Metodyka nauczania matematyki 1 (SPP)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-MM1UNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania matematyki 1 (SPP) |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość zasad funkcjonowania systemu oświaty oraz podstawowych metod, zasad nauczania oraz rodzaju celów nauczania. Znajomość teorii rozwoju człowieka i ich wpływu na proces nauczania matematyki na różnych etapach edukacyjnych. Umiejętność planowania lekcji matematyki na II etapie edukacyjnym. Zagadnienia te są realizowane na przykład na przedmiotach: 1100-PD0LNM, 1100-PY0OPN, 1100-PE0LPN, 1100-PM0UNM, 1100-DM0LNM, 1100-MM1LNM. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką i prawidłowościami uczenia się na III i IV etapie edukacyjnym. W trakcie zajęć zostaną także omówione wybrane metody rozwiązywania zadań stosowane w szkole na III i IV etapie edukacyjnym. Po ukończonych zajęciach studenci będą posiadać wiedzę i umiejętności pozwalające na zaplanowanie lekcji matematyki na III i IV etapie edukacyjnym. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończonym kursie student: e1) zna podstawę programową kształcenia ogólnego na III i IV etapie edukacyjnym w odniesieniu do matematyki; e2) potrafi podać przykłady pomocy dydaktycznych, w tym także programów komputerowych, wykorzystywanych na lekcji matematyki wraz z przykładami ich zastosowania na lekcji matematyki na III i IV etapie edukacyjnym; e3) potrafi podać zasady obowiązujące przy czytaniu tekstu matematycznego i zaplanować zajęcia z matematyki z elementami pracy z podręcznikiem; e4) potrafi rozwiązywać zadania matematyczne (zadania dotyczące funkcji kwadratowej, ciągów i granic, wielomianów) pojawiające się na III i IV etapie edukacyjnym (także konkursach przedmiotowych) dostosowując metodę ich rozwiązania do możliwości uczniów danego etapu edukacyjnego; e5) potrafi formułować definicje, twierdzenia oraz ich dowody posługując się językiem zrozumiałym dla ucznia III i IV etapu edukacyjnego; e6) potrafi pracować w grupie; Powyższe efekty kształcenia osiągane w ramach przedmiotu pozwalają na realizację kierunkowych efektów kształcenia, mających następujące oznaczenia w programie Matematyka II stopnia: 1100M-2A_U02, 1100M-2A_U04, 1100M-2A_K01, 1100M-2A_K02, 1100M-2A_K03, 1100M-2A_K04, 1100M-2A_K05, 1100M-2A_K06, 1100Mnm2A _W10, 1100Mnm2A _W11, 1100Mnm2A _U18, 1100Mnm2A _U19, 1100Mnm2A _U20, 1100Mnm2A _K07, 1100Mnm2A_K08, 1100Mnm2A_K09. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, opowiadanie, pogadanka heurystyczna, dyskusja – burza mózgów. Klasyczna problemowa. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z ćwiczeń składają się: ocena z części teoretycznej kolokwium, ocena z części praktycznej (zadaniowej) kolokwium, ocena z konspektu. Brana jest także pod uwagę frekwencja i aktywność studenta. Ocena z ćwiczeń jest oceną z kolokwium. Opisana powyżej ocena może być podwyższona nie więcej niż o jeden na podstawie oceny z konspektu i aktywności na zajęciach. Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: kolokwium (4), egzaminu (1-3, 5) oraz pracy na zajęciach (1-6). Na końcową ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (40%) i ocena z egzaminu w formie testu teoretycznego (60%). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści kształcenia zgodne z wytycznymi zamieszczonymi w rozporządzeniu MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131). 1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania; 2. Zasady obowiązujące przy czytaniu tekstu matematycznego; 3. Zadania dotyczące funkcji kwadratowej, ciągów i granic, wielomianów, granic. 4. Definicje, twierdzenia oraz ich dowody występujące na III i IV etapie edukacyjnym; 5. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na III i IV etapie edukacyjnym w odniesieniu do matematyki; 6. Pomoce dydaktycznych, w tym także programy komputerowe, wykorzystywane na lekcji matematyki wraz z przykładami ich zastosowania na lekcji matematyki na III i IV etapie edukacyjnym; 7. Planowanie lekcji matematyki z elementami pracy z tekstem. |
|
Literatura: |
