UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekonometria i prognozowanie gospodarcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-EIEG3B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekonometria i prognozowanie gospodarcze
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

EI

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

zaliczone zajęcia ze statystyki

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznać studentów z modelami i metodami ekonometrycznymi stosowanymi w analizach gospodarczych. Ostatecznym celem zajęć jest formułowanie prognoz gospodarczych.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student zna zależności ekonomiczne, w szczególności dotyczące rynku nieruchomości i umie je przekształcić w model ekonometryczny (06IN_1A _W01 ). Zna portale statystyczne z których można pobierać dane statystyczne i zna narzędzia statystyczno-ekonometryczne za pomocą których można te dane przetwarzać (06IiN-1A_W06).

UMIĘJĘTNOŚCI

Student potrafi wybrać właściwe dane statystyczne do zbudowania modelu ekonometrycznego służącego wyjaśnieniu zależności na rynku nieruchomości (06IN-1A_U03) i zinterpretować wyniki tych modeli (06IN-1A_U01).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student umie powiązać zdobytą wiedzę i umiejętności w budowaniu i interpretowaniu modeli ekonometrycznych z faktycznym rozwiązywaniu problemów na rynku nieruchomości (06IN-1A-K02). Wykazuje rzetelność i skrupulatność w opracowaniu wyników modelowania i prognozowania w obszarze rynku nieruchomości dla celów praktyki gospodarczej (06IN_1A_K03)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-15
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kusideł
Prowadzący grup: Magdalena Brudz, Artur Gajdos, Ewa Kusideł, Karolina Lewandowska-Gwarda
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=11887
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: wykład 1, 4 ECTS.

Praca na zajęciach w ramach określonych treści kształcenia - 14 godzin.

Praca bieżąca: 7 godzin (konsultacje, wykonanie pracy domowej, przygotowanie się do jej prezentacji na zajęciach).

Przygotowanie do zaliczenia: 7 godzin (praca własna w zakresie powtórzenia materiału).

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej


Metody dydaktyczne:

Wykład wspomagany prezentacjami w Power Point. Dodatkowo udostępnianie materiałów z zajęć (prezentacja, dane, krótkie filmy z wykładu) poprzez pocztę USOS..


Sposoby i kryteria oceniania:

>=50% (12 pkt) - dst

>=60% (15 pkt) - dst+

>=70% (17 pkt) - db

>=80% (20 pkt) - db+

>=90% (22 pkt) - bdb

Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z wykładu: 33% i ćwiczeń 67%.

Na ocenę z wykładu składają się :

praca domowa i aktywność na zajęciach: 7 pkt

test zaliczeniowy: 18 pkt

Na ocenę z ćwiczeń informatycznych składają się:

aktywność na zajęciach: 20%

kolokwium 1: 30%

kolokwium 2: 50%

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Podstawowe definicje oraz szacowanie parametrów prostych modeli wraz z interpretacją

2. Szacowanie modelu dla aktualnych danych (z stat.gov.pl) i podstawowe statystyki modelu

3. Model regresji wielorakiej

4. Założenia klasycznego modelu regresji

5. Postać funkcyjna modelu i jej różne interpretacje


Literatura:

Literatura podstawowa:

Welfe A., Ekonometira. Metody i ich zastosowanie, PWE, Warszawa 2009 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-metody-i-ich-zastosowanie-aleksander-welfe-103507)

Kufel T., Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, PWN, Warszawa 2011 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-rozwiazywanie-problemow-z-wykorzystaniem-programu-gretl-tadeusz-kufel-9303)

Zeliaś A. B. Pawełek, S. Wanat, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania, PWE 2013 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/prognozowanie-ekonomiczne-teoria-przyklady-zadania-barbara-pawelek-stanislaw-101427)

Literatura dodatkowa:

Kucharska-Stasiak E., E. Kusideł, M. Załęczna, K. Żelazowski, Convergence processes in the European hosing market, WUŁ, Łódź 2020 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/convergence-processes-in-the-european-housing-markets-ewa-kucharska-stasiak-ewa-235977)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kusideł
Prowadzący grup: Magdalena Brudz, Artur Gajdos, Ewa Kusideł
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=11887
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: wykład 3, 4 ECTS.

Praca na zajęciach w ramach określonych treści kształcenia - 14 godzin.

Praca bieżąca: 14 godzin (wykonanie pracy domowej, przygotowanie się do jej prezentacji na zajęciach).

Przygotowanie do zaliczenia: 28 godzin (praca własna w zakresie powtórzenia materiału).

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej


Metody dydaktyczne:

Wykład stacjonarny wspomagany prezentacjami w Power Point. Dodatkowo udostępnianie materiałów z zajęć (prezentacja, dane, krótkie filmy z wykładu) na Moodle.


