Modelowanie i analiza systemów informatycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-MA0UII |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Modelowanie i analiza systemów informatycznych |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest posiadanie wiedzy o zasadach i regułach tworzenia systemów informatycznych i inżynierii oprogramowania. Ponadto Student powinien posiadać ogólną wiedzę o zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem instytucji gospodarczych, problematyką zarządzania nimi, a także zasadach tworzenia aplikacji internetowych. |
Skrócony opis: |
Opis przedmiotu: Podstawowym celem wykładów jest przedstawienie zasad obowiązujących podczas tworzenia systemów informatycznych, ze szczególnym uwzględnieniem etapów analizy i modelowania. Omówione zostaną następujące zagadnienia: analiza szczegółowych cech systemów informatycznych; zapoznanie z metodami modelowania architektury informacyjnej przedsiębiorstwa; zapoznanie z wybranymi metodami modelowania organizacji i systemów oraz związanych z nimi artefaktów; zapoznanie z wybranymi technikami analizy systemów informatycznych i związanych z nimi artefaktów. Celem laboratorium jest nabycie umiejętności w konstruowaniu modeli w wybranym obszarze informatyki i umiejętnego posługiwania się nimi. Sposób zaliczenia: wykład - projekt grupowy opracowywany przez studentów na ostatnim wykładzie; laboratorium - zaliczenie na podstawie projektów. |
Efekty uczenia się: |
E.K. 1. Student rozróżnia pojęcia dynamiki i statyki tworzonego systemu informatycznego; E.K. 2. Student zna pojęcia modelu, grupy docelowej; E.K. 3. Student opracowuje model, potrafi określać grupę docelową modelu i planować proces analizy; E.K. 4. Student przygotowuje studium przypadku rozważanego zagadnienia informatycznego; E.K. 5. Student opracowuje na poziomie konceptualnym poszczególne diagramy stanowiące fragmenty modelu informatycznego; E.K. 6. Student potrafi wykorzystywać zaawansowane składniki diagramów w celu stworzenia diagramów na poziomie implementacyjnym. E.K. 7. Student posiada umiejętność pracy w zespole analitycznym. Powyższe efekty kształcenia osiągane w ramach przedmiotu pozwalają na realizację kierunkowych efektów kształcenia, mających następujące oznaczenia w programie Informatyka II stopnia: 1100I-2A_W01, 1100I-2A_W04, 1100I-2A_W06, 1100I-2A_W07, 1100I-2A_U02, 1100I-2A_U03, 1100I-2A_U06, 1100I-2A_U08, 1100I-2A_U12, 1100I-2A_K02, 1100I-2A_K03, 1100I-2A_K05, 1100I-2A_K07, 1100I-2A_K08, 1100Isi-2A_W14, 1100Isi-2A_W15, 1100Isi-2A_W16, 1100Isi-2A_U15, 1100Isi-2A_U16, 1100Iim-2A_W14, 1100Iim-2A_U17. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT W
LI
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Plebaniak | |
Prowadzący grup: | Robert Plebaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony jest tradycyjną metodą, treści wykładu prezentowane są w formie multimedialnej; Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki, ogólnej dyskusji. Na zajęciach część projektów jest prezentowana przez prowadzącego. Forma ta jest uzupełniona o krótkie projekty przygotowane przez studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny ćwiczeń są projekty zaliczeniowe. Jest ich sześć, każdy dotyczy innego fragmentu modelowania - E.K.1 - E.K.6. Za każdy projekt można zdobyć 4 pkt. Uzyskanie połowy dostępnej liczby punktów plus 1 pkt, gwarantuje zaliczenie przedmiotu. Podstawą oceny wykładów jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz pozytywna ocena z projektu grupowego opracowywanego przez studentów na ostatnim wykładzie – E.K.7. |
|
