UNIWERSYTET ŁÓDZKI - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-SOPAWB5B
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek studiów:

S

Profil programu studiów:

O

Stopień studiów:

1

Forma studiów:

stacjonarne

Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza z zakresu socjologii: znajomość podstawowych pojęć, wiodących teorii socjologicznych oraz metod i technik badawczych.

Skrócony opis:

Kurs przygotowuje studentów do przygotowania opracowania naukowego opartego na wynikach samodzielnie przeprowadzonych analiz i/lub badań socjologicznych w obszarze ich zainteresowań.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna i rozumie:

• kluczowe pojęcia i koncepcje teoretyczne funkcjonujące w socjologii niezbędne do opracowania i analizy problemów postawionych w ramach pracy licencjackiej (06S-1A_W01)

• zasady i sposoby projektowania i realizacji badań empirycznych (06S-1A_W07), w tym zasady doboru oraz stosowania metod i technik pozyskiwania i analizy informacji, umożliwiających rozwiązanie wybranych problemów badawczych (06S-1A_W06)

• podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego (06S-1A_W15)

Umiejętności

Student potrafi

• sformułować problem badawczy i cel pracy licencjackiej, stosując podstawowe terminy i kategorie socjologiczne (06S-A1_U03)

• samodzielnie dobrać adekwatną literaturę przedmiotu oraz przeprowadzić jej krytyczną analizę (06S-A1_04)

• zaprojektować i przeprowadzić badania empiryczne i analizy materiałów służące rozwiązaniu określonego problemu badawczego (06S-A1_U09) stosując zasady etyki zawodowej (06S-A1_08)

• zinterpretować rezultaty przeprowadzonych badań i analiz, wykorzystując w tym celu dowolny program komputerowy służący do analizy danych (06S-1A_U10)

Kompetencje społeczne

Student jest gotów do:

• korzystania z różnych źródeł informacji w sposób krytyczny i z zachowaniem zasad poszanowania własności intelektualnej (06S-1A_K03) (06S-1A_K04) (06S-1A_K07)

• realizacji badań socjologicznych z poszanowaniem godności osób uczestniczących w procesie badawczym (06S-1A_K03) (06S-1A_K08)

• uczenia się nowych treści i doskonalenia swoich umiejętności zawodowych (06S-1A_K06)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-22
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 28 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Pawłowska
Prowadzący grup: Beata Pawłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: seminarium - 28h * 2 semestry - 56h


Praca własna studenta w ramach zajęć:

a) praca bieżąca: 28h (studiowanie literatury oraz przygotowanie koncepcji i rozdziału teoretycznego)

b) praca bieżąca: zbieranie danych badawczych oraz przygotowanie rozdziału empirycznego: 28h


Liczba punktów ECTS: 8


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, podczas seminarium.


Metody dydaktyczne:

dyskusja seminaryjna, casy

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena poszczególnych części pracy. Końcowa ocena zgodna jest z oceną promotorską całej pracy licencjackiej


Wiedza: przygotowanie i prezentacja na zajęciach wybranej problematyki omawianej w ramach przedmiotu: podstawowych pojęć związanych z metodologią i przebiegiem badania, podstawowej literatury przedmiotu, koncepcji badawczej


Umiejętności: wykonanie praktycznych zadań: przygotowanie konspektu pracy magisterskiej i wybranych rozdziałów, planu pracy, bibliografii, narzędzia badawczego, wyników badań własnych


Kompetencje społeczne: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, udział w dyskusji

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena pracy licencjackiej tj. dyskusja nad analizowanymi częściami pracy - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się, formułowania własnych opinii i analiz.

Ocena prawidłowości doboru tematu, źródeł (literatury), postawionych pytań, hipotez, doboru metody, konstrukcji narzędzia badawczego oraz prawidłowości analizy materiału badawczego, w tym analiza krytyczna.



Szczegółowe treści kształcenia:

TREŚCI KSZTAŁCENIA:

1. Wiadomości wstępne odnoszące się do pisania prac licencjackich.

2. Omówienie elementów oceny promotorskiej i recenzji.

3. Zasady poprawnego pisania (proporcje pracy, zasady tworzenia bibliografii, spisów tabelarycznych, podpisywania tabel, schematów, rysunków, diagramów, cytowanie itd.).

