UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

"There is hope after all…”. Holocaust in diaries and memories

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0100-ULP027
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: "There is hope after all…”. Holocaust in diaries and memories
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

basic knowledge of the history of the WWII

Skrócony opis:

"Many horrors were forgotten. Many horrors went unwitnessed. Many horrors were of a kind that those who described them were not believed. But they must remain alive in human memory” – wrote Oscar Rosenfeld, publicist from Vienna, who was deported to the Lodz (Litzmannstadt) Ghetto in 1941 by way of Prague. In his diary (1942-1944) he described terrible hunger and the dehumanization of people but also the beauty and courage of victims, their dreams, believes and optimism. During the course students will study the historical and ethical problems of Holocaust during WW II, discuss wartime documents (diaries and testimonies witnessing everyday life during the war), post-war memories of survivors (specially the Lodz Ghetto survivors) and witnesses, traces of Holocaust and memory places but also the impact of history on the contemporary society.

Efekty uczenia się:

After the course the student - has basic knowledge of the historical and ethical problems of Holocaust during WW II, - knows academic terminology on the Holocaust literature, - knows basic patterns of diary and testimony structure, - knows history of the Litzmannstadt Ghetto, testimonies and diaries of the Lodz Ghetto citizens (created during the war) and memories of survivors - understands the roots of prejudice, racism, and stereotyping in any society. - evelops an awareness of the value of pluralism - understands that it is the responsibility of everyone to identify danger signals.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Podolska-Płocka
Prowadzący grup: Joanna Podolska-Płocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Students will visit some museums/memory sites and participate in some events connected to the topic of our course:

Museum of the Former German Kulmhof Death Camp in Chełmno on Ner.

Branch of the Martyrdom Museum in Żabikowo, The Radegast Station Holocaust Monument, Łódź.


Metody dydaktyczne:

Lecture, discussion, presentation, film, rond-table.

Sposoby i kryteria oceniania:

Active participation, final presentation or/and essay

Szczegółowe treści kształcenia:

After the course the student - has basic knowledge of the historical and ethical problems of Holocaust during WW II, - knows academic terminology on the Holocaust literature, - knows basic patterns of diary and testimony structure, - knows history of the Litzmannstadt Ghetto, testimonies and diaries of the Lodz Ghetto citizens (created during the war) and memories of survivors - understands the roots of prejudice, racism, and stereotyping in any society. - evelops an awareness of the value of pluralism - understands that it is the responsibility of everyone to identify danger signals.

Literatura:

Ervin Staub, The Roots of Evil: The Origins of Genocide and Other Group Violence, Cambridge University Press, 1989, Browning Christopher, The Origins of the Final Solution, Heinemann: London 2004. Forecki, Piotr (2012), Reconstructing Memory. The Holocaust in Polish Public Debates, Frankfurt am Main et al.: Peter Lang.Oscar Rosenfeld, In the beginning was the ghetto: notebooks from Łódź, edited and with an introduction by Hanno Loewy, Northwestern University Press, 2002, The Diary of Dawid Sierakowiak: Five Notebooks from the Lodz Ghetto, ed. Alan Adelson, Julian Baranowski, The Łódź Ghetto 1940-1944. Vademecum, Łódź 2005, Horwitz Gordon, Ghettostadt. Łódź and the Making of a Nazi City, 2008

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6