Metodologia nauk społecznych i humanistycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-D2P0001 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk społecznych i humanistycznych |
Jednostka: | Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Podstawowym założeniem jest zapoznanie studentów z problematyką zbierania, analizowania i interpretowania danych w naukach społecznych i humanistyce. Uczestnicy będą mieli okazję poznać kluczowe pojęcia, wyzwania oraz problemy w tym obszarze. Ukończenie tego kursu pozwoli studentom rozwinąć umiejętności w zakresie projektowania badań, stawiania pytań, krytycznego myślenia i analitycznego oceniania danych oraz prac teoretycznych. Program został skonstruowany w oparciu o formułę wykładu konwersatoryjnego z elementami wartszatowymi, tak aby każdy uczestnik miał okazję samodzielnie zastosować i wdrożyć nowo zebraną wiedzę oraz wykształcić umiejętności praktyczne w obszarze prowadzenia badań naukowych. Projekty realizowane podczas zajęć pozwolą studentom rozwinąć kompetencje w zakresie poszukiwania, doboru, analizowania i krytycznej interpretacji informacji. |
Efekty uczenia się: |
W03 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu powiązania internacjologii z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszarów, z których została ona wyodrębniona. W04 Posiada pogłębioną wiedzę o głównych trendach rozwoju dyscyplin naukowych i subdyscypliny stosunków międzynarodowych, zarówno w wymiarze teoretycznym (np. debaty międzyparadygmatyczne), metodologicznym, jak i praktycznym. W08 Zna i rozumie współczesne trendy teoretycznego ujmowania stosunków międzynarodowych oraz procesu rozwoju współczesnych szkół myślenia teoretycznego (neorealizm, liberalizm instytucjonalny, globalizm, radykalizm, ujęcia postpozytywistyczne). W zaawansowanym i zoperacjonalizowanym stopniu zna i rozumie metody, narzędzia i techniki pozyskiwania danych niezbędnych dla opisania i analizowania procesów, wydarzeń, struktur i instytucji w stosunkach międzynarodowych oraz interakcji zachodzących między nimi. W11 Zna oraz rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności indywidualnej. U02Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej w oparciu o krytyczną weryfikację źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie ocen, analizę, syntezę oraz twórczą interpretację. Potrafi dokonać prezentacji efektów swojej pracy. U03Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną, pozyskiwać dane i sięgać oraz stosować właściwe metody i narzędzi, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT) do analizowania procesów i zjawisk zachodzących w stosunkach międzynarodowych. U04Analizuje przyczyny przebieg procesów i zjawisk zachodzących w stosunkach międzynawowych. Potrafi stawiać hipotezy badawcze i poddawać je weryfikacji w oparciu o krytyczny dobór i analizę danych. U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowania wiedzy. U07Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz w wyższym stopniu w zakresie specjalistycznej terminologii. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania pracy pisemnej w języku polskim i obcym, związanej ze szczegółowymi kwestiami dotyczącymi stosunków międzynarodowych. U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym, związaną ze szczegółowymi kwestiami dotyczącymi stosunków międzynarodowych. Jest zdolny do prowadzenia debat i dyskusji w wielu formach oraz formatach. U09Samodzielnie identyfikuje istotne problemy analityczne z zakresu stosunków międzynarodowych, proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia oraz przeprowadza odpowiednią procedurę w tym zakresie. U11Potrafi prognozować i modelować procesy oraz zjawiska społeczne w zakresie stosunków międzynarodowych z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi analitycznych. K01Jest gotów do podejmowania wyzwań ze świadomością znaczenia wiedzy dla rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. K02Jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności własnych i pochodzących z innych źródeł oraz, na tej podstawie, formułowania potrzeb i zadań poznawczych i praktycznych. K05Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego. Rozwija w tym kierunku wiedzę i nabyte umiejętności w procesie uczenia się przez całe życie. K06Jest zdolny do krytycznego i prawidłowego określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Karpińska-Krakowiak | |
