UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł 01 (ćwiczenia A)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0200-MD01AAF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł 01 (ćwiczenia A)
Jednostka: Wydział Filozoficzno-Historyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Efekty uczenia się:

02F-1A_W10 Zna koncepcje wybranych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism

02F-1A_W14 Zna wybrane podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla etyki i estetyki

02F-1A_U02 Samodzielnie zdobywa wiedzę

02F-1A_U07 Analizuje argumenty filozoficzne dotyczące zagadnienia performatywizmu i filozofii mediów

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-03 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz, Paweł Pieniążek
Prowadzący grup: Bogdan Banasiak, Artur Banaszkiewicz, Witold Glinkowski, Małgorzata Kwietniewska, Krzysztof Matuszewski, Paweł Pieniążek, Robert Podkoński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów i dyskusja. metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Praca studenta na zajęciach 30%

Praca pisemna na temat ustalony wcześniej z prowadzącym 70%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Szczegółowe treści kształcenia:

„Jedni je kochają, inni nienawidzą” – cielesność i zmysłowość w europejskiej filozofii klasycznej.


1. Piękne ciała – niezbędny element na drodze do Piękna?

2. Współpraca ciała i duszy w myśli Arystotelesa.

3. Ciało i cielesna dusza w służbie eudajmonii u Epikura.

4. Ciało jako „więzienie” i „grób” w platonizmie i neoplatonizmie antycznym.

5. „Quae corporis bona sunt, corpora sunt” – jak stoicy pojmowali cielesność.

6. „A co ode złego jest...” – dwoistość natury ludzkiej w myśli gnostyckiej.

7. Ciało jako niedoskonałe „narzędzie” duszy w chrześcijańskim neoplatonizmie.

8. Zmysły na drodze do poznania Boga – ciężar czy wsparcie?

9. Cielesność w etyce średniowiecznej.

10. „Rehabilitacja” cielesności w dojrzałej scholastyce.

Literatura:

Literatura:

1. Platon, Uczta.

2. Platon, Fajdros.

3. Arystoteles, O duszy

4. Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów,

5. Plotyn, Enneady: Enneada IV, r. II i r. VIII.

6. Hans Jonas, Religia Gnozy.

7. Augustyn, O wielkości duszy.

8. Piotr Abelard, Etyka, czyli poznaj samego siebie.

9. Tomasz z Akwinu, Traktat o człowieku.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński, Bartosz Żukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Szczegółowe treści kształcenia:

Pojęcie podmiotu i pojęcie przedmiotu w filozofii Descartesa

Człowiek Bóg analiza relacji pod kątem epistemologicznym w filozofii Descartesa

Koncepcja prawd wiecznych

Literatura:

Descartes, Medytacje o pierwszej filozofii.

Descartes R. Prawidła do kierowania umysłem.

Descartes R. Listy, w F. Alquie, Kartezjusz.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Szczegółowe treści kształcenia:

Pojęcie prawdy w filozofii Kartezjusza

Podmiotowe umocowanie treści prawdziwych

Bóg jako autor umysłu ludzkiego

Wolność Boga a pojęcie prawdy

Literatura:

Descartes R. Zasady filozofii

Descartes R. Medytacje o pierwszej filozofii

Descartes R Prawidła do kierowania umysłem

Descartes R. Rozprawa o metodzie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz, Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Marcin Leszczyński, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów i dyskusja. metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Podstawowe pojęcia metafizyki Leibniza

2. Pojęcie bytu w ontologii Wolffa

3. Kanta krytyka metafizyki

Literatura:

1. G. W. Leibniz "Rozprawa metafizyczna"

2. Ch. Wolff, "Myśli rozumne o Bogu, świecie i duszy ludzkiej...."

3. I. Kant "Krytyka czystego rozumu"

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Banaszkiewicz, Robert Podkoński, Tomasz Stegliński
Prowadzący grup: Artur Banaszkiewicz, Tomasz Stegliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

metoda „okrągłego stołu”, tj. swobodna wymiana opinii i poglądów między studentami oraz między prowadzącym zajęcia a studentami, podstawą dyskusji jest lektura wskazanego i przekazanego studentom fragmentu tekstu (literatura źródłowa lub sekundarna) pod kątem podanych na poprzednich zajęciach zagadnień.

Sposoby i kryteria oceniania:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Samodzielna analiza i interpretacja fragmentu tekstu źródłowego ze wskazaniem podstawowego problemu filozoficznego i jego rozwiązania.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Pojęcie zła radykalnego

2. Walka dobrego pryncypium ze złym w człowieku

3. Pojęcie religii w obrębie granic samego tylko rozumu

Literatura:

I. Kant, Religia w obrębie samego tylko rozumu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Leszczyński, Bartosz Żukowski
Prowadzący grup: Marcin Leszczyński, Bartosz Żukowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Limit nieusprawiedliwionych nieobecności - 2

Metody dydaktyczne:

1. Dyskusja.

2. Praca metodą projektową.

Sposoby i kryteria oceniania:

Czynniki determinujące ocenę końcową:

1. Uczestnictwo w zajęciach

2. Aktywny udział w pracy nad projektem:

(a) Udział w wypracowywaniu tematu projektu

(b) Udział w dyskusjach koncepcyjnych

Szczegółowe treści kształcenia:

Popularyzacja filozofii za pomocą nowych mediów. Uczestnicy mają za zadanie wykonanie infografiki popularyzującej filozofię jako ciekawe i użyteczne narzędzie argumentacyjne oraz źródło precyzyjnie formułowanych problemów i rozwiązań.


