UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Applied Practical Field and Laboratory Training in Ecohydrology

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-0SEM100UD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Applied Practical Field and Laboratory Training in Ecohydrology
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 12.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Licencjat z biologii, nauk o środowisku

Skrócony opis:

Praktyczne szkolenie terenowe (estuarium, jezioro, rzeka) i laboratoryjne w zakresie ekohydrologii na obszarach: przybrzeżnych, miejskich i wiejskich;

Szkolenie w zakresie laboratoryjnych analitycznych technik ekohydrologicznych;

Obróbka danych;

Raportowanie i prezentowanie.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

04OŚ-2A_W01 - Wyjaśnia funkcjonowanie ekosystemów wód przybrzeżnych, jezior i rzek, z wykorzystaniem dorobku nauk biologicznych oraz nauk chemicznych, fizycznych, geograficznych i społecznych a zwłaszcza interdyscyplinarnych takich jak ekohydrologia

04OŚ-2A_W02 - Wyjaśnia mechanizmy reakcji organizmów lub ich zespołów na naturalne i antropogeniczne czynniki stresogenne

04OŚ-2A_W03 - Wyjaśnia przyczyny przyrodnicze, gospodarcze i społeczne degradacji gleby, wody lub powietrza, ich skutki oraz sposoby zapobiegania im

04OŚ-2A_W05 - Określa powiązania ochrony środowiska z innymi dyscyplinami naukowymi, w tym odnośnie interdyscyplinarnych metod badań niezbędnych w ekohydrologii: ekologia, biologia molekularna, hydrologia, geologia, hydroinżynieria

04OŚ-2A_W10 - Charakteryzuje reguły funkcjonowania indywidualnej przedsiębiorczości oraz podstawowe pojęcia i zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego

UMIEJĘTNOŚCI:

04OŚ-2A_U02 - Projektuje badania naukowe w terenie lub laboratorium

04OŚ-2A_U03 - Formułuje hipotezy badawcze i dokonuje ich weryfikacji empirycznej integrując wiedzę z różnych dziedzin nauki

04OŚ-2A_U04 - Posługuje się technikami i narzędziami badawczymi dziedzin nauki i dyscyplin naukowych związanych z ochroną środowiska z naciskiem na metody ekohydrologiczne

04OŚ-2A_U05 - Wykorzystuje metody statystyczne, algorytmy i techniki informatyczne do realizacji zadań badawczych lub praktycznych

04OŚ-2A_U06 - Analizuje, syntetyzuje i prezentuje informacje pozyskane podczas badań oraz z zewnętrznych źródeł tradycyjnych i elektronicznych z poszanowaniem praw autorskich

04OŚ-2A_U07 - Ocenia jakość środowiska przyrodniczego na podstawie czynników fizycznych i chemicznych lub wskaźników biologicznych

04OŚ-2A_U09 - Prowadzi profesjonalny dialog z różnymi podmiotami życia społeczno-gospodarczego podczas realizacji zadań badawczych i eksperckich

04OŚ-2A_U11 - Organizuje i pracuje w grupie i określa priorytety służące realizacji zadań

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

04OŚ-2A_K01 - Aktualizuje i poszerza wiedzę z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych

04OŚ-2A_K02 - Ocenia krytycznie wyniki własnych obserwacji lub pomiarów oraz informacje z literatury naukowej, Internetu i innych mediów odnoszące się do ochrony środowiska

04OŚ-2A_K03 - Formułuje sądy w ważnych sprawach społecznych

04OŚ-2A_K08 - Korzysta z opinii eksperta w przypadku trudności w rozwiązywaniu złożonych problemów środowiskowych

04OŚ-2A_K09 - Stosuje się do zasad bezpieczeństwa pracy indywidualnej i zbiorowej oraz organizuje postępowanie w stanach zagrożenia

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 65 godzin więcej informacji
Wykład, 39 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Łapińska
Prowadzący grup: Małgorzata Łapińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 65 godzin więcej informacji
Wykład, 39 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Łapińska
Prowadzący grup: Agnieszka Bednarek, Piotr Frankiewicz, Paweł Jarosiewicz, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Edyta Kiedrzyńska, Małgorzata Łapińska, Joanna Mankiewicz-Boczek, Elżbieta Mierzejewska-Sinner, Magdalena Urbaniak, Iwona Wagner, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

przedmiot w ramach programu ERASMUS MUNDUS Master in Applied Ecohydrology (MAEH, https://maeh-mundus.eu/)

Metody dydaktyczne:

Podające: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; projekt studencki na wybrany temat wdrażania metod ekologicznych; Wystawiające: film; Poszukujące i praktyczne: obserwacja, monitoring i eksperymenty na ekohydrologicznych poligonach demonstracyjnych ekosystemów: przybrzeżnych, miejskich i wiejskich w Polsce.

