UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia w działaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-1105DUETA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia w działaniu
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Studentka/student

1. rozpoznają podstawowe paradygmaty humanistyki

2. są świadomi różnych punktów widzenia i przyczyn takiego stanu rzeczy

3. przejawiają wrażliwość na odmienne systemy wartości


Skrócony opis:

Celem zajęć jest:

1. przybliżenie historii rozwoju zainteresowań antropologów i etnologów taką formą jak badania w działaniu: action research (AR) i participatory action research (PAR),

2. omówienie metod badawczych stosowanych w badaniach w działaniu oraz kontekstów etycznych tego typu badań,

3. dzięki uzyskanej wiedzy, uczestnicy i uczestniczki zajęć wdrażają się w projektowanie i prowadzenie tego typu działań badawczych.

Efekty uczenia się:

> WIEDZA / absolwent_absolwentka znają i rozumieją:

- aktualne dylematy współczesnego świata w perspektywie antropologicznej 02E-2A_W08

- praktyczne zastosowania wiedzy z zakresu etnologii i antropologii kulturowej w wybranej sferze działalności kulturowej, medialnej i promocyjno-reklamowej 02E-2A_W09

- etyczne problemy praktyki antropologicznej w stopniu pogłębionym 02E-2A_W10

> UMIEJĘTNOŚCI / absolwent_absolwentka potrafią:

- właściwie wykorzystywać zdobytą wiedzę antropologiczną 02E-2A_U01

- w szerokim zakresie wykorzystywać umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników 02E-2A_U03

- samodzielnie interpretować zjawiska społeczne i kulturowe z perspektywy antropologicznej w pogłebionym stopniu 02E-2A_U04

- w pogłębionym stopniu samodzielnie planować i prowadzić badania, syntezować różne podejścia oraz krytycznie opracowywać wyniki badań 02E-2A_U06

- dyskutować i prowadzić debaty na temat różnych zjawisk i problemów społeczno-kulturowych i argumentować własne opinie z użyciem terminologii antropologicznej, w różnych kręgach odbiorców 02E-2A_U08

- samodzielnie kierować pracą zespołu, planować i realizować projekty badawcze oraz wdrożeniowe 02E-2A_U10

> KOMPETENCJE SPOŁECZNE / absolwent_absolwentka są:

- przygotowani_e do poznawania i aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego i kulturowego 02E-2A_K01

- przygotowani_e do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych z wykorzystaniem posiadanej wiedzy antropologicznej i umiejętności 02E-2A_K03

- świadomi_e własnej odpowiedzialności w pracy badawczej, konsekwencji prowadzonych badań oraz potrzeby refleksji etycznej w

praktyce antropologicznej 02E-2A_K04

- gotowi_e do inspirowania i podejmowania działań na rzecz różnych środowisk społecznych i przyjmowania postaw prospołecznych z zachowaniem otwartości, tolerancji, wrażliwości i empatii 02E-2A_K05

- przygotowani_e do tego, by dbać o dorobek i tradycje zawodu etnologa i antropologa 02E-2A_K06

- gotowi_e do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, służący efektywnemu wykorzystaniu kompetencji antropologa w życiu społecznym 02E-2A_K07

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Inga Kuźma
Prowadzący grup: Inga Kuźma, Alicja Piotrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Inga Kuźma
Prowadzący grup: Inga Kuźma, Alicja Piotrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące jak dyskusje oraz samodzielne lub zespołowe przygotowanie analizy zadanych przypadków i problemów na zajęcia, w tym podczas zajęć, na bazie poznawanej i omawianej literatury przedmiotowej oraz innych materiałów poglądowych.

Sposoby i kryteria oceniania:

Znajomość literatury, aktywność podczas dyskusji, umiejętność pracy w tandemach oraz indywidualnie nad zadaniami zadawanymi podczas zajęć, umiejętności w zaprezentowaniu rozwiązań i pomysłów oraz zagadnień teoretycznych, umiejętność krytycznej oceny własnych założeń.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- aktywność w dyskusji

- znajomość lektur i materiałów

- przedstawienie ustne proponowanego rozwiązania zadań problemowych czy interpretacji przypadków

- zaliczenie końcowe (ustne i pisemne):

a/ ustne: w formie zaprezentowania opracowanego w tandemie rozwiązania problemu (praca w typie ideathonu)

b/ pisemne: sprawdzian z pytaniami z teorii


Treści kształcenia:

Celem jest zapoznanie i oswojenie z podejściem badań w działaniu na przykładzie antropologii kulturowej i jej specyficznych narzędzi w wybranym terenie, jakim jest przestrzeń miejska i rozwiązania w niej stosowane.

