanizmy i koncepcje motywacji. Stres i wypalenie zawodowe

Wyzwania współczesnych organizacji (Zaangażowanie, Satysfakcja, Lojalność, Zachowania obywatelskie)


Analiza relacji organizacyjnych – poziom grupy

Mechanizmy zachowań grupowych. Role grupowe. Wpływ grupy na zachowania jednostki. Władza w grupach

Relacje na tle kooperacji w grupie

Relacje na tle koordynacji pracy członków zespołu

Modele, formy i uwarunkowania komunikacji w zespole


Analiza relacji organizacyjnych – poziom organizacji

Przywództwo i władza w organizacji.

Ewolucja teorii przywództwa. Przywództwo XXI w.

Przywództwo a władza. Władza a empowerment. Formy „polityki” wewnątrzorganizacyjnej

Kultura organizacyjna we współczesnych organizacjach. Rola kultury organizacyjnej w modelowaniu zachowań pracowników

Kultura organizacyjna jako zjawisko wielowymiarowe

Kluczowe wartości w zarządzaniu organizacją. Budowanie organizacji opartej na zaufaniu

Relacje międzykulturowe


Nieprawidłowości w relacjach organizacyjnych – źródła, rodzaje, przeciwdziałanie i przezwyciężanie

Relacje organizacyjne w dobie technologizacji


Ćwiczenia audytoryjne

Relacje organizacyjne. Cele, motywy, ewolucja

Budowa tożsamości organizacyjnej, kontrakt psychologiczny

Zachowania indywidualne – kształtowanie postaw, definiowanie wartości, proces uczenia się, percepcja

Organizacyjne uwarunkowania motywacji do pracy. Oczekiwania ludzi wobec pracy

Wpływ jednostki na funkcjonowanie zespołu

zespół a grupa

ewolucja grupy

budowa zespołu

role grupowe

relacje grupowe – władza


Relacje komunikacyjne w zespole. Bariery komunikacyjne i sposoby ich przezwyciężania

Uwarunkowania skutecznego przywództwa (czynniki związane z osobą przywódcy, jego podwładnych i sytuacją pracy)

Wpływ przywództwa na efektywność zespołu. Podejście sytuacyjne

Empowerment a władza

Definiowanie kluczowych wartości organizacji

Zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej

Relacje pracownik – kultura – organizacja. Rola kultury organizacyjnej w budowaniu relacji między jednostką a organizacją



Literatura:

Literatura podstawowa

Cz. Sikorski, Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999

S. Robbins, Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2011

I. Świątek-Barylska, Relacje w organizacji. Podręcznik menedżera, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, Łódź 2016

G. Biesok, J. Wyród-Wróbel, Człowiek w organizacji. Zaufanie, przywództwo, zaangażowanie, satysfakcja, wyd. CeDeWu.pl, Warszawa 2018.

B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, wyd. Wolter Kluwers Warszawa 2016.

Literatura dodatkowa

W. Błaszczyk (red). Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN 2005.

K. Januszkiewicz i zespół, Zachowania ludzi w organizacji. Uwarunkowania i kierunki ewolucji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012

I. Świątek-Barylska, Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wyd. UŁ, Łódź 2013.

R. Zenderowski, B. Koziński, Różnice kulturowe w biznesie, wyd. CeDeWu.pl, Warszawa 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Bednarska-Wnuk
Prowadzący grup: Izabela Bednarska-Wnuk, Artur Modliński, Olga Samuel-Idzikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta


wykład kursowy:

•bieżąca lektura literatury (19 godz.)

•przygotowanie do egzaminu (20 godz.)


ćwiczenia:

•studia literaturowe (50 godz.)

• przygotowanie do zadań realizowanych w trakcie zajęć (54 godz.)

•napisanie eseju (9 godz.)

•przygotowanie raportu (9 godz.)

•przygotowanie prezentacji (9 godz.)

• opracowanie projekt/studium przypadku (9 godz.)


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Drama

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Podczas zajęć studenci mają się wykazać znajomością materiału wskazanego do przestudiowania oraz przygotować różne formy wypowiedzi ustnej i pisemnej. Część opracowań ma charakter indywidualny, cześć przygotowana będzie zespołowo.


