"Mapy literackie" - zwrot przestrzenny a humanistyka cyfrowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-IKWB0169 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | "Mapy literackie" - zwrot przestrzenny a humanistyka cyfrowa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Dostęp do mobilnych urządzeń (laptop, smartfon) z dostępem do Internetu |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przede wszystkim umożliwienie osobom studiującym zdobycia umiejętności stworzenia map cyfrowym na podstawie analizowanego tekstu literackiego. W ramach kursu przedstawione będę najważniejsze pojęcia związane ze zwrotem przestrzennym w literaturze i topografią literacką. Jednocześnie studenci i studentki będą mieli możliwość poszerzenia wiedzy i umiejętności z zakresu twórczej pracy ze współczesnym tekstem literackim. Po zakończeniu kursu osoby studiujące będą nie tylko rozumiały mechanizmy tworzenia i funkcjonowania literackiej topografii, ale także będą potrafiły stworzyć cyfrowe wersje map literackich. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student/studentka: 1. zna i rozumie – znaczenie wykorzystania humanistyki cyfrowej w praktyce badawczej nauk humanistycznych, posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii zwrotu przestrzennego i humanistyki cyfrowej, rozumie zależności między literaturoznawstwem a dyscyplinami koniecznymi do poszerzania wiedzy i doskonalenia warsztatu badawczego 01T-1A _W01; wybrane kierunki rozwoju i najnowsze osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć Humanistyki Cyfrowej 01T-1A _W02, wybrane zasady edytorstwa tekstów naukowych oraz zasady twórczego i funkcjonalnego formułowania myśli w piśmie 01T-1A_W03; 2. potrafi – formułować i rozwiązywać problemy badawcze poprzez właściwy dobór źródeł i informacji, potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny tekstów kultury 01T-1A_U01; zastosować poznane reguły w praktyce, tworząc własne mapy literackie i analizy topografii literackiej 01T-1A_U06; umiejętnie uczestniczyć w debacie oraz formułować argumenty i obronić swój wybór w ramach debaty/dyskusji 01T-1A_U03 3. jest gotów/gotowa – dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności krytycznej analizy tekstu oraz rozwijać je/stosować w dalszej praktyce badawczej 01T-1A_K01; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Piotrowska-Grot | |
Prowadzący grup: | Magdalena Piotrowska-Grot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny, dyskusja, metoda projektowa, metoda problemowa, burza mózgów, krytyczna analiza tekstu, blended learning. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | EU: 01T-1A_W03 – aktywny udział w dyskusji oraz znajomość prac / tekstów wskazywanych przez prowadzącą (50% oceny końcowej) EU: 01T-1A_U05, 01T-1A_U06, 01T-1A_K01 – projektowe prace zaliczeniowe wraz z prezentacją i omówieniem (50% oceny końcowej) |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych za: - indywidualny projekt zaliczeniowy Prace zaliczeniowe oceniane są pod kątem zawartości merytorycznej, wykorzystanych źródeł, dokładności przeprowadzonej analizy, poprawności językowej treści, samodzielności wykonanej analizy oraz oryginalności i nowatorstwa wniosków końcowych. - na każdym spotkaniu student oceniany jest za przygotowanie i udział w zajęciach wg następujących kryteriów: ndst - brak znajomości lektury dst - znajomość lektury, bierny udział w zajęciach db - bdb - znajomość lektury i aktywny udział w zajęciach (ocena zależna każdorazowo od stopnia zaawansowania i merytorycznego poziomu wypowiedzi studenta) |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. ZAJĘCIA 1, 2, 3: Humanistyka cyfrowa i dane. Wyjaśnienie termin „humanistyka cyfrowa”. Wskazanie na czym polega udział dyscypliny w różnych obszarach naukowych. Ukryte i jawne hierarchie tworzone podczas gromadzenia i analizowania danych. Czym są dane i co z nimi zrobić? Identyfikacja różnych formatów danych i ich dopasowanie do pracy badawczej. Zwrot topograficzny: Wprowadzenie najważniejszych pojęć (nie-miejsce, heterotopie, geografia wyobrażona), analiza tekstów teoretycznych i przykładów literackich. 2. ZJAĘCIA 4, 5, 6: Narzędzia humanistyki cyfrowej a topografia literacka: - narzędzia analizy danych, które można zastosować do tekstu w dowolnym języku, - stylometria, - GIS, - mapy Google. 3. ZAJĘCIA 7, 8, 9: Praca z tekstem literackim (praca w grupach roboczych). Analiza i interpretacja wybranego dzieła w kontekście filozofii przestrzeni literackiej i w literaturze. Wybór tekstów, które stanowić będą podstawę do pracy nad mapą literacką. 4. ZAJĘCIA 10, 11, 12: Praktyczna praca z narzędziami. Mapy literackie – w jaki sposób i w jakim celu je tworzyć. Praca projektowa w grupach– praca w trzech zespołach nad tworzeniem map wybranych utworów literackich – każda z grup opracowuje mapę na podstawie wybranego tekstu (teksty muszą być dostępne w wersji cyfrowej). 5. ZAJĘCIA 13, 14, 15: Prezentacja i podsumowani efektów prac. Raport prac projektowych. Wymiana doświadczeń. Ewaluacja – peer review. |
|
Literatura: |
1. Celiński P.: Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych. Lublin, 2013. 2. Darley A.: Visual Digital Culture. London, 2000 (fragmenty). 3. Foucault M.: Inne przestrzenie, „Teksty Drugie” nr 6, 2005. 4. Fry B.: Vizualising Data. Exploring and Explaning Data with the Processing Environment. New York, 2008 (fragmenty). 5. Kowalczyk M.: Cyfrowe Państwo. Uwarunkowania i perspektywy. Warszawa 2019 (fragmenty). 6. Woolman M.: Digital information Graphics. New York 2012. 7. Wybrane teksty z numeru 6 „Tekstów Drugich” z 2014 roku, który w całości poświęcony był zwrotowi przestrzennemu w literaturze. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.