Prowadzący grup: | Agata Dąbrowska, Małgorzata Karpińska-Krakowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład interaktywny, warsztaty, projekty grupowe, dyskusje, rozwiązywanie studiów przypadku, test. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność podczas zajęć oraz test (szczegóły zostaną omówione na pierwszym spotkaniu). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zajęcia są prowadzone w dwóch blokach tematycznych: BLOK 1 = METODOLOGIA NAUK SPOŁECZNYCH (20 GODZIN; prowadzenie dr Małgorzata Karpińska-Krakowiak) BLOK 2 = METODOLOGIA NAUK HUMANISTYCZNYCH (10 GODZIN; prowadzenie dr Agata Dąbrowska) BLOK 1 1. Metodologia nauki – wprowadzenie (przedmiot, zakres, problematyka, pojęcie i normy naukowości; heurystyki, rodzaje błędów) 2. Projektowanie badań (etapy procesu badawczego, metody, techniki, sposoby rozumowania, konceptualizacja, operacjonalizacja itd.) 3. Eksperyment w badaniach naukowych (metoda eksperymentalna, manipulacja i kontrola, eksperyment laboratoryjny i terenowy, klasyczny schemat eksperymentu i jego modyfikacje, trafność wewnętrzna i zewnętrzna) 4. Pozaeksperymentalne metody prowadzenia badań; wywiad kwestionariuszowy i techniki ankietowe; zmienne i skale; projektowanie próby – dobór, wielkość, błędy 6. Analiza i interpretacja danych – podstawowe metody, pułapki analityczne i wyzwania* 7. Prezentacja wyników badań naukowych* 8. Etyka w badaniach społecznych* * wątki tematyczne realizowane w zależności od czasu pozostałego na dział „metodologia nauk społecznych” BLOK 2 1. Nauki humanistyczne - geneza i wyjaśnienie pojęcia. Wybrane kierunki w badaniach nauk humanistycznych • formalizm • strukturalizm • nowy historycyzm • hermeneutyka • poststrukturalizm • dekonstrukcja • teorie feministyczne i postfeministyczne • antropologia kulturowa • cultural studies 2. Rodzaje metod badawczych • Metoda obserwacyjna • Metoda monograficzna • Metoda badania dokumentów • Metoda indywidualnych przypadków • Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa (źródeł) • Metody heurystyczne • Badanie dokumentów |
|
Literatura: |
BLOK 1 Wszystkie materiały będą na bieżąco przekazywane studentom podczas zajęć, jednakże jeśli ktoś chciałby rozwinąć swoją wiedzę na temat badań w naukach społecznych, oto najciekawsze propozycje: Babbie, E. (2012), The Practice of Social Research, Wadsworth. Box G., Hunter W., Hunter J. (2005), Statistics for Experimenters: Design, Innovation, and Discovery, Wiley. Boylan T, O’Gorman, P. (2014), Popper and Economic Methodology: Contemporary Challenges, Routledge. Gonick, L. and Smith, W. (1993), The Cartoon Guide to Statistics, Harper Perennial. Grobler, A. (2008), Metodologia nauk, Kraków: Wydawnictwo Znak. Groves R., Fowler F., Couper M., Lepkowski J., Singer E., Tourangeau R., (2009), Survey Methodology, Wiley. Hajduk, Z. (2001). Ogólna metodologia nauk. Lublin: KUL. Hubbard D.W., Drummon D. (2011), How to Measure Anything: Finding the Value of "Intangibles" in Business, Wiley. Jansens, W., K. Wijnen, P. Pelsmacker, and P. Kenhove (2008), Marketing Research with SPSS, Harlow: Pearson Education. Nachmias Ch. F., Nachmias D., (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań: Zysk i S-ka. Neuman, W.L. (2011), Social Research Methods – Qualitative and Quantitative Approaches, Pearson. Nowak, S. (2007), Metodologia badań społecznych, Warszawa: PWN. BLOK 2 Bocheński J. M. Współczesne metody myślenia, W drodze, Poznań, 1992. Kamiński Stanisław, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1992. Lisowska-Magdziarz M., „Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Sokolowski R., Wprowadzenie do fenomenologii, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012. Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki, red. G. Sowiński, PAT, Kraków, 1993 Wimmer R. D. , Dominick J. R., „Mass media. Metody badań”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Karpińska-Krakowiak | |
