UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modelowanie i analiza systemów informatycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-MA0UII
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Modelowanie i analiza systemów informatycznych
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zaliczenia:

zaliczenie

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest posiadanie wiedzy o zasadach i regułach tworzenia systemów informatycznych i inżynierii oprogramowania. Ponadto Student powinien posiadać ogólną wiedzę o zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem instytucji gospodarczych, problematyką zarządzania nimi, a także zasadach tworzenia aplikacji internetowych.

Skrócony opis:

Opis przedmiotu:

Podstawowym celem wykładów jest przedstawienie zasad obowiązujących podczas tworzenia systemów informatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem etapów analizy i modelowania. Omówione zostaną następujące zagadnienia:

analiza szczegółowych cech systemów informatycznych;

zapoznanie z metodami modelowania architektury informacyjnej przedsiębiorstwa;

zapoznanie z wybranymi metodami modelowania organizacji i systemów oraz związanych z nimi artefaktów;

zapoznanie z wybranymi technikami analizy systemów informatycznych i związanych z nimi artefaktów.

Celem laboratorium jest nabycie umiejętności w konstruowaniu modeli w wybranym obszarze informatyki i umiejętnego posługiwania się nimi.

Sposób zaliczenia:

wykład - projekt grupowy opracowywany przez studentów na ostatnim wykładzie; laboratorium - zaliczenie na podstawie projektów.

Efekty uczenia się:

E.K. 1. Student rozróżnia pojęcia dynamiki i statyki tworzonego systemu informatycznego;

E.K. 2. Student zna pojęcia modelu, grupy docelowej;

E.K. 3. Student opracowuje model, potrafi określać grupę docelową modelu i planować proces analizy;

E.K. 4. Student przygotowuje studium przypadku rozważanego zagadnienia informatycznego;

E.K. 5. Student opracowuje na poziomie konceptualnym poszczególne diagramy stanowiące fragmenty modelu informatycznego;

E.K. 6. Student potrafi wykorzystywać zaawansowane składniki diagramów w celu stworzenia diagramów na poziomie implementacyjnym.

E.K. 7. Student posiada umiejętność pracy w zespole analitycznym.

Powyższe efekty kształcenia osiągane w ramach przedmiotu pozwalają na realizację kierunkowych efektów kształcenia, mających następujące oznaczenia w programie Informatyka II stopnia: 1100I-2A_W01, 1100I-2A_W04, 1100I-2A_W06, 1100I-2A_W07, 1100I-2A_U02, 1100I-2A_U03, 1100I-2A_U06, 1100I-2A_U08, 1100I-2A_U12, 1100I-2A_K02, 1100I-2A_K03, 1100I-2A_K05, 1100I-2A_K07, 1100I-2A_K08, 1100Isi-2A_W14, 1100Isi-2A_W15, 1100Isi-2A_W16, 1100Isi-2A_U15, 1100Isi-2A_U16, 1100Iim-2A_W14, 1100Iim-2A_U17.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Plebaniak
Prowadzący grup: Robert Plebaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony jest tradycyjną metodą, treści wykładu prezentowane są w formie multimedialnej;

Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki, ogólnej dyskusji. Na zajęciach część projektów jest prezentowana przez prowadzącego. Forma ta jest uzupełniona o krótkie projekty przygotowane przez studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą oceny ćwiczeń są projekty zaliczeniowe. Jest ich sześć, każdy dotyczy innego fragmentu modelowania - E.K.1 - E.K.6.

Za każdy projekt można zdobyć 4 pkt. Uzyskanie połowy dostępnej liczby punktów plus 1 pkt, gwarantuje zaliczenie przedmiotu.

Podstawą oceny wykładów jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz pozytywna ocena z projektu grupowego opracowywanego przez studentów na ostatnim wykładzie – E.K.7.

