UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Algebra z teorią liczb w nauczaniu szkolnym 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-NA1UNM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Algebra z teorią liczb w nauczaniu szkolnym 1
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zaliczenia:

zaliczenie

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw teorii liczb oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego. Zagadnienia te są realizowane np. na przedmiotach AA0LMM, dydaktyka matematyki, podstawy i problemy współczesnej dydaktyki.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do wprowadzania pojęć i twierdzeń dotyczących zadań związanych z teorią liczb w sposób odpowiedni do etapu edukacji na którym znajdują się uczniowie. Przedmiot ma zapoznać studentów z problemami dydaktycznymi związanymi z rozwiązywaniem zadań z omawianego zakresu.

Efekty uczenia się:

1. Student umie wprowadzać w sposób poglądowy i heurystyczny pojęcia oraz potrafi rozwiązywać zadania związane z zagadnieniami z zakresu teorii liczb naturalnych, całkowitych i wymiernych umieszczonymi w podstawie programowej dla szkoły podstawowej i liceum, w szczególności dotyczące podzielności oraz teorii liczb pierwszych i złożonych.

2. Student ściśle uzasadniania przeprowadzane rozumowania, ich poprawność przez powoływanie się na odpowiednie definicje i twierdzenia.

3. Student potrafi motywować uczniów do podejmowania samodzielnych prób rozwiązywania zadań w oparciu o zasugerowane przez nauczyciela podstawy teoretyczne.

4. Student ma świadomość możliwości i konieczności kształtowania u uczniów krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania oraz twórczego podejścia do problemów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Rychlewicz
Prowadzący grup: Andrzej Rychlewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Rychlewicz
Prowadzący grup: Andrzej Rychlewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Rychlewicz
Prowadzący grup: Andrzej Rychlewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Rychlewicz
Prowadzący grup: Andrzej Rychlewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Pogadanka heurystyczna, dyskusja, praca w grupach, zajęcia praktyczne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne i aktywność na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

Omawianie pojęć i twierdzeń , zwłaszcza ich poglądowego i heurystycznego sposobu ich przedstawienia oraz rozwiązywanie zadań ze szczególnym doborem metod aktywizujących uczniów oraz różnych rozwiązań, a także uzasadnianie poprawności rozwiązań. Zadania powinny dotyczyć następujących zagadnień:

• Liczby i cyfry. Zapis dziesiętny liczby. Zapis w innych systemach pozycyjnych.

• Liczby naturalne, całkowite i wymierne.

• Podzielność liczb. Cechy podzielności. Reszty z dzielenia.

• Największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność.

• Liczby pierwsze i złożone.

• Kongruencje i ich zastosowania.

• Równania diofantyczne.

• Zasadnicze twierdzenie arytmetyki.


Literatura:

• Informator o egzaminie maturalnym z matematyki od roku szkolnego 2014/2015 opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/Matematyka-19wrz.pdf

• Zbiór zadań maturalnych z matematyki opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Materialy/zbior_zadan_maturalnych_z_matematyki.pdf

• Matura z matematyki. Materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli opracowane przez Centralny Zespół Ekspertów Matematycznych https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Materialy/Zbi%C3%B3r_zada%C5%84_z_matematyki_2.pdf

• A. Kiełbasa „Matura z matematyki 2018. Poziom podstawowy i rozszerzony, cz. 1 i 2. WYDAWNICTWO 2000, 2017

• Z. Bobiński, P.Nodzyński, M. Uscki „Liga zadaniowa. Zbiór zadań dla uczniów zainteresowanych matematyką” wyd. Aksjomat, 2007

• M. Komorowski „Tajemnice trójkątów algebraicznych”, wyd. Aksjomat, 2017

• W. Bednarek „Ciekawe zadania z arytmetyki dla uczniów gimnazjum”, wyd. Nowik, 2016

• G. Szkibiel, C. Wowk „Zadania z arytmetyki szkolnej i teorii liczb” wyd. Uniwersytet Szczeciński, 1999 http://wmf.univ.szczecin.pl/~szkibiel/ksiazki/arytm.pdf

• Podręczniki do matematyki.

• J. Pommersheim, T. Marks, E. Flapan “Number Theory: A Lively Introduction with Proofs, Applications, and Stories”, wyd. Wiley, 2010

• J. H. Silverman “Friendly introduction to number theory https://www.math.brown.edu/~jhs/frint.html

• R. Haese, S. Haese, M. Humphries, M.Haese, M.Mäenpää “Mathematics for the international student: Mathematics SL”, wyd. Haese Mathematics 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Rychlewicz
Prowadzący grup: Andrzej Rychlewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Pogadanka heurystyczna, dyskusja, praca w grupach, zajęcia praktyczne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne i aktywność na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

Omawianie pojęć i twierdzeń , zwłaszcza ich poglądowego i heurystycznego sposobu ich przedstawienia oraz rozwiązywanie zadań ze szczególnym doborem metod aktywizujących uczniów oraz różnych rozwiązań, a także uzasadnianie poprawności rozwiązań. Zadania powinny dotyczyć następujących zagadnień:

• Liczby i cyfry. Zapis dziesiętny liczby. Zapis w innych systemach pozycyjnych.

