UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza matematyczna w nauczaniu szkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-NM0ZUM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza matematyczna w nauczaniu szkolnym
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma zaliczenia:

zaliczenie

Forma studiów:

niestacjonarne (zaoczne)

Wymagania wstępne:

znajomość podstaw analizy matematycznej jednej zmiennej, podstawy programowej kształcenia ogólnego oraz zagadnień realizowanych na matematyce w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum.


Zagadnienia te realizowane są np. na przedmiotach: AM1MMM, AM2MMM, NM1OPN, NM2OPN

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności rozwiązywania zadań z zakresu analizy matematycznej pojawiających się w podręcznikach z matematyki na III i IV etapie edukacyjnym jak również na konkursach matematycznych przewidzianych dla uczniów tych etapów edukacyjnych. Na zajęciach szczególny nacisk zostanie położony na uzasadnianie poprawności przeprowadzanych rozumowań.

Efekty uczenia się:

Po ukończonych zajęciach student:

1. potrafi rozwiązać zadania pojawiające się na III i IV etapie edukacyjnym dotyczące podstawowych własności funkcji,

2. potrafi rozwiązywać zadania pojawiające się na IV etapie edukacyjnym dotyczące funkcji kwadratowej, wykładniczej, logarytmicznej oraz funkcji trygonometrycznych (w tym także rozwiązywać odpowiednie równania)

3. potrafi rozwiązywać zadania pojawiające się na IV etapie edukacyjnym dotyczące ciągów arytmetycznych i geometrycznych oraz szeregów geometrycznych

4. potrafi rozwiązywać zadania pojawiające się na IV etapie edukacyjnym dotyczące granic ciągów i funkcji

5. potrafi rozwiązywać zadania pojawiające się na IV etapie edukacyjnym dotyczące pochodnych funkcji elementarnych (w tym także zadań optymalizacyjnych)

6. potrafi podać uzasadnienia do przeprowadzanych rozumowań powołując się na odpowiednie własności

7. potrafi pracować w grupie

8. zna ograniczenia swojej wiedzy i widzi potrzebę jej uzupełniania

Powyższe efekty kształcenia osiągane w ramach przedmiotu pozwalają na realizację kierunkowych efektów kształcenia, mających następujące oznaczenia w programie Matematyka II stopnia: 1100M-2A_W02, 1100M-2A_W03, 1100M-2A_U01, 1100M-2A_U02, 1100M-2A_U07, 1100M-2A_K01, 1100M-2A_K02, 1100M-2A_K03, 1100M-2A_K05, 1100M-2A_K06, 1100Mnm2A _W11, 1100Mnm2A _U18, 1100Mnm2A _U20, 1100Mnm2A _K07.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Adamczyk
Prowadzący grup: Gabriela Adamczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 32 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Adamczyk
Prowadzący grup: Gabriela Adamczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena zgodna z regulaminem studiów
Metody dydaktyczne:

wykład, praca w grupach, zajęcia praktyczne

Sposoby i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: kolokwiów i pracy indywidualnej (1-6), oraz pracy na zajęciach (6-8).



Ocena z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z trzech ocen (dwóch ocen z kolokwiów i oceny z prac indywidualnych).



Opisana powyżej ocena może być podwyższona o pół oceny na podstawie aktywności na zajęciach.

Szczegółowe treści kształcenia:

Zajęcia będą poświęcone rozwiązywaniu zadań oraz podawaniu odpowiednich uzasadnień (odpowiednich definicji, twierdzeń, własności) dotyczących przedstawianych rozumowań. Na zajęciach będą omawiane zagadnienia dotyczące:


1. funkcji monotonicznych, różnowartościowych, parzystych, nieparzystych, odwrotnych,


2. funkcji liniowej i kwadratowej,


3. ciągów (arytmetycznych i geometrycznych), szeregu geometrycznego,


4. funkcji homograficznej,


5. funkcji logarytmicznej, równań i nierówności logarytmicznych,


6. funkcji wykładniczej, równań i nierówności wykładniczych,


7. funkcji trygonometrycznych, równań i nierówności trygonometrycznych,


8. granic ciągów i funkcji,


9. pochodnych funkcji,


10. zagadnień związanych z optymalizacją.

Literatura:

[1] S. Kopański, W poszukiwaniu matematycznych talentów

[2] A.Birkholc, "Analiza matematyczna dla nauczycieli"

[3] S. Spodzieja, "Wykłady z analizy matematycznej 1 i 2" (http://www.math.uni.lodz.pl/kfairr/analiza/)

[4] W. Stachnik, Zbiór zadań maturalnych z matematyki na ocenę celującą,

[5] W. Żakowski, Matematyka dla kandydatów na wyższe uczelnie

[6] Podręczniki do matematyki do III i IV etapu edukacyjnego

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9