Algebra z teorią liczb w nauczaniu szkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-NA0UNM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Algebra z teorią liczb w nauczaniu szkolnym |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Forma studiów: | stacjonarne |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu algebry, algebry liniowej oraz teorii liczb. Treści te realizowane są na przykład na przedmiotach Algebra liniowa z geometrią 1,2, Algebra i Matematyka dyskretna (na studiach I stopnia). |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie umiejętności rozwiązywania zadań z zakresu algebry i teorii liczb pojawiających się w podręcznikach z matematyki na III i IV etapie edukacyjnym jak również na konkursach matematycznych przewidzianych dla uczniów tych etapów edukacyjnych. |
Efekty uczenia się: |
E1. Student potrafi stosować podstawowe własności liczb całkowitych związane z podzielnością, w szczególności wyznacza największy wspólny dzielnik, najmniejszą wspólną wielokrotność, stosuje cechy podzielności. E2. Student zna podstawowe własności liczb pierwszych w tym zasadnicze twierdzenie arytmetyki, posługuje się funkcją Eulera. E3. Student posługuje się kongruencjami, Stosuje Małe Twierdzenie Fermata, Chińskie Twierdzenie o Resztach, a także Twierdzenie Eulera. E4. Student stosuje podstawowe własności wielomianów, a także twierdzenie Bezouta i wzory Viete’a dla wielomianów. E5. Student stosuje wielomiany do rozwiązywania niektórych układów równań. Powyższe efekty kształcenia osiągane w ramach przedmiotu pozwalają na realizację kierunkowych efektów kształcenia, mających następujące oznaczenia w programie Matematyka II stopnia: 1100M-2A_W02, 1100M-2A_W03, 1100M-2A_U01, 1100M-2A_U02, 1100M-2A_U11, 1100M-2A_K01, 1100M-2A_K02, 1100M-2A_K03, 1100M-2A_K05, 1100M-2A_K06, 1100Mnm2A _W10, 1100Mnm2A _W11, 1100Mnm2A _U18, 1100Mnm2A _U20. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT ŚR CZ PT CK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 42 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Opowiadanie, pogadanka heurystyczna, dyskusja – burza mózgów. Metoda klasyczna problemowa. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: kolokwium (1-5) oraz pracy na zajęciach (1-5). Ocena z przedmiotu jest oceną z kolokwium. Opisana powyżej ocena może być podwyższona o pół oceny na podstawie aktywności na zajęciach. |
|
Treści kształcenia: | 1. Podstawowe własności liczb całkowitych związane z podzielnością, w szczególności największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, cechy podzielności. 2. Zasadnicze twierdzenie arytmetyki, funkcja Eulera. 3. Kongruencje, Małe Twierdzenie Fermata, Twierdzenie Fermata i Chińskie Twierdzenie o Resztach, Twierdzenie Eulera. 4. Podstawowe własności wielomianów, a także twierdzenie Bezouta i wzory Viete’a dla wielomianów. |
|
Literatura: |
[1]. Grzegorz Szkobiel, Czesław Wowk, "Zadania z arytmetyki szkolnej i teorii liczb", Szczecin 1999. (http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwmf.univ.szczecin.pl%2F~szkibiel%2Farytm%2FMASTER.pdf&ei=R01BU8P6Eu7A7Aac44GwCg&usg=AFQjCNHf9nvkUKsPw-jScfG5a-DEtU9OdQ&sig2=a4HCFO1bSw4uP0M5ElnoAA&bvm=bv.64125504,d.ZGU ) [2]. Titu Andreescu, Dorin Andrica, "Number Theory Structures, Examples, and Problems", Birkhäuser 2009/ ( http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fblngcc.files.wordpress.com%2F2008%2F11%2Fandreescu-andrica-problems-on-number-theory.pdf&ei=kE1BU8_vNNKU7QaE94CoBw&usg=AFQjCNEpsdRAtOG1pFrBOKgJplGX7tkILA&sig2=Ytu3pnvymex1bCZ6pyRWPw&bvm=bv.64125504,d.ZGU ) [3]. Adeel Khan "A Few Elementary Propertiesof Polynomials" 2006 ( http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.artofproblemsolving.com%2FResources%2FPapers%2FPolynomialsAK.pdf&ei=nVNBU5n-Oeas7Qb1xYHADA&usg=AFQjCNExW9vM1kpXh3DXjXX5jg0OOcEOpQ&sig2=mPe3BxBrT1bMltmNNssngQ&bvm=bv.64125504,d.ZGU ) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN CK
WT CK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia konwersatoryjne, 42 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Rychlewicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Rychlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena zgodna z regulaminem studiów
Ćwiczenia konwersatoryjne - Ocena zgodna z regulaminem studiów |
|
Czy ECTS?: | T |
|
Metody dydaktyczne: | Opowiadanie, pogadanka heurystyczna, dyskusja – burza mózgów. Metoda klasyczna problemowa. |
|
Sposoby i kryteria oceniania: | Efekty kształcenia są weryfikowane w ramach: kolokwium (1-5) oraz pracy na zajęciach (1-5). Ocena z przedmiotu jest oceną z kolokwium. Opisana powyżej ocena może być podwyższona o pół oceny na podstawie aktywności na zajęciach. |
|
Treści kształcenia: | 1. Podstawowe własności liczb całkowitych związane z podzielnością, w szczególności największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, cechy podzielności. 2. Zasadnicze twierdzenie arytmetyki, funkcja Eulera. 3. Kongruencje, Małe Twierdzenie Fermata, Twierdzenie Fermata i Chińskie Twierdzenie o Resztach, Twierdzenie Eulera. 4. Podstawowe własności wielomianów, a także twierdzenie Bezouta i wzory Viete’a dla wielomianów. |
|
Literatura: |
[1]. Grzegorz Szkobiel, Czesław Wowk, "Zadania z arytmetyki szkolnej i teorii liczb", Szczecin 1999. (http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwmf.univ.szczecin.pl%2F~szkibiel%2Farytm%2FMASTER.pdf&ei=R01BU8P6Eu7A7Aac44GwCg&usg=AFQjCNHf9nvkUKsPw-jScfG5a-DEtU9OdQ&sig2=a4HCFO1bSw4uP0M5ElnoAA&bvm=bv.64125504,d.ZGU ) [2]. Titu Andreescu, Dorin Andrica, "Number Theory Structures, Examples, and Problems", Birkhäuser 2009/ ( http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fblngcc.files.wordpress.com%2F2008%2F11%2Fandreescu-andrica-problems-on-number-theory.pdf&ei=kE1BU8_vNNKU7QaE94CoBw&usg=AFQjCNEpsdRAtOG1pFrBOKgJplGX7tkILA&sig2=Ytu3pnvymex1bCZ6pyRWPw&bvm=bv.64125504,d.ZGU ) [3]. Adeel Khan "A Few Elementary Propertiesof Polynomials" 2006 ( http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.artofproblemsolving.com%2FResources%2FPapers%2FPolynomialsAK.pdf&ei=nVNBU5n-Oeas7Qb1xYHADA&usg=AFQjCNExW9vM1kpXh3DXjXX5jg0OOcEOpQ&sig2=mPe3BxBrT1bMltmNNssngQ&bvm=bv.64125504,d.ZGU ) |
Właścicielem praw autorskich jest UNIWERSYTET ŁÓDZKI.