[1]. Arends I.R. - Uczymy się nauczać; [2]. Bereźnicki F. - Dydaktyka kształcenia ogólnego; [3]. Kruszewski K (red). - Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela; [4]. Krygowska Z. - Zarys dydaktyki matematyki, 1.1-3; [5]. Kupisiewicz Cz. - Podstawy dydaktyki ogólnej; [6]. Silberman M. - Uczymy się uczyć; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT CK
W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, opowiadanie, pogadanka heurystyczna, dyskusja – burza mózgów. Klasyczna problemowa. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z ćwiczeń składają się: ocena z części teoretycznej kolokwium, ocena z części praktycznej (zadaniowej) kolokwium, ocena z konspektu. Brana jest także pod uwagę frekwencja i aktywność studenta. Ocena z ćwiczeń jest oceną z kolokwium. Opisana powyżej ocena może być podwyższona nie więcej niż o jeden na podstawie oceny z konspektu i aktywności na zajęciach. Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: kolokwium (4), egzaminu (1-3, 5) oraz pracy na zajęciach (1-6). Na końcową ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (40%) i ocena z egzaminu w formie testu teoretycznego (60%). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści kształcenia zgodne z wytycznymi zamieszczonymi w rozporządzeniu MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131). 1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania; 2. Zasady obowiązujące przy czytaniu tekstu matematycznego; 3. Zadania dotyczące funkcji kwadratowej, ciągów i granic, wielomianów, granic. 4. Definicje, twierdzenia oraz ich dowody występujące na III i IV etapie edukacyjnym; 5. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na III i IV etapie edukacyjnym w odniesieniu do matematyki; 6. Pomoce dydaktycznych, w tym także programy komputerowe, wykorzystywane na lekcji matematyki wraz z przykładami ich zastosowania na lekcji matematyki na III i IV etapie edukacyjnym; 7. Planowanie lekcji matematyki z elementami pracy z tekstem. |
|
Literatura: |
[1]. Arends I.R. - Uczymy się nauczać; [2]. Bereźnicki F. - Dydaktyka kształcenia ogólnego; [3]. Kruszewski K (red). - Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela; [4]. Krygowska Z. - Zarys dydaktyki matematyki, 1.1-3; [5]. Kupisiewicz Cz. - Podstawy dydaktyki ogólnej; [6]. Silberman M. - Uczymy się uczyć; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ W
CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, opowiadanie, pogadanka heurystyczna, dyskusja – burza mózgów. Klasyczna problemowa. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na ocenę z ćwiczeń składają się: ocena z części teoretycznej kolokwium, ocena z części praktycznej (zadaniowej) kolokwium, ocena z konspektu. Brana jest także pod uwagę frekwencja i aktywność studenta. Ocena z ćwiczeń jest oceną z kolokwium. Opisana powyżej ocena może być podwyższona nie więcej niż o jeden na podstawie oceny z konspektu i aktywności na zajęciach. Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: kolokwium (4), egzaminu (1-3, 5) oraz pracy na zajęciach (1-6). Na końcową ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (40%) i ocena z egzaminu w formie testu teoretycznego (60%). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Treści kształcenia zgodne z wytycznymi zamieszczonymi w rozporządzeniu MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 131). 1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania; 2. Zasady obowiązujące przy czytaniu tekstu matematycznego; 3. Zadania dotyczące funkcji kwadratowej, ciągów i granic, wielomianów, granic. 4. Definicje, twierdzenia oraz ich dowody występujące na III i IV etapie edukacyjnym; 5. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na III i IV etapie edukacyjnym w odniesieniu do matematyki; 6. Pomoce dydaktycznych, w tym także programy komputerowe, wykorzystywane na lekcji matematyki wraz z przykładami ich zastosowania na lekcji matematyki na III i IV etapie edukacyjnym; 7. Planowanie lekcji matematyki z elementami pracy z tekstem. |
|
Literatura: |
[1]. Arends I.R. - Uczymy się nauczać; [2]. Bereźnicki F. - Dydaktyka kształcenia ogólnego; [3]. Kruszewski K (red). - Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela; [4]. Krygowska Z. - Zarys dydaktyki matematyki, 1.1-3; [5]. Kupisiewicz Cz. - Podstawy dydaktyki ogólnej; [6]. Silberman M. - Uczymy się uczyć; |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.