Moduł 01 (ćwiczenia A)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0200-MD01AAF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł 01 (ćwiczenia A) |
Jednostka: | Wydział Filozoficzno-Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Efekty uczenia się: |
02F-1A_W10 Zna koncepcje wybranych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism 02F-1A_W14 Zna wybrane podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla etyki i estetyki 02F-1A_U02 Samodzielnie zdobywa wiedzę 02F-1A_U07 Analizuje argumenty filozoficzne dotyczące zagadnienia performatywizmu i filozofii mediów |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-03 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Paweł Pieniążek | |
Prowadzący grup: | Bogdan Banasiak, Artur Banaszkiewicz, Witold Glinkowski, Małgorzata Kwietniewska, Krzysztof Matuszewski, Paweł Pieniążek, Robert Podkoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Analiza tekstów i dyskusja. metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Praca studenta na zajęciach 30% Praca pisemna na temat ustalony wcześniej z prowadzącym 70% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | „Jedni je kochają, inni nienawidzą” – cielesność i zmysłowość w europejskiej filozofii klasycznej. 1. Piękne ciała – niezbędny element na drodze do Piękna? 2. Współpraca ciała i duszy w myśli Arystotelesa. 3. Ciało i cielesna dusza w służbie eudajmonii u Epikura. 4. Ciało jako „więzienie” i „grób” w platonizmie i neoplatonizmie antycznym. 5. „Quae corporis bona sunt, corpora sunt” – jak stoicy pojmowali cielesność. 6. „A co ode złego jest...” – dwoistość natury ludzkiej w myśli gnostyckiej. 7. Ciało jako niedoskonałe „narzędzie” duszy w chrześcijańskim neoplatonizmie. 8. Zmysły na drodze do poznania Boga – ciężar czy wsparcie? 9. Cielesność w etyce średniowiecznej. 10. „Rehabilitacja” cielesności w dojrzałej scholastyce. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Platon, Uczta. 2. Platon, Fajdros. 3. Arystoteles, O duszy 4. Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, 5. Plotyn, Enneady: Enneada IV, r. II i r. VIII. 6. Hans Jonas, Religia Gnozy. 7. Augustyn, O wielkości duszy. 8. Piotr Abelard, Etyka, czyli poznaj samego siebie. 9. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński, Bartosz Żukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Pojęcie podmiotu i pojęcie przedmiotu w filozofii Descartesa Człowiek Bóg analiza relacji pod kątem epistemologicznym w filozofii Descartesa Koncepcja prawd wiecznych |
|
Literatura: |
Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii. Descartes R. Prawidła do kierowania umysłem. Descartes R. Listy, w F. Alquie, Kartezjusz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Pojęcie prawdy w filozofii Kartezjusza Podmiotowe umocowanie treści prawdziwych Bóg jako autor umysłu ludzkiego Wolność Boga a pojęcie prawdy |
|
Literatura: |
Descartes R. Zasady filozofii Descartes R. Medytacje o pierwszej filozofii Descartes R Prawidła do kierowania umysłem Descartes R. Rozprawa o metodzie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Analiza tekstów i dyskusja. metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Podstawowe pojęcia metafizyki Leibniza 2. Pojęcie bytu w ontologii Wolffa 3. Kanta krytyka metafizyki |
|
Literatura: |
1. G. W. Leibniz "Rozprawa metafizyczna" 2. Ch. Wolff, "Myśli rozumne o Bogu, świecie i duszy ludzkiej...." 3. I. Kant "Krytyka czystego rozumu" |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-08 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Banaszkiewicz, Robert Podkoński, Tomasz Stegliński | |
Prowadzący grup: | Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | 1. Pojęcie zła radykalnego 2. Walka dobrego pryncypium ze złym w człowieku 3. Pojęcie religii w obrębie granic samego tylko rozumu |
|
Literatura: |
I. Kant, Religia w obrębie samego tylko rozumu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Leszczyński, Bartosz Żukowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Leszczyński, Bartosz Żukowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Limit nieusprawiedliwionych nieobecności - 2 |
|
Metody dydaktyczne: | 1. Dyskusja. 2. Praca metodą projektową. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Czynniki determinujące ocenę końcową: 1. Uczestnictwo w zajęciach 2. Aktywny udział w pracy nad projektem: (a) Udział w wypracowywaniu tematu projektu (b) Udział w dyskusjach koncepcyjnych |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Popularyzacja filozofii za pomocą nowych mediów. Uczestnicy mają za zadanie wykonanie infografiki popularyzującej filozofię jako ciekawe i użyteczne narzędzie argumentacyjne oraz źródło precyzyjnie formułowanych problemów i rozwiązań. Treści szczegółowe: 1. Praca metodą projektową. 2. Estetyka filozoficzna. 3. Filozofia a nauka 4. Filozofia a religia. Ćwiczenia A: Przygotowanie koncepcji teoretycznej i wizualnej projektu |
