UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia nauk społecznych i humanistycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-D2P0001
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia nauk społecznych i humanistycznych
Jednostka: Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Podstawowym założeniem jest zapoznanie studentów z problematyką zbierania, analizowania i interpretowania danych w naukach społecznych i humanistyce. Uczestnicy będą mieli okazję poznać kluczowe pojęcia, wyzwania oraz problemy w tym obszarze. Ukończenie tego kursu pozwoli studentom rozwinąć umiejętności w zakresie projektowania badań, stawiania pytań, krytycznego myślenia i analitycznego oceniania danych oraz prac teoretycznych.

Program został skonstruowany w oparciu o formułę wykładu konwersatoryjnego z elementami wartszatowymi, tak aby każdy uczestnik miał okazję samodzielnie zastosować i wdrożyć nowo zebraną wiedzę oraz wykształcić umiejętności praktyczne w obszarze prowadzenia badań naukowych. Projekty realizowane podczas zajęć pozwolą studentom rozwinąć kompetencje w zakresie poszukiwania, doboru, analizowania i krytycznej interpretacji informacji.

Efekty uczenia się:

W03 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu powiązania internacjologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszarów, z których została ona wyodrębniona.

W04 Posiada pogłębioną wiedzę o głównych trendach rozwoju dyscyplin naukowych i subdyscypliny stosunków międzynarodowych, zarówno w wymiarze teoretycznym (np. debaty międzyparadygmatyczne), metodologicznym, jak i praktycznym.

W08 Zna i rozumie współczesne trendy teoretycznego ujmowania stosunków międzynarodowych oraz procesu rozwoju współczesnych szkół myślenia teoretycznego (neorealizm, liberalizm instytucjonalny, globalizm, radykalizm, ujęcia postpozytywistyczne).

W zaawansowanym i zoperacjonalizowanym stopniu zna i rozumie metody, narzędzia i techniki pozyskiwania danych niezbędnych dla opisania i analizowania procesów, wydarzeń, struktur i instytucji w stosunkach międzynarodowych oraz interakcji zachodzących między nimi.

W11 Zna oraz rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności indywidualnej.

U02Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej w oparciu o krytyczną weryfikację źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie ocen, analizę, syntezę oraz twórczą interpretację. Potrafi dokonać prezentacji efektów swojej pracy.

U03Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną, pozyskiwać dane i sięgać oraz stosować właściwe metody i narzędzi, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT) do analizowania procesów i zjawisk zachodzących w stosunkach międzynarodowych.

U04Analizuje przyczyny przebieg procesów i zjawisk zachodzących w stosunkach międzynawowych. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i poddawać je weryfikacji w oparciu o krytyczny dobór i analizę danych.

U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowania wiedzy.

U07Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania pracy pisemnej w języku polskim i obcym, związanej ze szczegółowymi kwestiami dotyczącymi stosunków międzynarodowych.

U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, związaną ze szczegółowymi kwestiami dotyczącymi stosunków międzynarodowych. Jest zdolny do prowadzenia debat i dyskusji w wielu formach oraz formatach.

U09Samodzielnie identyfikuje istotne problemy analityczne z zakresu stosunków międzynarodowych, proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia oraz przeprowadza odpowiednią procedurę w tym zakresie.

U11Potrafi prognozować i modelować procesy oraz zjawiska społeczne w zakresie stosunków międzynarodowych z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi analitycznych.

K01Jest gotów do podejmowania wyzwań ze świadomością znaczenia wiedzy dla rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych.

K02Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych i pochodzących z innych źródeł oraz, na tej podstawie, formułowania potrzeb i zadań poznawczych i praktycznych.

K05Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego. Rozwija w tym kierunku wiedzę i nabyte umiejętności w procesie uczenia się przez całe życie.

K06Jest zdolny do krytycznego i prawidłowego określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Karpińska-Krakowiak
Prowadzący grup: Agata Dąbrowska, Małgorzata Karpińska-Krakowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny, warsztaty, projekty grupowe, dyskusje, rozwiązywanie studiów przypadku, test.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć oraz test (szczegóły zostaną omówione na pierwszym spotkaniu).

