UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ecohydrology and ecological biotechnologies as a key for bioeconomy and adaptation to global changes

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0400-WO0003
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0521) Ekologia i ochrona środowiska Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ecohydrology and ecological biotechnologies as a key for bioeconomy and adaptation to global changes
Jednostka: Wydział Biologii i Ochrony Środowiska
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Forma studiów:

ogólnouczelniane

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza na temat procesów biologicznych oraz zasad zrównoważonego rozwoju.

Skrócony opis:

W obliczu zmian klimatu, które nasilają efekty suszy i powodzi, a także rozwoju infrastruktury, fundamentalne dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju przez racjonalne wykorzystanie zasobów przyrodniczych oraz harmonizację użytkowania zasobów ekosystemów z ich potencjałem, jest zrozumienie interakcji pomiędzy dynamiką cyklu hydrologicznego i ekosystemami pod kątem zwiększenia ich potencjału, tzn zasobów wodnych, bioróżnorodności, usług ekosystemowych i zdolność ekosystemu do elastycznego reagowania na stres.

Dla dogłębnego zrozumienia interakcji niezbędna jest integracja wiedzy z różnych dziedzin nauk o środowisku. Podczas wykładów zostaną przedstawione metodologiczne podstawy integracji tej wiedzy począwszy od biologii molekularnej, biotechnologii, ale także uwzględnienie rachunku ekonomicznego i percepcji społecznej (socjologii), oraz przykłady zastosowania takiego integrującego podejścia dla rozwiązywania problemów gospodarki wodnej w Polsce, Afryce, Azji i Ameryce Południowej.

Efekty uczenia się:

Student:

- objaśnia i stosuje zasady zrównoważonego rozwoju;

- stosuje podstawy metodyczne dla transdyscyplinarnej integracji wiedzy o środowisku z dziedzin: ekologia, biologia molekularna, hydrologia, geologia, hydroinżynieria;

- analizuje i definiuje podstawy rozwiązań systemowych dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju

Realizowane kierunkowe efekty uczenia się: 04OŚ2A_W02; 04OŚ2A_W03; 04OŚ2A_W05; 04OŚ2A_U03; 04OŚ2A_U05;

04OŚ2A_U06; 04OŚ2A_U07; 04OŚ2A_K02; 04OŚ2A_K07

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Jurczak
Prowadzący grup: Agnieszka Bednarek, Piotr Frankiewicz, Paweł Jarosiewicz, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Edyta Kiedrzyńska, Małgorzata Łapińska, Joanna Mankiewicz-Boczek, Elżbieta Mierzejewska-Sinner, Iwona Wagner, Adrianna Wojtal-Frankiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające - wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; Eksponujące - film;

Sposoby i kryteria oceniania:

Test

Treści kształcenia:

W obliczu zmian klimatu, które nasilają efekty suszy i powodzi, a także rozwoju infrastruktury, fundamentalne dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju przez racjonalne wykorzystanie zasobów przyrodniczych oraz harmonizację użytkowania zasobów ekosystemów z ich potencjałem, jest zrozumienie interakcji pomiędzy dynamiką cyklu hydrologicznego i ekosystemami pod kątem zwiększenia ich potencjału, tzn zasobów wodnych, bioróżnorodności, usług ekosystemowych i zdolność ekosystemu do elastycznego reagowania na stres.

Dla dogłębnego zrozumienia interakcji niezbędna jest integracja wiedzy z różnych dziedzin nauk o środowisku. Podczas wykładów zostaną przedstawione metodologiczne podstawy integracji tej wiedzy począwszy od biologii molekularnej, biotechnologii, ale także uwzględnienie rachunku ekonomicznego i percepcji społecznej (socjologii), oraz przykłady zastosowania takiego integrującego podejścia dla rozwiązywania problemów gospodarki wodnej w Polsce, Afryce, Azji i Ameryce Południowej.


Literatura:

Ekohydrologia. 2020. PWN, Maciej Zalewski (red.), 9788301208042

Andrew J. Guswa, Doerthe Tetzlaff, John S. Selker, Darryl E. Carlyle‐Moses, Elizabeth W. Boyer, Michael Bruen, Carles Cayuel, Irena F. Creed, Nick van de Giesen, Domenico Grasso, David M. Hannah, Janice E. Hudson, Sean A. Hudson, Shin'ichi Iida, Robert B. Jackson, Gabriel G. Katul, Tomo'omi Kumagai, Pilar Llorens, Flavio Lopes Ribeiro, Beate Michalzik, Kazuki Nanko, Christopher Oster, Diane E. Pataki, Catherine A. Peters, Andrea Rinaldo, Daniel Sanchez Carretero, Branimir Trifunovic, Maciej Zalewski, Marja Haagsma, Delphis F. Levia. 2020. dvancing ecohydrology in the 21st century: A convergence of opportunities. (Review Article) Ecohydrology, 08 April 2020, https://doi.org/10.1002/eco.2208

Zalewski M. 2014. Ecohydrology for Engineering Harmony in the Changing World. Handbook of Engineering Hydrology"; edited by Saeid Eslamian, CRC Press, 79-96