Treści kształcenia: | 1. Modele, perspektywy i diagramy. Czym jest model i do czego jest potrzebny? Grupa docelowa modelu. Proces analizy. Diagramy w roli perspektyw; 2. System informacyjny a system informatyczny; 3. UML. Geneza i ewolucja. Przegląd cech języka; 4. Diagramy UML 2.2 (w tym m.in.: diagramy przypadków użycia, diagramy klas, diagramy czynności, diagramy maszyny stanowej, diagramy interakcji, diagramy wdrożeniowe, diagramy struktur połączonych, diagram pakietów); 5. Metodyka RUP; 6. Metody i techniki modelowania systemów informacyjnych. 7. Strukturalne, obiektowe i społeczne podejścia do analizy i modelowania; 8. Modelowanie systemów biznesowych; 9. Modelowanie analityczne; 10. Modelowanie integracji systemów. |
|
Literatura: |
[1]. P. Graessle, H. Baumann, P. Baumann, ,,UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty naprojektach'', Helion, 2006 [2]. S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, ,,Język UML 2.0 w modelowaniusystemów informatycznych'', Helion, 2005 [3]. S. Wrycza, ,,UML 2.1. Ćwiczenia'', Helion 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT W
W
LI
LI
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Plebaniak | |
Prowadzący grup: | Robert Plebaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-23 |
Przejdź do planu
PN W
LI
WT LI
W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Plebaniak | |
Prowadzący grup: | Robert Plebaniak | |
Strona przedmiotu: | http://math.uni.lodz.pl/~robpleb/?strona=12 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony jest tradycyjną metodą, treści wykładu prezentowane są w formie multimedialnej; Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki, ogólnej dyskusji. Na zajęciach część projektów jest prezentowana przez prowadzącego. Forma ta jest uzupełniona o krótkie projekty przygotowane przez studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny ćwiczeń są projekty zaliczeniowe. Jest ich sześć, każdy dotyczy innego fragmentu modelowania - E.K.1 - E.K.6. Za każdy projekt można zdobyć 4 pkt. Uzyskanie połowy dostępnej liczby punktów plus 1 pkt, gwarantuje zaliczenie przedmiotu. Podstawą oceny wykładów jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz pozytywna ocena z projektu grupowego opracowywanego przez studentów na ostatnim wykładzie – E.K.7. |
|
Treści kształcenia: | 1. Modele, perspektywy i diagramy. Czym jest model i do czego jest potrzebny? Grupa docelowa modelu. Proces analizy. Diagramy w roli perspektyw; 2. System informacyjny a system informatyczny; 3. UML. Geneza i ewolucja. Przegląd cech języka; 4. Diagramy UML 2.2 (w tym m.in.: diagramy przypadków użycia, diagramy klas, diagramy czynności, diagramy maszyny stanowej, diagramy interakcji, diagramy wdrożeniowe, diagramy struktur połączonych, diagram pakietów); 5. Metodyka RUP; 6. Metody i techniki modelowania systemów informacyjnych. 7. Strukturalne, obiektowe i społeczne podejścia do analizy i modelowania; 8. Modelowanie systemów biznesowych; 9. Modelowanie analityczne; 10. Modelowanie integracji systemów. |
|
Literatura: |
[1]. P. Graessle, H. Baumann, P. Baumann, ,,UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty naprojektach'', Helion, 2006 [2]. S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, ,,Język UML 2.0 w modelowaniusystemów informatycznych'', Helion, 2005 [3]. S. Wrycza, ,,UML 2.1. Ćwiczenia'', Helion 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT W
LI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Plebaniak | |
Prowadzący grup: | Robert Plebaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony jest tradycyjną metodą, treści wykładu prezentowane są w formie multimedialnej; Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki, ogólnej dyskusji. Na zajęciach część projektów jest prezentowana przez prowadzącego. Forma ta jest uzupełniona o krótkie projekty przygotowane przez studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny ćwiczeń są projekty zaliczeniowe. Jest ich sześć, każdy dotyczy innego fragmentu modelowania - E.K.1 - E.K.6. Za każdy projekt można zdobyć 4 pkt. Uzyskanie połowy dostępnej liczby punktów plus 1 pkt, gwarantuje zaliczenie przedmiotu. Podstawą oceny wykładów jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz pozytywna ocena z projektu grupowego opracowywanego przez studentów na ostatnim wykładzie – E.K.7. |
