UNIVERSITY OF LODZ - Central Authentication System
Main page

"Come, let me tell you a story…" - literature for chidren and young adults as a research topic

General data

Course ID: 0100-PL009B
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: "Come, let me tell you a story…" - literature for chidren and young adults as a research topic
Name in Polish: „Chodź, opowiem ci bajeczkę...” - literatura dla czytelnika (nie)dorosłego jako przedmiot badań filologa
Organizational unit: Faculty of Philology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
(in Polish) Forma studiów:

(in Polish) stacjonarne

Prerequisits:

(in Polish) Znajomość podstaw z teorii literatury. Ukończony kurs wstępu do analizy dzieła literackiego

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone będą szeroko rozumianej literaturze dla czytelnika niedorosłego, ze szczególnym uwzględnieniem literatury najnowszej. Punktem wyjścia będzie omówienie specyfiki literatury dla dzieci. Na przykładach pokażemy, jak zmieniały się bajki i jakie miejsce zajmowały w literaturze i kulturze w kolejnych epokach. Skupimy się jednak zwłaszcza na najnowszej literaturze dla dzieci. Omówimy wybrane teksty prezentujące różnorodność gatunkową i tematyczną „bajek”. Prześledzimy wielorakie funkcje literatury dziecięcej: rozrywkową, poznawczą, terapeutyczną, wspomagającą rozwój itd. Zajmiemy się także rolą szaty graficznej w odbierze czytelniczym. Zapoznamy się również z innymi formami istnienia literatury: audiobookami, e-bookami, słuchowiskami itd. A po skończonym kursie odpowiemy na pytanie, czy bajki są tylko dla dzieci, i bez trudu będziemy potrafili wymienić cechy, jakie powinien posiadać warsztat dobrego bajkopisarza.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

1. Student zna elementarną terminologię nauk filologicznych w zakresie historii literatury dla dzieci (01P-1A_W03)

2. Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury i kultury polskiej w zakresie literatury dziecięcej. (01P-1A_W11)

3. Student jest świadomy odrębności i specyfiki literatury dla dzieci. Potrafi analizować i interpretować utwory literackie pod względem formalnym i treściowym i wskazać ich cechy charakterystyczne (01P-1A_W03, 01P-1A_W04, 01P-1A_W07, 01P-1A_W08)

Umiejętności

1. Student rozpoznaje i odróżnia gatunki należące do literatury dziecięcej. Potrafi pokazać ich specyfikę, przemiany oraz cechy charakterystyczne (01P-1A_U02, 01P-1A_U04, 01P-1A_U05, 01P-1A_U06)

2. Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację tekstów różnych autorów. Umie określić znaczenie literatury dla dzieci i jej rolę w oddziaływaniu społecznym. Potrafi wskazać celowe zabiegi odautorskie i określić ich wpływ na kreację świata przedstawionego (01P-1A_U05).

3. Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, pozwalające określić funkcję poszczególnych utworów dla czytelnika niedorosłego (rozrywkową, poznawczą, terapeutyczną, wspomagającą rozwój itd.) (01P-1A_U02)

4. Student potrafi przygotować pracę pisemną, prezentację lub wystąpienie ustne w języku polskim na temat literatury dziecięcej z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych pojęć z zakresu literaturoznawstwa (01P-1A_U08)

Kompetencje społeczne

Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, wspólnie rozwiązywać postawione na zajęciach problemy (01P-1A_K02)

2. Student umie prowadzić dyskusję na forum grupy, formułować wnioski i dobierać argumenty (01P-1A_K05)

Classes in period "Summer Semester 2022/2023" (past)

Time span: 2023-02-20 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion class, 28 hours, 17 places more information
Coordinators: Małgorzata Mieszek
Group instructors: Małgorzata Mieszek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - (in Polish) Ocena zgodna z regulaminem studiów
Discussion class - (in Polish) Ocena zgodna z regulaminem studiów
(in Polish) Czy ECTS?:

(in Polish) T

Teaching Method:

(in Polish) elementy wykładu,

analiza i interpretacja literaturoznawcza

dyskusja panelowa

praca w grupie

Method and Criteria of Assessment:

(in Polish) aktywny udział w zajęciach - 50% (aktywność oceniana będzie na każdych zajęciach)

praca w grupach 25% (oceniana będzie na każdych zajęciach)

przygotowana krótka praca, prezentacja 25%

(in Polish) Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

(in Polish) - obserwacja i ocena stopnia przygotowania studentów do zajęć;

- ocena aktywności studentów na poszczególnych zajęciach;

- ocena wyników pracy studentów - indywidualnych i grypowych (wypowiedź ustna, prezentacja multimedialna).

