Fenomen miłości w literaturze powszechnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0100-PL008B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fenomen miłości w literaturze powszechnej |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu literaturoznawstwa (zwłaszcza z zakresu literatury powszechnej). |
Skrócony opis: |
Fenomen miłości jako przedmiot opisu to prawdziwe wyzwanie, ponieważ wydaje się z jednej strony czymś oczywistym i pospolitym, a z drugiej strony jawi się jako jedno z najdziwniejszych i tajemniczych zjawisk tworzących naszą egzystencję. I choć literatura przedmiotu (m.in. Stendhal O miłości, D. de Rougemont Miłość a świat kultury zachodniej, J. Ortega y Gasset Szkice o miłości, E. Fromm O sztuce miłości, O. Paz Podwójny płomień, D. Ackerman Historia naturalna miłości itd.) wzbogaca nieustannie naszą wiedzę w tym zakresie, to jednak trudno byłoby przywołać jedną definicję miłości, która byłaby wspólna dla owych analiz. W każdym przypadku autor akcentuje jakiś ważny dla niego aspekt, ujawniając wielobarwność i niejednorodność tego zjawiska.... |
Pełny opis: |
warunki zaliczenia: aktywny udział w zajęciach + jedna merytoryczna prezentacja lub problemowy referat Fenomen miłości jako przedmiot opisu to prawdziwe wyzwanie, ponieważ wydaje się z jednej strony czymś oczywistym i pospolitym, a z drugiej strony jawi się jako jedno z najdziwniejszych i tajemniczych zjawisk tworzących naszą egzystencję. I choć literatura przedmiotu (m.in. Stendhal O miłości, D. de Rougemont Miłość a świat kultury zachodniej, J. Ortega y Gasset Szkice o miłości, E. Fromm O sztuce miłości, O. Paz Podwójny płomień, D. Ackerman Historia naturalna miłości itd.) wzbogaca nieustannie naszą wiedzę w tym zakresie, to jednak trudno byłoby przywołać jedną definicję miłości, która byłaby wspólna dla owych analiz. W każdym przypadku autor akcentuje jakiś ważny dla niego aspekt, ujawniając wielobarwność i niejednorodność tego zjawiska. Warto więc zapytać o to, jak zmieniał się wzorzec miłości – pod względem zachowań, gestów i językowych form – w zależności od czasu historycznego i obyczaju kulturowego danego kraju (czym różniła się średniowieczna amour courtois od adoracji kochanków końca wieku XX i początków XXI?). Czy dzieje Orfeusza i Eurydyki były jedynie wariantem losów Abelarda i Heloizy, Tristana i Izoldy czy Romea i Julii? Czy owe modele dialogu miłosnego znajdują swe odpowiedniki, rozwinięcia oraz transpozycje w późniejszej literaturze światowej? Przysiądźmy więc „na brzegu miłości / wśród mandolin Picassa pełnych piasku (...) / pośród wyrzucanych na brzeg syren” i rozpocznijmy nasze rozważania od przeglądu form prozatorskich, dramaturgicznych i poetyckich literatury powszechnej... |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna i rozumie: 1. w zaawansowanym stopniu znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz sposób ich powiązania (zwłaszcza historii, filozofii, socjologii, antropologii) z naukami filologicznymi (01P-1A_W01) 2. główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w zakresie literatury powszechnej (01P-1A_W03) 3. metody analizy i interpretacji różnych tekstów z literatury powszechnej (01P-1A_W04) Umiejętności Student potrafi: 1. formułować i analizować problemy badawcze dotyczące wybranych utworów z literatury powszechnej, dobierać odpowiednie metody i narzędzia badawcze służące szczegółowemu poznaniu