Seminarium licencjackie 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-ALA570 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Przedmioty do rejestracji: seminarium w Z-18/19 dla DLFA |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Posługiwanie się językiem angielskim na poziomie B2 lub wyższym. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu pragmatyki językowej oraz językoznawstwa kognitywnego, z różnymi podejściami do Krytycznej Analizy Dyskursu oraz sposobem przeprowadzania pełnej analizy dyskursu politycznego oraz medialnego. Program seminarium zakłada również wykształcenie w studentach umiejętności pozwalających na w dużej mierze samodzielne postawienie tezy i zaplanowanie pracy licencjackiej, odpowiedni dobór materiału badawczego oraz przeprowadzenie analizy wybranego materiału za pomocą poznanych w czasie zajęć i odpowiednio dobranych do zadania badawczego narzędzi. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza e1. ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą terminologię z zakresu nauk filologicznych (01A—1A_W02) e2. posiada podstawową znajomość teorii komunikacji językowej i psycholingwistycznych podstaw działań językowych (01A—1A_W04) e3. ma podstawową wiedzę na temat interpretacji tekstów i rozumie podstawowe metody ich krytycznej analizy (01A—1A_W07) e4. zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego (01A—1A_W12) Umiejętności e5. potrafi przeprowadzić analizę tekstu z zastosowaniem podstawowych metod, uwzględniając przy tym kontekst społeczny i kulturowy (01A—1A_U03) e6. potrafi wyszukiwać, analizować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła (01A—1A_U08) e7. ma elementarne umiejętności badawcze (formułowanie i analiza problemów, dobór metod i narzędzi, opracowanie i prezentacja wyników) pozwalające na rozwiązywanie problemów w obrębie dyscypliny wybranej specjalizacji dyplomowej (01A—1A_U12) e8. ma elementarne umiejętności merytorycznej argumentacji i z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i samodzielnych sądów w języku angielskim (01A—1A_U13) Kompetencje e9. potrafi pracować w grupie, przyjmując różne w niej role (01A—1A_K01) e.10 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonych zadań (01A—1A_K03) e11. umiejętnie korzysta z dostępu do różnego typu mediów (np. Internetu) (01A—1A_K06) e12. jest świadomy konieczności ustawicznego doskonalenia sprawności uczenia się języka (01A—1A_K08) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 11 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | • krytyczna ocena przygotowanych w domu/na zajęciach zadań polegających na analizie wybranych fragmentów dyskursu politycznego i/lub medialnego • dyskusja na temat zastosowanych narzędzi analizy • teoretyczno-praktyczna prezentacja wykładowcy • analiza przykładów dyskursu politycznego i medialnego |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1. ocena aktywnego udziału w dyskusjach podczas zajęć – sprawdza: e1, e2, e3, e5, e7, e8, e9, e10 2. ocena prezentacji przedstawiającej tezę pracy, dobór materiału badawczego, plan pracy oraz główne jej założenia – sprawdza: e1, e2, e3, e4, e6, e7, e8, e10, e11, e12 3. ocena poszczególnych rozdziałów pracy – sprawdza: e1, e2, e3, e4, e5, e6, e7, e8, e10, e11 |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Krytyczna Analiza Dyskursu – główne podejścia, ich przedstawiciele i zastosowania 2. Teoria Aktów Mowy (Austin vs. Searle) 3. Znaczenie eksplicytne i implicytne, sądy implikowane, presupozycje, implikatury i ich typy 4. Zasada Kooperacji (ang. Cooperative Principle) oraz Maksymy Grice’a 5. Teoria (nie)grzeczności językowej 6. Metafora konceptualna, rzutowanie metaforyczne (ang. Metaphorical mapping) 7. Metafora a metonimia 8. Badania nad perspektywą w dyskursie 9. Narracja w dyskursie politycznym i medialnym 10. Teoria Obszaru Dyskursu Chiltona 11. Teoria Proksymizacji Capa 12. Stawianie tezy i planowanie w pracy licencjackiej oraz wymagania formalne 13. Indywidualne konsultacje na temat poszczególnych rozdziałów pracy |
|
Literatura: |
1. Cap, P. (2006). Legitimisation in Political Discourse: A Cross-Disciplinary Perspective on the Modern US War Rhetoric. Newcastle: Cambridge Scholars Press. (wybrane fragmenty) 2. Chilton, P. 2004. Analysing Political Discourse. Theory and Practice. London: Routledge. (wybrane fragmenty) 3. Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse. Textual Analysis for Social Reasearch. London, New York: Routledge. (wybrane fragmenty) 4. Hodges, A. (2011). The “War on Terror” Narrative: Discourse and Intertextuality in the Construction and Contestation of Sociopolitical Reality. New York: Oxford University Press. (wybrane fragmenty) 5. Lakoff, G. and M. Johnson. 1980. Metaphors We Live By. Chicago: Chicago University Press. (wybrane fragmenty) 6. Levinson, S. 1983. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press. New York: Routledge. (wybrane fragmenty) |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.