Seminarium magisterskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1201-SM2TKU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie |
Jednostka: | Katedra Badań Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
16.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne (zaoczne) |
Wymagania wstępne: | Ukończenie studiów 1. stopnia. W szczególności student: - potrafi analizować teksty źródłowe (w tym akty normatywne, orzeczenia sądów, decyzje administracyjne); - potrafi identyfikować problemy, które mogą być przedmiotem badań naukowych; - posiada rozszerzoną wiedzę teoretyczną z zakresu nauk prawnych i umiejętności praktyczne, umożliwiające rozwiązywanie problemów badawczych. |
Skrócony opis: |
Prawo administracyjne jest jedną z fundamentalnych gałęzi prawa. Demokratyczne państwo prawne nie może sprawnie funkcjonować bez istnienia i przestrzegania tego prawa. Dlatego też istotne jest zdobycie wiedzy na jego temat. Wiedzy tej nie można utożsamiać jedynie z zaznajomieniem się z przepisami normatywnymi. Znajomość prawa administracyjnego opiera się przede wszystkim na znajomości podstawowych zasad rządzących tym prawem i wiedzy o fundamentalnych jego instytucjach. Brak wiedzy w powyższej kwestii uniemożliwia odpowiednie posługiwanie się prawem administracyjnym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza •ma ugruntowaną wiedzę na temat podstawowych pojęć i instytucji prawnych, procesów tworzenia, wykładni i stosowania prawa oraz źródeł prawa i relacji między nimi •ma ugruntowaną wiedzę o unormowaniach w wybranej dziedzinie prawa, ich specyfice i zasadach ich stosowania •ma ugruntowaną wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji w wybranej dziedzinie i o ich historycznej ewolucji Umiejętności •posługuje się regułami logicznego rozumowania dla interpretacji i wyjaśniania zagadnień prawnych •potrafi posługiwać się ogólną wiedzą z zakresu nauk społecznych, w szczególności nauk prawnych i nauk pokrewnych w celu analizowania i interpretowania problemów z zakresu wybranej subdyscypliny prawa •potrafi analizować i interpretować teksty prawne i naukowe oraz wykorzystywać orzecznictwo sądów krajowych i międzynarodowych w celu rozwiązywania podstawowych problemów będących przedmiotem analizy •ma elementarne umiejętności badawcze (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie i prezentacja wyników) pozwalające na rozwiązywanie problemów pojawiających się w obrębie wybranej dziedziny •posiada umiejętność przygotowywania prostych prac pisemnych (referatów) w języku polskim i języku obcym oraz przygotowywania i wygłaszania wystąpień ustnych przedstawiających zagadnienia z zakresu prawa oraz nauki o administracji. Kompetencje społeczne •rozumie potrzebę ciągłego uczenia się przez całe życie, •ma umiejętność pracy w grupie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium magisterskie, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Kaźmierska-Patrzyczna | |
Prowadzący grup: | Aneta Kaźmierska-Patrzyczna, Tomasz Kłos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium magisterskie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Informacje dodatkowe: | Liczba punktów ECTS określona jest w planie studiów (siatce godzin), dostępnym na stronie internetowej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. |
|
Metody dydaktyczne: | - metoda problemowa, z wykorzystaniem jej różnych odmian, np. burzy mózgów; - metoda seminaryjna (dyskusja nad zagadnieniami z zakresu zainteresowań studentów, tekstami naukowymi, orzecznictwem itp.); możliwe korzystanie z innych metod dyskusji (np. debata oxfordzka, panelowa, okrągłego stołu); metoda referatu połączona z metodami dyskusji, także np. w ramach czynnego udziału w studenckich konferencjach naukowych; - metoda studium przypadku (rozwiązywanie kazusów prawniczych); - metoda obserwacji - uczestniczenie np. w rozprawach sądowych, postępowaniach przed organami administracji, konferencjach naukowych; - metoda projektu - zwłaszcza w przygotowaniu pracy magisterskiej i jej obrony. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Na zaliczenie seminarium składają się: - obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach; - bieżąca weryfikacja wiedzy studenta w trakcie zajęć (efekty kształcenia w zakresie wiedzy); - ocena poziomu aktywności na zajęciach, zwłaszcza udziału w dyskusjach, sposobu formułowania wypowiedzi, oparcia ich na orzecznictwie i poglądach doktryny oraz własnej umiejętności logicznego wnioskowania i argumentacji (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); - ocena samodzielności i oryginalności w formułowaniu poglądów (efekty w zakresie umiejętności i kompetencji społecznych); - przygotowanie referatów i prac pisemnych (efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych); - przygotowanie pracy magisterskiej jako rozbudowanej pracy naukowej – jej przyjęcie przez promotora (prowadzącego seminarium) stanowi podstawę końcowego zaliczenia seminarium magisterskiego. Kryteria oceniania: 5 - bardzo dobry – wyróżniające się osiągnięcia, student nie popełnia w zasadzie błędów merytorycznych ani formalnych, ewentualnie są to błędy sporadyczne i drobne 4+ - dobry plus – osiągnięcia powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami 4 - dobry - solidna praca, ale student popełnia zauważalne błędy 3+ - dostateczny plus – osiągnięcia na średnim poziomie, zadowalające, ale ze znaczącymi błędami 3 - dostateczny – praca spełnia minimalne kryteria 2 - niedostateczny – student wykazuje podstawowe braki w opanowaniu materiału, nie spełnia minimalnych kryteriów |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1) pogłębianie wiedzy o wybranej dziedzinie nauki, zwłaszcza w zakresie tematów stanowiących przedmiot szczególnych zainteresowań studentów w ramach samodzielnej pracy i dyskusji w grupie poprzez: - interpretację i ocenę regulacji prawnych lub praktyk administracyjnych, - krytyczną analizę tekstów doktryny i orzecznictwa, także obcojęzycznych, - rozwiązywanie zaawansowanych kazusów. 2) pogłębiona metodologia przygotowywania ustnych i pisemnych wypowiedzi naukowych: - formułowanie rozbudowanych problemów i hipotez badawczych, - rozwijanie umiejętność argumentacji prawniczej, używanie rozbudowanych form argumentacyjnych adekwatnych do określonej sytuacji, korzystanie z narzędzi perswazji, odpieranie zarzutów, 3) wyciąganie wniosków w oparciu o rozbudowaną argumentację, rozbudowanie uzasadnianie formułowanych opinii, 4) budowanie prawidłowej struktury wypowiedzi naukowej w wersji rozbudowanej, wymogi formalne dla rozbudowanych i zaawansowanych prac naukowych; 5) zasady etyki prowadzenia badań naukowych (w tym poszanowanie własności intelektualnej), służby publicznej i wykonywania zawodów prawniczych. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. M. Stahl, Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje i zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2014 r. 2. M. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2006 r. Uzupełniająca: 1. M. Kulesza, K. Izdebski, Administracja publiczna, Warszawa 2005 r., 2. J. Boć, Prawo administracyjne, Wrocław 1998 r. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.