omawianych tekstów (01P-1A_U01) 2. rozpoznać różne rodzaje tekstów z literatury powszechnej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych i nietypowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (01P-1A_U04) 3. merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem poglądów własnych i innych autorów, oraz formułować wnioski (01P-1A_U06) 4. przygotować wystąpienia ustne / prezentacje dotyczące zagadnień szczegółowych, z zaznaczeniem własnych krytycznych poglądów (01P-1A_U08) Kompetencje społeczne Student jest gotów do: 1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy polonistycznej w zakresie literatury powszechnej (01P-1A_K01) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 28 godzin, 19 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Ignaczak | |
Prowadzący grup: | Lidia Ignaczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja w ramach konwersatorium – metoda problemowa, elementy metody podającej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Student oceniany jest na podstawie aktywnego udziału w dyskusji (50%)oraz na podstawie prezentowanych indywidualnych ustnych wystąpień tematycznych (ewentualna prezentacja na wybrany przez studenta temat) - 50%. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Analiza wypowiedzi ustnych w czasie dyskusji (jakość spostrzeżeń, swoboda i poprawność wysławiania; umiejętność argumentowania, posługiwania się fachową terminologią – bezpośrednie odniesienie się do przeczytanego utworu; samodzielność wnioskowania; spostrzegawczość filologiczna; umiejętność stawiania pytań, krytycyzm w odniesieniu do własnych sądów i opinii grupy) - ew 1-3, eu1-4, ek1. Analiza jakości realizacji merytorycznych zadań cząstkowych: konstrukcja dłuższych wypowiedzi, umiejętność zaciekawienia słuchaczy, logika wywodu - ew1-3, eu 1-4, ek1. |
|
Treści kształcenia: | 1. Jak zmieniał się wzorzec miłości – pod względem zachowań, gestów i językowych form – w zależności od czasu historycznego i obyczaju kulturowego danego kraju. 2. Historyczne modele dialogu miłosnego - miłość wzniosła – romantyczna – swawolna – prowokująca – tragiczna – melodramatyczna - melancholijna 3. Miłosna rekwizytornia. 4. Psychologia miłości a środki jej literackiego wyrażania w dramacie i prozie. 5. Miłość a erotyzm. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. William Shakespeare, Król Lear, przekł. S. Barańczak, Poznań 1992 (lub inne tłumaczenie i wydanie). 2. Molière, Don Juan, czyli Kamienny Gość, przekł. A. Siemek, w: Cztery komedie, Warszawa 2002 (lub inne tłumaczenie i wydanie). 3. Denis Diderot, Kubuś Fatalista i jego pan, przekł. Tadeusz Boy-Żeleński, dowolne wydanie. 4. Pierre Choderlos de Laclos, Niebezpieczne związki, przekł. Tadeusz Boy-Żeleński, dowolne wydanie. 5. Jane Austen, Duma i uprzedzenie, przekł. Anna Przedpełska-Trzeciakowska, dowolne wydanie. 6. Emily Brontë, Wichrowe Wzgórza, przekł. Piotr Grzesik, dowolne wydanie. 7. Gustaw Flaubert, Pani Bovary, przekł. Ryszarda Engelkinga lub Alfreda Iwieńskiego, dowolne wydanie. 8. Anton Czechow, Trzy siostry, przekł. Bronisław Dąbrowski lub Natalia Gałczyńska lub Agnieszka Lubomira Piotrowska, dowolne wydanie. 9. August Strindberg, Taniec śmierci, Zygmunt Łanowski, w: Wybór dramatów, Wrocław 1977. 10. Tomasz Mann, Śmierć w Wenecji, przekł. Leopold Staff lub 11. Truman Capote, Śniadanie u Tiffany’ego, przekł. B. Zieliński, Warszawa 1993; Truman Capote, Harfa traw, (jak wyżej). 