Treści szczegółowe:

1. Praca metodą projektową.

2. Estetyka filozoficzna.

3. Filozofia a nauka

4. Filozofia a religia.


Ćwiczenia A: Przygotowanie koncepcji teoretycznej i wizualnej projektu

Literatura:

Wyboru literatury dokonują uczestnicy zajęć (w sposób koordynowany przez prowadzących) podczas wypracowywania koncepcji projektu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski, Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Wioletta Kazimierska-Jerzyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia wykonywane na bieżąco, związane z realizacją całego modułu:

- zajęcia terenowe w BUŁ, w dziale Dokumenty Życia Społecznego

- opis dzieła dwujęzycznego (plakaty - oryginały)

- zagadki intertekstualne (plakat Urbańca, okładki Hilschera, Urbańca, Tomaszewskiego)

analiza lektur i dyskusja

Sposoby i kryteria oceniania:

składowe oceny:

-liczba i jakość zadań bieżących (brak możliwości nadrobienia z uwagi na organiczne powiązanie z zadaniem projektowym w module), 30%

-znajomość lektury i dyskusja 30%

- kolokwium 40%

Szczegółowe treści kształcenia:

Pojęcie performatywu (język, płeć, sztuka).

Wybrane zagadnienia z zakresu performance studies: trzy główne rozumienia pojęcia performansu: performance art, performing arts, poszerzone pojęcie performansu, m.in. performans społeczny).

Wybrane zagadnienia z filozofii mediów: pojęcie medium, medium jako przekaźnik, transformacja pojęcia medium i jej konsekwencje dla współczesnej komunikacji poprzez sztukę: dzieła dwujęzyczne, multimedialne, intermedialne i transmedialne, pojęcie intertekstualności

Literatura:

Austin John, Wypowiedzi performatywne, oraz Czynności lokucyjne, illokucyjne, perlokucyjne, w: tegoż, Mówienie i poznawanie, tłum. B. Chwedeńczuk, PWN, Warszawa 1993;

Butler Judith, Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, tłum. A. Ostolski, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010, fragmenty.

Fischer-Lichte Erika, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008 (rozdziały III. i IV.).

D. Higgins, Intermedia, przeł. M. i T. Zielińscy, [w:] idem, Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, słowo/obraz terytoria,

Gdańsk 2000.

Biskupski Łukasz, Prosto z ulicy. Sztuki wizualne w dobie mediów społecznościowych i kultury uczestnictwa, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2017.

Michał Głowiński, O intertekstualności, Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 1986, nr 77/4, 75-100.

Uzupełniająco:

Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Transmedialność jako poziom lektury, w: Sztuki w przestrzeni transmedialnej, red. T. Załuski, ASP im. W. Strzemińskiego w Łodzi, Łódź 2010, s. 53–63.

Jan P. Hudzik, Wykłady z filozofii mediów. Podstawy nauk o komunikowaniu, PWN, Warszawa 2017.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia konwersatoryjne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Kaniowski
Prowadzący grup: Andrzej Kaniowski, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Tomasz Michałowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Metody dydaktyczne:

wykład, analiza tekstów

Sposoby i kryteria oceniania:

1) obecność na zajęciach - 10%; (2) wygłoszenie referatu - 50%; (3) aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusji) - 40%

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Efekty uczenia się będą weryfikowane poprzez:

1. Prezentację/Referat

2.Dyskusję


Szczegółowe treści kształcenia:

Zarówno faszyzm jak i komunizm przywiązywał ogromną wagę do sztuki, która miała pełnić funkcje polityczne; każda z tych ideologii i każdy ze zbudowanych na ich podstawie porządków politycznych posługiwała się dla swych celów politycznych właściwym sobie wyobrażeniem wzniosłości. Przeciwko polityzacji wzniosłości występowali w swych rozważaniach zarówno Adorno, jak Lyotard. Analiza przeprowadzonej przez nich krytyki służyć będzie dokonaniu namysłu nad pytaniem, na ile koncepcje wzniosłości uznawane zazwyczaj za czysto estetyczne – Burke’a i Kanta – nie powinny być jednak postrzegane jako koncepcje korespondujące z określonym rozumieniem polityczności. Przedmiotem zainteresowania stanie się także teza mówiąca, iż „wzniosłość” była elementem nowocześnie rozumienia polityczności.

Literatura:

• Burke Edmund, Dociekania o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, tłum. P. Graff, Warszawa 1968,

• Kant Immanuel, Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, Warszawa 2004.

• Lyotard Jean-Francois, Wzniosłość i awangarda, tłum. M. Bieńczyk, „Teksty drugie”, 1996, nr 2-3.

• Schiller Friedrich, O wzniosłości, w: tegoż, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, tłum. I. Krońska, J. Prokopiuk, Warszawa 1972.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9