Kurs oparty będzie na praktycznych zajęciach laboratoryjnych i pracach terenowych. Seminaria i zajęcia tutorialne będą prowadzone w celu wsparcia praktycznych projektów i eksperymentów. Studenci zostaną poproszeni o opracowanie projektu praktycznego, który zostanie zaprezentowany i posłuży do oceny kursu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Studenci zostaną poproszeni o opracowanie projektu praktycznego, który zostanie zaprezentowany i posłuży do oceny kursu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

25% (test), 25% (sprawozdanie - zajęcia terenowe), 50% projekt (wybrany temat dotyczący wdrażania metod ekohydrologicznych)

Kurs oparty będzie na praktycznych zajęciach laboratoryjnych i pracach terenowych. Seminaria i zajęcia tutorialne będą prowadzone w celu wsparcia praktycznych projektów i eksperymentów.

Treści kształcenia:

CZĘŚĆ 1 - EKOHYDROLOGIA WÓD PRZYBRZEŻNYCH (2ECTS):

Część teoretyczna:

Metodyka ekohydrologiczna oraz techniki interwencji morskiej i środowiskowej na obszarach przybrzeżnych.

Część praktyczna:

Wyjazd terenowy na wybrzeże Bałtyku i prace terenowe przy ujściu Wisły - szkolenie z technik interwencji morskiej i środowiskowej.


CZĘŚĆ 2 - EKHYDROLOGIA SŁODKOWODNA (10 ECTS) - EKHYDROLOGIA MIEJSKA I WIEJSKA

Część teoretyczna:

1. Wyzwania generowane przez rozwój miast i wsi, jego wpływ na zasoby wodne i zarządzanie nimi w obliczu zmian globalnych;

2. Wpływ antropopresji na ekosystemy wodne jako podstawa podejmowania decyzji w zarządzaniu i działaniach naprawczych;

3. IWRM, IUWRM, BMP, LID, SUDS, WSUD w rewitalizacji i zarządzaniu obiegiem wody;

4. Regeneracja cykli biogeochemicznych i kontrola zanieczyszczeń;

5. Rozwiązania systemowe: integracja infrastruktury gospodarki wodnej oraz systemów społecznych, gospodarczych i kulturowych; metodyka;

6. Usługi ekosystemów;

7. Rozwiązania oparte na przyrodzie;

7. Zielona infrastruktura w planowaniu przestrzennym; Znaczenie zrównoważonego rozwoju i planowania miast dla zdrowia publicznego; Koncepcja The Blue-Green Network;

8. Gospodarowanie wodą w miastach i na obszarach wiejskich w dyrektywach unijnych i aktach międzynarodowych;

9. Teoria i praktyka współpracy w ramach platform interesariuszy, w tym budowanie map i interesariuszy instytucjonalnych;

10. Metodyka budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych; komunikacja i facylitacja w platformach interesariuszy.

Część praktyczna:

1. Sekwencyjny system sedymentacji i biofiltracji jako prototypowe rozwiązanie oczyszczania wód burzowych (Sokołówka) - projekt SWITCH: pomiary parametrów chemicznych i fizycznych; ocena ilości roślin biomasy i poziomu sukcesji; ocena miąższości osadów i analiza osadów; pobór prób fito- i zooplanktonu;

2. Zastosowanie biotechnologii ekohydrologicznej w zlewni dla rehabilitacji ekosystemu miejskiego na przykładzie na demosytach: Arturówek w Łodzi (zlewnia rzeki Bzury) i Radom (zlewnia rzeki Mlecznej): metody rehabilitacji systemu miejskiego z wykorzystaniem biotechnologii ekohydrologicznej; zlewniowe podejście do rehabilitacji systemów miejskich;

3. Aplikacja Ekohydrologii Społecznej na demosytach miasta Łodzi: Projekt Enable, Projekt Atenas, Projekt Eupolis.

4. Zastosowanie biotechnologii ekohydrologicznej na obszarach wiejskich - zintegrowane systemy zarządzania wodą i kontroli zanieczyszczeń na przykładzie na demosytach: Rzeka Pilica (Demosite UNESCO) oraz projekt AZOSTOP.

