Antropologia w działaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-1105DUETA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia w działaniu |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Studentka/student 1. rozpoznają podstawowe paradygmaty humanistyki 2. są świadomi różnych punktów widzenia i przyczyn takiego stanu rzeczy 3. przejawiają wrażliwość na odmienne systemy wartości |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: 1. przybliżenie historii rozwoju zainteresowań antropologów i etnologów taką formą jak badania w działaniu: action research (AR) i participatory action research (PAR), 2. omówienie metod badawczych stosowanych w badaniach w działaniu oraz kontekstów etycznych tego typu badań, 3. dzięki uzyskanej wiedzy, uczestnicy i uczestniczki zajęć wdrażają się w projektowanie i prowadzenie tego typu działań badawczych. |
Efekty uczenia się: |
> WIEDZA / absolwent_absolwentka znają i rozumieją: - aktualne dylematy współczesnego świata w perspektywie antropologicznej 02E-2A_W08 - praktyczne zastosowania wiedzy z zakresu etnologii i antropologii kulturowej w wybranej sferze działalności kulturowej, medialnej i promocyjno-reklamowej 02E-2A_W09 - etyczne problemy praktyki antropologicznej w stopniu pogłębionym 02E-2A_W10 > UMIEJĘTNOŚCI / absolwent_absolwentka potrafią: - właściwie wykorzystywać zdobytą wiedzę antropologiczną 02E-2A_U01 - w szerokim zakresie wykorzystywać umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników 02E-2A_U03 - samodzielnie interpretować zjawiska społeczne i kulturowe z perspektywy antropologicznej w pogłebionym stopniu 02E-2A_U04 - w pogłębionym stopniu samodzielnie planować i prowadzić badania, syntezować różne podejścia oraz krytycznie opracowywać wyniki badań 02E-2A_U06 - dyskutować i prowadzić debaty na temat różnych zjawisk i problemów społeczno-kulturowych i argumentować własne opinie z użyciem terminologii antropologicznej, w różnych kręgach odbiorców 02E-2A_U08 - samodzielnie kierować pracą zespołu, planować i realizować projekty badawcze oraz wdrożeniowe 02E-2A_U10 > KOMPETENCJE SPOŁECZNE / absolwent_absolwentka są: - przygotowani_e do poznawania i aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego i kulturowego 02E-2A_K01 - przygotowani_e do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych z wykorzystaniem posiadanej wiedzy antropologicznej i umiejętności 02E-2A_K03 - świadomi_e własnej odpowiedzialności w pracy badawczej, konsekwencji prowadzonych badań oraz potrzeby refleksji etycznej w praktyce antropologicznej 02E-2A_K04 - gotowi_e do inspirowania i podejmowania działań na rzecz różnych środowisk społecznych i przyjmowania postaw prospołecznych z zachowaniem otwartości, tolerancji, wrażliwości i empatii 02E-2A_K05 - przygotowani_e do tego, by dbać o dorobek i tradycje zawodu etnologa i antropologa 02E-2A_K06 - gotowi_e do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, służący efektywnemu wykorzystaniu kompetencji antropologa w życiu społecznym 02E-2A_K07 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ZS
CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Inga Kuźma | |
Prowadzący grup: | Inga Kuźma, Alicja Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ZS
CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Inga Kuźma | |
Prowadzący grup: | Inga Kuźma, Alicja Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Metody aktywizujące jak dyskusje oraz samodzielne lub zespołowe przygotowanie analizy zadanych przypadków i problemów na zajęcia, w tym podczas zajęć, na bazie poznawanej i omawianej literatury przedmiotowej oraz innych materiałów poglądowych. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Znajomość literatury, aktywność podczas dyskusji, umiejętność pracy w tandemach oraz indywidualnie nad zadaniami zadawanymi podczas zajęć, umiejętności w zaprezentowaniu rozwiązań i pomysłów oraz zagadnień teoretycznych, umiejętność krytycznej oceny własnych założeń. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - aktywność w dyskusji - znajomość lektur i materiałów - przedstawienie ustne proponowanego rozwiązania zadań problemowych czy interpretacji przypadków - zaliczenie końcowe (ustne i pisemne): a/ ustne: w formie zaprezentowania opracowanego w tandemie rozwiązania problemu (praca w typie ideathonu) b/ pisemne: sprawdzian z pytaniami z teorii |
|
