UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Swoi i obcy we współczesnych społeczeństwach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-D1SC116
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Swoi i obcy we współczesnych społeczeństwach
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Zainteresowanie problematyką tożsamościową, wielokulturowością współczesnego świata oraz metodologią nauk humanistycznych i społecznych.

Skrócony opis:

Przedmiotem seminarium są badania nad tożsamością i wielokulturowością współczesnego świata, ze szczególnym uwzględnieniem refleksji nad psychospołecznymi mechanizmami kategoryzacji otoczenia jednostek i zbiorowości w oparciu o dychotomię „swój” i „obcy”. Zajęcia składają się z dwóch części. W pierwszej z nich, mającej charakter teoretyczny, studenci zostaną zapoznani z podstawową terminologią związaną z problematyką tożsamościową badaną z różnych perspektyw naukowych oraz wybranymi źródłami analizującymi przebieg procesów identyfikacyjnych we współczesnym świecie. Część druga ma charakter praktyczny i opiera się na zajęciach warsztatowych dotyczących metod pracy studyjnej i terenowej.

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów z zakresu studiów nad tożsamością w różnych kontekstach wielokulturowości oraz wykształcenie umiejętności jej praktycznego zastosowania w trakcie tworzenia projektu i pisania pracy licencjackiej.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

1. Student zna złożoność problematyki tożsamościowej. 13MSKCKS1A_W02

2. Student zna podstawowe czynniki decydujące o zasadach funkcjonowania relacji „swój” i „obcy” we współczesnym świecie. 13MSKCKS1A_W03

3. Student zna podstawowe metody i narzędzia badania procesów tożsamościowych w naukach społecznych i humanistycznych. 13MSKCKS1A_W01

W zakresie umiejętności:

1. Student posiada umiejętność omówienia wybranych przykładów procesów identyfikacyjnych we współczesnym

świecie. 13MSKCKS1A_U01

2. Student potrafi dokonać krytycznej analizy tekstów dotyczących problematyki zajęć. 13MSKCKS1A_U03

3. Student potrafi dokonać wyboru oraz określenia i przedstawiania tematu pracy. 13MSKCKS1A_U04

4. Student jest przygotowany do napisania pracy dyplomowej w zakresie warsztatu i metodologii. 13MSKCKS1A_U04

W zakresie postaw:

1. Zorientowanie na analizę wielopoziomowości procesów identyfikacyjnych we współczesnym świecie. 13MSKCKS1A_K08

2. Gotowość do krytycznej refleksji wobec podstaw rasizmu i dyskryminacji. 13MSKCKS1A_K09

3. Gotowość do podjęcia rzetelnej pracy badawczej w zakresie badań studyjnych i terenowych. 13MSKCKS1A_K01

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Pietraszczyk-Sękowska
Prowadzący grup: Joanna Pietraszczyk-Sękowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Klasyczna metoda problemowa, dyskusja oxfordzka, burza mózgów, stoliki eksperckie, obserwacja w terenie i wywiad pogłębiony.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność w czasie zajęć, analiza materiałów, opracowanie pisemne wstępu (koncepcji), bibliografii i I rozdziału pracy dyplomowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. „Swoi i obcy” jako kategorie analityczne w naukach humanistycznych i społecznych (3 spotkania)

2. Omówienie sposobów konstruowania pracy dyplomowej (2 spotkania).

4. Omówienie sposobów tworzenia bibliografii i przypisów.

5. Omówienie typów źródeł (2 spotkania).

6. Prace studyjne: formy i metody.

7. Omówienie metod tworzenia projektów badawczych.

8. Metody prowadzenia badań terenowych (3 spotkania)

a) wybór metody i miejsca badań

b) obserwacje uczestniczące i nieuczestniczące

c) rodzaje wywiadów i metody ich prowadzenia

9. Warsztat badawczy w terenie.


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN 2010

2. Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN, 2013

3. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, PWN, 2010

4. Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, PWN 2013

5. Kaufmann J.-C., Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, 2010

6. Mucha J., Pactwa B., "Status mniejszościowy" i ambiwalencja tożsamości w społeczeństwach wielokulturowych, Tychy 2008

Literatura uzupełniająca:

7. Eriksen T., Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Volumen 2009

8. Golka M., Imiona wielokulturowości, Muza SA, Warszawa 2010

9. Kabzińska-Stawarz I.; Szynkiewicz S. (red.), Konflikty etniczne, PAN, IEiAK UAM, Poznań 1996

10. Mucha J., Oblicza etniczności, NOMOS, 2005

11. Paleczny T., Banaś M., Dialog na pograniczach kultur, WUJ, Kraków 2010

12. Pietrzyk-Reeves D., Kułakowska M., Studia nad wielokulturowością, Księgarnia Akademicka, 2011

13. Posern-Zieliński A., Etniczność. Kategorie. Procesy etniczne, Poznań 2005

14. Posern-Zieliński A. (red.), Tolerancja i jej granice w relacjach międzykulturowych, Wydawnictwo Poznańskie 2004

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Kosmynka
Prowadzący grup: Stanisław Kosmynka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, przygotowanie planu oraz jednego rozdziału pracy.

Szczegółowe treści kształcenia:

• Metodologia i warsztat przygotowania pracy licencjackiej (4 zajęcia);

• Umiejętność korzystania z bazy źródłowej;

• Metody ilościowe badań społecznych;

• Opracowywanie struktury pracy licencjackiej (2 zajęcia);

• Przygotowanie i analiza koncepcji prac licencjackich (7 zajęć)


Literatura:

Baker Ch. Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005.

Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, Warszawa 2005.

Castells M., Siła tożsamości, Warszawa 2009.

Eliot T. S., Chrześcijaństwo, kultura, polityka, Warszawa 2003.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 14 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Pietraszczyk-Sękowska
Prowadzący grup: Joanna Pietraszczyk-Sękowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Klasyczna metoda problemowa, dyskusja oxfordzka, burza mózgów, stoliki eksperckie, obserwacja w terenie i wywiad pogłębiony.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność w czasie zajęć, analiza artykułów, prezentacja cząstkowych wyników pracy badawczej oraz opracowanie pisemne wstępu (koncepcji) i bibliografii pracy dyplomowej.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. „Swoi i obcy” jako kategorie analityczne w naukach humanistycznych i społecznych (3 spotkania)

2. Omówienie sposobów konstruowania pracy dyplomowej.

4. Omówienie sposobów tworzenia bibliografii i przypisów.

5. Omówienie typów źródeł.

6. Prace studyjne: formy i metody.

7. Omówienie metod tworzenia projektów badawczych.

8. Metody prowadzenia badań terenowych (3 spotkania)

a) wybór metody i miejsca badań

b) obserwacje uczestniczące i nieuczestniczące

c) rodzaje wywiadów i metody ich prowadzenia

9. Warsztat badawczy w terenie.

10. Prezentacja cząstkowych wyników prac studentów (2 spotkania)


Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Angrosino Michael, Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN 2010

2. Babbie Earl, Podstawy badań społecznych, PWN, 2013

3. Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, PWN, 2010

4. Flick Uwe, Projektowanie badania jakościowego, PWN 2013

5. Kaufmann J.-C., Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, 2010

6. Mucha J., Pactwa B., "Status mniejszościowy" i ambiwalencja tożsamości w społeczeństwach wielokulturowych, Tychy 2008

Literatura uzupełniająca:

7. Eriksen T., Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Volumen 2009

8. Golka M., Imiona wielokulturowości, Muza SA, Warszawa 2010

9. Kabzińska-Stawarz I.; Szynkiewicz S. (red.), Konflikty etniczne, PAN, IEiAK UAM, Poznań 1996

10. Mucha J., Oblicza etniczności, NOMOS, 2005

11. Paleczny T., Banaś M., Dialog na pograniczach kultur, WUJ, Kraków 2010

12. Pietrzyk-Reeves D., Kułakowska M., Studia nad wielokulturowością, Księgarnia Akademicka, 2011

13. Posern-Zieliński A., Etniczność. Kategorie. Procesy etniczne, Poznań 2005

14. Posern-Zieliński A. (red.), Tolerancja i jej granice w relacjach międzykulturowych, Wydawnictwo Poznańskie 2004

15. Śniadecka-Kotarska M., Ekwador. Procesy modernizacji i kształtowania nowej tożsamości na przykładzie Indian Otavalo i Saraguro, Warszawa 1997

16. Vorbrich R., Plemię, państwo, demokracja. Uwarunkowania kultury politycznej w krajach pozaeuropejskich, UAM/PAN, Poznań 2007

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6