Sposoby i kryteria oceniania:

>=60% (15 pkt) - dst

>=70% (17 pkt) - dst+

>=80% (20 pkt) - db

>=90% (22 pkt) - db+

>=95% (24 pkt) -bdb

Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z wykładu: 33% i ćwiczeń 67%.

Na ocenę z wykładu składają się :

praca domowa i aktywność na zajęciach: 7 pkt

test zaliczeniowy: 18 pkt

Na ocenę z ćwiczeń informatycznych składają się:

aktywność na zajęciach: 20%

kolokwium 1: 30%

kolokwium 2: 50%

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Podstawowe definicje oraz szacowanie parametrów prostych modeli wraz z interpretacją

2. Szacowanie modelu dla aktualnych danych (z stat.gov.pl) i podstawowe statystyki modelu

3. Model regresji wielorakiej

4. Modele trendu, sezonowość, prognozowanie

5. Założenia klasycznego modelu regresji

6. Postać funkcyjna modelu i jej różne interpretacje


Literatura:

Literatura podstawowa:

Welfe A., Ekonometira. Metody i ich zastosowanie, PWE, Warszawa 2009 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-metody-i-ich-zastosowanie-aleksander-welfe-103507)

Kufel T., Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, PWN, Warszawa 2011 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-rozwiazywanie-problemow-z-wykorzystaniem-programu-gretl-tadeusz-kufel-9303)

Zeliaś A. B. Pawełek, S. Wanat, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania, PWE 2013 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/prognozowanie-ekonomiczne-teoria-przyklady-zadania-barbara-pawelek-stanislaw-101427)

Literatura dodatkowa:

Kucharska-Stasiak E., E. Kusideł, M. Załęczna, K. Żelazowski, Convergence processes in the European hosing market, WUŁ, Łódź 2020 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/convergence-processes-in-the-european-housing-markets-ewa-kucharska-stasiak-ewa-235977)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kusideł
Prowadzący grup: Magdalena Brudz, Artur Gajdos, Ewa Kusideł
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=11887
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Laboratorium - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: wykład 3, 4 ECTS.

Praca na zajęciach w ramach określonych treści kształcenia - 14 godzin.

Praca bieżąca: 14 godzin (wykonanie pracy domowej, przygotowanie się do jej prezentacji na zajęciach).

Przygotowanie do zaliczenia: 28 godzin (praca własna w zakresie powtórzenia materiału).

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej


Metody dydaktyczne:

Wykład stacjonarny wspomagany prezentacjami w Power Point. Dodatkowo udostępnianie materiałów z zajęć (prezentacja, dane, krótkie filmy z wykładu) na Moodle.


Sposoby i kryteria oceniania:

>=50% (18 pkt) - dst

>=60% (21 pkt) - dst+

>=70% (25 pkt) - db

>=80% (29 pkt) - db+

>=90% (32 pkt) - bdb

Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z wykładu: 33% i ćwiczeń 67%.

Na ocenę z wykładu składają się :

praca domowa (wraz z gotowością jej zaprezentowania): 18 pkt

test zaliczeniowy: 18 pkt

Na ocenę z ćwiczeń informatycznych składają się:

aktywność na zajęciach: 20%

kolokwium 1: 30%

kolokwium 2: 50%

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Podstawowe definicje oraz szacowanie parametrów prostych modeli wraz z interpretacją

2. Szacowanie modelu dla aktualnych danych (z stat.gov.pl) i podstawowe statystyki modelu

3. Model regresji wielorakiej

4. Modele trendu, sezonowość, prognozowanie

5. Założenia klasycznego modelu regresji

6. Postać funkcyjna modelu i jej różne interpretacje


Literatura:

Literatura podstawowa:

Welfe A., Ekonometira. Metody i ich zastosowanie, PWE, Warszawa 2009 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-metody-i-ich-zastosowanie-aleksander-welfe-103507)

Kufel T., Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, PWN, Warszawa 2011 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-rozwiazywanie-problemow-z-wykorzystaniem-programu-gretl-tadeusz-kufel-9303)

Zeliaś A. B. Pawełek, S. Wanat, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania, PWE 2013 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/prognozowanie-ekonomiczne-teoria-przyklady-zadania-barbara-pawelek-stanislaw-101427)

Literatura dodatkowa:

Kucharska-Stasiak E., E. Kusideł, M. Załęczna, K. Żelazowski, Convergence processes in the European hosing market, WUŁ, Łódź 2020 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/convergence-processes-in-the-european-housing-markets-ewa-kucharska-stasiak-ewa-235977)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kusideł
Prowadzący grup: Artur Gajdos, Ewa Kusideł, Karolina Lewandowska-Gwarda, Alicja Olejnik, Agata Żółtaszek
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=11887
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: wykład 3, 4 ECTS.