|
Literatura: |
Wyboru literatury dokonują uczestnicy zajęć (w sposób koordynowany przez prowadzących) podczas wypracowywania koncepcji projektu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski, Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski, Wioletta Kazimierska-Jerzyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia wykonywane na bieżąco, związane z realizacją całego modułu: - zajęcia terenowe w BUŁ, w dziale Dokumenty Życia Społecznego - opis dzieła dwujęzycznego (plakaty - oryginały) - zagadki intertekstualne (plakat Urbańca, okładki Hilschera, Urbańca, Tomaszewskiego) analiza lektur i dyskusja |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | składowe oceny: -liczba i jakość zadań bieżących (brak możliwości nadrobienia z uwagi na organiczne powiązanie z zadaniem projektowym w module), 30% -znajomość lektury i dyskusja 30% - kolokwium 40% |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Pojęcie performatywu (język, płeć, sztuka). Wybrane zagadnienia z zakresu performance studies: trzy główne rozumienia pojęcia performansu: performance art, performing arts, poszerzone pojęcie performansu, m.in. performans społeczny). Wybrane zagadnienia z filozofii mediów: pojęcie medium, medium jako przekaźnik, transformacja pojęcia medium i jej konsekwencje dla współczesnej komunikacji poprzez sztukę: dzieła dwujęzyczne, multimedialne, intermedialne i transmedialne, pojęcie intertekstualności |
|
Literatura: |
Austin John, Wypowiedzi performatywne, oraz Czynności lokucyjne, illokucyjne, perlokucyjne, w: tegoż, Mówienie i poznawanie, tłum. B. Chwedeńczuk, PWN, Warszawa 1993; Butler Judith, Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, tłum. A. Ostolski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010, fragmenty. Fischer-Lichte Erika, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008 (rozdziały III. i IV.). D. Higgins, Intermedia, przeł. M. i T. Zielińscy, [w:] idem, Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000. Biskupski Łukasz, Prosto z ulicy. Sztuki wizualne w dobie mediów społecznościowych i kultury uczestnictwa, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2017. Michał Głowiński, O intertekstualności, Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 1986, nr 77/4, 75-100. Uzupełniająco: Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Transmedialność jako poziom lektury, w: Sztuki w przestrzeni transmedialnej, red. T. Załuski, ASP im. W. Strzemińskiego w Łodzi, Łódź 2010, s. 53–63. Jan P. Hudzik, Wykłady z filozofii mediów. Podstawy nauk o komunikowaniu, PWN, Warszawa 2017. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kaniowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kaniowski, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Tomasz Michałowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | wykład, analiza tekstów |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | 1) obecność na zajęciach - 10%; (2) wygłoszenie referatu - 50%; (3) aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji) - 40% |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Efekty uczenia się będą weryfikowane poprzez: 1. Prezentację/Referat 2.Dyskusję |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | Zarówno faszyzm jak i komunizm przywiązywał ogromną wagę do sztuki, która miała pełnić funkcje polityczne; każda z tych ideologii i każdy ze zbudowanych na ich podstawie porządków politycznych posługiwała się dla swych celów politycznych właściwym sobie wyobrażeniem wzniosłości. Przeciwko polityzacji wzniosłości występowali w swych rozważaniach zarówno Adorno, jak Lyotard. Analiza przeprowadzonej przez nich krytyki służyć będzie dokonaniu namysłu nad pytaniem, na ile koncepcje wzniosłości uznawane zazwyczaj za czysto estetyczne – Burke’a i Kanta – nie powinny być jednak postrzegane jako koncepcje korespondujące z określonym rozumieniem polityczności. Przedmiotem zainteresowania stanie się także teza mówiąca, iż „wzniosłość” była elementem nowocześnie rozumienia polityczności. |
|
Literatura: |
• Burke Edmund, Dociekania o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, tłum. P. Graff, Warszawa 1968, • Kant Immanuel, Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, Warszawa 2004. • Lyotard Jean-Francois, Wzniosłość i awangarda, tłum. M. Bieńczyk, „Teksty drugie”, 1996, nr 2-3. • Schiller Friedrich, O wzniosłości, w: tegoż, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, tłum. I. Krońska, J. Prokopiuk, Warszawa 1972. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.