UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-IKJABM5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy: SEMINIARIUM LICENCJACKIE I ST. 5 SEM - stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

IEK

Profil programu studiów:

P

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Skrócony opis:

W dynamicznie zmieniającym się świecie, rosnąca obecność technologii informacyjnych oraz sztucznej inteligencji stawia przed społeczeństwem szereg nowych wyzwań i możliwości. Cyberpsychologia, jako interdyscyplinarna dziedzina badań, koncentruje się na interakcjach między technologią a ludzkim zachowaniem, a jej znaczenie rośnie w miarę upowszechniania się tych technologii. Zrozumienie, jak technologie wpływają na nasze życie społeczne, emocje i zachowania, jest kluczowe dla tworzenia odpowiednich rozwiązań, które będą sprzyjać lepszemu zrozumieniu i wykorzystaniu innowacji w różnych dziedzinach.

Seminarium licencjackie ma na celu zgłębienie tematów związanych z cyberpsychologią oraz społecznymi uwarunkowaniami wdrażania nowoczesnych technologii IT, w tym sztucznej inteligencji. Uczestnicy seminarium będą mieli możliwość analizy zarówno teoretycznych, jak i praktycznych aspektów tego obszaru, co pozwoli im na lepsze zrozumienie zachowań użytkowników w kontekście technologii.

Efekty uczenia się:

1. Wiedza:

W wyniku ukończenia kursu student:

a) zna elementarną terminologię używaną w ekonomii, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie nauk społecznych i psychologii (06IE–1A_W01, 06BF-1P_W01, 06BF-1P_W02)

b) rozumie podstawowe paradygmaty technologii internetowych, dostrzega zalety i wady środowiska internetowego (06IE–1A_W06,06BF-1P_W12, 06BF-1P_W19);

c) jest merytorycznie przygotowany do formalizowania problemów ekonomicznych dotyczących oddziaływania technologii ICT na współczesne społeczeństwo, jednostkę i organizacje (06IE–1A_W09,06BF-1P_W12,06BF-1P_W19);

d) zna podstawy prawa autorskiego i rozumie zasady ochrony własności intelektualnej oraz postaw etycznych w biznesie (06IE–1A_W13, 06BF-1P_W12, 06BF-1P_W16, 06BF-1P_W19).

2. Umiejętności:

W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi:

a) identyfikuje i poprawnie definiuje cel pisanej pracy wraz z ewentualnym przedstawieniem hipotez podlegających w pracy weryfikacji (06BF-1P_U03, 06BF-1P_U04, 06BF-1P_U05,06BF-1P_U09, 06BF-1P_U15, 06BF-1P_U17,06BF-1P_U21, 06BF-1P_U23);

b) gromadzi, opracowuje oraz przedstawia odpowiedni zakres wiedzy konieczny do zaprezentowania w pracy (np. badania literaturowe) (06BF-1P_U03, 06BF-1P_U04, 06BF-1P_U05,06BF-1P_U09, 06BF-1P_U15, 06BF-1P_U17,06BF-1P_U21, 06BF-1P_U23);

c) posiada umiejętność krytycznego podejścia do zebranego materiału badawczego i porównania ich z efektami ewentualnych badań własnych (06BF-1P_U03, 06BF-1P_U04, 06BF-1P_U05,06BF-1P_U09, 06BF-1P_U15, 06BF-1P_U17,06BF-1P_U21, 06BF-1P_U23);

d) w jasny sposób jest w stanie przedstawić własne wnioski, bronić ich oraz dokonywać niezbędnych uogólnień (06BF-1P_U03, 06BF-1P_U04, 06BF-1P_U05,06BF-1P_U09, 06BF-1P_U15, 06BF-1P_U17,06BF-1P_U21, 06BF-1P_U23);

e) ma świadomość konieczności posługiwania się dostępnymi środkami technicznymi w celu tworzenia pracy (np. oprogramowanie komputerowe) (06BF-1P_U03, 06BF-1P_U04, 06BF-1P_U05,06BF-1P_U09, 06BF-1P_U15, 06BF-1P_U17,06BF-1P_U21, 06BF-1P_U23);(06IE–1A_U02, 06IE–1A_U08)