4. Omówienie technik badawczych.

5. Konstruowanie tematów prac licencjackich przez studentów.

6. Pisanie koncepcji badawczej.

7. Pisanie poszczególnych rozdziałów pracy.

8. Dyskusja nad empiryczną częścią pracy licencjackiej.


Literatura:

Literatura uzależniona od tematyki pracy studenta

1. Babbie, Earl (2003) Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

2. Konecki, Krzysztof T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

3. Lutyński J., (1994), Metody badań społecznych – wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź

4. Silverman, David (2007) Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa.

5. Metoda biograficzna w socjologii (1990), pod red. J. Włodarka i M. Ziółkowskiego PWN, Warszawa, Poznań

6. Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-03-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 28 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Pawłowska
Prowadzący grup: Beata Pawłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Seminarium licencjackie - Ocena zgodna z regulaminem studiów
Czy ECTS?:

T

Informacje dodatkowe:

Forma zajęć: seminarium - 28h * 2 semestry - 56h


Praca własna studenta w ramach zajęć:

a) praca bieżąca: 28h (studiowanie literatury oraz przygotowanie koncepcji i rozdziału teoretycznego)

b) praca bieżąca: zbieranie danych badawczych oraz przygotowanie rozdziału empirycznego: 28h


Liczba punktów ECTS: 8


W ramach godzin przewidzianej pracy własnej, Student(ka) ma obowiązek konsultowania efektów tej pracy w bezpośrednim kontakcie z Prowadzącym(ą) zajęcia, podczas seminarium.


Metody dydaktyczne:

dyskusja seminaryjna, casy

Sposoby i kryteria oceniania:

Ocena poszczególnych części pracy. Końcowa ocena zgodna jest z oceną promotorską całej pracy licencjackiej


Wiedza: przygotowanie i prezentacja na zajęciach wybranej problematyki omawianej w ramach przedmiotu: podstawowych pojęć związanych z metodologią i przebiegiem badania, podstawowej literatury przedmiotu, koncepcji badawczej


Umiejętności: wykonanie praktycznych zadań: przygotowanie konspektu pracy magisterskiej i wybranych rozdziałów, planu pracy, bibliografii, narzędzia badawczego, wyników badań własnych


Kompetencje społeczne: obserwacja studenta w trakcie zajęć, ocena aktywności na zajęciach, obecność na zajęciach, udział w dyskusji

Metody weryfikacji i oceny stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się:

Ocena pracy licencjackiej tj. dyskusja nad analizowanymi częściami pracy - umiejętność praktycznego wykorzystania konkretnej wiedzy, a także umiejętność ciągłego uczenia się, formułowania własnych opinii i analiz.

Ocena prawidłowości doboru tematu, źródeł (literatury), postawionych pytań, hipotez, doboru metody, konstrukcji narzędzia badawczego oraz prawidłowości analizy materiału badawczego, w tym analiza krytyczna.



Szczegółowe treści kształcenia:

TREŚCI KSZTAŁCENIA:

1. Wiadomości wstępne odnoszące się do pisania prac licencjackich.

2. Omówienie elementów oceny promotorskiej i recenzji.

3. Zasady poprawnego pisania (proporcje pracy, zasady tworzenia bibliografii, spisów tabelarycznych, podpisywania tabel, schematów, rysunków, diagramów, cytowanie itd.).

4. Omówienie technik badawczych.

5. Konstruowanie tematów prac licencjackich przez studentów.

6. Pisanie koncepcji badawczej.

7. Pisanie poszczególnych rozdziałów pracy.

8. Dyskusja nad empiryczną częścią pracy licencjackiej.


Literatura:

Literatura uzależniona od tematyki pracy studenta

1. Babbie, Earl (2003) Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

2. Konecki, Krzysztof T. (2000) Studia z metodologii badań jakościowych: teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

3. Lutyński J., (1994), Metody badań społecznych – wybrane zagadnienia, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź

4. Silverman, David (2007) Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa.

5. Metoda biograficzna w socjologii (1990), pod red. J. Włodarka i M. Ziółkowskiego PWN, Warszawa, Poznań

6. Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-9