Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-SOPAWB5B |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | S |
Profil programu studiów: | O |
Stopień studiów: | 1 |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza z zakresu socjologii: znajomość podstawowych pojęć, wiodących teorii socjologicznych oraz metod i technik badawczych. |
Skrócony opis: |
Kurs przygotowuje studentów do przygotowania opracowania naukowego opartego na wynikach samodzielnie przeprowadzonych analiz i/lub badań socjologicznych w obszarze ich zainteresowań. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student zna i rozumie: • kluczowe pojęcia i koncepcje teoretyczne funkcjonujące w socjologii niezbędne do opracowania i analizy problemów postawionych w ramach pracy licencjackiej (06S-1A_W01) • zasady i sposoby projektowania i realizacji badań empirycznych (06S-1A_W07), w tym zasady doboru oraz stosowania metod i technik pozyskiwania i analizy informacji, umożliwiających rozwiązanie wybranych problemów badawczych (06S-1A_W06) • podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego (06S-1A_W15) Umiejętności Student potrafi • sformułować problem badawczy i cel pracy licencjackiej, stosując podstawowe terminy i kategorie socjologiczne (06S-A1_U03) • samodzielnie dobrać adekwatną literaturę przedmiotu oraz przeprowadzić jej krytyczną analizę (06S-A1_04) • zaprojektować i przeprowadzić badania empiryczne i analizy materiałów służące rozwiązaniu określonego problemu badawczego (06S-A1_U09) stosując zasady etyki zawodowej (06S-A1_08) • zinterpretować rezultaty przeprowadzonych badań i analiz, wykorzystując w tym celu dowolny program komputerowy służący do analizy danych (06S-1A_U10) Kompetencje społeczne Student jest gotów do: • korzystania z różnych źródeł informacji w sposób krytyczny i z zachowaniem zasad poszanowania własności intelektualnej (06S-1A_K03) (06S-1A_K04) (06S-1A_K07) • realizacji badań socjologicznych z poszanowaniem godności osób uczestniczących w procesie badawczym (06S-1A_K03) (06S-1A_K08) • uczenia się nowych treści i doskonalenia swoich umiejętności zawodowych (06S-1A_K06) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 28 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Pawłowska | |
Prowadzący grup: | Beata Pawłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: seminarium - 28h * 2 semestry - 56h Praca własna studenta w ramach zajęć: a) praca bieżąca: 28h (studiowanie literatury oraz przygotowanie koncepcji i rozdziału teoretycznego) b) praca bieżąca: zbieranie danych badawczych oraz przygotowanie rozdziału empirycznego: 28h Liczba punktów ECTS: 8 W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, podczas seminarium. |
|
Metody dydaktyczne: | dyskusja seminaryjna, casy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena poszczególnych części pracy. Końcowa ocena zgodna jest z oceną promotorską całej pracy licencjackiej Wiedza: przygotowanie i prezentacja na zajęciach wybranej problematyki omawianej w ramach przedmiotu: podstawowych pojęć związanych z metodologią i przebiegiem badania, podstawowej literatury przedmiotu, koncepcji badawczej Umiejętności: wykonanie praktycznych zadań: przygotowanie konspektu pracy magisterskiej i wybranych rozdziałów, planu pracy, bibliografii, narzędzia badawczego, wyników badań własnych Kompetencje społeczne: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, udział w dyskusji |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena pracy licencjackiej tj. dyskusja nad analizowanymi częściami pracy - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się, formułowania własnych opinii i analiz. Ocena prawidłowości doboru tematu, źródeł (literatury), postawionych pytań, hipotez, doboru metody, konstrukcji narzędzia badawczego oraz prawidłowości analizy materiału badawczego, w tym analiza krytyczna. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | TREŚCI KSZTAŁCENIA: 1. Wiadomości wstępne odnoszące się do pisania prac licencjackich. 2. Omówienie elementów oceny promotorskiej i recenzji. 3. Zasady poprawnego pisania (proporcje pracy, zasady tworzenia bibliografii, spisów tabelarycznych, podpisywania tabel, schematów, rysunków, diagramów, cytowanie itd.). 4. Omówienie technik badawczych. 5. Konstruowanie tematów prac licencjackich przez studentów. 6. Pisanie koncepcji badawczej. 7. Pisanie poszczególnych rozdziałów pracy. 8. Dyskusja nad empiryczną częścią pracy licencjackiej. |
|
Literatura: |
Literatura uzależniona od tematyki pracy studenta 1. Babbie, Earl (2003) Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Konecki, Krzysztof T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 3. Lutyński J., (1994), Metody badań społecznych – wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 4. Silverman, David (2007) Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa. 5. Metoda biograficzna w socjologii (1990), pod red. J. Włodarka i M. Ziółkowskiego PWN, Warszawa, Poznań 6. Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-03-02 |
Przejdź do planu
PN WT SL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 28 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Pawłowska | |
Prowadzący grup: | Beata Pawłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Informacje dodatkowe: | Forma zajęć: seminarium - 28h * 2 semestry - 56h Praca własna studenta w ramach zajęć: a) praca bieżąca: 28h (studiowanie literatury oraz przygotowanie koncepcji i rozdziału teoretycznego) b) praca bieżąca: zbieranie danych badawczych oraz przygotowanie rozdziału empirycznego: 28h Liczba punktów ECTS: 8 W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, podczas seminarium. |
|
Metody dydaktyczne: | dyskusja seminaryjna, casy |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Ocena poszczególnych części pracy. Końcowa ocena zgodna jest z oceną promotorską całej pracy licencjackiej Wiedza: przygotowanie i prezentacja na zajęciach wybranej problematyki omawianej w ramach przedmiotu: podstawowych pojęć związanych z metodologią i przebiegiem badania, podstawowej literatury przedmiotu, koncepcji badawczej Umiejętności: wykonanie praktycznych zadań: przygotowanie konspektu pracy magisterskiej i wybranych rozdziałów, planu pracy, bibliografii, narzędzia badawczego, wyników badań własnych Kompetencje społeczne: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, udział w dyskusji |
|
Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się: | Ocena pracy licencjackiej tj. dyskusja nad analizowanymi częściami pracy - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się, formułowania własnych opinii i analiz. Ocena prawidłowości doboru tematu, źródeł (literatury), postawionych pytań, hipotez, doboru metody, konstrukcji narzędzia badawczego oraz prawidłowości analizy materiału badawczego, w tym analiza krytyczna. |
|
Szczegółowe treści kształcenia: | TREŚCI KSZTAŁCENIA: 1. Wiadomości wstępne odnoszące się do pisania prac licencjackich. 2. Omówienie elementów oceny promotorskiej i recenzji. 3. Zasady poprawnego pisania (proporcje pracy, zasady tworzenia bibliografii, spisów tabelarycznych, podpisywania tabel, schematów, rysunków, diagramów, cytowanie itd.). 4. Omówienie technik badawczych. 5. Konstruowanie tematów prac licencjackich przez studentów. 6. Pisanie koncepcji badawczej. 7. Pisanie poszczególnych rozdziałów pracy. 8. Dyskusja nad empiryczną częścią pracy licencjackiej. |
|
Literatura: |
Literatura uzależniona od tematyki pracy studenta 1. Babbie, Earl (2003) Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Konecki, Krzysztof T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 3. Lutyński J., (1994), Metody badań społecznych – wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 4. Silverman, David (2007) Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa. 5. Metoda biograficzna w socjologii (1990), pod red. J. Włodarka i M. Ziółkowskiego PWN, Warszawa, Poznań 6. Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.