Analiza matematyczna w nauczaniu szkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-NM0ZUM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza matematyczna w nauczaniu szkolnym |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | znajomość podstaw analizy matematycznej jednej zmiennej, podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz zagadnień realizowanych na matematyce w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. Zagadnienia te realizowane są np. na przedmiotach: AM1MMM, AM2MMM, NM1OPN, NM2OPN |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności rozwiązywania zadań z zakresu analizy matematycznej pojawiających się w podręcznikach z matematyki na III i IV etapie edukacyjnym jak również na konkursach matematycznych przewidzianych dla uczniów tych etapów edukacyjnych. Na zajęciach szczególny nacisk zostanie położony na uzasadnianie poprawności przeprowadzanych rozumowań. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończonych zajęciach student: 1. potrafi rozwiązać zadania pojawiające się na III i IV etapie edukacyjnym dotyczące podstawowych własności funkcji, 2. potrafi rozwiązywać zadania pojawiające się na IV etapie edukacyjnym dotyczące funkcji kwadratowej, wykładniczej, logarytmicznej oraz funkcji trygonometrycznych (w tym także rozwiązywać odpowiednie równania) 3. potrafi rozwiązywać zadania pojawiające się na IV etapie edukacyjnym dotyczące ciągów arytmetycznych i geometrycznych oraz szeregów geometrycznych 4. potrafi rozwiązywać zadania pojawiające się na IV etapie edukacyjnym dotyczące granic ciągów i funkcji 5. potrafi rozwiązywać zadania pojawiające się na IV etapie edukacyjnym dotyczące pochodnych funkcji elementarnych (w tym także zadań optymalizacyjnych) 6. potrafi podać uzasadnienia do przeprowadzanych rozumowań powołując się na odpowiednie własności 7. potrafi pracować w grupie 8. zna ograniczenia swojej wiedzy i widzi potrzebę jej uzupełniania Powyższe efekty kształcenia osiągane w ramach przedmiotu pozwalają na realizację kierunkowych efektów kształcenia, mających następujące oznaczenia w programie Matematyka II stopnia: 1100M-2A_W02, 1100M-2A_W03, 1100M-2A_U01, 1100M-2A_U02, 1100M-2A_U07, 1100M-2A_K01, 1100M-2A_K02, 1100M-2A_K03, 1100M-2A_K05, 1100M-2A_K06, 1100Mnm2A _W11, 1100Mnm2A _U18, 1100Mnm2A _U20, 1100Mnm2A _K07. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Adamczyk | |
Prowadzący grup: | Gabriela Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 32 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Adamczyk | |
Prowadzący grup: | Gabriela Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów | |
Metody dydaktyczne: | wykład, praca w grupach, zajęcia praktyczne |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: kolokwiów i pracy indywidualnej (1-6), oraz pracy na zajęciach (6-8). Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z trzech ocen (dwóch ocen z kolokwiów i oceny z prac indywidualnych). Opisana powyżej ocena może być podwyższona o pół oceny na podstawie aktywności na zajęciach. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zajęcia będą poświęcone rozwiązywaniu zadań oraz podawaniu odpowiednich uzasadnień (odpowiednich definicji, twierdzeń, własności) dotyczących przedstawianych rozumowań. Na zajęciach będą omawiane zagadnienia dotyczące: 1. funkcji monotonicznych, różnowartościowych, parzystych, nieparzystych, odwrotnych, 2. funkcji liniowej i kwadratowej, 3. ciągów (arytmetycznych i geometrycznych), szeregu geometrycznego, 4. funkcji homograficznej, 5. funkcji logarytmicznej, równań i nierówności logarytmicznych, 6. funkcji wykładniczej, równań i nierówności wykładniczych, 7. funkcji trygonometrycznych, równań i nierówności trygonometrycznych, 8. granic ciągów i funkcji, 9. pochodnych funkcji, 10. zagadnień związanych z optymalizacją. |
|
Literatura: |
[1] S. Kopański, W poszukiwaniu matematycznych talentów [2] A.Birkholc, "Analiza matematyczna dla nauczycieli" [3] S. Spodzieja, "Wykłady z analizy matematycznej 1 i 2" (http://www.math.uni.lodz.pl/kfairr/analiza/) [4] W. Stachnik, Zbiór zadań maturalnych z matematyki na ocenę celującą, [5] W. Żakowski, Matematyka dla kandydatów na wyższe uczelnie [6] Podręczniki do matematyki do III i IV etapu edukacyjnego |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.