Prowadzący grup: | Agata Dąbrowska, Małgorzata Karpińska-Krakowiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | brak |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład interaktywny, warsztaty, projekty grupowe, dyskusje, rozwiązywanie studiów przypadku, test. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Aktywność podczas zajęć oraz test (szczegóły zostaną omówione na pierwszym spotkaniu). |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zajęcia są prowadzone w dwóch blokach tematycznych: BLOK 1 = METODOLOGIA NAUK SPOŁECZNYCH (20 GODZIN; prowadzenie dr Małgorzata Karpińska-Krakowiak) BLOK 2 = METODOLOGIA NAUK HUMANISTYCZNYCH (10 GODZIN; prowadzenie dr Agata Dąbrowska) BLOK 1 1. Metodologia nauki – wprowadzenie (przedmiot, zakres, problematyka, pojęcie i normy naukowości; heurystyki, rodzaje błędów) 2. Projektowanie badań (etapy procesu badawczego, metody, techniki, sposoby rozumowania, konceptualizacja, operacjonalizacja itd.) 3. Eksperyment w badaniach naukowych (metoda eksperymentalna, manipulacja i kontrola, eksperyment laboratoryjny i terenowy, klasyczny schemat eksperymentu i jego modyfikacje, trafność wewnętrzna i zewnętrzna) 4. Pozaeksperymentalne metody prowadzenia badań; wywiad kwestionariuszowy i techniki ankietowe; zmienne i skale; projektowanie próby – dobór, wielkość, błędy 6. Analiza i interpretacja danych – podstawowe metody, pułapki analityczne i wyzwania* 7. Prezentacja wyników badań naukowych* 8. Etyka w badaniach społecznych* * wątki tematyczne realizowane w zależności od czasu pozostałego na dział „metodologia nauk społecznych” BLOK 2 1. Nauki humanistyczne - geneza i wyjaśnienie pojęcia. Wybrane kierunki w badaniach nauk humanistycznych • formalizm • strukturalizm • nowy historycyzm • hermeneutyka • poststrukturalizm • dekonstrukcja • teorie feministyczne i postfeministyczne • antropologia kulturowa • cultural studies 2. Rodzaje metod badawczych • Metoda obserwacyjna • Metoda monograficzna • Metoda badania dokumentów • Metoda indywidualnych przypadków • Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa (źródeł) • Metody heurystyczne • Badanie dokumentów |
|
Literatura: |
BLOK 1 Wszystkie materiały będą na bieżąco przekazywane studentom podczas zajęć, jednakże jeśli ktoś chciałby rozwinąć swoją wiedzę na temat badań w naukach społecznych, oto najciekawsze propozycje: Babbie, E. (2012), The Practice of Social Research, Wadsworth. Box G., Hunter W., Hunter J. (2005), Statistics for Experimenters: Design, Innovation, and Discovery, Wiley. Boylan T, O’Gorman, P. (2014), Popper and Economic Methodology: Contemporary Challenges, Routledge. Gonick, L. and Smith, W. (1993), The Cartoon Guide to Statistics, Harper Perennial. Grobler, A. (2008), Metodologia nauk, Kraków: Wydawnictwo Znak. Groves R., Fowler F., Couper M., Lepkowski J., Singer E., Tourangeau R., (2009), Survey Methodology, Wiley. Hajduk, Z. (2001). Ogólna metodologia nauk. Lublin: KUL. Hubbard D.W., Drummon D. (2011), How to Measure Anything: Finding the Value of "Intangibles" in Business, Wiley. Jansens, W., K. Wijnen, P. Pelsmacker, and P. Kenhove (2008), Marketing Research with SPSS, Harlow: Pearson Education. Nachmias Ch. F., Nachmias D., (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań: Zysk i S-ka. Neuman, W.L. (2011), Social Research Methods – Qualitative and Quantitative Approaches, Pearson. Nowak, S. (2007), Metodologia badań społecznych, Warszawa: PWN. BLOK 2 Bocheński J. M. Współczesne metody myślenia, W drodze, Poznań, 1992. Kamiński Stanisław, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, TN KUL, Lublin 1992. Lisowska-Magdziarz M., „Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Sokolowski R., Wprowadzenie do fenomenologii, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012. Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki, red. G. Sowiński, PAT, Kraków, 1993 Wimmer R. D. , Dominick J. R., „Mass media. Metody badań”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.