5. Warsztaty-metody facylitacji procesu budowania platformy interesariuszy dla projektów miejskich i wiejskich.

Literatura:

EKOHYDROLOGIA WÓD PRZYBRZEŻNYCH

Wolanski, E., L. Chicharo, M.A. Chicharo (2008) Estuarine Ecohydrology. In Sven Erik Jørgensen and Brian D. Fath (Editor-in-Chief), Ecological Engineering. Vol. [2] of Encyclopedia of Ecology, 5 vols. pp. [1413-1422] Oxford: Elseier.

Chicharo, L. Wagner, I., Chicharo, M. Lapinska, M. Zalewski, M. (2009) Practical experiments guide for Ecohydrology (Eds.Chicharo et al.). UNESCO Manual ISBN: 978-989-20-1702-0. Faro, 121 pp

EKOHYDROLOGIA TERENÓW ZURBANIZOWANYCH

Wagner, I. , Marsalek, J. and Breil, P. (eds). 2007. Aquatic Habitats in Sustainable Urban Water Management: Science, Policy and Practice. Taylor and Francis/Balkema: Leiden

Wagner, I., Zalewski, M. 2009. Ecohydrology as a Basis for the Sustainable City Strategic Planning - Focus on Lodz, Poland. Rev Environ Sci Biotechnol. 8: 209-217. DOI 10.1007/s11157-009-9169-8.

Howe, C., & Mitchell C. (eds.). 2011. Water Sensitive Cities. IWA Publishing, London.

Butterworth J., McIntyre P., da Silva Wells C. (eds.). 2011. SWITCH in the City. putting urban water management to the test. IRC International Water and Sanitation Centre. The Hague, The Netherlands.

EKOHYDROLOGIA TERENÓW ROLNICZYCH

Zalewski M, Wagner-Lotkowska I. & Robarts D. R. (eds). 2004. Integrated Watershed Management – Ecohydrology and Phytotechnology-Manual. UNESCO IHP, UNEP IETC.246pp.;http://www.unep.or.jp/Ietc/Publications/Water_Sanitation/integrated_watershed_mgmt_manual

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 65 godzin więcej informacji
Wykład, 39 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Łapińska
Prowadzący grup: Agnieszka Bednarek, Piotr Frankiewicz, Paweł Jarosiewicz, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Edyta Kiedrzyńska, Małgorzata Łapińska, Joanna Mankiewicz-Boczek, Magdalena Urbaniak, Iwona Wagner, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia laboratoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

przedmiot w ramach programu ERASMUS MUNDUS Master in Applied Ecohydrology (MAEH, https://maeh-mundus.eu/)

Metody dydaktyczne:

Podające: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; projekt studencki na wybrany temat wdrażania metod ekologicznych; Wystawiające: film; Poszukujące i praktyczne: obserwacja, monitoring i eksperymenty na ekohydrologicznych poligonach demonstracyjnych ekosystemów: przybrzeżnych, miejskich i wiejskich w Polsce.

Kurs oparty będzie na praktycznych zajęciach laboratoryjnych i pracach terenowych. Seminaria i zajęcia tutorialne będą prowadzone w celu wsparcia praktycznych projektów i eksperymentów. Studenci zostaną poproszeni o opracowanie projektu praktycznego, który zostanie zaprezentowany i posłuży do oceny kursu.

Sposoby i kryteria oceniania:

Studenci zostaną poproszeni o opracowanie projektu praktycznego, który zostanie zaprezentowany i posłuży do oceny kursu.

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

25% (test), 25% (sprawozdanie - zajęcia terenowe), 50% projekt (wybrany temat dotyczący wdrażania metod ekohydrologicznych)

Kurs oparty będzie na praktycznych zajęciach laboratoryjnych i pracach terenowych. Seminaria i zajęcia tutorialne będą prowadzone w celu wsparcia praktycznych projektów i eksperymentów.


Treści kształcenia:

CZĘŚĆ 1 - EKOHYDROLOGIA WÓD PRZYBRZEŻNYCH (2ECTS):

Część teoretyczna:

Metodyka ekohydrologiczna oraz techniki interwencji morskiej i środowiskowej na obszarach przybrzeżnych.

Część praktyczna:

Wyjazd terenowy na wybrzeże Bałtyku i prace terenowe przy ujściu Wisły - szkolenie z technik interwencji morskiej i środowiskowej.


