UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

"Mapy literackie" - zwrot przestrzenny a humanistyka cyfrowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-IKWB0169
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: "Mapy literackie" - zwrot przestrzenny a humanistyka cyfrowa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Dostęp do mobilnych urządzeń (laptop, smartfon) z dostępem do Internetu

Skrócony opis:

Celem kursu jest przede wszystkim umożliwienie osobom studiującym zdobycia umiejętności stworzenia map cyfrowym na podstawie analizowanego tekstu literackiego. W ramach kursu przedstawione będę najważniejsze pojęcia związane ze zwrotem przestrzennym w literaturze i topografią literacką. Jednocześnie studenci i studentki będą mieli możliwość poszerzenia wiedzy i umiejętności z zakresu twórczej pracy ze współczesnym tekstem literackim. Po zakończeniu kursu osoby studiujące będą nie tylko rozumiały mechanizmy tworzenia i funkcjonowania literackiej topografii, ale także będą potrafiły stworzyć cyfrowe wersje map literackich.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student/studentka:

1. zna i rozumie – znaczenie wykorzystania humanistyki cyfrowej w praktyce badawczej nauk humanistycznych, posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii zwrotu przestrzennego i humanistyki cyfrowej, rozumie zależności między literaturoznawstwem a dyscyplinami koniecznymi do poszerzania wiedzy i doskonalenia warsztatu badawczego 01T-1A _W01; wybrane kierunki rozwoju i najnowsze osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa ze szczególnym uwzględnieniem osiągnięć Humanistyki Cyfrowej 01T-1A _W02, wybrane zasady edytorstwa tekstów naukowych oraz zasady twórczego i funkcjonalnego formułowania myśli w piśmie 01T-1A_W03;

2. potrafi – formułować i rozwiązywać problemy badawcze poprzez właściwy dobór źródeł i informacji, potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny tekstów kultury 01T-1A_U01; zastosować poznane reguły w praktyce, tworząc własne mapy literackie i analizy topografii literackiej 01T-1A_U06; umiejętnie uczestniczyć w debacie oraz formułować argumenty i obronić swój wybór w ramach debaty/dyskusji 01T-1A_U03

3. jest gotów/gotowa – dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności krytycznej analizy tekstu oraz rozwijać je/stosować w dalszej praktyce badawczej 01T-1A_K01;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Piotrowska-Grot
Prowadzący grup: Magdalena Piotrowska-Grot
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, dyskusja, metoda projektowa, metoda problemowa, burza mózgów, krytyczna analiza tekstu, blended learning.


Sposoby i kryteria oceniania:

EU: 01T-1A_W03 – aktywny udział w dyskusji oraz znajomość prac / tekstów wskazywanych przez prowadzącą (50% oceny końcowej)

EU: 01T-1A_U05, 01T-1A_U06, 01T-1A_K01 – projektowe prace zaliczeniowe wraz z prezentacją i omówieniem (50% oceny końcowej)


Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych za:


- indywidualny projekt zaliczeniowy

Prace zaliczeniowe oceniane są pod kątem zawartości merytorycznej, wykorzystanych źródeł, dokładności przeprowadzonej analizy, poprawności językowej treści, samodzielności wykonanej analizy oraz oryginalności i nowatorstwa wniosków końcowych.



- na każdym spotkaniu student oceniany jest za przygotowanie i udział w zajęciach wg następujących kryteriów:


ndst - brak znajomości lektury


dst - znajomość lektury, bierny udział w zajęciach


db - bdb - znajomość lektury i aktywny udział w zajęciach (ocena zależna każdorazowo od stopnia zaawansowania i merytorycznego poziomu wypowiedzi studenta)

Szczegółowe treści kształcenia:

1. ZAJĘCIA 1, 2, 3:

Humanistyka cyfrowa i dane.

Wyjaśnienie termin „humanistyka cyfrowa”. Wskazanie na czym polega udział dyscypliny w różnych obszarach naukowych.

Ukryte i jawne hierarchie tworzone podczas gromadzenia i analizowania danych.

Czym są dane i co z nimi zrobić?

Identyfikacja różnych formatów danych i ich dopasowanie do pracy badawczej.

Zwrot topograficzny:

Wprowadzenie najważniejszych pojęć (nie-miejsce, heterotopie, geografia wyobrażona), analiza tekstów teoretycznych i przykładów literackich.

2. ZJAĘCIA 4, 5, 6:

Narzędzia humanistyki cyfrowej a topografia literacka:

- narzędzia analizy danych, które można zastosować do tekstu w dowolnym języku,

- stylometria,

- GIS,

- mapy Google.

3. ZAJĘCIA 7, 8, 9:

Praca z tekstem literackim (praca w grupach roboczych).

Analiza i interpretacja wybranego dzieła w kontekście filozofii przestrzeni literackiej i w literaturze.

Wybór tekstów, które stanowić będą podstawę do pracy nad mapą literacką.

4. ZAJĘCIA 10, 11, 12:

Praktyczna praca z narzędziami.

Mapy literackie – w jaki sposób i w jakim celu je tworzyć.

Praca projektowa w grupach– praca w trzech zespołach nad tworzeniem map wybranych utworów literackich – każda z grup opracowuje mapę na podstawie wybranego tekstu (teksty muszą być dostępne w wersji cyfrowej).

5. ZAJĘCIA 13, 14, 15:

Prezentacja i podsumowani efektów prac.

Raport prac projektowych.

Wymiana doświadczeń.

Ewaluacja – peer review.




Literatura:

1. Celiński P.: Postmedia. Cyfrowy kod i bazy danych. Lublin, 2013.

2. Darley A.: Visual Digital Culture. London, 2000 (fragmenty).

3. Foucault M.: Inne przestrzenie, „Teksty Drugie” nr 6, 2005.

4. Fry B.: Vizualising Data. Exploring and Explaning Data with the Processing Environment. New York, 2008 (fragmenty).

5. Kowalczyk M.: Cyfrowe Państwo. Uwarunkowania i perspektywy. Warszawa 2019 (fragmenty).

6. Woolman M.: Digital information Graphics. New York 2012.

7. Wybrane teksty z numeru 6 „Tekstów Drugich” z 2014 roku, który w całości poświęcony był zwrotowi przestrzennemu w literaturze.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6