Treści kształcenia: | Celem jest zapoznanie i oswojenie z podejściem badań w działaniu na przykładzie antropologii kulturowej i jej specyficznych narzędzi w wybranym terenie, jakim jest przestrzeń miejska i rozwiązania w niej stosowane. Zwrócimy szczególną uwagę na te rozwiązania, których celem jest włączanie i wrażliwość na rozmaite grupy użytkowników przestrzeni miejskiej: ludzkich i nie-ludzkich (ze szczególnym uwzględnieniem takich grup marginalizowanych, jak: osoby z niepełnosprawnościami i osoby w kryzysie bezdomności oraz osoby 60+, jak i nieludzcy aktorzy - zwierzęta). Analizie poddamy też mechanizmy stojące za zamykaniem przestrzeni, izolowaniem w niej, gettoizacją i taką organizacją miejsc, aby wykluczać i odrzucać czy limitować dostęp lub przestrzeń występowania wobec ww. grup i zjawisk. 1. Konteksty historyczne i polityczne pojawienia się badań w działaniu, w tym action research (AR) i participatory action research (PAR). 2. Specyfika terenowa tego typu profilu badań. 3. Metody badawcze stosowane w AR i PAR. 4. Dylematy etyczne obecne w badaniach w działaniu. 5. Współpraca z partnerami społecznymi. 6. Zagadnienia dot. wykluczenia krzyżowego i działań włączających w kontekście takich grup w miejskiej przestrzeni jak: osoby z niepełnosprawnością, w kryzysie bezdomności, 60+ oraz nie-ludzie 7. Problematyka dostępności przestrzeni oraz miejsc i architektury wykluczających ("hostile" lub "defensive") |
|
Literatura: |
Wybrane publikacje: - D. J. Greenwood, Action research czyli o badaniach w działaniu, w: Badania jakościowe. Podejścia i teorie, (red.) D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. 115-139. - B. Tedlock, Obserwowanie uczenisctwa i nrodziny etnografii publicznej, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 655-675. - S. Kemmis, R. McTaggart, Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 775-831. - Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, (red.) H. Cervinkova, B. Gołębniak, Wrocław 2010. - H. Červinková, Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2012, t. 1(57), s. 7-18. - C. MacDonald, Understanding participatory action research: A qualitative research methodology option, „Canadian Journal of Action Research” 2012, Vol. 13, Issue 2, ss. 34-50. - Bob Dick, Reflections on the SAGE Encyclopedia of Action Research and what it says about action research and its methodologies, „Action Research” 2015, Vol. 13(4), s. 431-444. - The SAGE Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. (red.). Peter Reason, Hilary Bradbury, SAGE 2008. Literatura szczegółowo odnosząca się do treści kształcenia nr 6 i 7 (punkt wyżej): będzie udostępniana w postaci źródeł, linków, plików czy wskazówek bibliograficznych z odpowiednim wyprzedzeniem przed wybranymi zajęciami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ZS
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Inga Kuźma | |
Prowadzący grup: | Inga Kuźma, Alicja Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Literatura jak i zagadnienia szczegółowe projektów i prezentacji mogą zmieniać się co roku w zależności od rozpoznania aktualnych potrzeb współpracujących z kierunkiem partnerów z otoczenia społecznego oraz potrzeb i idei zgłaszanych przez uczestników i uczestniczki zajęć. W r. ak. 2022/2023 kontynuowane będzie wiodące zagadnienie, jakim jest wykluczenie krzyżowe oraz współzależne z tym następujące kategorie: dostępność przestrzeni (w tym tzw. architektura wykluczająca - ang. "hostile" lub "defensive") - poczucie bezpieczeństwa - relacje oparte na współwystępowaniu różnorodności w przestrzeni (czym warunkowany jest charakter owych relacji, kwestia poprawy owych relacji; przy pomocy jakich narzędzi, kto to może/powinien czynić i w jaki sposób oraz po co; rekomendowane rozwiązania) . Problemy te będą rozpatrywane w kontekście studiów nad niepełnosprawnością i bezdomnością (wykluczeniem mieszkaniowym) oraz migracjami. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody aktywizujące jak dyskusje oraz samodzielne lub zespołowe przygotowanie analizy zadanych przypadków i problemów na zajęcia, w tym podczas zajęć, na bazie poznawanej i omawianej literatury przedmiotowej. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Znajomość literatury, aktywność podczas dyskusji, umiejętność pracy w tandemach badawczych oraz indywidualnie nad zagadnieniem na zaliczenie, zaprojektowanie badania, przeprowadzenie działania, umiejętności w zaprezentowaniu poszczególnych etapów pracy nad projektem i jego rezultatów, umiejętność krytycznej oceny własnych założeń. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | - aktywność w dyskusji - znajomość lektur i materiałów - przedstawienie ustne (także z wykorzystaniem prezentacji) proponowanego rozwiązywania zadań problemowych czy interpretacji przypadków - zaliczenie końcowe (ustne) w formie prezentacji samodzielnie opracowanego zagadnienia przez osoby studiujące (samodzielny wybór zagadnienia przy wsparciu osoby prowadzącej zajęcia) |