Zwrócimy szczególną uwagę na te rozwiązania, których celem jest włączanie i wrażliwość na rozmaite grupy użytkowników przestrzeni miejskiej: ludzkich i nie-ludzkich (ze szczególnym uwzględnieniem takich grup marginalizowanych, jak: osoby z niepełnosprawnościami i osoby w kryzysie bezdomności oraz osoby 60+, jak i nieludzcy aktorzy - zwierzęta).

Analizie poddamy też mechanizmy stojące za zamykaniem przestrzeni, izolowaniem w niej, gettoizacją i taką organizacją miejsc, aby wykluczać i odrzucać czy limitować dostęp lub przestrzeń występowania wobec ww. grup i zjawisk.


1. Konteksty historyczne i polityczne pojawienia się badań w działaniu, w tym action research (AR) i participatory action research (PAR).

2. Specyfika terenowa tego typu profilu badań.

3. Metody badawcze stosowane w AR i PAR.

4. Dylematy etyczne obecne w badaniach w działaniu.

5. Współpraca z partnerami społecznymi.

6. Zagadnienia dot. wykluczenia krzyżowego i działań włączających w kontekście takich grup w miejskiej przestrzeni jak: osoby z niepełnosprawnością, w kryzysie bezdomności, 60+ oraz nie-ludzie

7. Problematyka dostępności przestrzeni oraz miejsc i architektury wykluczających ("hostile" lub "defensive")


Literatura:

Wybrane publikacje:

- D. J. Greenwood, Action research czyli o badaniach w działaniu, w: Badania jakościowe. Podejścia i teorie, (red.) D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. 115-139.

- B. Tedlock, Obserwowanie uczenisctwa i nrodziny etnografii publicznej, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 655-675.

- S. Kemmis, R. McTaggart, Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 775-831.

- Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, (red.) H. Cervinkova, B. Gołębniak, Wrocław 2010.

- H. Červinková, Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2012, t. 1(57), s. 7-18.

- C. MacDonald, Understanding participatory action research: A qualitative research methodology option, „Canadian Journal of Action Research” 2012, Vol. 13, Issue 2, ss. 34-50.

- Bob Dick, Reflections on the SAGE Encyclopedia of Action Research and what it says about action research and its methodologies, „Action Research” 2015, Vol. 13(4), s. 431-444.

- The SAGE Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. (red.). Peter Reason, Hilary Bradbury, SAGE 2008.

Literatura szczegółowo odnosząca się do treści kształcenia nr 6 i 7 (punkt wyżej): będzie udostępniana w postaci źródeł, linków, plików czy wskazówek bibliograficznych z odpowiednim wyprzedzeniem przed wybranymi zajęciami.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Inga Kuźma
Prowadzący grup: Inga Kuźma, Alicja Piotrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Literatura jak i zagadnienia szczegółowe projektów i prezentacji mogą zmieniać się co roku w zależności od rozpoznania aktualnych potrzeb współpracujących z kierunkiem partnerów z otoczenia społecznego oraz potrzeb i idei zgłaszanych przez uczestników i uczestniczki zajęć.


W r. ak. 2022/2023 kontynuowane będzie wiodące zagadnienie, jakim jest wykluczenie krzyżowe oraz współzależne z tym następujące kategorie: dostępność przestrzeni (w tym tzw. architektura wykluczająca - ang. "hostile" lub "defensive") - poczucie bezpieczeństwa - relacje oparte na współwystępowaniu różnorodności w przestrzeni (czym warunkowany jest charakter owych relacji, kwestia poprawy owych relacji; przy pomocy jakich narzędzi, kto to może/powinien czynić i w jaki sposób oraz po co; rekomendowane rozwiązania) . Problemy te będą rozpatrywane w kontekście studiów nad niepełnosprawnością i bezdomnością (wykluczeniem mieszkaniowym) oraz migracjami.

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące jak dyskusje oraz samodzielne lub zespołowe przygotowanie analizy zadanych przypadków i problemów na zajęcia, w tym podczas zajęć, na bazie poznawanej i omawianej literatury przedmiotowej.