|
Treści kształcenia: | 1. Modele, perspektywy i diagramy. Czym jest model i do czego jest potrzebny? Grupa docelowa modelu. Proces analizy. Diagramy w roli perspektyw; 2. System informacyjny a system informatyczny; 3. UML. Geneza i ewolucja. Przegląd cech języka; 4. Diagramy UML 2.2 (w tym m.in.: diagramy przypadków użycia, diagramy klas, diagramy czynności, diagramy maszyny stanowej, diagramy interakcji, diagramy wdrożeniowe, diagramy struktur połączonych, diagram pakietów); 5. Metodyka RUP; 6. Metody i techniki modelowania systemów informacyjnych. 7. Strukturalne, obiektowe i społeczne podejścia do analizy i modelowania; 8. Modelowanie systemów biznesowych; 9. Modelowanie analityczne; 10. Modelowanie integracji systemów. |
|
Literatura: |
[1]. P. Graessle, H. Baumann, P. Baumann, ,,UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty naprojektach'', Helion, 2006 [2]. S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, ,,Język UML 2.0 w modelowaniusystemów informatycznych'', Helion, 2005 [3]. S. Wrycza, ,,UML 2.1. Ćwiczenia'', Helion 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT W
LI
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Plebaniak | |
Prowadzący grup: | Robert Plebaniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony jest tradycyjną metodą, treści wykładu prezentowane są w formie multimedialnej; Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki, ogólnej dyskusji. Na zajęciach część projektów jest prezentowana przez prowadzącego. Forma ta jest uzupełniona o krótkie projekty przygotowane przez studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny ćwiczeń są projekty zaliczeniowe. Jest ich sześć, każdy dotyczy innego fragmentu modelowania - E.K.1 - E.K.6. Za każdy projekt można zdobyć 4 pkt. Uzyskanie połowy dostępnej liczby punktów plus 1 pkt, gwarantuje zaliczenie przedmiotu. Podstawą oceny wykładów jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz pozytywna ocena z projektu grupowego opracowywanego przez studentów na ostatnim wykładzie – E.K.7. |
|
Treści kształcenia: | 1. Modele, perspektywy i diagramy. Czym jest model i do czego jest potrzebny? Grupa docelowa modelu. Proces analizy. Diagramy w roli perspektyw; 2. System informacyjny a system informatyczny; 3. UML. Geneza i ewolucja. Przegląd cech języka; 4. Diagramy UML 2.2 (w tym m.in.: diagramy przypadków użycia, diagramy klas, diagramy czynności, diagramy maszyny stanowej, diagramy interakcji, diagramy wdrożeniowe, diagramy struktur połączonych, diagram pakietów); 5. Metodyka RUP; 6. Metody i techniki modelowania systemów informacyjnych. 7. Strukturalne, obiektowe i społeczne podejścia do analizy i modelowania; 8. Modelowanie systemów biznesowych; 9. Modelowanie analityczne; 10. Modelowanie integracji systemów. |
|
Literatura: |
[1]. P. Graessle, H. Baumann, P. Baumann, ,,UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty naprojektach'', Helion, 2006 [2]. S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, ,,Język UML 2.0 w modelowaniusystemów informatycznych'', Helion, 2005 [3]. S. Wrycza, ,,UML 2.1. Ćwiczenia'', Helion 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
LI
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Plebaniak | |
Prowadzący grup: | Robert Plebaniak | |
Strona przedmiotu: | http://math.uni.lodz.pl/~robpleb/?strona=12 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony jest tradycyjną metodą, treści wykładu prezentowane są w formie multimedialnej; Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki, ogólnej dyskusji. Na zajęciach część projektów jest prezentowana przez prowadzącego. Forma ta jest uzupełniona o krótkie projekty przygotowane przez studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny ćwiczeń są projekty zaliczeniowe. Jest ich sześć, każdy dotyczy innego fragmentu modelowania - E.K.1 - E.K.6. Za każdy projekt można zdobyć 4 pkt. Uzyskanie połowy dostępnej liczby punktów plus 1 pkt, gwarantuje zaliczenie przedmiotu. Podstawą oceny wykładów jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz pozytywna ocena z projektu grupowego opracowywanego przez studentów na ostatnim wykładzie – E.K.7. |