• Liczby naturalne, całkowite i wymierne.

• Podzielność liczb. Cechy podzielności. Reszty z dzielenia.

• Największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność.

• Liczby pierwsze i złożone.

• Kongruencje i ich zastosowania.

• Równania diofantyczne.

• Zasadnicze twierdzenie arytmetyki.


Literatura:

• Informator o egzaminie maturalnym z matematyki od roku szkolnego 2014/2015 opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/Matematyka-19wrz.pdf

• Zbiór zadań maturalnych z matematyki opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Materialy/zbior_zadan_maturalnych_z_matematyki.pdf

• Matura z matematyki. Materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli opracowane przez Centralny Zespół Ekspertów Matematycznych https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Materialy/Zbi%C3%B3r_zada%C5%84_z_matematyki_2.pdf

• A. Kiełbasa „Matura z matematyki 2018. Poziom podstawowy i rozszerzony, cz. 1 i 2. WYDAWNICTWO 2000, 2017

• Z. Bobiński, P.Nodzyński, M. Uscki „Liga zadaniowa. Zbiór zadań dla uczniów zainteresowanych matematyką” wyd. Aksjomat, 2007

• M. Komorowski „Tajemnice trójkątów algebraicznych”, wyd. Aksjomat, 2017

• W. Bednarek „Ciekawe zadania z arytmetyki dla uczniów gimnazjum”, wyd. Nowik, 2016

• G. Szkibiel, C. Wowk „Zadania z arytmetyki szkolnej i teorii liczb” wyd. Uniwersytet Szczeciński, 1999 http://wmf.univ.szczecin.pl/~szkibiel/ksiazki/arytm.pdf

• Podręczniki do matematyki.

• J. Pommersheim, T. Marks, E. Flapan “Number Theory: A Lively Introduction with Proofs, Applications, and Stories”, wyd. Wiley, 2010

• J. H. Silverman “Friendly introduction to number theory https://www.math.brown.edu/~jhs/frint.html

• R. Haese, S. Haese, M. Humphries, M.Haese, M.Mäenpää “Mathematics for the international student: Mathematics SL”, wyd. Haese Mathematics 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Rychlewicz
Prowadzący grup: Andrzej Rychlewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

Pogadanka heurystyczna, dyskusja, praca w grupach, zajęcia praktyczne.

Sposoby i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne i aktywność na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

Omawianie pojęć i twierdzeń , zwłaszcza ich poglądowego i heurystycznego sposobu ich przedstawienia oraz rozwiązywanie zadań ze szczególnym doborem metod aktywizujących uczniów oraz różnych rozwiązań, a także uzasadnianie poprawności rozwiązań. Zadania powinny dotyczyć następujących zagadnień:

• Liczby i cyfry. Zapis dziesiętny liczby. Zapis w innych systemach pozycyjnych.

• Liczby naturalne, całkowite i wymierne.

• Podzielność liczb. Cechy podzielności. Reszty z dzielenia.

• Największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność.

• Liczby pierwsze i złożone.

• Kongruencje i ich zastosowania.

• Równania diofantyczne.

• Zasadnicze twierdzenie arytmetyki.


Literatura:

• Informator o egzaminie maturalnym z matematyki od roku szkolnego 2014/2015 opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/Matematyka-19wrz.pdf

• Zbiór zadań maturalnych z matematyki opracowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Materialy/zbior_zadan_maturalnych_z_matematyki.pdf

• Matura z matematyki. Materiały pomocnicze dla uczniów i nauczycieli opracowane przez Centralny Zespół Ekspertów Matematycznych https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Materialy/Zbi%C3%B3r_zada%C5%84_z_matematyki_2.pdf

• A. Kiełbasa „Matura z matematyki 2018. Poziom podstawowy i rozszerzony, cz. 1 i 2. WYDAWNICTWO 2000, 2017

• Z. Bobiński, P.Nodzyński, M. Uscki „Liga zadaniowa. Zbiór zadań dla uczniów zainteresowanych matematyką” wyd. Aksjomat, 2007

• M. Komorowski „Tajemnice trójkątów algebraicznych”, wyd. Aksjomat, 2017

• W. Bednarek „Ciekawe zadania z arytmetyki dla uczniów gimnazjum”, wyd. Nowik, 2016

• G. Szkibiel, C. Wowk „Zadania z arytmetyki szkolnej i teorii liczb” wyd. Uniwersytet Szczeciński, 1999 http://wmf.univ.szczecin.pl/~szkibiel/ksiazki/arytm.pdf

• Podręczniki do matematyki.

• J. Pommersheim, T. Marks, E. Flapan “Number Theory: A Lively Introduction with Proofs, Applications, and Stories”, wyd. Wiley, 2010

• J. H. Silverman “Friendly introduction to number theory https://www.math.brown.edu/~jhs/frint.html

• R. Haese, S. Haese, M. Humphries, M.Haese, M.Mäenpää “Mathematics for the international student: Mathematics SL”, wyd. Haese Mathematics 2012

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9