Zalewski M., Kiedrzyńska E., Wagner I., Izydorczyk K., Mankiewicz Boczek J., Jurczak T., Krauze K., Frankiewicz P., Godlewska M., Wojtal-Frankiewicz A., Łapińska M., Urbaniak M., Bednarek A., Kaczkowski Z., Gągała-Borowska I., Serwecińska L., Szklarek S., Włodarczyk-Marciniak R., Font Nájera A., Mierzejewska E., Połatyńska-Rudnicka M., Belka K., Jarosiewicz P. 2021. Ecohydrology and adaptation to global change. Ecohydrology and Hydrobiology Volume 21, Issue 3, July 2021, Pages 393-410

Uwagi:

Z Wydziału BiOŚ w wykładzie mogą uczestniczyć tylko studenci kierunku ochrona środowiska.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Łapińska
Prowadzący grup: Agnieszka Bednarek, Piotr Frankiewicz, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Małgorzata Łapińska, Joanna Mankiewicz-Boczek, Iwona Wagner, Adrianna Wojtal-Frankiewicz, Maciej Zalewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające - wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; Eksponujące - film;

Sposoby i kryteria oceniania:

Esej 100%

Treści kształcenia:

W obliczu zmian klimatu, które nasilają efekty suszy i powodzi, a także rozwoju infrastruktury, fundamentalne dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju przez racjonalne wykorzystanie zasobów przyrodniczych oraz harmonizację użytkowania zasobów ekosystemów z ich potencjałem, jest zrozumienie interakcji pomiędzy dynamiką cyklu hydrologicznego i ekosystemami pod kątem zwiększenia ich potencjału, tzn zasobów wodnych, bioróżnorodności, usług ekosystemowych i zdolność ekosystemu do elastycznego reagowania na stres.

Dla dogłębnego zrozumienia interakcji niezbędna jest integracja wiedzy z różnych dziedzin nauk o środowisku. Podczas wykładów zostaną przedstawione metodologiczne podstawy integracji tej wiedzy począwszy od biologii molekularnej, biotechnologii, ale także uwzględnienie rachunku ekonomicznego i percepcji społecznej (socjologii), oraz przykłady zastosowania takiego integrującego podejścia dla rozwiązywania problemów gospodarki wodnej w Polsce, Afryce, Azji i Ameryce Południowej.


Literatura:

Ekohydrologia. 2020. PWN, Maciej Zalewski (red.), 9788301208042

Andrew J. Guswa, Doerthe Tetzlaff, John S. Selker, Darryl E. Carlyle‐Moses, Elizabeth W. Boyer, Michael Bruen, Carles Cayuel, Irena F. Creed, Nick van de Giesen, Domenico Grasso, David M. Hannah, Janice E. Hudson, Sean A. Hudson, Shin'ichi Iida, Robert B. Jackson, Gabriel G. Katul, Tomo'omi Kumagai, Pilar Llorens, Flavio Lopes Ribeiro, Beate Michalzik, Kazuki Nanko, Christopher Oster, Diane E. Pataki, Catherine A. Peters, Andrea Rinaldo, Daniel Sanchez Carretero, Branimir Trifunovic, Maciej Zalewski, Marja Haagsma, Delphis F. Levia. 2020. dvancing ecohydrology in the 21st century: A convergence of opportunities. (Review Article) Ecohydrology, 08 April 2020, https://doi.org/10.1002/eco.2208

Zalewski M. 2014. Ecohydrology for Engineering Harmony in the Changing World. Handbook of Engineering Hydrology"; edited by Saeid Eslamian, CRC Press, 79-96

Zalewski M., Kiedrzyńska E., Wagner I., Izydorczyk K., Mankiewicz Boczek J., Jurczak T., Krauze K., Frankiewicz P., Godlewska M., Wojtal-Frankiewicz A., Łapińska M., Urbaniak M., Bednarek A., Kaczkowski Z., Gągała-Borowska I., Serwecińska L., Szklarek S., Włodarczyk-Marciniak R., Font Nájera A., Mierzejewska E., Połatyńska-Rudnicka M., Belka K., Jarosiewicz P. 2021. Ecohydrology and adaptation to global change. Ecohydrology and Hydrobiology Volume 21, Issue 3, July 2021, Pages 393-410

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-08 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Zalewski
Prowadzący grup: Agnieszka Bednarek, Piotr Frankiewicz, Paweł Jarosiewicz, Tomasz Jurczak, Zbigniew Kaczkowski, Małgorzata Łapińska, Iwona Wagner, Adrianna Wojtal-Frankiewicz, Maciej Zalewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy IRK BWZ?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 70 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Zalewski
Prowadzący grup: Maciej Zalewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające - wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; Eksponujące - film;


Sposoby i kryteria oceniania:

egzamin ustny 100%

Treści kształcenia:

W obliczu zmian klimatu, które nasilają efekty suszy i powodzi, a także rozwoju infrastruktury, fundamentalne dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju przez racjonalne wykorzystanie zasobów przyrodniczych oraz harmonizację użytkowania zasobów ekosystemów z ich potencjałem, jest zrozumienie interakcji pomiędzy dynamiką cyklu hydrologicznego i ekosystemami pod kątem zwiększenia ich potencjału, tzn zasobów wodnych, bioróżnorodności, usług ekosystemowych i zdolność ekosystemu do elastycznego reagowania na stres.