|
Treści kształcenia: | 1. Konteksty historyczne i polityczne pojawienia się badań w działaniu, w tym action research (AR) i participatory action research (PAR). 2. Specyfika terenowa tego typu profilu badań. 3. Metody badawcze stosowane w AR i PAR. 4. Dylematy etyczne obecne w badaniach w działaniu. 5. Współpraca z partnerami społecznymi. 6. Zagadnienia dot. wykluczenia krzyżowego w kontekście niepełnosprawności, bezdomności oraz migracji 7. Problematyka dostępności przestrzeni oraz miejsc i architektury wykluczających ("hostile" lub "defensive") |
|
Literatura: |
Lektura podstawowa: - A. Góral, B. Jałocha, G. Mazurkiewicz, M. Zawadzki, Badania w działaniu. Książka dla kształcących się w naukach społecznych, Seria: Action Research w Teorii i Praktyce Akademickiej, Kraków 2019 - Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Červinková, B. D. Gołębniak, Wrocław 2010. - Y. Winkin, Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych - rozdział 7. - M. Hammersley, P. Atkinson, Metody badań terenowych - rozdział 5. - P. Chomczyński, Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, 2006, t. 2, nr 1, s.68-87. - E. Czykwin, Stygmat społeczny, 2007. - D. Cieślikowska, N. Sarata, DYSKRYMINACJA WIELOKROTNA – historia, teorie, przegląd badań, Warszawa 2012. - B. BOROWSKA-BESZTA, Wkład antropologii kulturowej w studia nad niepełnosprawnością. - J. Szołtysek, MIASTO DOSTOSOWANE DO POTRZEB OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH – PRZYKŁAD DZIAŁAŃ CZĘSTOCHOWY I GLIWIC. - E. Ciaputa, A. Król, M. Warat, Genderowy wymiar niepełnosprawności. Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami wzroku, ruchu i słuchu, w: Polscy (Nie)pełnosprawni. Pomiędzy deklaracjami a realiami, Kraków 214, s.275-334. - A. Miśniakiewicz, Miasta dostępne dla osób starszych – przegląd koncepcji projektowych. - M. Mostowska, Liminalność jako doświadczenie terenowe w badaniu grupy bezdomnych Polaków w Brukseli. - E. T. HALL, Ukryty wymiar [w:] Antropologia kultury, 2011, red. A. Mencwel, s. 138-152. - K. Pobłocki, Antropologia miasta – urbanizacja, przestrzeń i relacje społeczne, “Lud” 2011, t. 95, s. 69-91. - M. Dymnicka, Od miejsca do nie-miejsca, “Acta Universitas Lodzensis. Folia Sociologica” 2011, t. 26, s. 35-52. - A. MAKOWSKA, LEKCJA Z POSTHUMANISTYKI: RZECZY I NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ, “Niepełnosprawność i Rehabilitacja? 2022: 4. - G. Jarzębowska, Od izolacji do zoopolis. W stronę międzygatunkowej koncepcji przestrzeni, w: Zwierzęta, gender i kultura. Perspektywa ekologiczna, etyczna i krytyczna, pr. zb., Lublin 2014, http://biosamigos.pl/ - J. Wolch, Anima urbis, w: Miasta / zwierzęta, Seria: Almanach Antropologiczny Communicare t. 8, Warszawa 2020. Teksty uzupełniające: - D. J. Greenwood, Action research czyli o badaniach w działaniu, w: Badania jakościowe. Podejścia i teorie, (red.) D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. 115-139. - B. Tedlock, Obserwowanie uczenisctwa i nrodziny etnografii publicznej, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 655-675. - S. Kemmis, R. McTaggart, Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 775-831. - H. Červinková, Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2012, t. 1(57), s. 7-18. - C. MacDonald, Understanding participatory action research: A qualitative research methodology option, „Canadian Journal of Action Research” 2012, Vol. 13, Issue 2, ss. 34-50. - Bob Dick, Reflections on the SAGE Encyclopedia of Action Research and what it says about action research and its methodologies, „Action Research” 2015, Vol. 13(4), s. 431-444. - The SAGE Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. (red.). Peter Reason, Hilary Bradbury, SAGE 2008. - P. Grocholiński, M. Just, B. Michalska-Dominiak, M. Kołodziejczak, A. Michalska-Żyła, Design thinking dla edukatorów, Łódź 2022. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ZS
CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Inga Kuźma | |