Ocena końcowa z przedmiotu stanowi sumę wyszczególnionych elementów:


Ocena końcowa = 60% test wiedzy (egzamin końcowy wykład) + 40% ocena z ćwiczeń na kórą skaładają się: 20 % prezentacja+ 30% esej + 50% projekt




Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Zadanie / zadania praktyczne - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

68.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

84.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Esej - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 50.00%

Prezentacja - 20.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

68.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

84.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przedmiot, cele i wyzwania zarządzania relacjami organizacyjnymi. Ewolucja zachowań organizacyjnych.

Analiza relacji organizacyjnych – poziom jednostki

Związek pracownika z organizacją. Tożsamość organizacyjna. Ewolucja kontraktu psychologicznego

Uwarunkowania zachowań indywidualnych - wprowadzenie

Motywacja do działania. Mechanizmy i koncepcje motywacji. Stres i wypalenie zawodowe

Wyzwania współczesnych organizacji (Zaangażowanie, Satysfakcja, Lojalność, Zachowania obywatelskie)


Analiza relacji organizacyjnych – poziom grupy

Mechanizmy zachowań grupowych. Role grupowe. Wpływ grupy na zachowania jednostki. Władza w grupach

Relacje na tle kooperacji w grupie

Relacje na tle koordynacji pracy członków zespołu

Modele, formy i uwarunkowania komunikacji w zespole


Analiza relacji organizacyjnych – poziom organizacji

Przywództwo i władza w organizacji.

Ewolucja teorii przywództwa. Przywództwo XXI w.

Przywództwo a władza. Władza a empowerment. Formy „polityki” wewnątrzorganizacyjnej

Kultura organizacyjna we współczesnych organizacjach. Rola kultury organizacyjnej w modelowaniu zachowań pracowników

Kultura organizacyjna jako zjawisko wielowymiarowe

Kluczowe wartości w zarządzaniu organizacją. Budowanie organizacji opartej na zaufaniu

Relacje międzykulturowe


Nieprawidłowości w relacjach organizacyjnych – źródła, rodzaje, przeciwdziałanie i przezwyciężanie

Relacje organizacyjne w dobie technologizacji


Ćwiczenia audytoryjne

Relacje organizacyjne. Cele, motywy, ewolucja

Budowa tożsamości organizacyjnej, kontrakt psychologiczny

Zachowania indywidualne – kształtowanie postaw, definiowanie wartości, proces uczenia się, percepcja

Organizacyjne uwarunkowania motywacji do pracy. Oczekiwania ludzi wobec pracy

Wpływ jednostki na funkcjonowanie zespołu

zespół a grupa

ewolucja grupy

budowa zespołu

role grupowe

relacje grupowe – władza


Relacje komunikacyjne w zespole. Bariery komunikacyjne i sposoby ich przezwyciężania

Uwarunkowania skutecznego przywództwa (czynniki związane z osobą przywódcy, jego podwładnych i sytuacją pracy)

Wpływ przywództwa na efektywność zespołu. Podejście sytuacyjne

Empowerment a władza

Definiowanie kluczowych wartości organizacji

Zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej

Relacje pracownik – kultura – organizacja. Rola kultury organizacyjnej w budowaniu relacji między jednostką a organizacją



Literatura:

Literatura podstawowa

Cz. Sikorski, Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999

S. Robbins, Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2011

I. Świątek-Barylska, Relacje w organizacji. Podręcznik menedżera, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, Łódź 2016

G. Biesok, J. Wyród-Wróbel, Człowiek w organizacji. Zaufanie, przywództwo, zaangażowanie, satysfakcja, wyd. CeDeWu.pl, Warszawa 2018.

B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, wyd. Wolter Kluwers Warszawa 2016.

Literatura dodatkowa

W. Błaszczyk (red). Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN 2005.

K. Januszkiewicz i zespół, Zachowania ludzi w organizacji. Uwarunkowania i kierunki ewolucji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012

I. Świątek-Barylska, Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wyd. UŁ, Łódź 2013.

R. Zenderowski, B. Koziński, Różnice kulturowe w biznesie, wyd. CeDeWu.pl, Warszawa 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Bednarska-Wnuk
Prowadzący grup: Izabela Bednarska-Wnuk, Artur Modliński, Olga Samuel-Idzikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta


wykład kursowy:

•bieżąca lektura literatury (19 godz.)

•przygotowanie do egzaminu (20 godz.)