Sposoby i kryteria oceniania:

Znajomość literatury, aktywność podczas dyskusji, umiejętność pracy w tandemach badawczych oraz indywidualnie nad zagadnieniem na zaliczenie, zaprojektowanie badania, przeprowadzenie działania, umiejętności w zaprezentowaniu poszczególnych etapów pracy nad projektem i jego rezultatów, umiejętność krytycznej oceny własnych założeń.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

- aktywność w dyskusji

- znajomość lektur i materiałów

- przedstawienie ustne (także z wykorzystaniem prezentacji) proponowanego rozwiązywania zadań problemowych czy interpretacji przypadków

- zaliczenie końcowe (ustne) w formie prezentacji samodzielnie opracowanego zagadnienia przez osoby studiujące (samodzielny wybór zagadnienia przy wsparciu osoby prowadzącej zajęcia)


Treści kształcenia:

1. Konteksty historyczne i polityczne pojawienia się badań w działaniu, w tym action research (AR) i participatory action research (PAR).

2. Specyfika terenowa tego typu profilu badań.

3. Metody badawcze stosowane w AR i PAR.

4. Dylematy etyczne obecne w badaniach w działaniu.

5. Współpraca z partnerami społecznymi.

6. Zagadnienia dot. wykluczenia krzyżowego w kontekście niepełnosprawności, bezdomności oraz migracji

7. Problematyka dostępności przestrzeni oraz miejsc i architektury wykluczających ("hostile" lub "defensive")


Literatura:

Lektura podstawowa:

- A. Góral, B. Jałocha, G. Mazurkiewicz, M. Zawadzki, Badania w działaniu. Książka dla kształcących się w naukach społecznych, Seria: Action Research w Teorii i Praktyce Akademickiej, Kraków 2019

- Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Červinková, B. D. Gołębniak, Wrocław 2010.

- Y. Winkin, Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych - rozdział 7.

- M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych - rozdział 5.

- P. Chomczyński, Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, 2006, t. 2, nr 1, s.68-87.

- E. Czykwin, Stygmat społeczny, 2007.

- D. Cieślikowska, N. Sarata, DYSKRYMINACJA WIELOKROTNA – historia, teorie, przegląd badań, Warszawa 2012.

- B. BOROWSKA-BESZTA, Wkład antropologii kulturowej w studia nad niepełnosprawnością.

- J. Szołtysek, MIASTO DOSTOSOWANE DO POTRZEB OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH – PRZYKŁAD DZIAŁAŃ CZĘSTOCHOWY I GLIWIC.

- E. Ciaputa, A. Król, M. Warat, Genderowy wymiar niepełnosprawności. Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami wzroku, ruchu i słuchu, w: Polscy (Nie)pełnosprawni. Pomiędzy deklaracjami a realiami, Kraków 214, s.275-334.

- A. Miśniakiewicz, Miasta dostępne dla osób starszych – przegląd koncepcji projektowych.

- M. Mostowska, Liminalność jako doświadczenie terenowe w badaniu grupy bezdomnych Polaków w Brukseli.

- E. T. HALL, Ukryty wymiar [w:] Antropologia kultury, 2011, red. A. Mencwel, s. 138-152.

- K. Pobłocki, Antropologia miasta – urbanizacja, przestrzeń i relacje społeczne, “Lud” 2011, t. 95, s. 69-91.

- M. Dymnicka, Od miejsca do nie-miejsca, “Acta Universitas Lodzensis. Folia Sociologica” 2011, t. 26, s. 35-52.

- A. MAKOWSKA, LEKCJA Z POSTHUMANISTYKI: RZECZY I NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ, “Niepełnosprawność i Rehabilitacja? 2022: 4.

- G. Jarzębowska, Od izolacji do zoopolis. W stronę międzygatunkowej koncepcji przestrzeni, w: Zwierzęta, gender i kultura. Perspektywa ekologiczna, etyczna i krytyczna, pr. zb., Lublin 2014, http://biosamigos.pl/

- J. Wolch, Anima urbis, w: Miasta / zwierzęta, Seria: Almanach Antropologiczny Communicare t. 8, Warszawa 2020.

Teksty uzupełniające:

- D. J. Greenwood, Action research czyli o badaniach w działaniu, w: Badania jakościowe. Podejścia i teorie, (red.) D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. 115-139.

- B. Tedlock, Obserwowanie uczenisctwa i nrodziny etnografii publicznej, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 655-675.

- S. Kemmis, R. McTaggart, Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 775-831.

- H. Červinková, Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2012, t. 1(57), s. 7-18.

- C. MacDonald, Understanding participatory action research: A qualitative research methodology option, „Canadian Journal of Action Research” 2012, Vol. 13, Issue 2, ss. 34-50.