Praca na zajęciach w ramach określonych treści kształcenia - 15 godzin.

Praca bieżąca: 15 godzin (wykonanie pracy domowej, przygotowanie się do jej prezentacji na zajęciach).

Przygotowanie do zaliczenia: 30 godzin (praca własna w zakresie powtórzenia materiału).


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.


Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej


Metody dydaktyczne:

Wykład stacjonarny wspomagany prezentacjami w Power Point. Dodatkowo udostępnianie materiałów z zajęć (prezentacja, dane, krótkie filmy z wykładu) na Moodle.


Sposoby i kryteria oceniania:

>=50% (32 pkt) – dst

>=60% (38 pkt) – dst+

>=70% (45 pkt) – db

>=80% (51 pkt) – db+

>=90% (58 pkt) - bdb

Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z wykładu: 33% i ćwiczeń 67%.

Na ocenę z wykładu składają się :

obecność na wykładzie: 7 pkt

praca domowa (wraz z gotowością jej zaprezentowania): 18 pkt

aktywność na wykładzie: 7 pkt

test zaliczeniowy: 32 pkt

Na ocenę z ćwiczeń informatycznych składają się:

aktywność na zajęciach: 20%

kolokwium 1: 30%

kolokwium 2: 50%

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Podstawowe definicje oraz szacowanie parametrów prostych modeli wraz z interpretacją

2. Szacowanie modelu dla aktualnych danych (z stat.gov.pl) i podstawowe statystyki modelu

3. Model regresji wielorakiej

4. Modele trendu, sezonowość, prognozowanie

5. Założenia klasycznego modelu regresji

6. Postać funkcyjna modelu i jej różne interpretacje

7. Praktyczne zastosowania - model konwergencji cen nieruchomości

Literatura:

Literatura podstawowa:

Welfe A., Ekonometira. Metody i ich zastosowanie, PWE, Warszawa 2009 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-metody-i-ich-zastosowanie-aleksander-welfe-103507)

Kufel T., Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, PWN, Warszawa 2011 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-rozwiazywanie-problemow-z-wykorzystaniem-programu-gretl-tadeusz-kufel-9303)

Zeliaś A. B. Pawełek, S. Wanat, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania, PWE 2013 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/prognozowanie-ekonomiczne-teoria-przyklady-zadania-barbara-pawelek-stanislaw-101427)

Literatura dodatkowa:

Kucharska-Stasiak E., E. Kusideł, M. Załęczna, K. Żelazowski, Convergence processes in the European hosing market, WUŁ, Łódź 2020 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/convergence-processes-in-the-european-housing-markets-ewa-kucharska-stasiak-ewa-235977)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kusideł
Prowadzący grup: Artur Gajdos, Ewa Kusideł, Karolina Lewandowska-Gwarda
Strona przedmiotu: https://moodle.uni.lodz.pl/course/view.php?id=11887
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: wykład 3, 4 ECTS.

Praca na zajęciach w ramach określonych treści kształcenia - 15 godzin.

Praca bieżąca: 15 godzin (wykonanie pracy domowej, przygotowanie się do jej prezentacji na zajęciach).

Przygotowanie do zaliczenia: 30 godzin (praca własna w zakresie powtórzenia materiału).

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Zajęcia mogą być realizowane w formie stacjonarnej i zdalnej

Metody dydaktyczne:

Wykład on-line za pośrednictwem platformy Teams wspomagany prezentacjami w Power Point. Dodatkowo udostępnianie materiałów z zajęć (prezentacja, dane, krótkie filmy z wykładu) na Moodle.


Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z wykładu (33%) i ćwiczeń (67%)

Wykład

1. Zaliczenie co najmniej 66% case study zadawanych w formie pracy domowej po każdym wykładzie (>90% - bdb, >80% db, >65% - dst).

2. Dla osób, które nie mogły uczestniczyć w wykładzie lub nie zdobyły wymaganej liczby punktów, egzamin ustny w sesji zimiowej.

Ćwiczenia

aktywność na zajęciach: 20%

kolokwium 1: 30%

kolokwium 2: 50%


Szczegółowe treści kształcenia:

1. Podstawowe definicje oraz szacowanie parametrów prostych modeli wraz z interpretacją

2. Szacowanie modelu dla aktualnych danych (z stat.gov.pl) i podstawowe statystyki modelu

3. Model regresji wielorakiej

4. Modele trendu, sezonowość, prognozowanie

5. Założenia klasycznego modelu regresji

6. Postać funkcyjna modelu i jej różne interpretacje

7. Praktyczne zastosowania ekonometrii dla rynku nieruchomości

Literatura:

Welfe A., Ekonometira. Metody i ich zastosowanie, PWE, Warszawa 2009 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-metody-i-ich-zastosowanie-aleksander-welfe-103507)