ćwiczenia:

•studia literaturowe (50 godz.)

• przygotowanie do zadań realizowanych w trakcie zajęć (54 godz.)

•napisanie eseju (9 godz.)

•przygotowanie raportu (9 godz.)

•przygotowanie prezentacji (9 godz.)

• opracowanie projekt/studium przypadku (9 godz.)


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Drama

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Podczas zajęć studenci mają się wykazać znajomością materiału wskazanego do przestudiowania oraz przygotować różne formy wypowiedzi ustnej i pisemnej. Część opracowań ma charakter indywidualny, cześć przygotowana będzie zespołowo.


Ocena końcowa z przedmiotu stanowi sumę wyszczególnionych elementów:


Ocena końcowa = 60% test wiedzy (egzamin końcowy wykład) + 40% ocena z ćwiczeń na kórą skaładają się: 20 % prezentacja+ 30% esej + 50% projekt




Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

68.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

84.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Esej - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 50.00%

Prezentacja - 20.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

68.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

84.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przedmiot, cele i wyzwania zarządzania relacjami organizacyjnymi. Ewolucja zachowań organizacyjnych.

Analiza relacji organizacyjnych – poziom jednostki

Związek pracownika z organizacją. Tożsamość organizacyjna. Ewolucja kontraktu psychologicznego

Uwarunkowania zachowań indywidualnych - wprowadzenie

Motywacja do działania. Mechanizmy i koncepcje motywacji. Stres i wypalenie zawodowe

Wyzwania współczesnych organizacji (Zaangażowanie, Satysfakcja, Lojalność, Zachowania obywatelskie)


Analiza relacji organizacyjnych – poziom grupy

Mechanizmy zachowań grupowych. Role grupowe. Wpływ grupy na zachowania jednostki. Władza w grupach

Relacje na tle kooperacji w grupie

Relacje na tle koordynacji pracy członków zespołu

Modele, formy i uwarunkowania komunikacji w zespole


Analiza relacji organizacyjnych – poziom organizacji

Przywództwo i władza w organizacji.

Ewolucja teorii przywództwa. Przywództwo XXI w.

Przywództwo a władza. Władza a empowerment. Formy „polityki” wewnątrzorganizacyjnej

Kultura organizacyjna we współczesnych organizacjach. Rola kultury organizacyjnej w modelowaniu zachowań pracowników

Kultura organizacyjna jako zjawisko wielowymiarowe

Kluczowe wartości w zarządzaniu organizacją. Budowanie organizacji opartej na zaufaniu

Relacje międzykulturowe


Nieprawidłowości w relacjach organizacyjnych – źródła, rodzaje, przeciwdziałanie i przezwyciężanie

Relacje organizacyjne w dobie technologizacji


Ćwiczenia audytoryjne

Relacje organizacyjne. Cele, motywy, ewolucja

Budowa tożsamości organizacyjnej, kontrakt psychologiczny

Zachowania indywidualne – kształtowanie postaw, definiowanie wartości, proces uczenia się, percepcja

Organizacyjne uwarunkowania motywacji do pracy. Oczekiwania ludzi wobec pracy

Wpływ jednostki na funkcjonowanie zespołu

zespół a grupa

ewolucja grupy

budowa zespołu

role grupowe

relacje grupowe – władza


Relacje komunikacyjne w zespole. Bariery komunikacyjne i sposoby ich przezwyciężania

Uwarunkowania skutecznego przywództwa (czynniki związane z osobą przywódcy, jego podwładnych i sytuacją pracy)

Wpływ przywództwa na efektywność zespołu. Podejście sytuacyjne

Empowerment a władza

Definiowanie kluczowych wartości organizacji

Zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej

Relacje pracownik – kultura – organizacja. Rola kultury organizacyjnej w budowaniu relacji między jednostką a organizacją



Literatura:

Literatura podstawowa

Cz. Sikorski, Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999

S. Robbins, Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2011

I. Świątek-Barylska, Relacje w organizacji. Podręcznik menedżera, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, Łódź 2016

G. Biesok, J. Wyród-Wróbel, Człowiek w organizacji. Zaufanie, przywództwo, zaangażowanie, satysfakcja, wyd. CeDeWu.pl, Warszawa 2018.

B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, wyd. Wolter Kluwers Warszawa 2016.