Course Content:

(in Polish) - poznanie rozwoju form literatury dla dzieci

- znajomość gatunków literackich związanych z czytelnikiem niedorosłym, ich przemian, uwarunkowań historycznoliterackich

- doskonalenie umiejętności analitycznych i interpretacyjnych

- doskonalenie posługiwania się terminologią nauk filologicznych w zakresie historii literatury dla dzieci

- doskonalenie kształtowania wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz prezentowania wyników swoich badań na forum grupy


Bibliography: (in Polish)

Literatura: podstawowe lektury będą podawane studentom przed każdymi zajęciami.

Opracowania podstawowe:

J. Pacławski, M. Kątny, Literatura dla dzieci i młodzieży, Kielce 1996.

Z. Adamczykowa, Literatura dziecięca. Funkcje – kategorie – gatunki, Warszawa 2004

A. Baluch, Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury, wyd. 2 poszerz, Wrocław 1996

A. Baluch, Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków2005

G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa 2003

J. Papuzińska, Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa 2007

Baśnie nasze współczesne, pod red. J. Ługowskiej, Wrocław 2005

Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008.

Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1997.

Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, Wrocław 2002.

Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński i in., Wrocław 2000.

Classes in period "Winter Semester 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion practice class, 28 hours, 19 places more information
Coordinators: Małgorzata Mieszek
Group instructors: Małgorzata Mieszek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - (in Polish) Ocena zgodna z regulaminem studiów
Discussion practice class - (in Polish) Ocena zgodna z regulaminem studiów
(in Polish) Czy ECTS?:

(in Polish) T

Teaching Method:

(in Polish) dyskusja, analiza i interpretacja dzieła literackiego, praca w grupie, elementy wykładu konwersatoryjnego

Method and Criteria of Assessment:

(in Polish) Ćwiczenia konwersatoryjne : zaliczenie na ocenę.

Studenta obowiązuje:

- obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) – 25% oceny końcowej

- aktywność na zajęciach - 50%. oceny końcowej

- prezentacja przygotowana w niewielkiej grupie na zadany przez prowadzącego temat, związany z treściami kształcenia – 25 % oceny końcowej

Course Content:

(in Polish) 1. Literatura dla dzieci – jej specyfika i odrębność.

2. Gatunek bajki na przestrzeni wieków (cechy, przeznaczenie, specyfika, zmiany)

3. Różnorodność gatunkowa i tematyczna współczesnej literatury dla czytelnika niedorosłego.

4. Funkcje literatury dziecięcej.

5. Pozostałe formy istnienia literatury (audiobooki, e-booki, słuchowiska itd.).

6. Twórczość wybranych współczesnych autorów literatury dziecięcej.

7. Rola środków pozajęzykowych w książkach dla dzieci.


Bibliography: (in Polish)

Literatura: podstawowe lektury będą podawane studentom przed każdymi zajęciami.

Opracowania podstawowe:

J. Pacławski, M. Kątny, Literatura dla dzieci i młodzieży, Kielce 1996.

Z. Adamczykowa, Literatura dziecięca. Funkcje – kategorie – gatunki, Warszawa 2004

A. Baluch, Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury, wyd. 2 poszerz, Wrocław 1996

A. Baluch, Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków2005

G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa 2003

J. Papuzińska, Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa 2007

Baśnie nasze współczesne, pod red. J. Ługowskiej, Wrocław 2005

Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008.

Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1997.

Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, Wrocław 2002.

Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński i in., Wrocław 2000.

Classes in period "Winter Semester 2020/2021" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-07
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Discussion practice class, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Małgorzata Mieszek
Group instructors: Małgorzata Mieszek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - (in Polish) Ocena zgodna z regulaminem studiów
Discussion practice class - (in Polish) Ocena zgodna z regulaminem studiów
(in Polish) Czy ECTS?:

(in Polish) T

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by UNIVERSITY OF LODZ.
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2