Dla dogłębnego zrozumienia interakcji niezbędna jest integracja wiedzy z różnych dziedzin nauk o środowisku. Podczas wykładów zostaną przedstawione metodologiczne podstawy integracji tej wiedzy począwszy od biologii molekularnej, biotechnologii, ale także uwzględnienie rachunku ekonomicznego i percepcji społecznej (socjologii), oraz przykłady zastosowania takiego integrującego podejścia dla rozwiązywania problemów gospodarki wodnej w Polsce, Afryce, Azji i Ameryce Południowej.


Literatura:

.Zalewski M., 2012. Ecohydrology – process oriented thinking for sustainability of river basins. Ecohydrol. Hydrol. 12(2): 89-92.

Zalewski M., 2011. Ecohydrology for implementation of the EU water framework directive. Proceedings of the Institution of Civil Engineering Water Management vol. 164 issue WM8, pp 375-385.

Zalewski M & Wagner-Lotkowska I. (eds). 2004. Integrated Watershed Management – Ecohydrology and Phytotechnology-Manual. UNESCO IHP, UNEP IETC. 246pp

Zalewski M. (ed.). 2002. Guidelines for the Integrated Management of the Watershed – Phytotechnology and Ecohydrology. United Nations Environment Programme, Division of Technology, Industry and Economics. International Environmental Technology Centre. Freshwater Management Series No. 5, 188pp

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 26 godzin, 80 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Zalewski
Prowadzący grup: William Mitsch, Maciej Zalewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy IRK BWZ?:

T

Metody dydaktyczne:

Podające - wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; Eksponujące - film;


Sposoby i kryteria oceniania:

egzamin ustny 100%

Treści kształcenia:

W obliczu zmian klimatu, które nasilają efekty suszy i powodzi, a także rozwoju infrastruktury, fundamentalne dla osiągnięcia zrównoważonego rozwoju przez racjonalne wykorzystanie zasobów przyrodniczych oraz harmonizację użytkowania zasobów ekosystemów z ich potencjałem, jest zrozumienie interakcji pomiędzy dynamiką cyklu hydrologicznego i ekosystemami pod kątem zwiększenia ich potencjału, tzn zasobów wodnych, bioróżnorodności, usług ekosystemowych i zdolność ekosystemu do elastycznego reagowania na stres.

Dla dogłębnego zrozumienia interakcji niezbędna jest integracja wiedzy z różnych dziedzin nauk o środowisku. Podczas wykładów zostaną przedstawione metodologiczne podstawy integracji tej wiedzy począwszy od biologii molekularnej, biotechnologii, ale także uwzględnienie rachunku ekonomicznego i percepcji społecznej (socjologii), oraz przykłady zastosowania takiego integrującego podejścia dla rozwiązywania problemów gospodarki wodnej w Polsce, Afryce, Azji i Ameryce Południowej.


Literatura:

.Zalewski M., 2012. Ecohydrology – process oriented thinking for sustainability of river basins. Ecohydrol. Hydrol. 12(2): 89-92.

Zalewski M., 2011. Ecohydrology for implementation of the EU water framework directive. Proceedings of the Institution of Civil Engineering Water Management vol. 164 issue WM8, pp 375-385.

Zalewski M & Wagner-Lotkowska I. (eds). 2004. Integrated Watershed Management – Ecohydrology and Phytotechnology-Manual. UNESCO IHP, UNEP IETC. 246pp

Zalewski M. (ed.). 2002. Guidelines for the Integrated Management of the Watershed – Phytotechnology and Ecohydrology. United Nations Environment Programme, Division of Technology, Industry and Economics. International Environmental Technology Centre. Freshwater Management Series No. 5, 188pp

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 26 godzin, 80 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Zalewski
Prowadzący grup: Maciej Zalewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy IRK BWZ?:

T

Literatura:

.Zalewski M., 2012. Ecohydrology – process oriented thinking for sustainability of river basins. Ecohydrol. Hydrol. 12(2): 89-92.

Zalewski M., 2011. Ecohydrology for implementation of the EU water framework directive. Proceedings of the Institution of Civil Engineering Water Management vol. 164 issue WM8, pp 375-385.

Zalewski M & Wagner-Lotkowska I. (eds). 2004. Integrated Watershed Management – Ecohydrology and Phytotechnology-Manual. UNESCO IHP, UNEP IETC. 246pp

Zalewski M. (ed.). 2002. Guidelines for the Integrated Management of the Watershed – Phytotechnology and Ecohydrology. United Nations Environment Programme, Division of Technology, Industry and Economics. International Environmental Technology Centre. Freshwater Management Series No. 5, 188pp

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7