CZĘŚĆ 2 - EKHYDROLOGIA SŁODKOWODNA (10 ECTS) - EKHYDROLOGIA MIEJSKA I WIEJSKA

Część teoretyczna:

1. Wyzwania generowane przez rozwój miast i wsi, jego wpływ na zasoby wodne i zarządzanie nimi w obliczu zmian globalnych;

2. Wpływ antropopresji na ekosystemy wodne jako podstawa podejmowania decyzji w zarządzaniu i działaniach naprawczych;

3. IWRM, IUWRM, BMP, LID, SUDS, WSUD w rewitalizacji i zarządzaniu obiegiem wody;

4. Regeneracja cykli biogeochemicznych i kontrola zanieczyszczeń;

5. Rozwiązania systemowe: integracja infrastruktury gospodarki wodnej oraz systemów społecznych, gospodarczych i kulturowych; metodyka;

6. Usługi ekosystemów;

7. Rozwiązania oparte na przyrodzie;

7. Zielona infrastruktura w planowaniu przestrzennym; Znaczenie zrównoważonego rozwoju i planowania miast dla zdrowia publicznego; Koncepcja The Blue-Green Network;

8. Gospodarowanie wodą w miastach i na obszarach wiejskich w dyrektywach unijnych i aktach międzynarodowych;

9. Teoria i praktyka współpracy w ramach platform interesariuszy, w tym budowanie map i interesariuszy instytucjonalnych;

10. Metodyka budowania wizji, scenariuszy i planów strategicznych; komunikacja i facylitacja w platformach interesariuszy.

Część praktyczna:

1. Sekwencyjny system sedymentacji i biofiltracji jako prototypowe rozwiązanie oczyszczania wód burzowych (Sokołówka) - projekt SWITCH: pomiary parametrów chemicznych i fizycznych; ocena ilości roślin biomasy i poziomu sukcesji; ocena miąższości osadów i analiza osadów; pobór prób fito- i zooplanktonu;

2. Zastosowanie biotechnologii ekohydrologicznej w zlewni dla rehabilitacji ekosystemu miejskiego na przykładzie na demosytach: Arturówek w Łodzi (zlewnia rzeki Bzury) i Radom (zlewnia rzeki Mlecznej): metody rehabilitacji systemu miejskiego z wykorzystaniem biotechnologii ekohydrologicznej; zlewniowe podejście do rehabilitacji systemów miejskich;

3. Aplikacja Ekohydrologii Społecznej na demosytach miasta Łodzi: Projekt Enable, Projekt Atenas, Projekt Eupolis.

4. Zastosowanie biotechnologii ekohydrologicznej na obszarach wiejskich - zintegrowane systemy zarządzania wodą i kontroli zanieczyszczeń na przykładzie na demosytach: Rzeka Pilica (Demosite UNESCO) oraz projekt AZOSTOP.

5. Warsztaty-metody facylitacji procesu budowania platformy interesariuszy dla projektów miejskich i wiejskich.

Literatura:

EKOHYDROLOGIA WÓD PRZYBRZEŻNYCH

Wolanski, E., L. Chicharo, M.A. Chicharo (2008) Estuarine Ecohydrology. In Sven Erik Jørgensen and Brian D. Fath (Editor-in-Chief), Ecological Engineering. Vol. [2] of Encyclopedia of Ecology, 5 vols. pp. [1413-1422] Oxford: Elseier.

Chicharo, L. Wagner, I., Chicharo, M. Lapinska, M. Zalewski, M. (2009) Practical experiments guide for Ecohydrology (Eds.Chicharo et al.). UNESCO Manual ISBN: 978-989-20-1702-0. Faro, 121 pp

EKOHYDROLOGIA TERENÓW ZURBANIZOWANYCH

Wagner, I. , Marsalek, J. and Breil, P. (eds). 2007. Aquatic Habitats in Sustainable Urban Water Management: Science, Policy and Practice. Taylor and Francis/Balkema: Leiden

Wagner, I., Zalewski, M. 2009. Ecohydrology as a Basis for the Sustainable City Strategic Planning - Focus on Lodz, Poland. Rev Environ Sci Biotechnol. 8: 209-217. DOI 10.1007/s11157-009-9169-8.

Howe, C., & Mitchell C. (eds.). 2011. Water Sensitive Cities. IWA Publishing, London.

Butterworth J., McIntyre P., da Silva Wells C. (eds.). 2011. SWITCH in the City. putting urban water management to the test. IRC International Water and Sanitation Centre. The Hague, The Netherlands.

EKOHYDROLOGIA TERENÓW ROLNICZYCH

Zalewski M, Wagner-Lotkowska I. & Robarts D. R. (eds). 2004. Integrated Watershed Management – Ecohydrology and Phytotechnology-Manual. UNESCO IHP, UNEP IETC.246pp.;http://www.unep.or.jp/Ietc/Publications/Water_Sanitation/integrated_watershed_mgmt_manual

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2