Prowadzący grup: | Inga Kuźma, Alicja Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Literatura jak i zagadnienia szczegółowe projektów i prezentacji mogą zmieniać się co roku w zależności od rozpoznania aktualnych potrzeb współpracujących z kierunkiem partnerów z otoczenia społecznego oraz potrzeb i idei zgłaszanych przez uczestników i uczestniczki zajęć. W r. ak. 2021/2022 kontynuowane będzie wiodące zagadnienie, jakim jest wykluczenie krzyżowe oraz współzależne z tym następujące kategorie: dostępność przestrzeni (tzn. architektura wykluczająca - za ang. znaczeniem: "hostile" lub "defensive") - poczucie bezpieczeństwa - relacje oparte na współwystępowaniu różnorodności w przestrzeni. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody aktywizujące, dyskusje, wykonanie projektów i prezentacji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Znajomość literatury, aktywność podczas dyskusji, umiejętność pracy w tandemach badawczych oraz indywidualnie nad zagadnieniem na zaliczenie, zaprojektowanie badania, przeprowadzenie działania, umiejętności w zaprezentowaniu poszczególnych etapów pracy nad projektem i jego rezultatów, umiejętność krytycznej oceny własnych założeń. |
|
Treści kształcenia: | 1. Konteksty historyczne i polityczne pojawienia się badań w działaniu, w tym action research (AR) i participatory action research (PAR). 2. Specyfika terenowa tego typu profilu badań. 3. Metody badawcze stosowane w AR i PAR. 4. Dylematy etyczne obecne w badaniach w działaniu. 5. Współpraca z partnerami społecznymi. 6. Zagadnienia dot. wykluczenia krzyżowego, niepełnosprawności oraz bezdomności 7. Problematyka dostępności przestrzeni oraz miejsc i architektury wykluczających ("hostile" lub "defensive"). |
|
Literatura: |
Wybrane publikacje: - D. J. Greenwood, Action research czyli o badaniach w działaniu, w: Badania jakościowe. Podejścia i teorie, (red.) D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. 115-139. - B. Tedlock, Obserwowanie uczenisctwa i nrodziny etnografii publicznej, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 655-675. - S. Kemmis, R. McTaggart, Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 775-831. - Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, (red.) H. Cervinkova, B. Gołębniak, Wrocław 2010. - H. Červinková, Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2012, t. 1(57), s. 7-18. - C. MacDonald, Understanding participatory action research: A qualitative research methodology option, „Canadian Journal of Action Research” 2012, Vol. 13, Issue 2, ss. 34-50. - Bob Dick, Reflections on the SAGE Encyclopedia of Action Research and what it says about action research and its methodologies, „Action Research” 2015, Vol. 13(4), s. 431-444. - The SAGE Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. (red.). Peter Reason, Hilary Bradbury, SAGE 2008. Literatura szczegółowo odnosząca się do treści kształcenia nr 6 i 7 (punkt wyżej): będzie udostępniana w postaci źródeł, linków, plików czy wskazówek bibliograficznych z odpowiednim wyprzedzeniem przed wybranymi zajęciami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Inga Kuźma | |
Prowadzący grup: | Inga Kuźma, Alicja Piotrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Literatura jak i zagadnienia szczegółowe projektów i prezentacji mogą zmieniać się co roku w zależności od rozpoznania aktualnych potrzeb współpracujących z kierunkiem partnerów z otoczenia społecznego oraz potrzeb i idei zgłaszanych przez uczestników i uczestniczki zajęć. W r. ak. 20/21 wiodącym zagadnieniem będzie kwestia wykluczenia krzyżowego (na przykładzie niepełnosprawności i bezdomności) oraz współzależna z tym, dostępność przestrzeni, w tym architektura wykluczająca (za ang. znaczeniem: "hostile" lub "defensive"). |
|
Metody dydaktyczne: | Metody aktywizujące, dyskusje, wykonanie projektów i prezentacji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Znajomość literatury, aktywność podczas dyskusji, umiejętność pracy w tandemach badawczych oraz indywidualnie nad zagadnieniem na zaliczenie, zaprojektowanie badania, przeprowadzenie działania, umiejętności w zaprezentowaniu poszczególnych etapów pracy nad projektem i jego rezultatów, umiejętność krytycznej oceny własnych założeń. |
|