Treści kształcenia:

1. Modele, perspektywy i diagramy. Czym jest model i do czego jest potrzebny? Grupa docelowa modelu. Proces analizy. Diagramy w roli perspektyw;

2. System informacyjny a system informatyczny;

3. UML. Geneza i ewolucja. Przegląd cech języka;

4. Diagramy UML 2.2 (w tym m.in.: diagramy przypadków użycia, diagramy klas, diagramy czynności, diagramy maszyny stanowej, diagramy interakcji, diagramy wdrożeniowe, diagramy struktur połączonych, diagram pakietów);

5. Metodyka RUP;

6. Metody i techniki modelowania systemów informacyjnych.

7. Strukturalne, obiektowe i społeczne podejścia do analizy i modelowania;

8. Modelowanie systemów biznesowych;

9. Modelowanie analityczne;

10. Modelowanie integracji systemów.

Literatura:

[1]. P. Graessle, H. Baumann, P. Baumann, ,,UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty naprojektach'', Helion, 2006

[2]. S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, ,,Język UML 2.0 w modelowaniusystemów informatycznych'', Helion, 2005

[3]. S. Wrycza, ,,UML 2.1. Ćwiczenia'', Helion 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Plebaniak
Prowadzący grup: Robert Plebaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Plebaniak
Prowadzący grup: Robert Plebaniak
Strona przedmiotu: http://math.uni.lodz.pl/~robpleb/?strona=12
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony jest tradycyjną metodą, treści wykładu prezentowane są w formie multimedialnej;

Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki, ogólnej dyskusji. Na zajęciach część projektów jest prezentowana przez prowadzącego. Forma ta jest uzupełniona o krótkie projekty przygotowane przez studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą oceny ćwiczeń są projekty zaliczeniowe. Jest ich sześć, każdy dotyczy innego fragmentu modelowania - E.K.1 - E.K.6.

Za każdy projekt można zdobyć 4 pkt. Uzyskanie połowy dostępnej liczby punktów plus 1 pkt, gwarantuje zaliczenie przedmiotu.

Podstawą oceny wykładów jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz pozytywna ocena z projektu grupowego opracowywanego przez studentów na ostatnim wykładzie – E.K.7.

Treści kształcenia:

1. Modele, perspektywy i diagramy. Czym jest model i do czego jest potrzebny? Grupa docelowa modelu. Proces analizy. Diagramy w roli perspektyw;

2. System informacyjny a system informatyczny;

3. UML. Geneza i ewolucja. Przegląd cech języka;

4. Diagramy UML 2.2 (w tym m.in.: diagramy przypadków użycia, diagramy klas, diagramy czynności, diagramy maszyny stanowej, diagramy interakcji, diagramy wdrożeniowe, diagramy struktur połączonych, diagram pakietów);

5. Metodyka RUP;

6. Metody i techniki modelowania systemów informacyjnych.

7. Strukturalne, obiektowe i społeczne podejścia do analizy i modelowania;

8. Modelowanie systemów biznesowych;

9. Modelowanie analityczne;

10. Modelowanie integracji systemów.

Literatura:

[1]. P. Graessle, H. Baumann, P. Baumann, ,,UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty naprojektach'', Helion, 2006

[2]. S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, ,,Język UML 2.0 w modelowaniusystemów informatycznych'', Helion, 2005

[3]. S. Wrycza, ,,UML 2.1. Ćwiczenia'', Helion 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Plebaniak
Prowadzący grup: Robert Plebaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony jest tradycyjną metodą, treści wykładu prezentowane są w formie multimedialnej;

Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki, ogólnej dyskusji. Na zajęciach część projektów jest prezentowana przez prowadzącego. Forma ta jest uzupełniona o krótkie projekty przygotowane przez studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą oceny ćwiczeń są projekty zaliczeniowe. Jest ich sześć, każdy dotyczy innego fragmentu modelowania - E.K.1 - E.K.6.

Za każdy projekt można zdobyć 4 pkt. Uzyskanie połowy dostępnej liczby punktów plus 1 pkt, gwarantuje zaliczenie przedmiotu.