Szczegółowe treści kształcenia:

Zajęcia są prowadzone w dwóch blokach tematycznych:

BLOK 1 = METODOLOGIA NAUK SPOŁECZNYCH (20 GODZIN; prowadzenie dr Małgorzata Karpińska-Krakowiak)

BLOK 2 = METODOLOGIA NAUK HUMANISTYCZNYCH (10 GODZIN; prowadzenie dr Agata Dąbrowska)


BLOK 1

1. Metodologia nauki – wprowadzenie (przedmiot, zakres, problematyka, pojęcie i normy naukowości; heurystyki, rodzaje błędów)

2. Projektowanie badań (etapy procesu badawczego, metody, techniki, sposoby rozumowania, konceptualizacja, operacjonalizacja itd.)

3. Eksperyment w badaniach naukowych (metoda eksperymentalna, manipulacja i kontrola, eksperyment laboratoryjny i terenowy, klasyczny schemat eksperymentu i jego modyfikacje, trafność wewnętrzna i zewnętrzna)

4. Pozaeksperymentalne metody prowadzenia badań; wywiad kwestionariuszowy i techniki ankietowe; zmienne i skale; projektowanie próby – dobór, wielkość, błędy

6. Analiza i interpretacja danych – podstawowe metody, pułapki analityczne i wyzwania*

7. Prezentacja wyników badań naukowych*

8. Etyka w badaniach społecznych*

* wątki tematyczne realizowane w zależności od czasu pozostałego na dział „metodologia nauk społecznych”


BLOK 2

1. Nauki humanistyczne - geneza i wyjaśnienie pojęcia.

Wybrane kierunki w badaniach nauk humanistycznych

• formalizm

• strukturalizm

• nowy historycyzm

• hermeneutyka

• poststrukturalizm

• dekonstrukcja

• teorie feministyczne i postfeministyczne

• antropologia kulturowa

• cultural studies


2. Rodzaje metod badawczych

• Metoda obserwacyjna

• Metoda monograficzna

• Metoda badania dokumentów

• Metoda indywidualnych przypadków

• Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa (źródeł)

• Metody heurystyczne

• Badanie dokumentów


Literatura:

BLOK 1

Wszystkie materiały będą na bieżąco przekazywane studentom podczas zajęć, jednakże jeśli ktoś chciałby rozwinąć swoją wiedzę na temat badań w naukach społecznych, oto najciekawsze propozycje:

Babbie, E. (2012), The Practice of Social Research, Wadsworth.

Box G., Hunter W., Hunter J. (2005), Statistics for Experimenters: Design, Innovation, and Discovery, Wiley.

Boylan T, O’Gorman, P. (2014), Popper and Economic Methodology: Contemporary Challenges, Routledge.

Gonick, L. and Smith, W. (1993), The Cartoon Guide to Statistics, Harper Perennial.

Grobler, A. (2008), Metodologia nauk, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Groves R., Fowler F., Couper M., Lepkowski J., Singer E., Tourangeau R., (2009), Survey Methodology, Wiley.

Hajduk, Z. (2001). Ogólna metodologia nauk. Lublin: KUL.

Hubbard D.W., Drummon D. (2011), How to Measure Anything: Finding the Value of "Intangibles" in Business, Wiley.

Jansens, W., K. Wijnen, P. Pelsmacker, and P. Kenhove (2008), Marketing Research with SPSS, Harlow: Pearson Education.

Nachmias Ch. F., Nachmias D., (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań: Zysk i S-ka.

Neuman, W.L. (2011), Social Research Methods – Qualitative and Quantitative Approaches, Pearson.

Nowak, S. (2007), Metodologia badań społecznych, Warszawa: PWN.

BLOK 2

Bocheński J. M. Współczesne metody myślenia, W drodze, Poznań, 1992.

Kamiński Stanisław, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1992.

Lisowska-Magdziarz M., „Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.

Sokolowski R., Wprowadzenie do fenomenologii, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.

Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki, red. G. Sowiński, PAT, Kraków, 1993

Wimmer R. D. , Dominick J. R., „Mass media. Metody badań”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Karpińska-Krakowiak
Prowadzący grup: Agata Dąbrowska, Małgorzata Karpińska-Krakowiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny, warsztaty, projekty grupowe, dyskusje, rozwiązywanie studiów przypadku, test.

