Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-IKJABM5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: |
SEMINIARIUM LICENCJACKIE I ST. 5 SEM - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | IEK |
Profil programu studiów: | P |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Skrócony opis: |
W dynamicznie zmieniającym się świecie, rosnąca obecność technologii informacyjnych oraz sztucznej inteligencji stawia przed społeczeństwem szereg nowych wyzwań i możliwości. Cyberpsychologia, jako interdyscyplinarna dziedzina badań, koncentruje się na interakcjach między technologią a ludzkim zachowaniem, a jej znaczenie rośnie w miarę upowszechniania się tych technologii. Zrozumienie, jak technologie wpływają na nasze życie społeczne, emocje i zachowania, jest kluczowe dla tworzenia odpowiednich rozwiązań, które będą sprzyjać lepszemu zrozumieniu i wykorzystaniu innowacji w różnych dziedzinach. Seminarium licencjackie ma na celu zgłębienie tematów związanych z cyberpsychologią oraz społecznymi uwarunkowaniami wdrażania nowoczesnych technologii IT, w tym sztucznej inteligencji. Uczestnicy seminarium będą mieli możliwość analizy zarówno teoretycznych, jak i praktycznych aspektów tego obszaru, co pozwoli im na lepsze zrozumienie zachowań użytkowników w kontekście technologii. |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: W wyniku ukończenia kursu student: a) zna elementarną terminologię używaną w ekonomii, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie nauk społecznych i psychologii (06IE–1A_W01, 06BF-1P_W01, 06BF-1P_W02) b) rozumie podstawowe paradygmaty technologii internetowych, dostrzega zalety i wady środowiska internetowego (06IE–1A_W06,06BF-1P_W12, 06BF-1P_W19); c) jest merytorycznie przygotowany do formalizowania problemów ekonomicznych dotyczących oddziaływania technologii ICT na współczesne społeczeństwo, jednostkę i organizacje (06IE–1A_W09,06BF-1P_W12,06BF-1P_W19); d) zna podstawy prawa autorskiego i rozumie zasady ochrony własności intelektualnej oraz postaw etycznych w biznesie (06IE–1A_W13, 06BF-1P_W12, 06BF-1P_W16, 06BF-1P_W19). 2. Umiejętności: W wyniku uczestnictwa w kursie student potrafi: a) identyfikuje i poprawnie definiuje cel pisanej pracy wraz z ewentualnym przedstawieniem hipotez podlegających w pracy weryfikacji (06BF-1P_U03, 06BF-1P_U04, 06BF-1P_U05,06BF-1P_U09, 06BF-1P_U15, 06BF-1P_U17,06BF-1P_U21, 06BF-1P_U23); b) gromadzi, opracowuje oraz przedstawia odpowiedni zakres wiedzy konieczny do zaprezentowania w pracy (np. badania literaturowe) (06BF-1P_U03, 06BF-1P_U04, 06BF-1P_U05,06BF-1P_U09, 06BF-1P_U15, 06BF-1P_U17,06BF-1P_U21, 06BF-1P_U23); c) posiada umiejętność krytycznego podejścia do zebranego materiału badawczego i porównania ich z efektami ewentualnych badań własnych (06BF-1P_U03, 06BF-1P_U04, 06BF-1P_U05,06BF-1P_U09, 06BF-1P_U15, 06BF-1P_U17,06BF-1P_U21, 06BF-1P_U23); d) w jasny sposób jest w stanie przedstawić własne wnioski, bronić ich oraz dokonywać niezbędnych uogólnień (06BF-1P_U03, 06BF-1P_U04, 06BF-1P_U05,06BF-1P_U09, 06BF-1P_U15, 06BF-1P_U17,06BF-1P_U21, 06BF-1P_U23); e) ma świadomość konieczności posługiwania się dostępnymi środkami technicznymi w celu tworzenia pracy (np. oprogramowanie komputerowe) (06BF-1P_U03, 06BF-1P_U04, 06BF-1P_U05,06BF-1P_U09, 06BF-1P_U15, 06BF-1P_U17,06BF-1P_U21, 06BF-1P_U23);(06IE–1A_U02, 06IE–1A_U08) 3. Postawy/Kompetencje: Studenta charakteryzuje: a) ma świadomość konieczności ciągłego poszerzania wiedzy, doskonalenia, aktywności w podnoszeniu swoich kwalifikacji (06IE–1A_K01, 06BF-1P_K01, 06BF-1P_K04, 06BF-1P_K06, 06BF-1P_K11) b) jest świadom zalet, roli i ograniczeń wykorzystywanych metod badawczych, ma krytyczny stosunek do poznanych metod badawczych, jest otwarty na stosowanie nowych niekonwencjonalnych metod i ma zdolność do poszukiwania alternatywnych, optymalnych rozwiązań analizowanych problemów (06IE–1A_K02, 06IE–1A_K01, 06BF-1P_K01, 06BF-1P_K04, 06BF-1P_K06, 06BF-1P_K11) c) ma świadomość potrzeby wykorzystywania informatyki w analizach ekonomicznych (06IE–1A_K04, 06IE–1A_K01, 06BF-1P_K01, 06BF-1P_K04, 06BF-1P_K06, 06BF-1P_K11) d) wykazuje kreatywność przy rozwiązywaniu potrzeb informacyjnych w życiu prywatnym i zawodowym (06IE–1A_K05, 06IE–1A_K01, 06BF-1P_K01, 06BF-1P_K04, 06BF-1P_K06, 06BF-1P_K11) e) jest otwarty na różne technologie informacyjne (06IE–1A_K06,(06IE–1A_K01, 06BF-1P_K01, 06BF-1P_K04, 06BF-1P_K06, 06BF-1P_K11). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT SL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 28 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marta Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Marta Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Czy kurs na PZK?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, na konsultacjach tradycyjnych lub w formie zdalnej. |
|
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia, praca indywidualna studenta, konsultacje prac |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena z seminarium wystawiana jest na podstawie pracy na zajęciach: terminowości oraz poprawności wykonywanych zadań służących nauce pisania prac dyplomowych, jak również na podstawie postępów w pisaniu pracy. |
|
Treści kształcenia: | Obszary cyberpsychologii, choć nie wyczerpujące, obejmują różnorodne aspekty interakcji między ludźmi a technologią, szczególnie w kontekście internetu i środowisk cyfrowych. Jednym z kluczowych tematów jest zachowanie w sieci, które koncentruje się na tym, jak ludzie komunikują się i wchodzą w interakcje w przestrzeniach online, takich jak media społecznościowe czy wirtualne światy. Związane z tym zagadnienia dotyczą również tożsamości oraz prezentacji siebie w internecie, w tym procesu konstruowania tożsamości, anonimowości i wpływu wirtualnych osobowości na samopoczucie. Kolejnym ważnym obszarem jest zdrowie psychiczne, który bada wpływ technologii na dobrostan jednostek. W ramach tego zagadnienia analizowane są efekty korzystania z internetu i mediów społecznościowych na zdrowie psychiczne, w tym występowanie lęku, depresji oraz samotności. Również istotne jest zagadnienie cyberterapii, które bada wykorzystanie platform cyfrowych w terapii, obejmujące m.in. poradnictwo online oraz aplikacje zdrowotne. Cyberpsychologia zajmuje się także problematyką uzależnień i zależności od technologii, w tym uzależnieniem od internetu oraz gier komputerowych, a także konsekwencjami tych zachowań dla jednostek i rodzin. Nie można pominąć również zjawiska cyberprzemocy i nękania w sieci, które bada jego występowanie, skutki dla ofiar oraz mechanizmy psychologiczne związane z tymi zjawiskami. Innym obszarem zainteresowań jest interakcja człowiek-komputer (HCI), która koncentruje się na tym, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z technologią oraz na zasadach psychologicznych, które mogą poprawić użyteczność i satysfakcję. Istotne jest także zrozumienie wpływu technologii na procesy poznawcze, takie jak uwaga, pamięć i uczenie się, oraz badanie wpływu zjawisk społecznych online, jak konformizm czy dynamika grupowa. Cyberpsychologia nie unika również etyki i prywatności, badając implikacje związane z zachowaniem online oraz zbieraniem danych, a także etyczne aspekty korzystania z technologii w różnych kontekstach. Ostatnim obszarem, który zasługuje na uwagę, jest technologia w edukacji, koncentrująca się na skuteczności narzędzi e-learningowych oraz umiejętności cyfrowej, które są niezbędne do efektywnego poruszania się w środowisku cyfrowym. Zrozumienie tych obszarów pozwala na lepsze uchwycenie wpływu technologii na ludzkie zachowanie oraz rozwijanie strategii, które sprzyjają pozytywnym interakcjom z narzędziami cyfrowymi. |
|
Literatura: |
Indywidualnie dobierana z każdym seminarzystą w zależności od tematyki pracy dyplomowej. |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.