Podstawą oceny wykładów jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz pozytywna ocena z projektu grupowego opracowywanego przez studentów na ostatnim wykładzie – E.K.7.

Treści kształcenia:

1. Modele, perspektywy i diagramy. Czym jest model i do czego jest potrzebny? Grupa docelowa modelu. Proces analizy. Diagramy w roli perspektyw;

2. System informacyjny a system informatyczny;

3. UML. Geneza i ewolucja. Przegląd cech języka;

4. Diagramy UML 2.2 (w tym m.in.: diagramy przypadków użycia, diagramy klas, diagramy czynności, diagramy maszyny stanowej, diagramy interakcji, diagramy wdrożeniowe, diagramy struktur połączonych, diagram pakietów);

5. Metodyka RUP;

6. Metody i techniki modelowania systemów informacyjnych.

7. Strukturalne, obiektowe i społeczne podejścia do analizy i modelowania;

8. Modelowanie systemów biznesowych;

9. Modelowanie analityczne;

10. Modelowanie integracji systemów.

Literatura:

[1]. P. Graessle, H. Baumann, P. Baumann, ,,UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty naprojektach'', Helion, 2006

[2]. S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, ,,Język UML 2.0 w modelowaniusystemów informatycznych'', Helion, 2005

[3]. S. Wrycza, ,,UML 2.1. Ćwiczenia'', Helion 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Plebaniak
Prowadzący grup: Robert Plebaniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony jest tradycyjną metodą, treści wykładu prezentowane są w formie multimedialnej;

Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki, ogólnej dyskusji. Na zajęciach część projektów jest prezentowana przez prowadzącego. Forma ta jest uzupełniona o krótkie projekty przygotowane przez studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą oceny ćwiczeń są projekty zaliczeniowe. Jest ich sześć, każdy dotyczy innego fragmentu modelowania - E.K.1 - E.K.6.

Za każdy projekt można zdobyć 4 pkt. Uzyskanie połowy dostępnej liczby punktów plus 1 pkt, gwarantuje zaliczenie przedmiotu.

Podstawą oceny wykładów jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz pozytywna ocena z projektu grupowego opracowywanego przez studentów na ostatnim wykładzie – E.K.7.

Treści kształcenia:

1. Modele, perspektywy i diagramy. Czym jest model i do czego jest potrzebny? Grupa docelowa modelu. Proces analizy. Diagramy w roli perspektyw;

2. System informacyjny a system informatyczny;

3. UML. Geneza i ewolucja. Przegląd cech języka;

4. Diagramy UML 2.2 (w tym m.in.: diagramy przypadków użycia, diagramy klas, diagramy czynności, diagramy maszyny stanowej, diagramy interakcji, diagramy wdrożeniowe, diagramy struktur połączonych, diagram pakietów);

5. Metodyka RUP;

6. Metody i techniki modelowania systemów informacyjnych.

7. Strukturalne, obiektowe i społeczne podejścia do analizy i modelowania;

8. Modelowanie systemów biznesowych;

9. Modelowanie analityczne;

10. Modelowanie integracji systemów.

Literatura:

[1]. P. Graessle, H. Baumann, P. Baumann, ,,UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty naprojektach'', Helion, 2006

[2]. S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, ,,Język UML 2.0 w modelowaniusystemów informatycznych'', Helion, 2005

[3]. S. Wrycza, ,,UML 2.1. Ćwiczenia'', Helion 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Plebaniak
Prowadzący grup: Robert Plebaniak
Strona przedmiotu: http://math.uni.lodz.pl/~robpleb/?strona=12
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony jest tradycyjną metodą, treści wykładu prezentowane są w formie multimedialnej;

Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki, ogólnej dyskusji. Na zajęciach część projektów jest prezentowana przez prowadzącego. Forma ta jest uzupełniona o krótkie projekty przygotowane przez studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą oceny ćwiczeń są projekty zaliczeniowe. Jest ich sześć, każdy dotyczy innego fragmentu modelowania - E.K.1 - E.K.6.