Sposoby i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć oraz test (szczegóły zostaną omówione na pierwszym spotkaniu).

Szczegółowe treści kształcenia:

Zajęcia są prowadzone w dwóch blokach tematycznych:

BLOK 1 = METODOLOGIA NAUK SPOŁECZNYCH (20 GODZIN; prowadzenie dr Małgorzata Karpińska-Krakowiak)

BLOK 2 = METODOLOGIA NAUK HUMANISTYCZNYCH (10 GODZIN; prowadzenie dr Agata Dąbrowska)


BLOK 1

1. Metodologia nauki – wprowadzenie (przedmiot, zakres, problematyka, pojęcie i normy naukowości; heurystyki, rodzaje błędów)

2. Projektowanie badań (etapy procesu badawczego, metody, techniki, sposoby rozumowania, konceptualizacja, operacjonalizacja itd.)

3. Eksperyment w badaniach naukowych (metoda eksperymentalna, manipulacja i kontrola, eksperyment laboratoryjny i terenowy, klasyczny schemat eksperymentu i jego modyfikacje, trafność wewnętrzna i zewnętrzna)

4. Pozaeksperymentalne metody prowadzenia badań; wywiad kwestionariuszowy i techniki ankietowe; zmienne i skale; projektowanie próby – dobór, wielkość, błędy

6. Analiza i interpretacja danych – podstawowe metody, pułapki analityczne i wyzwania*

7. Prezentacja wyników badań naukowych*

8. Etyka w badaniach społecznych*

* wątki tematyczne realizowane w zależności od czasu pozostałego na dział „metodologia nauk społecznych”


BLOK 2

1. Nauki humanistyczne - geneza i wyjaśnienie pojęcia.

Wybrane kierunki w badaniach nauk humanistycznych

• formalizm

• strukturalizm

• nowy historycyzm

• hermeneutyka

• poststrukturalizm

• dekonstrukcja

• teorie feministyczne i postfeministyczne

• antropologia kulturowa

• cultural studies


2. Rodzaje metod badawczych

• Metoda obserwacyjna

• Metoda monograficzna

• Metoda badania dokumentów

• Metoda indywidualnych przypadków

• Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa (źródeł)

• Metody heurystyczne

• Badanie dokumentów


Literatura:

BLOK 1

Wszystkie materiały będą na bieżąco przekazywane studentom podczas zajęć, jednakże jeśli ktoś chciałby rozwinąć swoją wiedzę na temat badań w naukach społecznych, oto najciekawsze propozycje:

Babbie, E. (2012), The Practice of Social Research, Wadsworth.

Box G., Hunter W., Hunter J. (2005), Statistics for Experimenters: Design, Innovation, and Discovery, Wiley.

Boylan T, O’Gorman, P. (2014), Popper and Economic Methodology: Contemporary Challenges, Routledge.

Gonick, L. and Smith, W. (1993), The Cartoon Guide to Statistics, Harper Perennial.

Grobler, A. (2008), Metodologia nauk, Kraków: Wydawnictwo Znak.

Groves R., Fowler F., Couper M., Lepkowski J., Singer E., Tourangeau R., (2009), Survey Methodology, Wiley.

Hajduk, Z. (2001). Ogólna metodologia nauk. Lublin: KUL.

Hubbard D.W., Drummon D. (2011), How to Measure Anything: Finding the Value of "Intangibles" in Business, Wiley.

Jansens, W., K. Wijnen, P. Pelsmacker, and P. Kenhove (2008), Marketing Research with SPSS, Harlow: Pearson Education.

Nachmias Ch. F., Nachmias D., (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań: Zysk i S-ka.

Neuman, W.L. (2011), Social Research Methods – Qualitative and Quantitative Approaches, Pearson.

Nowak, S. (2007), Metodologia badań społecznych, Warszawa: PWN.

BLOK 2

Bocheński J. M. Współczesne metody myślenia, W drodze, Poznań, 1992.

Kamiński Stanisław, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1992.

Lisowska-Magdziarz M., „Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.

Sokolowski R., Wprowadzenie do fenomenologii, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.

Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki, red. G. Sowiński, PAT, Kraków, 1993

Wimmer R. D. , Dominick J. R., „Mass media. Metody badań”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6