Treści kształcenia: | 1. Konteksty historyczne i polityczne pojawienia się badań w działaniu, w tym action research (AR) i participatory action research (PAR). 2. Specyfika terenowa tego typu profilu badań. 3. Metody badawcze stosowane w AR i PAR. 4. Dylematy etyczne obecne w badaniach w działaniu. 5. Współpraca z partnerami społecznymi. 6. Zagadnienia dot. wykluczenia krzyżowego, niepełnosprawności oraz bezdomności 7. Problematyka dostępności przestrzeni oraz miejsc i architektury wykluczających ("hostile" lub "defensive"). |
|
Literatura: |
Wybrane publikacje: - D. J. Greenwood, Action research czyli o badaniach w działaniu, w: Badania jakościowe. Podejścia i teorie, (red.) D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. 115-139. - B. Tedlock, Obserwowanie uczenisctwa i nrodziny etnografii publicznej, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 655-675. - S. Kemmis, R. McTaggart, Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 775-831. - Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, (red.) H. Cervinkova, B. Gołębniak, Wrocław 2010. - H. Červinková, Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2012, t. 1(57), s. 7-18. - C. MacDonald, Understanding participatory action research: A qualitative research methodology option, „Canadian Journal of Action Research” 2012, Vol. 13, Issue 2, ss. 34-50. - Bob Dick, Reflections on the SAGE Encyclopedia of Action Research and what it says about action research and its methodologies, „Action Research” 2015, Vol. 13(4), s. 431-444. - The SAGE Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. (red.). Peter Reason, Hilary Bradbury, SAGE 2008. Literatura szczegółowo odnosząca się do treści kształcenia nr 6 i 7 (punkt wyżej): będzie udostępniana w postaci źródeł, linków, plików czy wskazówek bibliograficznych z odpowiednim wyprzedzeniem przed wybranymi zajęciami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR ZS
CZ PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia specjalistyczne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Inga Kuźma | |
Prowadzący grup: | Inga Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Zajęcia specjalistyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Literatura jak i zagadnienia szczegółowe projektów i prezentacji mogą zmieniać się co roku w zależności od rozpoznania aktualnych potrzeb współpracujących z kierunkiem partnerów z otoczenia społecznego oraz potrzeb i idei zgłaszanych przez uczestników i uczestniczki zajęć. |
|
Metody dydaktyczne: | Metody aktywizujące, dyskusje, wykonanie projektów i prezentacji. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Znajomość literatury, aktywność podczas dyskusji, umiejętność pracy w zespole nad zagadnieniem na zaliczenie, zaprojektowanie badania, przeprowadzenie działania, umiejętności w zaprezentowaniu poszczególnych etapów pracy nad projektem i jego rezultatów, umiejętność krytycznej oceny własnych założeń. |
|
Treści kształcenia: | 1. Konteksty historyczne i polityczne pojawienia się badań w działaniu, w tym action research (AR) i participatory action research (PAR). 2. Specyfika terenowa tego typu profilu badań. 3. Metody badawcze stosowane w AR i PAR. 4. Dylematy etyczne obecne w badaniach w działaniu. 5. Współpraca z partnerami społecznymi. |
|
Literatura: |
Wybrane publikacje: - D. J. Greenwood, Action research czyli o badaniach w działaniu, w: Badania jakościowe. Podejścia i teorie, (red.) D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. 115-139. - B. Tedlock, Obserwowanie uczenisctwa i nrodziny etnografii publicznej, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 655-675. - S. Kemmis, R. McTaggart, Uczestniczące badanie interwencyjne. Działanie komunikacyjne i sfera publiczna, w: Metody badań jakościowych, t. 1, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009, s. 775-831. - Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, (red.) H. Cervinkova, B. Gołębniak, Wrocław 2010. - H. Červinková, Badania w działaniu i zaangażowana antropologia edukacyjna, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2012, t. 1(57), s. 7-18. - C. MacDonald, Understanding participatory action research: A qualitative research methodology option, „Canadian Journal of Action Research” 2012, Vol. 13, Issue 2, ss. 34-50. - Bob Dick, Reflections on the SAGE Encyclopedia of Action Research and what it says about action research and its methodologies, „Action Research” 2015, Vol. 13(4), s. 431-444. - The SAGE Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. (red.). Peter Reason, Hilary Bradbury, SAGE 2008. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.