Za każdy projekt można zdobyć 4 pkt. Uzyskanie połowy dostępnej liczby punktów plus 1 pkt, gwarantuje zaliczenie przedmiotu.

Podstawą oceny wykładów jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz pozytywna ocena z projektu grupowego opracowywanego przez studentów na ostatnim wykładzie – E.K.7.

Treści kształcenia:

1. Modele, perspektywy i diagramy. Czym jest model i do czego jest potrzebny? Grupa docelowa modelu. Proces analizy. Diagramy w roli perspektyw;

2. System informacyjny a system informatyczny;

3. UML. Geneza i ewolucja. Przegląd cech języka;

4. Diagramy UML 2.2 (w tym m.in.: diagramy przypadków użycia, diagramy klas, diagramy czynności, diagramy maszyny stanowej, diagramy interakcji, diagramy wdrożeniowe, diagramy struktur połączonych, diagram pakietów);

5. Metodyka RUP;

6. Metody i techniki modelowania systemów informacyjnych.

7. Strukturalne, obiektowe i społeczne podejścia do analizy i modelowania;

8. Modelowanie systemów biznesowych;

9. Modelowanie analityczne;

10. Modelowanie integracji systemów.

Literatura:

[1]. P. Graessle, H. Baumann, P. Baumann, ,,UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty naprojektach'', Helion, 2006

[2]. S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, ,,Język UML 2.0 w modelowaniusystemów informatycznych'', Helion, 2005

[3]. S. Wrycza, ,,UML 2.1. Ćwiczenia'', Helion 2006

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Plebaniak
Prowadzący grup: Robert Plebaniak
Strona przedmiotu: http://math.uni.lodz.pl/~robpleb/?strona=12
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony jest tradycyjną metodą, treści wykładu prezentowane są w formie multimedialnej;

Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki, ogólnej dyskusji. Na zajęciach część projektów jest prezentowana przez prowadzącego. Forma ta jest uzupełniona o krótkie projekty przygotowane przez studenta.

Sposoby i kryteria oceniania:

Podstawą oceny ćwiczeń są projekty zaliczeniowe. Jest ich sześć, każdy dotyczy innego fragmentu modelowania - E.K.1 - E.K.6.

Za każdy projekt można zdobyć 4 pkt. Uzyskanie połowy dostępnej liczby punktów plus 1 pkt, gwarantuje zaliczenie przedmiotu.

Podstawą oceny wykładów jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz pozytywna ocena z projektu grupowego opracowywanego przez studentów na ostatnim wykładzie – E.K.7.

Treści kształcenia:

1. Modele, perspektywy i diagramy. Czym jest model i do czego jest potrzebny? Grupa docelowa modelu. Proces analizy. Diagramy w roli perspektyw;

2. System informacyjny a system informatyczny;

3. UML. Geneza i ewolucja. Przegląd cech języka;

4. Diagramy UML 2.2 (w tym m.in.: diagramy przypadków użycia, diagramy klas, diagramy czynności, diagramy maszyny stanowej, diagramy interakcji, diagramy wdrożeniowe, diagramy struktur połączonych, diagram pakietów);

5. Metodyka RUP;

6. Metody i techniki modelowania systemów informacyjnych.

7. Strukturalne, obiektowe i społeczne podejścia do analizy i modelowania;

8. Modelowanie systemów biznesowych;

9. Modelowanie analityczne;

10. Modelowanie integracji systemów.

Literatura:

[1]. P. Graessle, H. Baumann, P. Baumann, ,,UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty naprojektach'', Helion, 2006

[2]. S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, ,,Język UML 2.0 w modelowaniusystemów informatycznych'', Helion, 2005

[3]. S. Wrycza, ,,UML 2.1. Ćwiczenia'', Helion 2006

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2