- Bob Dick, Reflections on the SAGE Encyclopedia of Action Research and what it says about action research and its methodologies, „Action Research” 2015, Vol. 13(4), s. 431-444.

- The SAGE Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. (red.). Peter Reason, Hilary Bradbury, SAGE 2008.

- P. Grocholiński, M. Just, B. Michalska-Dominiak, M. Kołodziejczak, A. Michalska-Żyła, Design thinking dla edukatorów, Łódź 2022.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Inga Kuźma
Prowadzący grup: Inga Kuźma, Alicja Piotrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Literatura jak i zagadnienia szczegółowe projektów i prezentacji mogą zmieniać się co roku w zależności od rozpoznania aktualnych potrzeb współpracujących z kierunkiem partnerów z otoczenia społecznego oraz potrzeb i idei zgłaszanych przez uczestników i uczestniczki zajęć.


W r. ak. 2021/2022 kontynuowane będzie wiodące zagadnienie, jakim jest wykluczenie krzyżowe oraz współzależne z tym następujące kategorie: dostępność przestrzeni (tzn. architektura wykluczająca - za ang. znaczeniem: "hostile" lub "defensive") - poczucie bezpieczeństwa - relacje oparte na współwystępowaniu różnorodności w przestrzeni.

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące, dyskusje, wykonanie projektów i prezentacji.

Sposoby i kryteria oceniania:

Znajomość literatury, aktywność podczas dyskusji, umiejętność pracy w tandemach badawczych oraz indywidualnie nad zagadnieniem na zaliczenie, zaprojektowanie badania, przeprowadzenie działania, umiejętności w zaprezentowaniu poszczególnych etapów pracy nad projektem i jego rezultatów, umiejętność krytycznej oceny własnych założeń.

Treści kształcenia:

1. Konteksty historyczne i polityczne pojawienia się badań w działaniu, w tym action research (AR) i participatory action research (PAR).

2. Specyfika terenowa tego typu profilu badań.

3. Metody badawcze stosowane w AR i PAR.

4. Dylematy etyczne obecne w badaniach w działaniu.

5. Współpraca z partnerami społecznymi.

6. Zagadnienia dot. wykluczenia krzyżowego, niepełnosprawności oraz bezdomności

7. Problematyka dostępności przestrzeni oraz miejsc i architektury wykluczających ("hostile" lub "defensive").

Literatura:

Wybrane publikacje:

- D. J. Greenwood, Action research czyli o badaniach w działaniu, w: Badania jakościowe. Podejścia i teorie, (red.) D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. 115-139.

- B. Tedlock, Obserwowanie uczenisctwa i nrodziny etnografii publicznej, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 655-675.

- S. Kemmis, R. McTaggart, Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 775-831.

- Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, (red.) H. Cervinkova, B. Gołębniak, Wrocław 2010.

- H. Červinková, Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2012, t. 1(57), s. 7-18.

- C. MacDonald, Understanding participatory action research: A qualitative research methodology option, „Canadian Journal of Action Research” 2012, Vol. 13, Issue 2, ss. 34-50.

- Bob Dick, Reflections on the SAGE Encyclopedia of Action Research and what it says about action research and its methodologies, „Action Research” 2015, Vol. 13(4), s. 431-444.

- The SAGE Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. (red.). Peter Reason, Hilary Bradbury, SAGE 2008.

Literatura szczegółowo odnosząca się do treści kształcenia nr 6 i 7 (punkt wyżej): będzie udostępniana w postaci źródeł, linków, plików czy wskazówek bibliograficznych z odpowiednim wyprzedzeniem przed wybranymi zajęciami.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Inga Kuźma
Prowadzący grup: Inga Kuźma, Alicja Piotrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Literatura jak i zagadnienia szczegółowe projektów i prezentacji mogą zmieniać się co roku w zależności od rozpoznania aktualnych potrzeb współpracujących z kierunkiem partnerów z otoczenia społecznego oraz potrzeb i idei zgłaszanych przez uczestników i uczestniczki zajęć.


W r. ak. 20/21 wiodącym zagadnieniem będzie kwestia wykluczenia krzyżowego (na przykładzie niepełnosprawności i bezdomności) oraz współzależna z tym, dostępność przestrzeni, w tym architektura wykluczająca (za ang. znaczeniem: "hostile" lub "defensive").

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące, dyskusje, wykonanie projektów i prezentacji.