Kufel T., Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, PWN, Warszawa 2011 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/ekonometria-rozwiazywanie-problemow-z-wykorzystaniem-programu-gretl-tadeusz-kufel-9303)

Zeliaś A. B. Pawełek, S. Wanat, Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania, PWE 2013 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/prognozowanie-ekonomiczne-teoria-przyklady-zadania-barbara-pawelek-stanislaw-101427)

Literatura dodatkowa

Kucharska-Stasiak E., E. Kusideł, M. Załęczna, K. Żelazowski, Convergence processes in the European hosing market, WUŁ, Łódź 2020 (http://han3.lib.uni.lodz.pl/han/ibuklibra/https/libra.ibuk.pl/reader/convergence-processes-in-the-european-housing-markets-ewa-kucharska-stasiak-ewa-235977)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kusideł
Prowadzący grup: Elżbieta Antczak, Barbara Dańska-Borsiak, Artur Gajdos, Ewa Kusideł, Karolina Lewandowska-Gwarda, Agata Żółtaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

wykład 15 g, praca bieżąca 15 g, przygotowanie do zaliczenia 30 g.

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusje


Sposoby i kryteria oceniania:

Pisemny egzamin śródsemestralny i końcowy polegający na rozwiązaniu testu z pytaniami typu: prawda-fałsz, pytaniami wyboru i pytaniami otwartymi.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Definicje ekonometrii i modelu ekonometrycznego oraz przykłady modeli ekonometrycznych: krzywa Philipsa, modele popytu konsumpcyjnego, model ceny mieszkań, model podaży mieszkań

2. Prosty model regresji; szacowanie i interpretacja.

3. Właściwości współczynników regresji i testowanie hipotez.

4. Model regresji wielorakiej

5. Prognozy na podstawie modeli dla danych czasowych i przekrojowych

6. Autokorelacja i heteroskedastyczność


Literatura:

Koop G., Wprowadzenie do ekonometrii, Wolwers Kluwers S.A., Warszwa 2014

Borkowski B., H. Dudek, W. Szczesny, Ekonometria. Wybrane zagadnienia, PWN, Warszawa 2003.

Kufel T., Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, PWN, Warszawa 2011.

Goryl A., Z. Jędrzejczak, K. Kukuła, J. Osiewalski, A. Walkosz, Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2003.

Gatnar E., M. Walesiak, Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, Akademia Ekonomiczna, Wrocław 2004, rozd. 3.

Steward J., L. Gill, Econometrics, Pearson Education Limited 1998.

Welfe A., B. Brzeszczyński, M. Majsterek, Angielsko-polski słownik terminów metod ilościowych, PWE 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kusideł
Prowadzący grup: Elżbieta Antczak, Artur Gajdos, Ewa Kusideł, Karolina Lewandowska-Gwarda, Agata Żółtaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

wykład 15 g, praca bieżąca 15 g, przygotowanie do zaliczenia 30 g.

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusje


Sposoby i kryteria oceniania:

Pisemny egzamin śródsemestralny i końcowy polegający na rozwiązaniu testu z pytaniami typu: prawda-fałsz, pytaniami wyboru i pytaniami otwartymi.

Szczegółowe treści kształcenia:

1. Definicje ekonometrii i modelu ekonometrycznego oraz przykłady modeli ekonometrycznych: krzywa Philipsa, modele popytu konsumpcyjnego, model ceny mieszkań, model podaży mieszkań

2. Prosty model regresji; szacowanie i interpretacja.

3. Właściwości współczynników regresji i testowanie hipotez.

4. Model regresji wielorakiej

5. Prognozy na podstawie modeli dla danych czasowych i przekrojowych

6. Autokorelacja i heteroskedastyczność


Literatura:

Koop G., Wprowadzenie do ekonometrii, Wolwers Kluwers S.A., Warszwa 2014

Borkowski B., H. Dudek, W. Szczesny, Ekonometria. Wybrane zagadnienia, PWN, Warszawa 2003.

Kufel T., Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, PWN, Warszawa 2011.

Goryl A., Z. Jędrzejczak, K. Kukuła, J. Osiewalski, A. Walkosz, Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2003.

Gatnar E., M. Walesiak, Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, Akademia Ekonomiczna, Wrocław 2004, rozd. 3.

Steward J., L. Gill, Econometrics, Pearson Education Limited 1998.

Welfe A., B. Brzeszczyński, M. Majsterek, Angielsko-polski słownik terminów metod ilościowych, PWE 2002.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-09
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia informatyczne, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jadwiga Suchecka
Prowadzący grup: Elżbieta Antczak, Maciej Jewczak, Karolina Lewandowska-Gwarda, Alicja Olejnik, Jadwiga Suchecka, Agata Żółtaszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6