|
Treści kształcenia: | 1. Modele, perspektywy i diagramy. Czym jest model i do czego jest potrzebny? Grupa docelowa modelu. Proces analizy. Diagramy w roli perspektyw; 2. System informacyjny a system informatyczny; 3. UML. Geneza i ewolucja. Przegląd cech języka; 4. Diagramy UML 2.2 (w tym m.in.: diagramy przypadków użycia, diagramy klas, diagramy czynności, diagramy maszyny stanowej, diagramy interakcji, diagramy wdrożeniowe, diagramy struktur połączonych, diagram pakietów); 5. Metodyka RUP; 6. Metody i techniki modelowania systemów informacyjnych. 7. Strukturalne, obiektowe i społeczne podejścia do analizy i modelowania; 8. Modelowanie systemów biznesowych; 9. Modelowanie analityczne; 10. Modelowanie integracji systemów. |
|
Literatura: |
[1]. P. Graessle, H. Baumann, P. Baumann, ,,UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty naprojektach'', Helion, 2006 [2]. S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, ,,Język UML 2.0 w modelowaniusystemów informatycznych'', Helion, 2005 [3]. S. Wrycza, ,,UML 2.1. Ćwiczenia'', Helion 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-09 |
Przejdź do planu
PN WT LI
ŚR LI
W
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia informatyczne, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Plebaniak | |
Prowadzący grup: | Robert Plebaniak | |
Strona przedmiotu: | http://math.uni.lodz.pl/~robpleb/?strona=12 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia informatyczne - Ocena zgodna z regulaminem studiów Wykład - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Wykład prowadzony jest tradycyjną metodą, treści wykładu prezentowane są w formie multimedialnej; Ćwiczenia prowadzone są w formie pogadanki, ogólnej dyskusji. Na zajęciach część projektów jest prezentowana przez prowadzącego. Forma ta jest uzupełniona o krótkie projekty przygotowane przez studenta. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Podstawą oceny ćwiczeń są projekty zaliczeniowe. Jest ich sześć, każdy dotyczy innego fragmentu modelowania - E.K.1 - E.K.6. Za każdy projekt można zdobyć 4 pkt. Uzyskanie połowy dostępnej liczby punktów plus 1 pkt, gwarantuje zaliczenie przedmiotu. Podstawą oceny wykładów jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń oraz pozytywna ocena z projektu grupowego opracowywanego przez studentów na ostatnim wykładzie – E.K.7. |
|
Treści kształcenia: | 1. Modele, perspektywy i diagramy. Czym jest model i do czego jest potrzebny? Grupa docelowa modelu. Proces analizy. Diagramy w roli perspektyw; 2. System informacyjny a system informatyczny; 3. UML. Geneza i ewolucja. Przegląd cech języka; 4. Diagramy UML 2.2 (w tym m.in.: diagramy przypadków użycia, diagramy klas, diagramy czynności, diagramy maszyny stanowej, diagramy interakcji, diagramy wdrożeniowe, diagramy struktur połączonych, diagram pakietów); 5. Metodyka RUP; 6. Metody i techniki modelowania systemów informacyjnych. 7. Strukturalne, obiektowe i społeczne podejścia do analizy i modelowania; 8. Modelowanie systemów biznesowych; 9. Modelowanie analityczne; 10. Modelowanie integracji systemów. |
|
Literatura: |
[1]. P. Graessle, H. Baumann, P. Baumann, ,,UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty naprojektach'', Helion, 2006 [2]. S. Wrycza, B. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, ,,Język UML 2.0 w modelowaniusystemów informatycznych'', Helion, 2005 [3]. S. Wrycza, ,,UML 2.1. Ćwiczenia'', Helion 2006 |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.