Metodyka nauczania matematyki i informatyki 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-NM1OPN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania matematyki i informatyki 1 |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień pozwalających głębiej zrozumieć postawę uczniów w procesie nauczania - uczenia się matematyki i informatyki oraz znajomość metod postępowania nauczyciela umożliwiające rozszerzenie kontaktu na linii nauczyciel – uczeń. W szczególność znajomość elementów teorii Piageta i Brunera, cech i etapów procesu nauczania-uczenia się (matematyki i informatyki), socjologiczne aspekty uczenia się matematyki. Znajomość podstawowych zagadnień dydaktyki matematyki i informatyki, w szczególności podstawowych zasad, celów oraz metod nauczania matematyki i informatyki, a także zasad planowania procesu dydaktycznego (w tym także planowanie pracy indywidualnej ucznia). |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z metodyką nauczania matematyki i informatyki. Przedmiot ten stanowi kontynuację Dydaktyki matematyki i informatyki 1. W czasie wykładu zostaną poruszone między innymi zagadnienia związane z planowaniem procesu nauczania, kontrolą i oceną wyników nauczania, kryteriami doboru podręczników oraz programów nauczania. Zagadnienia omawiane na ćwiczeniach będą koncentrować się przede wszystkim na problemach związanych z nauczaniem matematyki i informatyki w szkole podstawowej i gimnazjum. Omówione zostaną także wybrane zagadnienia z pozostałych etapów szkolnych. |
Efekty uczenia się: |
1. Student potrafi zaplanować lekcję dobierać odpowiednie metody i potrafi zapisać scenariusz lekcji za pomocą konspektu. 2. Student potrafi zaplanować powtarzanie materiału zaplanowane w szkole w taki sposób, aby zapamiętanie było jak najbardziej efektywne. 3. Student wymienia metody i formy nauczania, w szczególności te, które aktywizują ucznia. 4. Student dobiera podręcznik szkolny uwzględniając realizowany program i możliwości uczniów. 5. Student rozwiązuje podstawowe zadania geometryczne na poziomie II i III etapu edukacyjnego, a także wybrane zadania na poziomie IV etapu edukacyjnego. 6. Student rozwiązuje podstawowe zadania związane z kontekstem realistycznym (zadania praktyczne) z uwzględnieniem problemu obliczeń przybliżonych na poziomie II i III etapu edukacyjnego, a także wybrane zadania na poziomie IV etapu edukacyjnego. 7. Student rozwiązuje podstawowe zadania związane z własnościami funkcji na poziomie III etapu edukacyjnego, a także wybrane zadania na poziomie IV etapu edukacyjnego. 8. Student planuje proces rozwiązywania zadań w czasie lekcji w zgodzie z ogólnymi zasadami pracy nad zadaniami, w szczególności zwraca uwagę, na analizę treści, dobór metody i refleksji nad wybraną metodą postępowania. 9. Student prezentuje wybrane zagadnienia informatyczne na poziomie II etapu edukacyjnego. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.