Recepcja i analiza dzieł sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-12009AO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Recepcja i analiza dzieł sztuki |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Systematyczność i aktywna obecność są podstawą metody warsztatowej. Zajęć nie można zaliczyć, mając więcej niż 2 nieobecności. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student posługuje się wieloznacznymi terminami „forma”, "struktura", „ekspresja”; definiuje metody ikonograficzną i ikonologiczną w badaniach nad sztuką, rozpoznaje podstawowe relacje między znakami, definiuje intertekstualność. Umiejętności: analizuje formę dzieła sztuki, dokonując hierarchizacji elementów formalnych i charakteryzując opozycje formalne, opisuje wzajemne oddziaływanie form plastycznych oraz form i przestrzeni; odczytuje poszczególne poziomy treści dzieła sztuki, rekonstruuje wpływy intertekstualne; odczytuje i odróżnia ekspresję środków plastycznych, autora i odbiorcy. Kompetencje społeczne: docenia pluralizm współczesnego świata sztuki (wielość środków wyrazu, celów artystycznych), dostrzega i rekonstruuje związki sztuki z innymi rodzajami praktyk ludzkich (naukowych, społecznych, dydaktycznych itp.), respektuje ważność indywidualnej wypowiedzi zarówno twórcy jak i odbiorcy nie tylko w sferze teorii sztuki, ale i życia publicznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | - wspólna analiza dzieł i dyskusja (jest obowiązkowa) - narzędzia do analizy nie są arbitralnymi systemami, a ilustrują rozmaite różnice percepcyjne, interpretacyjne, które nie tylko są uprawnione, ale tworzą sedno tzw. świata sztuki - analiza konkretnych reprodukcji dzieł sztuki z wykorzystaniem narzędzi interpretacyjnych zawartych w lekturze obowiązkowej - samodzielna interpretacja dzieła sztuki |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zadanie polega na systematycznym przygotowywaniu się i samodzielnym napisaniu analizy z wykorzystaniem poznanych narzędzi. Kryteria oceny: - Znajomość terminologii. - Szczegółowość obserwacji. - Ogólna orientacja humanistyczna: trafne odniesienia intertekstualne. 50 % oceny - to obecność i aktywność na zajęciach 50% oceny - końcowa praca |
|
Treści kształcenia: | 1. Analiza formy: hierarchizacja elementów: formy główne i poboczne i ich szczegóły, napięcia kierunkowe, charakterystyka opozycji formalnych (otwarty/zamknięty, płaszczyzna/głębia, jasność/niejasność, linearny/malarski, wielość/jedność). 3. Analiza formalno-ekspresyjna: charakterystyka punktów, linii i płaszczyzn; ekspresja autora, postaci przedstawionych, odbiorcy. 3. Analiza treści: poziomy treści wg Ervina Panofsky’ego i Rudolfa Wittkowera. 4. Analiza zależności intertekstualnych i elementy analizy strukturalnej: odmiany nawiązań do innych dzieł, strategii twórczych oraz szeroko rozumianego społeczno-kulturowego otoczenia. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa. Zawiera teksty/fragmenty ważnych opracowań na temat danego typu analizy lub teksty źródłowe, od których wywodzi się dane typy analiz: 1. Wölfflin Heinrich, Podstawowe pojęcia historii sztuki, tłum. Danuta Hanulanka, Ossolineum, Wrocław 1962 (fragmenty o malarstwie i rzeźbie). Lub wydanie późniejsze. 2. Eco Umberto, Komunikat estetyczny, w: tegoż, Nieobecna struktura, tłum. Adam Weinsberg i Paweł Bravo, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996. 3. Panofsky Ervin, Studia z historii sztuki, i przedmowa Jan Białostocki, tłum. Wielu autorów, PIW, Warszawa 1971. 4. Wittkower Rudolf, Interpretacja symboli wizualnych, w: Symbole i symbolika, red. Michał Głowiński, tłum. Grażyna Borkowska i inni, Czytelnik, Warszawa 1990. 5. Kandinsky Wassily, Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, tłum. Stanisław Fijałkowski, PIW, Warszawa 1986. 6. Anna Burzyńska, Poststrukturalizm, w: Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Znak, Kraków 2006, s. 305-351. Uzupełniająca. Zawiera pozycje bogato ilustrowane, popularyzujące sztukę poprzez przystępne analizy dzieł na ogół bardzo znanych (1- 4) oraz książkę zawierającą brawurowe, ale i kontrowersyjne interpretacje (5): 1. Bolaños Atienza María, Jak czytać sztukę, tłum. Beata Haniec, Buchmann, 2008. 