UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-ALA570
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Przedmioty do rejestracji: seminarium w Z-18/19 dla DLFA
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Posługiwanie się językiem angielskim na poziomie B2 lub wyższym.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu pragmatyki językowej oraz językoznawstwa kognitywnego, z różnymi podejściami do Krytycznej Analizy Dyskursu oraz sposobem przeprowadzania pełnej analizy dyskursu politycznego oraz medialnego. Program seminarium zakłada również wykształcenie w studentach umiejętności pozwalających na w dużej mierze samodzielne postawienie tezy i zaplanowanie pracy licencjackiej, odpowiedni dobór materiału badawczego oraz przeprowadzenie analizy wybranego materiału za pomocą poznanych w czasie zajęć i odpowiednio dobranych do zadania badawczego narzędzi.

Efekty uczenia się:

Wiedza

e1. ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą terminologię z zakresu nauk filologicznych (01A—1A_W02)

e2. posiada podstawową znajomość teorii komunikacji językowej i psycholingwistycznych podstaw działań językowych (01A—1A_W04)

e3. ma podstawową wiedzę na temat interpretacji tekstów i rozumie podstawowe metody ich krytycznej analizy (01A—1A_W07)

e4. zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego (01A—1A_W12)

Umiejętności

e5. potrafi przeprowadzić analizę tekstu z zastosowaniem podstawowych metod, uwzględniając przy tym kontekst społeczny i kulturowy (01A—1A_U03)

e6. potrafi wyszukiwać, analizować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła (01A—1A_U08)

e7. ma elementarne umiejętności badawcze (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie i prezentacja wyników) pozwalające na rozwiązywanie problemów w obrębie dyscypliny wybranej specjalizacji dyplomowej (01A—1A_U12)

e8. ma elementarne umiejętności merytorycznej argumentacji i z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i samodzielnych sądów w języku angielskim (01A—1A_U13)

Kompetencje

e9. potrafi pracować w grupie, przyjmując różne w niej role (01A—1A_K01)

e.10 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonych zadań (01A—1A_K03)

e11. umiejętnie korzysta z dostępu do różnego typu mediów (np. Internetu) (01A—1A_K06)

e12. jest świadomy konieczności ustawicznego doskonalenia sprawności uczenia się języka (01A—1A_K08)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 11 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

• krytyczna ocena przygotowanych w domu/na zajęciach zadań polegających na analizie wybranych fragmentów dyskursu politycznego i/lub medialnego

• dyskusja na temat zastosowanych narzędzi analizy

• teoretyczno-praktyczna prezentacja wykładowcy

• analiza przykładów dyskursu politycznego i medialnego


Sposoby i kryteria oceniania:

1. ocena aktywnego udziału w dyskusjach podczas zajęć – sprawdza: e1, e2, e3, e5, e7, e8, e9, e10

2. ocena prezentacji przedstawiającej tezę pracy, dobór materiału badawczego, plan pracy oraz główne jej założenia – sprawdza: e1, e2, e3, e4, e6, e7, e8, e10, e11, e12

3. ocena poszczególnych rozdziałów pracy – sprawdza: e1, e2, e3, e4, e5, e6, e7, e8, e10, e11


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Krytyczna Analiza Dyskursu – główne podejścia, ich przedstawiciele i zastosowania

2. Teoria Aktów Mowy (Austin vs. Searle)

3. Znaczenie eksplicytne i implicytne, sądy implikowane, presupozycje, implikatury i ich typy

4. Zasada Kooperacji (ang. Cooperative Principle) oraz Maksymy Grice’a

5. Teoria (nie)grzeczności językowej

6. Metafora konceptualna, rzutowanie metaforyczne (ang. Metaphorical mapping)

7. Metafora a metonimia

8. Badania nad perspektywą w dyskursie

9. Narracja w dyskursie politycznym i medialnym

10. Teoria Obszaru Dyskursu Chiltona

11. Teoria Proksymizacji Capa

12. Stawianie tezy i planowanie w pracy licencjackiej oraz wymagania formalne

13. Indywidualne konsultacje na temat poszczególnych rozdziałów pracy


Literatura:

1. Cap, P. (2006). Legitimisation in Political Discourse: A Cross-Disciplinary Perspective on the Modern US War Rhetoric. Newcastle: Cambridge Scholars Press. (wybrane fragmenty)

2. Chilton, P. 2004. Analysing Political Discourse. Theory and Practice. London: Routledge. (wybrane fragmenty)

3. Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse. Textual Analysis for Social Reasearch. London, New York: Routledge. (wybrane fragmenty)

4. Hodges, A. (2011). The “War on Terror” Narrative: Discourse and Intertextuality in the Construction and Contestation of Sociopolitical Reality. New York: Oxford University Press. (wybrane fragmenty)

5. Lakoff, G. and M. Johnson. 1980. Metaphors We Live By. Chicago: Chicago University Press. (wybrane fragmenty)

6. Levinson, S. 1983. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press. New York: Routledge. (wybrane fragmenty)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6