Sposoby i kryteria oceniania:

Znajomość literatury, aktywność podczas dyskusji, umiejętność pracy w tandemach badawczych oraz indywidualnie nad zagadnieniem na zaliczenie, zaprojektowanie badania, przeprowadzenie działania, umiejętności w zaprezentowaniu poszczególnych etapów pracy nad projektem i jego rezultatów, umiejętność krytycznej oceny własnych założeń.

Treści kształcenia:

1. Konteksty historyczne i polityczne pojawienia się badań w działaniu, w tym action research (AR) i participatory action research (PAR).

2. Specyfika terenowa tego typu profilu badań.

3. Metody badawcze stosowane w AR i PAR.

4. Dylematy etyczne obecne w badaniach w działaniu.

5. Współpraca z partnerami społecznymi.

6. Zagadnienia dot. wykluczenia krzyżowego, niepełnosprawności oraz bezdomności

7. Problematyka dostępności przestrzeni oraz miejsc i architektury wykluczających ("hostile" lub "defensive").

Literatura:

Wybrane publikacje:

- D. J. Greenwood, Action research czyli o badaniach w działaniu, w: Badania jakościowe. Podejścia i teorie, (red.) D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. 115-139.

- B. Tedlock, Obserwowanie uczenisctwa i nrodziny etnografii publicznej, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 655-675.

- S. Kemmis, R. McTaggart, Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 775-831.

- Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, (red.) H. Cervinkova, B. Gołębniak, Wrocław 2010.

- H. Červinková, Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2012, t. 1(57), s. 7-18.

- C. MacDonald, Understanding participatory action research: A qualitative research methodology option, „Canadian Journal of Action Research” 2012, Vol. 13, Issue 2, ss. 34-50.

- Bob Dick, Reflections on the SAGE Encyclopedia of Action Research and what it says about action research and its methodologies, „Action Research” 2015, Vol. 13(4), s. 431-444.

- The SAGE Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. (red.). Peter Reason, Hilary Bradbury, SAGE 2008.

Literatura szczegółowo odnosząca się do treści kształcenia nr 6 i 7 (punkt wyżej): będzie udostępniana w postaci źródeł, linków, plików czy wskazówek bibliograficznych z odpowiednim wyprzedzeniem przed wybranymi zajęciami.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Inga Kuźma
Prowadzący grup: Inga Kuźma
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Literatura jak i zagadnienia szczegółowe projektów i prezentacji mogą zmieniać się co roku w zależności od rozpoznania aktualnych potrzeb współpracujących z kierunkiem partnerów z otoczenia społecznego oraz potrzeb i idei zgłaszanych przez uczestników i uczestniczki zajęć.

Metody dydaktyczne:

Metody aktywizujące, dyskusje, wykonanie projektów i prezentacji.

Sposoby i kryteria oceniania:

Znajomość literatury, aktywność podczas dyskusji, umiejętność pracy w zespole nad zagadnieniem na zaliczenie, zaprojektowanie badania, przeprowadzenie działania, umiejętności w zaprezentowaniu poszczególnych etapów pracy nad projektem i jego rezultatów, umiejętność krytycznej oceny własnych założeń.

Treści kształcenia:

1. Konteksty historyczne i polityczne pojawienia się badań w działaniu, w tym action research (AR) i participatory action research (PAR).

2. Specyfika terenowa tego typu profilu badań.

3. Metody badawcze stosowane w AR i PAR.

4. Dylematy etyczne obecne w badaniach w działaniu.

5. Współpraca z partnerami społecznymi.


Literatura:

Wybrane publikacje:

- D. J. Greenwood, Action research czyli o badaniach w działaniu, w: Badania jakościowe. Podejścia i teorie, (red.) D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. 115-139.

- B. Tedlock, Obserwowanie uczenisctwa i nrodziny etnografii publicznej, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 655-675.

- S. Kemmis, R. McTaggart, Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 775-831.

- Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, (red.) H. Cervinkova, B. Gołębniak, Wrocław 2010.

- H. Červinková, Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2012, t. 1(57), s. 7-18.

- C. MacDonald, Understanding participatory action research: A qualitative research methodology option, „Canadian Journal of Action Research” 2012, Vol. 13, Issue 2, ss. 34-50.

- Bob Dick, Reflections on the SAGE Encyclopedia of Action Research and what it says about action research and its methodologies, „Action Research” 2015, Vol. 13(4), s. 431-444.

- The SAGE Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. (red.). Peter Reason, Hilary Bradbury, SAGE 2008.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7