12. Gabriel García Márquez, Miłość w czasach zarazy, przekł. C. Marrodán. 13. Milan Kundera, Nieznośna lekkość bytu, przekł. Agnieszka Holland, Warszawa 2019. 14. Abe Kōbō, Kobieta z wydm, przekł. Mikołaj Melanowicz, Kraków 2010. Literatura uzupełniająca (student wybiera jedno ujęcie teoretyczne): Teoria miłości: Diane Ackerman Historia naturalna miłości, przekł. Dorota Gostyńska, Warszawa 1997. Georges Bataille, Historia erotyzmu, przekł. I. Kania, Warszawa 2008. Roland Barthes, Fragmenty dyskursu miłosnego, przeł. M. Bieńczyk, Warszawa 1999; 2011. Michel Foucault, Historia seksualności, przekł. Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant, Krzysztof Matuszewski, Gdańsk 2010. Erich Fromm, O sztuce miłości, przeł. Aleksander Bogdański, Poznań 2005. Jose Ortega y Gasset, Szkice o miłości, przekł. Krzysztof Kamyszew, Warszawa 1989. Octavio Paz, Podwójny płomień, przeł. Piotr Fornelski, Kraków 1996. Denis de Rougemont, Miłość a świat kultury zachodniej, przekł. Lesław Eustachiewicz, Warszawa 1999. Stendhal, O miłości, przekł. Tadeusz Boy-Żeleński, dowolne wydanie. Katarzyna Suwada, Miłość erotyczna w procesie cywilizacji. Próba interpretacji koncepcji Norberta Eliasa, Kraków 2013. Tomasz Szlendak, Antropologia miłości. Socjobiologiczny model wyjaśniania ludzkich strategii seksualnych i próba jego krytyki, „Studia Socjologiczne” 1999 nr 1. Opracowania i komentarze dotyczące twórczości wybranych autorów: 15. Julian Barnes, Papuga Flauberta, przekł. A. Szymanowski, Świat Książki, Warszawa 2011. 16. Pierre Bourdieu, Reguły sztuki - geneza i struktura pola literackiego, przekł. A. Zawadzki, "Universitas", Kraków 2007. 17. Frederick Brown, Flaubert w niewoli słowa i kobiet, L. Niedzielski, Warszawa 2008. 18. Gerald Clark, Truman Capote: biografia, przekł. J. Mikos, Warszawa 2008. 19. Lawrence Grobel, Rozmowy z Capote’m, przekł. W. Łyś, Poznań 1995. 20. Historia literatury amerykańskiej XX wieku. T. 1 i 2, red. Agnieszka Salska, Universitas, Kraków 2003. 21. Renata Lis, Ręka Flauberta, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2011. 22. Plinio Apuleyo Mendoza, Marquez. Listy i wspomnienia, przekł. Agata Zyznowska, Bellona, Warszawa 2015. 23. Vladimir Vladimirovič Nabokov, Wykłady o literaturze, Aletheia, Warszawa 2016. 24. Dagmar Ploetz, Gabriel García Márquez, przekł. J. Łukosz, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997. 25. Jean – Paul Sartre, Idiota w rodzinie, Gdańska 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Ignaczak | |
Prowadzący grup: | Lidia Ignaczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Dyskusja w ramach konwersatorium – metoda problemowa, elementy metody podającej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Student oceniany jest na podstawie aktywnego udziału w dyskusji oraz na podstawie prezentowanych indywidualnych ustnych wystąpień tematycznych (ewentualna prezentacja na wybrany przez studenta temat). |
|