Literatura dodatkowa

W. Błaszczyk (red). Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN 2005.

K. Januszkiewicz i zespół, Zachowania ludzi w organizacji. Uwarunkowania i kierunki ewolucji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012

I. Świątek-Barylska, Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wyd. UŁ, Łódź 2013.

R. Zenderowski, B. Koziński, Różnice kulturowe w biznesie, wyd. CeDeWu.pl, Warszawa 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Bednarska-Wnuk
Prowadzący grup: Izabela Bednarska-Wnuk, Artur Modliński, Olga Samuel-Idzikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta


wykład kursowy:

•bieżąca lektura literatury (19 godz.)

•przygotowanie do egzaminu (20 godz.)


ćwiczenia:

•studia literaturowe (50 godz.)

• przygotowanie do zadań realizowanych w trakcie zajęć (54 godz.)

•napisanie eseju (9 godz.)

•przygotowanie raportu (9 godz.)

•przygotowanie prezentacji (9 godz.)

• opracowanie projekt/studium przypadku (9 godz.)


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Drama

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy: "Wykład kursowy" ocena * 50.00 %

+ Ocena z formy: "Ćwiczenia audytoryjne" ocena * 50.00 %

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Podczas zajęć studenci mają się wykazać znajomością materiału wskazanego do przestudiowania oraz przygotować różne formy wypowiedzi ustnej i pisemnej. Część opracowań ma charakter indywidualny, cześć przygotowana będzie zespołowo.


Ocena końcowa z przedmiotu stanowi sumę wyszczególnionych elementów:


Ocena końcowa = 50% test wiedzy (egzamin końcowy wykład) + 50% ocena z ćwiczeń na kórą skaładają się: 20 % prezentacja+ 30% esej + 50% projekt




Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Test / quiz - 100.00%



Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

68.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

84.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

Brak

Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:

Esej - 30.00%

Projekt / Studium przypadku - 50.00%

Prezentacja - 20.00%



Ocena z formy "Ćwiczenia audytoryjne" ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00% - ocena 2

60.00% i więcej - ocena 3

68.00% i więcej - ocena 3,5

76.00% i więcej - ocena 4

84.00% i więcej - ocena 4,5

92.00% i więcej - ocena 5


Dodatkowe warunki zaliczenia formy:

brak


Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przedmiot, cele i wyzwania zarządzania relacjami organizacyjnymi. Ewolucja zachowań organizacyjnych.

Analiza relacji organizacyjnych – poziom jednostki

Związek pracownika z organizacją. Tożsamość organizacyjna. Ewolucja kontraktu psychologicznego

Uwarunkowania zachowań indywidualnych - wprowadzenie

Motywacja do działania. Mechanizmy i koncepcje motywacji. Stres i wypalenie zawodowe

Wyzwania współczesnych organizacji (Zaangażowanie, Satysfakcja, Lojalność, Zachowania obywatelskie)


Analiza relacji organizacyjnych – poziom grupy

Mechanizmy zachowań grupowych. Role grupowe. Wpływ grupy na zachowania jednostki. Władza w grupach

Relacje na tle kooperacji w grupie

Relacje na tle koordynacji pracy członków zespołu

Modele, formy i uwarunkowania komunikacji w zespole


Analiza relacji organizacyjnych – poziom organizacji

Przywództwo i władza w organizacji.

Ewolucja teorii przywództwa. Przywództwo XXI w.

Przywództwo a władza. Władza a empowerment. Formy „polityki” wewnątrzorganizacyjnej

Zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej

Relacje strukturalne

Relacje koordynacyjne

Relacje komunikacyjne

Kultura organizacyjna we współczesnych organizacjach. Rola kultury organizacyjnej w modelowaniu zachowań pracowników

Kultura organizacyjna jako zjawisko wielowymiarowe

Kluczowe wartości w zarządzaniu organizacją. Budowanie organizacji opartej na zaufaniu


Nieprawidłowości w relacjach organizacyjnych – źródła, rodzaje, przeciwdziałanie i przezwyciężanie


Ćwiczenia audytoryjne

Relacje organizacyjne. Cele, motywy, ewolucja

Budowa tożsamości organizacyjnej, kontrakt psychologiczny

Zachowania indywidualne – kształtowanie postaw, definiowanie wartości, proces uczenia się, percepcja