3. Postawy/Kompetencje:

Studenta charakteryzuje:

a) ma świadomość konieczności ciągłego poszerzania wiedzy, doskonalenia, aktywności w podnoszeniu swoich kwalifikacji (06IE–1A_K01, 06BF-1P_K01, 06BF-1P_K04, 06BF-1P_K06, 06BF-1P_K11)

b) jest świadom zalet, roli i ograniczeń wykorzystywanych metod badawczych, ma krytyczny stosunek do poznanych metod badawczych, jest otwarty na stosowanie nowych niekonwencjonalnych metod i ma zdolność do poszukiwania alternatywnych, optymalnych rozwiązań analizowanych problemów (06IE–1A_K02, 06IE–1A_K01, 06BF-1P_K01, 06BF-1P_K04, 06BF-1P_K06, 06BF-1P_K11)

c) ma świadomość potrzeby wykorzystywania informatyki w analizach ekonomicznych (06IE–1A_K04, 06IE–1A_K01, 06BF-1P_K01, 06BF-1P_K04, 06BF-1P_K06, 06BF-1P_K11)

d) wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu potrzeb informacyjnych w życiu prywatnym i zawodowym (06IE–1A_K05, 06IE–1A_K01, 06BF-1P_K01, 06BF-1P_K04, 06BF-1P_K06, 06BF-1P_K11)

e) jest otwarty na różne technologie informacyjne (06IE–1A_K06,(06IE–1A_K01, 06BF-1P_K01, 06BF-1P_K04, 06BF-1P_K06, 06BF-1P_K11).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 28 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Jabłońska
Prowadzący grup: Marta Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Czy kurs na PZK?:

T

Informacje dodatkowe:

W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia, praca indywidualna studenta, konsultacje prac

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena z seminarium wystawiana jest na podstawie pracy na zajęciach: terminowości oraz poprawności wykonywanych zadań służących nauce pisania prac dyplomowych, jak również na podstawie postępów w pisaniu pracy.

Treści kształcenia:

Obszary cyberpsychologii, choć nie wyczerpujące, obejmują różnorodne aspekty interakcji między ludźmi a technologią, szczególnie w kontekście internetu i środowisk cyfrowych. Jednym z kluczowych tematów jest zachowanie w sieci, które koncentruje się na tym, jak ludzie komunikują się i wchodzą w interakcje w przestrzeniach online, takich jak media społecznościowe czy wirtualne światy. Związane z tym zagadnienia dotyczą również tożsamości oraz prezentacji siebie w internecie, w tym procesu konstruowania tożsamości, anonimowości i wpływu wirtualnych osobowości na samopoczucie.


Kolejnym ważnym obszarem jest zdrowie psychiczne, który bada wpływ technologii na dobrostan jednostek. W ramach tego zagadnienia analizowane są efekty korzystania z internetu i mediów społecznościowych na zdrowie psychiczne, w tym występowanie lęku, depresji oraz samotności. Również istotne jest zagadnienie cyberterapii, które bada wykorzystanie platform cyfrowych w terapii, obejmujące m.in. poradnictwo online oraz aplikacje zdrowotne.


Cyberpsychologia zajmuje się także problematyką uzależnień i zależności od technologii, w tym uzależnieniem od internetu oraz gier komputerowych, a także konsekwencjami tych zachowań dla jednostek i rodzin. Nie można pominąć również zjawiska cyberprzemocy i nękania w sieci, które bada jego występowanie, skutki dla ofiar oraz mechanizmy psychologiczne związane z tymi zjawiskami.


Innym obszarem zainteresowań jest interakcja człowiek-komputer (HCI), która koncentruje się na tym, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z technologią oraz na zasadach psychologicznych, które mogą poprawić użyteczność i satysfakcję. Istotne jest także zrozumienie wpływu technologii na procesy poznawcze, takie jak uwaga, pamięć i uczenie się, oraz badanie wpływu zjawisk społecznych online, jak konformizm czy dynamika grupowa.


Cyberpsychologia nie unika również etyki i prywatności, badając implikacje związane z zachowaniem online oraz zbieraniem danych, a także etyczne aspekty korzystania z technologii w różnych kontekstach. Ostatnim obszarem, który zasługuje na uwagę, jest technologia w edukacji, koncentrująca się na skuteczności narzędzi e-learningowych oraz umiejętności cyfrowej, które są niezbędne do efektywnego poruszania się w środowisku cyfrowym. Zrozumienie tych obszarów pozwala na lepsze uchwycenie wpływu technologii na ludzkie zachowanie oraz rozwijanie strategii, które sprzyjają pozytywnym interakcjom z narzędziami cyfrowymi.

Literatura:

Indywidualnie dobierana z każdym seminarzystą w zależności od tematyki pracy dyplomowej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4