UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-LLA515
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyplomowe 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: Przedmioty do rejestracji Logopedia seminaria dyplomowe w Z-18/19
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Wiedza dotycząca teorii zaburzeń mowy oraz metodyki postępowania logopedycznego

Skrócony opis:

Doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Dialektologii Polskiej i Logopedii, wykładowca na studiach podyplomowych Logopedia z Emisją Głosu UŁ, polonistka w Liceum UŁ. Zatrudniona też jako logopeda w przedszkolu. Jej główne zainteresowania badawcze skupiają się wokół profilaktyki logopedycznej, kompetencji językowo-komunikacyjnych dzieci, młodzieży oraz dorosłych, zaburzeń mowy i wymowy dzieci w wieku przedszkolnym, jak również higieny i emisji głosu oraz techniki mówienia.

Efekty uczenia się:

Wiedza Student:

e1. zna terminologię związaną z teorią zaburzeń mowy (L1A_W11, L1P_W01)

e2. zna procedury i etapy postępowania logopedycznego (L1A_W11, L1P_W04)

e3. ma podstawową wiedzę na temat czynników warunkujących rozwój języka i zachowań językowych (L1A_W11, L1A_W08)

e4. zna metodologię badań logopedycznych (L1A_W04, L1A_W11, L1A_W18, L1P_W01, L1P_W04),

e5. ma dobrą orientację w literaturze przedmiotu, obejmującej zakres tematyki pracy dyplomowe (L1A_W02, L1A_W03, L1A_W08)

e6. zna zasady pisania i redakcji prac naukowych (L1A_W19)

e7. zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (L1A_W19, L1P_W06).

Umiejętności Student:

e8. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, badawczymi i pojęciami właściwymi dla języka i mowy (L1A_U01, L1P_U05),

e9. posiada umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu logopedii dla projektowania i prowadzenia badań naukowych (L1A_U01, L1A_U02, L1A_U06, L1A_U07, L1A_U011, L1A_U026, L1P_U01, L1P_U04, L1P_U08),

e10. potrafi dokonać analizy zbadanych zjawisk i opisać je poprawnym językiem polskim (L1A_U04, L1A_U05, L1A_U07, L1A_U09, L1A_U10 L1A_U026, L1P_U05, L1P_U07, L1P_U09);

Kompetencje społeczne Student:

e11. student rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się (L1A_K01, L1P_K01).

e12. potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności (L1P_K06)

e13. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (L1A_K04, L1P_K04)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kaźmierczak
Prowadzący grup: Monika Kaźmierczak
Strona przedmiotu: http://dialektologia.uni.lodz.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

metoda problemowa, metoda doświadczeń, dyskusja, studium przypadku

Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach i aktywność. Sprawozdanie z realizacji poszczególnych zdań związanych z pisaniem pracy. Przygotowanie bibliografii, konspektu pracy oraz rozdziału teoretycznego. Ocena aktywnej obecności na zajęciach i terminowego wywiązywania się ze zobowiązań.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Metodologia badań w logopedii.

2. Etapy postępowania badawczego.

3. Planowanie i organizacja badań.

4. Temat i konspekt pracy własnej.

5. Przygotowanie narzędzi badawczych.

6. Prowadzenie badań.

7. Analiza wyników badań.

8. Formułowanie postulatów i wniosków.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bauman T., Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2001.

2. Błachnio K., Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii. Podręczny słownik terminów specjalistycznych stosowanych w logopedii, Warszawa 1989.

3. Gałkowski T, Jastrzębowska G, (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole 1998.

4. Kamiński A., Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, w: Metoda pedagogiki społecznej, pod red. R. Wroczyńskiego, T. Pilcha, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974.

5. „Logopedia” t. 37, Standardy postępowania logopedycznego, 2008.

6. Łobocki M., Metodologia badań pedagogicznych. Warszawa 2000.

7. Łobocki M. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999.

8. Janas–Kaszczyk J., Tarkowski Z., O metodologii logopedii. Wprowadzenie do badań nad teorią i metodą logopedii, Lublin 1991.

9. Jaworowska-Obłój Z., Studium przypadku jako metoda diagnozy klinicznej, w: Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. 4, Warszawa 1985, s. 334-349.

10. Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, Warszawa 1975.

11. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1998.

12. Szustrowa T. Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja, Warszawa 1991.

13. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973.

Literatura uzupełniająca:

14. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1994.

15. Jastrzębowska G., Podstawy logopedii dla studentów logopedii, psychologii i filologii, Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole 1995.

16. Obuchowska A. Dynamika nerwic. Psychologiczne aspekty zaburzeń nerwicowych u dzieci i młodzieży, Warszawa 1983.

17. Porayski-Pomsta Józef, Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Studium Psycholingwistyczne, Wyd. UW, Warszawa 1994

18. Sawa B., Uwarunkowania i konsekwencje psychologiczne zaburzeń mowy u dzieci, Warszawa 1991.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 9 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kaźmierczak
Prowadzący grup: Monika Kaźmierczak
Strona przedmiotu: http://dialektologia.uni.lodz.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

brak

Metody dydaktyczne:

metoda problemowa, metoda doświadczeń, dyskusja, studium przypadku

Sposoby i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach i aktywność. Sprawozdanie z realizacji poszczególnych zdań związanych z pisaniem pracy. Przygotowanie bibliografii, konspektu pracy oraz rozdziału teoretycznego. Ocena aktywnej obecności na zajęciach i terminowego wywiązywania się ze zobowiązań.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Metodologia badań w logopedii.

2. Etapy postępowania badawczego.

3. Planowanie i organizacja badań.

4. Temat i konspekt pracy własnej.

5. Przygotowanie narzędzi badawczych.

6. Prowadzenie badań.

7. Analiza wyników badań.

8. Formułowanie postulatów i wniosków.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Bauman T., Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2001.

2. Błachnio K., Wybrane zagadnienia z metodyki logoterapii. Podręczny słownik terminów specjalistycznych stosowanych w logopedii, Warszawa 1989.

3. Gałkowski T, Jastrzębowska G, (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Opole 1998.

4. Kamiński A., Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, w: Metoda pedagogiki społecznej, pod red. R. Wroczyńskiego, T. Pilcha, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1974.

5. „Logopedia” t. 37, Standardy postępowania logopedycznego, 2008.

6. Łobocki M., Metodologia badań pedagogicznych. Warszawa 2000.

7. Łobocki M. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999.

8. Janas–Kaszczyk J., Tarkowski Z., O metodologii logopedii. Wprowadzenie do badań nad teorią i metodą logopedii, Lublin 1991.

9. Jaworowska-Obłój Z., Studium przypadku jako metoda diagnozy klinicznej, w: Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. 4, Warszawa 1985, s. 334-349.

10. Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, Warszawa 1975.

11. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1998.

12. Szustrowa T. Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja, Warszawa 1991.

13. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973.

Literatura uzupełniająca:

14. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1994.

15. Jastrzębowska G., Podstawy logopedii dla studentów logopedii, psychologii i filologii, Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole 1995.

16. Obuchowska A. Dynamika nerwic. Psychologiczne aspekty zaburzeń nerwicowych u dzieci i młodzieży, Warszawa 1983.

17. Porayski-Pomsta Józef, Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Studium Psycholingwistyczne, Wyd. UW, Warszawa 1994

18. Sawa B., Uwarunkowania i konsekwencje psychologiczne zaburzeń mowy u dzieci, Warszawa 1991.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6