2. De Rynck Patrick, Jak czytać malarstwo: rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów, tłum. Piotr Nowakowski, Universitas, Kraków 20 05. 3. Thompson Jon, Jak czytać malarstwo współczesne: rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł mistrzów od Courbeta do Warhola, tłum. Joanna Holzman, Universitas, Kraków 2006. 4. Ian Jeffrey, Jak czytać fotografię: lekcje mistrzów fotografii, przedm. Max Kozloff, tłum. Jakub Jedliński, Universitas, Kraków 2009. 5. Arasse Daniel, Nie widać nic, tłum. Anna Arno, DodoEditor, Kraków 2012. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W przypadku zaległości należy przygotować się do końcowego indywidualnie przygotowanego kolokwium obejmującego zakres tych zaległości, odbędzie się ono, w rzeczywistym czasie ostatnich zajęć, tj. 15 czerwca. |
|
Metody dydaktyczne: | - wspólna analiza dzieł i dyskusja (jest obowiązkowa) - narzędzia do analizy nie są arbitralnymi systemami, a ilustrują rozmaite różnice percepcyjne, interpretacyjne, które nie tylko są uprawnione, ale tworzą sedno tzw. świata sztuki - analiza konkretnych reprodukcji dzieł sztuki z wykorzystaniem narzędzi interpretacyjnych zawartych w lekturze obowiązkowej - samodzielna interpretacja dzieła sztuki |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Zadanie polega na systematycznym przygotowywaniu się i samodzielnym napisaniu analizy z wykorzystaniem poznanych narzędzi. Kryteria oceny: - Znajomość terminologii. - Szczegółowość obserwacji. - Ogólna orientacja humanistyczna: trafne odniesienia intertekstualne. 50 % oceny - to obecność i aktywność na zajęciach 50% oceny - końcowa praca |
|
Treści kształcenia: | 1. Analiza formy: hierarchizacja elementów: formy główne i poboczne i ich szczegóły, napięcia kierunkowe, charakterystyka opozycji formalnych (otwarty/zamknięty, płaszczyzna/głębia, jasność/niejasność, linearny/malarski, wielość/jedność). 3. Analiza formalno-ekspresyjna: charakterystyka punktów, linii i płaszczyzn; ekspresja autora, postaci przedstawionych, odbiorcy. 3. Analiza treści: poziomy treści wg Ervina Panofsky’ego i Rudolfa Wittkowera. 4. Analiza zależności intertekstualnych i elementy analizy strukturalnej: odmiany nawiązań do innych dzieł, strategii twórczych oraz szeroko rozumianego społeczno-kulturowego otoczenia. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa. Zawiera teksty/fragmenty ważnych opracowań na temat danego typu analizy lub teksty źródłowe, od których wywodzi się dane typy analiz: 1. Wölfflin Heinrich, Podstawowe pojęcia historii sztuki, tłum. Danuta Hanulanka, Ossolineum, Wrocław 1962 (fragmenty o malarstwie i rzeźbie). Lub wydanie późniejsze. 2. Eco Umberto, Komunikat estetyczny, w: tegoż, Nieobecna struktura, tłum. Adam Weinsberg i Paweł Bravo, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996. 3. Panofsky Ervin, Studia z historii sztuki, i przedmowa Jan Białostocki, tłum. Wielu autorów, PIW, Warszawa 1971. 4. Wittkower Rudolf, Interpretacja symboli wizualnych, w: Symbole i symbolika, red. Michał Głowiński, tłum. Grażyna Borkowska i inni, Czytelnik, Warszawa 1990. 5. Kandinsky Wassily, Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, tłum. Stanisław Fijałkowski, PIW, Warszawa 1986. 6. Anna Burzyńska, Poststrukturalizm, w: Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Znak, Kraków 2006, s. 305-351. Uzupełniająca. Zawiera pozycje bogato ilustrowane, popularyzujące sztukę poprzez przystępne analizy dzieł na ogół bardzo znanych (1- 4) oraz książkę zawierającą brawurowe, ale i kontrowersyjne interpretacje (5): 1. Bolaños Atienza María, Jak czytać sztukę, tłum. Beata Haniec, Buchmann, 2008. 2. De Rynck Patrick, Jak czytać malarstwo: rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł dawnych mistrzów, tłum. Piotr Nowakowski, Universitas, Kraków 20 05. 3. Thompson Jon, Jak czytać malarstwo współczesne: rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł mistrzów od Courbeta do Warhola, tłum. Joanna Holzman, Universitas, Kraków 2006. 4. Ian Jeffrey, Jak czytać fotografię: lekcje mistrzów fotografii, przedm. Max Kozloff, tłum. Jakub Jedliński, Universitas, Kraków 2009. 5. Arasse Daniel, Nie widać nic, tłum. Anna Arno, DodoEditor, Kraków 2012. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.