Organizacyjne uwarunkowania motywacji do pracy. Oczekiwania ludzi wobec pracy

Wpływ jednostki na funkcjonowanie zespołu

zespół a grupa

ewolucja grupy

budowa zespołu

role grupowe

relacje grupowe – władza


Relacje komunikacyjne w zespole. Bariery komunikacyjne i sposoby ich przezwyciężania

Uwarunkowania skutecznego przywództwa (czynniki związane z osobą przywódcy, jego podwładnych i sytuacją pracy)

Wpływ przywództwa na efektywność zespołu. Podejście sytuacyjne

Empowerment a władza

Definiowanie kluczowych wartości organizacji

Zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej

Relacje pracownik – kultura – organizacja. Rola kultury organizacyjnej w budowaniu relacji między jednostką a organizacją



Literatura:

Literatura podstawowa

Cz. Sikorski, Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999

S. Robbins, Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2011

I. Świątek-Barylska, Relacje w organizacji. Podręcznik menedżera, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, Łódź 2016

Literatura dodatkowa

W. Błaszczyk (red). Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN 2005.

K. Januszkiewicz i zespół, Zachowania ludzi w organizacji. Uwarunkowania i kierunki ewolucji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012

B. R. Kuc, Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa 2009.

I. Świątek-Barylska, Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wyd. UŁ, Łódź 2013.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 36 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Bednarska-Wnuk
Prowadzący grup: Izabela Bednarska-Wnuk, Jolanta Bieńkowska, Artur Modliński, Olga Samuel-Idzikowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 36 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ilona Świątek-Barylska
Prowadzący grup: Izabela Bednarska-Wnuk, Jolanta Bieńkowska, Olga Samuel-Idzikowska, Ilona Świątek-Barylska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Orientacyjny czas pracy własnej studenta


wykład kursowy:

•bieżąca lektura literatury (19 godz.)

•przygotowanie do egzaminu (20 godz.)


ćwiczenia:

•studia literaturowe (50 godz.)

• przygotowanie do zadań realizowanych w trakcie zajęć (54 godz.)

•napisanie eseju (9 godz.)

•przygotowanie raportu (9 godz.)

•przygotowanie prezentacji (9 godz.)

• opracowanie projekt/studium przypadku (9 godz.)


Metody dydaktyczne:

Wykład kursowy

Metody podające | Wykład informacyjny

Metody podające | Wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia audytoryjne

Metody eksponujące | Drama

Metody podające | Opowiadanie, opis

Metody poszukujące | Metoda ćwiczeniowa

Metody poszukujące | Metoda problemowa

Metody poszukujące | Metoda projektu

Metody poszukujące | Studium przypadku



Sposoby i kryteria oceniania:

OCENA KOŃCOWA Z PRZEDMIOTU

jest ustalana zgodnie z algorytmem:

Ocena z formy:Wykład kursowy: ocena * 40.00%

+ Ocena z formy:Ćwiczenia audytoryjne: ocena * 60.00%

Dodatkowe warunki zaliczenia przedmiotu:

Podczas zajęć studenci mają się wykazać znajomością materiału wskazanego do przestudiowania oraz przygotować różne formy wypowiedzi ustnej i pisemnej. Część opracowań ma charakter indywidualny, cześć przygotowana będzie zespołowo.


Ocena końcowa z przedmiotu stanowi sumę wyszczególnionych elementów:


Ocena końcowa = 40% test wiedzy (egzamin końcowy) – wykład + 19% esej +13% inscenizacja/drama + 28% projekt (22% raport + 6% prezentacja)- (ćwiczenia)


Egzamin – 40 pkt

Zaliczenie ćwiczeń – 19 pkt. za esej + 13 pkt. za inscenizacje/drama + 28% projekt (22% raport i 6% za prezentację)

Ocena końcowa wynosić będzie:

92-100 pkt. = 5

91-84 pkt.= 4,5

76-83 pkt. = 4

68-75 pkt. = 3,5

60-67 pkt. = 3

Poniżej 59 - 2


Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie z ćwiczeń 36 punktów.

Za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność na ćwiczeniach student traci 2 punkty.



Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

wykład-test/quiz-60.00 %

Ocena z formy: Wykład kursowy

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00 % - ocena 2

60.00 % i więcej - ocena 3

68.00 % i więcej - ocena 3,5

76.00 % i więcej - ocena 4

84.00 % i więcej - ocena 4,5

92.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Wykład kursowy:

Brak


Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest w oparciu o wyniki następujących składników zaliczenia:

ćwiczenia-esej-19.00 %

ćwiczenia-projekt/studium przypadku-28.00 %

ćwiczenia-prezentacja-13.00 %

Ocena z formy: Ćwiczenia audytoryjne

ustalana jest na podstawie następującej skali:

Poniżej 60.00 % - ocena 2

60.00 % i więcej - ocena 3

68.00 % i więcej - ocena 3,5

76.00 % i więcej - ocena 4

84.00 % i więcej - ocena 4,5

92.00 % i więcej - ocena 5

Dodatkowe warunki zaliczenia formy: Ćwiczenia audytoryjne:

Brak



Szczegółowe treści kształcenia:

Wykład kursowy

Przedmiot, cele i wyzwania zarządzania relacjami organizacyjnymi. Ewolucja zachowań organizacyjnych.

Analiza relacji organizacyjnych – poziom jednostki
Związek pracownika z organizacją. Tożsamość organizacyjna. Ewolucja kontraktu psychologicznego. (Uwarunkowania zachowań indywidualnych - wprowadzenie, Motywacja do działania, Mechanizmy i koncepcje motywacji, Stres i wypalenie zawodowe)
Wyzwania współczesnych organizacji (Zaangażowanie, Satysfakcja, Lojalność, Zachowania obywatelskie)

Analiza relacji organizacyjnych – poziom grupy
- Mechanizmy zachowań grupowych. Role grupowe. Wpływ grupy na zachowania jednostki. Władza w grupach.
- Relacje na tle kooperacji w grupie.
- Relacje na tle koordynacji pracy członków zespołu.
- Modele, formy i uwarunkowania komunikacji w zespole.

Analiza relacji organizacyjnych – poziom organizacji
- Przywództwo i władza w organizacji.
- Ewolucja teorii przywództwa. Przywództwo XXIw.
- Przywództwo a władza. Władza a empowerment. Formy „polityki” wewnątrzorganizacyjnej.
Zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej.
- Relacje strukturalne
- Relacje koordynacyjne
- Relacje komunikacyjne
Kultura organizacyjna we współczesnych organizacjach. Rola kultury organizacyjnej w modelowaniu zachowań pracowników.
- Kultura organizacyjna jako zjawisko wielowymiarowe
- Kluczowe wartości w zarządzaniu organizacją. Budowanie organizacji opartej na zaufaniu.

Nieprawidłowości w relacjach organizacyjnych– źródła, rodzaje, przeciwdziałanie i przezwyciężanie


Ćwiczenia audytoryjne

Relacje organizacyjne. Cele, motywy, ewolucja.

Budowa tożsamości organizacyjnej, kontrakt psychologiczny

Zachowania indywidualne – kształtowanie postaw, definiowanie wartości, proces uczenia się, percepcja

Organizacyjne uwarunkowania motywacji do pracy. Oczekiwania ludzi wobec pracy.

Wpływ jednostki na funkcjonowanie zespołu.
- zespół a grupa
- ewolucja grupy
- budowa zespołu
- role grupowe
- relacje grupowe – władza

Relacje komunikacyjne w zespole. Bariery komunikacyjne i sposoby ich przezwyciężania

Uwarunkowania skutecznego przywództwa (czynniki związane z osobą przywódcy, jego podwładnych i sytuacją pracy).

Wpływ przywództwa na efektywność zespołu. Podejście sytuacyjne.

Empowerment a władza

Definiowanie kluczowych wartości organizacji.

Zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej

Relacje pracownik – kultura – organizacja. Rola kultury organizacyjnej w budowaniu relacji między jednostką a organizacją



Literatura:

Literatura podstawowa

Cz. Sikorski, Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999

W. Błaszczyk (red). Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN 2005.

S. Robbins, Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2011

Literatura dodatkowa

K. Januszkiewicz i zespół, Zachowania ludzi w organizacji. Uwarunkowania i kierunki ewolucji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012

B. R. Kuc, Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa 2009.

I. Świątek-Barylska, Lojalność pracowników współczesnych organizacji. Istota i elementy składowe, Wyd. UŁ, Łódź 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6