Treści kształcenia: | 1. Jak zmieniał się wzorzec miłości – pod względem zachowań, gestów i językowych form – w zależności od czasu historycznego i obyczaju kulturowego danego kraju. 2. Historyczne modele dialogu miłosnego. 3. Miłosna rekwizytornia. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. William Shakespeare, Król Lear, przekł. S. Barańczak, Poznań 1992 (lub inne tłumaczenie i wydanie). 2. Molière, Don Juan, czyli Kamienny Gość, przekł. A. Siemek, w: Cztery komedie, Warszawa 2002 (lub inne tłumaczenie i wydanie). 3. Denis Diderot, Kubuś Fatalista i jego pan, przekł. Tadeusz Boy-Żeleński, dowolne wydanie. 4. Pierre Choderlos de Laclos, Niebezpieczne związki, przekł. Tadeusz Boy-Żeleński, dowolne wydanie. 5. Jane Austen, Duma i uprzedzenie, przekł. Anna Przedpełska-Trzeciakowska, dowolne wydanie. 6. Emily Brontë, Wichrowe Wzgórza, przekł. Piotr Grzesik, dowolne wydanie. 7. Gustaw Flaubert, Pani Bovary, przekł. Ryszarda Engelkinga lub Alfreda Iwieńskiego, dowolne wydanie. 8. Anton Czechow, Trzy siostry, przekł. Bronisław Dąbrowski lub Natalia Gałczyńska lub Agnieszka Lubomira Piotrowska, dowolne wydanie. 9. August Strindberg, Taniec śmierci, Zygmunt Łanowski, w: Wybór dramatów, Wrocław 1977. 10. Tomasz Mann, Śmierć w Wenecji, przekł. Leopold Staff lub 11. Truman Capote, Śniadanie u Tiffany’ego, przekł. B. Zieliński, Warszawa 1993; Truman Capote, Harfa traw, (jak wyżej). 12. Gabriel García Márquez, Miłość w czasach zarazy, przekł. C. Marrodán. 13. Milan Kundera, Nieznośna lekkość bytu, przekł. Agnieszka Holland, Warszawa 2019. 14. Abe Kōbō, Kobieta z wydm, przekł. Mikołaj Melanowicz, Kraków 2010. Literatura uzupełniająca: Teoria miłości: Diane Ackerman Historia naturalna miłości, przekł. Dorota Gostyńska, Warszawa 1997. Georges Bataille, Historia erotyzmu, przekł. I. Kania, Warszawa 2008. Roland Barthes, Fragmenty dyskursu miłosnego, przeł. M. Bieńczyk, Warszawa 1999; 2011. Michel Foucault, Historia seksualności, przekł. Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant, Krzysztof Matuszewski, Gdańsk 2010. Erich Fromm, O sztuce miłości, przeł. Aleksander Bogdański, Poznań 2005. Jose Ortega y Gasset, Szkice o miłości, przekł. Krzysztof Kamyszew, Warszawa 1989. Octavio Paz, Podwójny płomień, przeł. Piotr Fornelski, Kraków 1996. Denis de Rougemont, Miłość a świat kultury zachodniej, przekł. Lesław Eustachiewicz, Warszawa 1999. Stendhal, O miłości, przekł. Tadeusz Boy-Żeleński, dowolne wydanie. Katarzyna Suwada, Miłość erotyczna w procesie cywilizacji. Próba interpretacji koncepcji Norberta Eliasa, Kraków 2013. Tomasz Szlendak, Antropologia miłości. Socjobiologiczny model wyjaśniania ludzkich strategii seksualnych i próba jego krytyki, „Studia Socjologiczne” 1999 nr 1. Opracowania i komentarze dotyczące twórczości wybranych autorów: 15. Julian Barnes, Papuga Flauberta, przekł. A. Szymanowski, Świat Książki, Warszawa 2011. 16. Pierre Bourdieu, Reguły sztuki - geneza i struktura pola literackiego, przekł. A. Zawadzki, "Universitas", Kraków 2007. 17. Frederick Brown, Flaubert w niewoli słowa i kobiet, L. Niedzielski, Warszawa 2008. 18. Gerald Clark, Truman Capote: biografia, przekł. J. Mikos, Warszawa 2008. 19. Lawrence Grobel, Rozmowy z Capote’m, przekł. W. Łyś, Poznań 1995. 20. Historia literatury amerykańskiej XX wieku. T. 1 i 2, red. Agnieszka Salska, Universitas, Kraków 2003. 21. Renata Lis, Ręka Flauberta, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2011. 22. Plinio Apuleyo Mendoza, Marquez. Listy i wspomnienia, przekł. Agata Zyznowska, Bellona, Warszawa 2015. 23. Vladimir Vladimirovič Nabokov, Wykłady o literaturze, Aletheia, Warszawa 2016. 24. Dagmar Ploetz, Gabriel García Márquez, przekł. J. Łukosz, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997. 25. Jean – Paul Sartre, Idiota w rodzinie, Gdańska 2000. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.